Historische roman schrijven

Even niet serieus en tijd voor ontspanning. Bespreek hier onder het genot van een drankje je verhalen met elkaar, of speel een leuk spelletje.
Plaats reactie
dancing in the sun
Vulpen
Vulpen

Hey OV,

Ik zit nu in 5 vwo en moet dus einde van dit schooljaar beginnen met mijn profielwerkstuk. Sinds een gesprek met een vriendin die al in haar eindexamenjaar zit, zit ik erover te denken een boek te schrijven. (En dus ook af te maken, wat nog wel een probleem zou kunnen zijn. xD)

Er zijn vaker boeken geschreven als pws, maar die waren - naar mijn weten - voornamelijk non-fictief. Mijn voorkeur gaat uit naar een historische roman. Dat is omdat ik eigenlijk alleen graag fictie schrijf, maar er voor je pws wel het een en ander aan onderzoek bij moet komen kijken.

Verder weet ik nog niet zo veel, ik heb nog geen onderwerp of tijdperk gekozen of wat dan ook . :lol:
Mijn vraag is: hebben er leden ervaring met het schrijven van (semi-fictionele) historische romans? Of überhaupt met boeken waar veel onderzoek voor moet worden gedaan? Hoe gaat dit in zijn werk / hoe pak ik dit het beste aan?
En, welk tijdperk (mythologie, middeleeuwen, etc.) schrijven jullie het liefst over of lezen jullie het liefst?

Alvast bedankt! :)
Truth be told, I miss you.
And truth be told, I'm lying.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Hmm, als je mijn heel eerlijke mening wilt hebben :P

Ik zou een werk van fictie nooit goedkeuren als pws :p Als je geschiedenis en nederlands combineert zou t misschien kunnen, dan moet je echter wel foutloos nederlands schrijven (dat is lastiger dan je denkt ;-) ), en in het verhaal zelf ontzettend veel historische dingen neerzetten, uitleggen en uiteenzetten.

Maargoed, als je leraren zeggen dat het kan, dan moet je hun maar laten zeggen wat je moet doen ;-)
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
dancing in the sun
Vulpen
Vulpen

Je hebt een punt, maar ik weet dat er eerder als pws bijvoorbeeld boeken en ook cd's zijn geaccepteerd. Ik moet het nog met mijn begeleider bespreken, maar dat kan eigenlijk pas over een halfjaar ofzo. Ik wilde me gewoon alvast een beetje oriënteren.
In ieder geval bedankt. :p
glenovic
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Een goed onderwerp zou het Rampjaar van 1672 kunnen zijn. Nederland werd aangevallen door Engeland, Frankrijk, Munster en Keulen. Het heeft listen en bedrog, diplomatieke spelletjes, afschuwelijke moorden (lees Johan en Cornelis de Witt) en uiteindelijk won Nederland door de Engelse en Fransen op zee te verslaan en de Fransen en Duitsers terug te dringen je kan met het rampjaar dus vele kanten op.

Andere onderwerpen die mij wel geschikt lijken zijn:
De door sommige als een waanzinnige afgeschilderde Nero (romeinse tijd)
De Tempeliers, ze zijn al heel vaak gebruik voor verhalen dus je kunt ook de Hospitaal Ridders of de Duitse Orde gebruiken voor die tijdszone.
Jeane D'Arc en haar strijd
of Willen III en zijn glorieuze overtocht. (werd van stadhouder van Nederland Koning van Engeland.)
My ego is to big for a conversation so thats the reason I write because writing is the best way to talk without being interrupted.
dancing in the sun
Vulpen
Vulpen

Kijk, daar heb ik iets aan. Ik zal me zeker gaan verdiepen in deze onderwerpen. Bedankt!
glenovic
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Ik weet niet of dit heel erg geschikt is maar je kan ook een verhaal schrijven waarin een persoon of meerdere een historische roman lezen over deze tijd. Dus mensen uit de toekomst die op onze tijd kijken?

Als je vragen hebt over de eerder genoemde onderwerpen kun je die gerust in een pb aan mij stellen ;)
My ego is to big for a conversation so thats the reason I write because writing is the best way to talk without being interrupted.
Plaats reactie

Terug naar “Het Schrijvers Café”