
Wedstrijd 22
Moderator: Patrick
-
- Toetsenbord
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 19 jun 2012 01:37
Ik denk dat de verwarring vooral komt doordat de uitslag allang bekend is, maar de rapporten -waarop de uitslag is gebaseerd- nog niet. En omdat er eerder al data waren gegeven die niet gehaald zijn; mensen gaan altijd heel slecht om met deadlines die niet gehaald worden :p
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Suppose one day, it lands on its edge
-
- Tipp-Ex team
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 20 dec 2011 13:25
Ik ga altijd heel goed om met deadlines die ik niet haal
Avondje doorzakken in de kroeg en ben het weer vergeten.
Jammer dat begeleiders het daar nooit zo mee eens zijn...

Jammer dat begeleiders het daar nooit zo mee eens zijn...
-
- Toetsenbord
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 19 jun 2012 01:37
Dussss Patrick, kunnen we de rapporten binnenkort verwachten? Ik wil zelf graag eea met mijn inzending nog doen en daar zou het commentaar nogal bij van pas komen :)
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Suppose one day, it lands on its edge
- Patrick
- Beheerder
- Berichten: 1902
- Lid geworden op: 05 feb 2008 18:39
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
Ik heb het momenteel echt enorm druk en kan er niet de optimale tijd aan besteden. Als ik dit weekend ergens een gaatje heb, zal ik het afmaken. Maar ik kan het niet beloven.
Why are you so frightened? Have you no faith?
-
- Toetsenbord
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 19 jun 2012 01:37
Patrick...? ;-)
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Suppose one day, it lands on its edge
- Saskjezwaard
- Computer
- Berichten: 4449
- Lid geworden op: 28 aug 2010 21:56
- Locatie: in bed
En daar zijn ze eindelijk: de samenvattingen van de rapporten van de jury! Omdat Patrick (zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hadden) het wat aan de drukke kant had heb ik het even overgenomen. Hij had echter al meer dan de helft gedaan, dus kudo's voor het werk dat hij erin heeft gestopt! Natuurlijk had hij net mijn verhaal niet meegenomen, dus mocht ik daar fijn een rapport over samen stellen :')
Hopelijk hebben jullie er iets aan om nog beter te worden dan jullie al zijn^^
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lisbet – Haar Laatste Trein
Thema / Inhoud
Het noodlot is soms onafwendbaar
Het idee is niet onorigineel maar had wel meer uitwerking verdiend. Het blijft net iets te vlak, iets te afstandelijk. De personages hadden meer tot leven gebracht kunnen worden.
Verhaalstructuur
Er zitten een paar inconsistenties in: ze zitten maanden tegenover elkaar, maar het is wel haar “laatste trein” – dat is een tikje vreemd. Ook is het onlogisch dat ondanks hun gesprekken langer worden, ze nooit op dat onderwerp komen.
De personages komen niet helemaal goed over: het duurt tot op het einde van het verhaal totdat het duidelijk is dat de “ik”-persoon een man is. Door een betere uitwerking van het hoofdpersonage – hem interessant maken – had het verhaal meer geleefd.
Het einde is het mooiste: de laatste paar zinnen. Het stukje daar voor is eigenlijk overbodig. Dat iemand voor de trein gesprongen was en dat het het meisje zou zijn, was meteen duidelijk. Misschien was het beter geweest om te beginnen bij het moment dat de politie hem aanspreekt. Dan is er meer verrassing!
Stijl en vormgeving
De stijl leest vlot, geen grote stijlfouten, maar het is toch vrij standaard. Een station is al honderden keren beschreven (met mensen die komen en gaan). Hier had meer eigen input het verhaal veel levendiger kunnen maken.
Beschrijf bijvoorbeeld niet enkel de mensen, maar ook de boogconstructie van het dak of de straatmmuzikant die bij het kaartjesautomaat staat of focus je juist enkel op het gevoel van de ik-figuur (de koude wind, …).
Geen grote spel- of grammaticafouten. Een paar keer een werkwoordsvorm die niet klopte. (zuchtte, wachtte, neemde -> nam). Een paar keer een “n” te veel (mannier).
Vijf voor negen leest in een verhaal fijner (en staat netter) dan 8.55u.
Er is op een aantal plaatsen te vaak een komma gebruikt. Soms is het beter om een punt neer te zetten en een nieuwe zin te beginnen.
Verder is het ook goed om te proberen combinaties als “weer al eens te” te vermijden. (de trein was te laat, is voldoende)
Af en toe wordt er foutief “wanneer” gebruikt, in die gevallen wordt vaak “als” gebruikt.
Conclusie
Een verhaal met een mooie inhoud!
Beoordeling: 63,5 %
Maaike – De trap van wolken en spinrag
Thema / Inhoud
De trein is meer dan een toevallige ontmoetingsplaats en ook geen zelfmoordmiddel.
Een verhaal over een oude trein die in staat is naar een plek te reizen waar maar weinig treinen komen
Verhaalstructuur
Het is een zeer mooi idee en een mooie nieuwe wereld. Vooral het begin is erg sterk: met Tobi’s treintafel die beschreven wordt alsof het een levensgrote trein is, en met de vreemde voorwerpen in de kamer.
Daarna is het verhaal iets zwakker en het einde misschien iets te vaag. Het is natuurlijk goed dat er iets aan de verbeelding wordt overgelaten, maar het is niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is met hun moeder en waar ze heen gaan. Ook het verband met de titel is niet helemaal duidelijk.
Waarom wordt deze trein vervangen? Je zou denken dat diegenen die zijn geheim kennen er alles aan zouden doen om hem in de running te houden.
De personages komen goed tot leven. Het is knap om in een kort verhaal de personages iets van karakter mee te geven!
Stijl en vormgeving
Goede, leesbare schrijfstijl. Soms misschien net wat te simpel: de zinnen zijn over het algemeen kort en volgend dezelfde opbouw (onderwerp – werkwoord – lijdend voorwerp). Iets meer variatie hierin kan het verhaal nog levendiger maken, nu is het soms net wat te stroef. Iets meer synoniemen zou het verhaal ook ten goeden komen.
Geen storende spellingsfouten. Af en toe een wat minder soepel lopende zin, maar over het algemeen prima!
Conclusie
En lief en fantasievol geheel!
Beoordeling: 80,3 % + 1 bonuspunt
Dreamrose – Een treinreis maar dan anders
Thema / Inhoud
Welke obstakels het leven ook brengt, samen sta je sterk!
Verhaal structuur
Erg leuk idee, treinsurfen. De verwijzing naar het gsm-spelletje is een goede vondst. Dat maakt het levendiger en dichter bij de lezer.
Het verhaal heeft een duidelijk boodschap. Dat is goed!
Het begin is redelijk gedetailleerd: veel uitleg, maar als ze dan eenmaal op de trein zitten – waar het om draait – gaat het iets te snel. Hier had meer tijd aan besteed kunnen worden: beschrijven is niet enkel neerzetten wat er gebeurt (verslag van de feiten), maar ook gevoel, kleur, smaak, geur, gedachten, … Denk maar aan het lawaai, de kracht van de wind, de geur van de ochtendlucht, …
Stijl en vormgeving
Een paar dt-fouten en een aantal typfoutjes (buitendland, bestef, …). Verder zijn er een paar plaatsen waar er een komma bij kan of weggelaten kan worden: soms helpt een komma om het leesbaarder te maken, soms is het juist krachtiger om een punt neer te zetten. Over het algemeen zeer goed!
Conclusie
Een origineel kortverhaal!
Beoordeling: 81, 3% +1 bonuspunt
Christian Damen - CG ♣ Smith
Thema / Inhoud
De trein is de levenslijn van deze wereld en daardoor de ruggengraat van dit verhaal.
Verhaalstructuur
Mooi idee! Ondanks dat het een dialoog is, zit er veel informatie in en is de spanning tussen de personages voelbaar. Soms misschien net wat te veel informatie: het is wel eens goed om zaken aan de verbeelding over te laten. Bovendien is het altijd een beetje vreemd als karakters elkaar gaan uitleggen wat in die wereld iedereen weet.
Leuk idee, dat na een blackout de wereld ten onder is gegaan en de stoomtreinen weer uit de musea zijn gehaald. Ook hoe de apaches nu een soort rebellengroepering zijn.
Het verhaal is precies lang genoeg, de spanningsboog is af, en tegelijkertijd wil de lezer aan het eind nog meer.
Misschien hadden de personages nog iets meer “vlees” mogen krijgen, iets meer karakter dat hen van elkaar onderscheidt.
Op het einde had de onderhuidse dreiging tussen de twee scherper gekund.
Stijl en vormgeving
Een goed leesbaar stijl, goed verzorgd; de zinnen komen doordacht over. Een aantal stijlfoutjes, bijvoorbeeld het gebruik van “terwijl” als voegwoord: dat komt vaak voor en het maakt de tekst wat hakkelig. Iets meer variatie in zinsconstructie zou de levendigheid van de tekst ten goede komen. Een paar woorden die vreemd leken (luciferbox is gewoon luciferdoosje in het Nederlands, bijvoorbeeld) en het is zo, zo zonde dat je in het laatste schuingedrukte stukje niet gewoon bij tegenwoordige tijd blijft, zoals je in het eerste schuingedrukte stukje ook gedaan hebt. Stijlconsistentie!
De enige terugkomende spelfout is “sherrif” -> “sheriff”. Voor de rest geen opvallende fouten. Soms neemt de komma voor de “en” de kracht van de zin weg. Voor de rest een nette interpunctie.
Conclusie
Een bijzonder verhaal met diepgang!
Beoordeling: 85,5 %
Romeh – Vlammenzee
Thema / Inhoud
Een verhaal over een meisje met een speciale gave.
Verhaalstructuur
De trein komt alleen op het einde even voor; het is dan wel de ontknoping, maar komt in de rest van het verhaal niet voor. De wereld komt over als een middeleeuwse fantasiewereld met magie en zwaardgevechten. De tekening van een stoomtrein is niet onvervangbaar in dit verhaal; het had net zo goed een brandend paard kunnen zijn.
Het idee van Arwens gave is interessant. Misschien jammer dat ze Arwen heet; dit heeft toch meteen onlosmakelijke connectie met het personage van Tolkien (Lords of the Rings).
De omslag van “Ik geef niet op, ik zal niet meewerken” naar de verslagenheid, gaat misschien net iets te snel, terwijl ze uiteindelijk toch tegen de zin van haar martelaar ingaat. Ook is het een beetje onlogisch dat de soldaten zomaar haar vriendje vermoorden, terwijl hij de enige onderhandelingsmogelijk is; zeker als ze zo’n gevaarlijke gave heeft.
Het verhaal voelt als een goede eerste versie van een verhaal. Er wordt soms nog te veel uitgelegd terwijl op andere plaatsen de gebeurtenissen wat rommelig lopen. Bijvoorbeeld op het eind, waarom zou ze het contract nog tekenen als haar vriend voor haar ogen afgeslacht wordt? Heeft ze dan niet juist de ultieme motivatie om dood neer te vallen? En als ze vers bloed nodig heeft voor de tekening, waarom niet dat van haarzelf?
Stijl en vormgeving
Veel van de zinnen over hoe het meisje zich voelt zijn dan mooi uitgewerkt, vaak worden alle zintuigen gebruikt.
Het is een volle, bijna barokke stijl met veel bijvoeglijk naamwoorden en lange beschrijvingen. Dat is prima, als je dat ligt, moet je vooral zo blijven schrijven, maar ik wil wel deze tip geven: kijk hoeveel beschrijving je nodig hebt. Soms wordt de herhaling too much, daar moet je mee oppassen. Hoeveel beschrijving is functioneel en heeft de lezer nodig om het verhaal te begrijpen?
Op wat slordige zinsconstructies na weinig foutjes.
Conclusie
Een mooi kortverhaal waarvan de uitwerking net iets scherper had gemogen
Beoordeling: 70,5% + 1 bonuspunt
Saskjezwaard
Thema / Inhoud
Poging tot filosofie in een kortverhaal verwerken
Verhaalstructuur
Waar is de titel?
Een leuk idee van de verschillende filosofieën in de verschillende coupes. Het meisje (de ikpersoon) blijft echter leeg van karakter, wat jammer is. Het wordt ook niet helemaal duidelijk wat zij precies in de droom doet. Leuk dat er een paar twists in zaten, dat is altijd knap in een kortverhaal.
Stijl en vormgeving
Wat mij stoorde, waren de niet bij elkaar passende beschrijvingen. Bijvoorbeeld: “De andere mensen die op de bankjes zaten, hadden ook een kolkende aanwezigheid boven hun hoofd zweven.” Voor mij wringt dat kolken en zweven met elkaar en het woord ‘aanwezigheid’ is redelijk vaag.
Wat mij betreft blijft alles teveel op de vlakte: het heftige van de ervaring komt door de geordende, strakke stijl moeilijk over op de lezer.
Weinig spelfouten, soms een zin die niet helemaal klopt, maar weinig storends.
Conclusie
Een interessant kortverhaal!
Beoordeling: 83,5 % + 1 bonuspunt
Lumineer
Thema/ Inhoud
Een verhaal waar de trein als deportatiemiddel gebruikt wordt
Verhaalstructuur
Jammer dat ook dit verhaal geen titel heeft.
De eerste alinea is zonde, die maakt het verhaal direct veel minder geloofwaardig. Het is niet nodig om een opdracht op zo’n manier in je verhaal te integreren, dat haalt het realisme uit de tekst en geeft het bijna een soort parodie-gevoel.
Er wordt veel beschreven, wat er gebeurt en wat de ik-figuur doet, maar het verhaal werkte voor mij niet, puur omdat ik niet met de hoofdpersoon mee kon leven. De afstand tussen mij als lezer en de hoofdpersoon is te groot (mede ook door die eerste alinea).
Vooral het begin, na de eerste alinea, en het eind vind ik origineel gevonden, de loop waardoor je niet weet wat er gaat gebeuren.
Stijl en vormgeving
Stijltechnisch is er ruimte voor verbetering maar het is zeker niet slecht. Vanaf ‘dan schreeuwt een van de mannen het uit: U kunt toch niet zomaar een kind neerschieten?’zit prima in elkaar, genoeg snelheid en weinig overbodige woorden.
De werkwoorden wisselen af en toe van tegenwoordige naar verleden tijd.
Spelling en grammatica zien er verder prima uit, kommazetting kan wat mij betreft nog wat verbeterd worden. Tip: lees je tekst eens hardop voor, kijk waar je automatisch pauzes maakt en hoe lang die pauzes zijn. Een korte pauze is een komma, een langere een punt.
Conclusie
Een verhaal met een onvoorspelbare loop!
Beoordeling: 74,8% + 1 bonuspunt
Desiree-D – Snel terug
Thema/ Inhoud
Wat gaat er in het hoofd van iemand om die voor de trein wil springen?
Verhaalstructuur
Iemand die voor de trein springt is al redelijk vaak gedaan en maakt het enigszins cliché. Dat het mislukt is een originelere wending aan het verhaal.
Het kijkje achter de schermen van een psychologisch opvangcentrum is ook een originele insteek. Die mensen zijn ontzettend moeilijk om mee om te gaan dus een klein inzicht in hoe ze denken is erg knap.
Het leest vrij droog weg, de personages blijven vlak en de gevoelens komen niet uit de verf. In principe is het één lange dialoog met hier en daar een plukje beschrijving; dat werkt alleen als de dialoog ook de kern van het verhaal is en de lezer weet te boeien. Een tip: laat je personages niet alles zeggen wat er gebeurt in het verhaal, laat het zien. Een dialoog moet functioneel zijn, dus alles wat niet honderd procent belangrijk is voor je verhaal kan je weglaten.
Stijl en vormgeving
Veel stijlfouten, bijvoorbeeld de herhaling van “zegt” als werkwoord, de herhaling van de namen van de personages. De zinnen zijn kort en volgen vrijwel allemaal hetzelfde stramien van onderwerp – persoonsvorm – lijdend voorwerp. Probeer daar wat meer variatie in te brengen en synoniemen te gebruiken, dat maakt je tekst al levendiger.
Tip: Leg de volgende keer je verhaal een paar dagen weg en lees het nog eens rustig door. Dat zal veel (zo niet de meeste) fouten eruit halen.
Tip: schrijf je verhaal in een tekstverwerker met spellingcontrole en lees je tekst nog eens door voordat je het ergens plaatst, dan haal je minstens de helft van alle foutjes er zelf al uit, en bekijk vooral ook eens de schrijflessen op OV, die helpen echt.
Conclusie
Een originele kijk op een vaak gebruikt thema, maar de uitwerking kan wat netter.
Beoordeling: 58% + 1 bonuspunt
Christian Damen – De treinwedstrijd
Thema/Inhoud
Een excentrieke miljonair die een nog excentriekere wedstrijd organiseert
Verhaalstructuur
Het idee van een wedstrijd in de trein is leuk bedacht en origineel, het einde is ook leuk gevonden maar had misschien iets meer uitgewerkt mogen worden. Sowieso is de hele wedstrijd wel de kern van het verhaal, maar komt pas aan het einde überhaupt voor en daardoor komt het niet zo goed uit de verf.
Het laatste stuk is wat kort door de bocht en wat een bizarre gebeurtenis had moeten zijn (mensen die in elkaar geslagen worden door rondvliegende bowlingballen) wordt met verassend weinig beeldend schrijven afgedaan. In plaats van ‘Terwijl de massa tegen hem keerde,’ had ik graag de spanning willen voelen oplopen in de coupe. En waar is de schok van de twee jongens over de (aankomende) moord op hun vader. Daarnaast lijkt het alsof er duizenden mensen nu in één coupé gepropt staan. Al met al rammelt het net wat te erg op het eind.
De personages zijn daarentegen erg goed gelukt, ik vond ze meteen sympathiek en geloofwaardig. Kleine kinderen breken een verhaal altijd open, omdat ze zoveel kunnen doen en niets gek is, ze brengen leven in de brouwerij en dat doen ze vooral als je ze goed schrijft – Bram is heel goed beschreven.
Stijl en vormgeving
Deze stijl bevalt me iets beter dan die in de vorige inzending, er zit meer variatie in de woordvolgorde en –keuze. Ik zou alleen nog willen aanraden om geen zinnen te beginnen met “Maar” of “En”, tenzij je er honderd procent zeker van bent dat het móét voor een bepaald effect.
Ook zijn er een paar kleine foutjes links en rechts, waarschijnlijk had de schrijver die eruit gehaald als het verhaal even een weekje had mogen stoven voor het online was gekomen. Geen structurele dingen in ieder geval.
Conclusie
Een bizar, maar wel origineel verhaal met een wat rommelig einde.
Beoordeling: 78% + 1 bonuspunt
Hopelijk hebben jullie er iets aan om nog beter te worden dan jullie al zijn^^
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lisbet – Haar Laatste Trein
Thema / Inhoud
Het noodlot is soms onafwendbaar
Het idee is niet onorigineel maar had wel meer uitwerking verdiend. Het blijft net iets te vlak, iets te afstandelijk. De personages hadden meer tot leven gebracht kunnen worden.
Verhaalstructuur
Er zitten een paar inconsistenties in: ze zitten maanden tegenover elkaar, maar het is wel haar “laatste trein” – dat is een tikje vreemd. Ook is het onlogisch dat ondanks hun gesprekken langer worden, ze nooit op dat onderwerp komen.
De personages komen niet helemaal goed over: het duurt tot op het einde van het verhaal totdat het duidelijk is dat de “ik”-persoon een man is. Door een betere uitwerking van het hoofdpersonage – hem interessant maken – had het verhaal meer geleefd.
Het einde is het mooiste: de laatste paar zinnen. Het stukje daar voor is eigenlijk overbodig. Dat iemand voor de trein gesprongen was en dat het het meisje zou zijn, was meteen duidelijk. Misschien was het beter geweest om te beginnen bij het moment dat de politie hem aanspreekt. Dan is er meer verrassing!
Stijl en vormgeving
De stijl leest vlot, geen grote stijlfouten, maar het is toch vrij standaard. Een station is al honderden keren beschreven (met mensen die komen en gaan). Hier had meer eigen input het verhaal veel levendiger kunnen maken.
Beschrijf bijvoorbeeld niet enkel de mensen, maar ook de boogconstructie van het dak of de straatmmuzikant die bij het kaartjesautomaat staat of focus je juist enkel op het gevoel van de ik-figuur (de koude wind, …).
Geen grote spel- of grammaticafouten. Een paar keer een werkwoordsvorm die niet klopte. (zuchtte, wachtte, neemde -> nam). Een paar keer een “n” te veel (mannier).
Vijf voor negen leest in een verhaal fijner (en staat netter) dan 8.55u.
Er is op een aantal plaatsen te vaak een komma gebruikt. Soms is het beter om een punt neer te zetten en een nieuwe zin te beginnen.
Verder is het ook goed om te proberen combinaties als “weer al eens te” te vermijden. (de trein was te laat, is voldoende)
Af en toe wordt er foutief “wanneer” gebruikt, in die gevallen wordt vaak “als” gebruikt.
Conclusie
Een verhaal met een mooie inhoud!
Beoordeling: 63,5 %
Maaike – De trap van wolken en spinrag
Thema / Inhoud
De trein is meer dan een toevallige ontmoetingsplaats en ook geen zelfmoordmiddel.
Een verhaal over een oude trein die in staat is naar een plek te reizen waar maar weinig treinen komen
Verhaalstructuur
Het is een zeer mooi idee en een mooie nieuwe wereld. Vooral het begin is erg sterk: met Tobi’s treintafel die beschreven wordt alsof het een levensgrote trein is, en met de vreemde voorwerpen in de kamer.
Daarna is het verhaal iets zwakker en het einde misschien iets te vaag. Het is natuurlijk goed dat er iets aan de verbeelding wordt overgelaten, maar het is niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is met hun moeder en waar ze heen gaan. Ook het verband met de titel is niet helemaal duidelijk.
Waarom wordt deze trein vervangen? Je zou denken dat diegenen die zijn geheim kennen er alles aan zouden doen om hem in de running te houden.
De personages komen goed tot leven. Het is knap om in een kort verhaal de personages iets van karakter mee te geven!
Stijl en vormgeving
Goede, leesbare schrijfstijl. Soms misschien net wat te simpel: de zinnen zijn over het algemeen kort en volgend dezelfde opbouw (onderwerp – werkwoord – lijdend voorwerp). Iets meer variatie hierin kan het verhaal nog levendiger maken, nu is het soms net wat te stroef. Iets meer synoniemen zou het verhaal ook ten goeden komen.
Geen storende spellingsfouten. Af en toe een wat minder soepel lopende zin, maar over het algemeen prima!
Conclusie
En lief en fantasievol geheel!
Beoordeling: 80,3 % + 1 bonuspunt
Dreamrose – Een treinreis maar dan anders
Thema / Inhoud
Welke obstakels het leven ook brengt, samen sta je sterk!
Verhaal structuur
Erg leuk idee, treinsurfen. De verwijzing naar het gsm-spelletje is een goede vondst. Dat maakt het levendiger en dichter bij de lezer.
Het verhaal heeft een duidelijk boodschap. Dat is goed!
Het begin is redelijk gedetailleerd: veel uitleg, maar als ze dan eenmaal op de trein zitten – waar het om draait – gaat het iets te snel. Hier had meer tijd aan besteed kunnen worden: beschrijven is niet enkel neerzetten wat er gebeurt (verslag van de feiten), maar ook gevoel, kleur, smaak, geur, gedachten, … Denk maar aan het lawaai, de kracht van de wind, de geur van de ochtendlucht, …
Stijl en vormgeving
Een paar dt-fouten en een aantal typfoutjes (buitendland, bestef, …). Verder zijn er een paar plaatsen waar er een komma bij kan of weggelaten kan worden: soms helpt een komma om het leesbaarder te maken, soms is het juist krachtiger om een punt neer te zetten. Over het algemeen zeer goed!
Conclusie
Een origineel kortverhaal!
Beoordeling: 81, 3% +1 bonuspunt
Christian Damen - CG ♣ Smith
Thema / Inhoud
De trein is de levenslijn van deze wereld en daardoor de ruggengraat van dit verhaal.
Verhaalstructuur
Mooi idee! Ondanks dat het een dialoog is, zit er veel informatie in en is de spanning tussen de personages voelbaar. Soms misschien net wat te veel informatie: het is wel eens goed om zaken aan de verbeelding over te laten. Bovendien is het altijd een beetje vreemd als karakters elkaar gaan uitleggen wat in die wereld iedereen weet.
Leuk idee, dat na een blackout de wereld ten onder is gegaan en de stoomtreinen weer uit de musea zijn gehaald. Ook hoe de apaches nu een soort rebellengroepering zijn.
Het verhaal is precies lang genoeg, de spanningsboog is af, en tegelijkertijd wil de lezer aan het eind nog meer.
Misschien hadden de personages nog iets meer “vlees” mogen krijgen, iets meer karakter dat hen van elkaar onderscheidt.
Op het einde had de onderhuidse dreiging tussen de twee scherper gekund.
Stijl en vormgeving
Een goed leesbaar stijl, goed verzorgd; de zinnen komen doordacht over. Een aantal stijlfoutjes, bijvoorbeeld het gebruik van “terwijl” als voegwoord: dat komt vaak voor en het maakt de tekst wat hakkelig. Iets meer variatie in zinsconstructie zou de levendigheid van de tekst ten goede komen. Een paar woorden die vreemd leken (luciferbox is gewoon luciferdoosje in het Nederlands, bijvoorbeeld) en het is zo, zo zonde dat je in het laatste schuingedrukte stukje niet gewoon bij tegenwoordige tijd blijft, zoals je in het eerste schuingedrukte stukje ook gedaan hebt. Stijlconsistentie!
De enige terugkomende spelfout is “sherrif” -> “sheriff”. Voor de rest geen opvallende fouten. Soms neemt de komma voor de “en” de kracht van de zin weg. Voor de rest een nette interpunctie.
Conclusie
Een bijzonder verhaal met diepgang!
Beoordeling: 85,5 %
Romeh – Vlammenzee
Thema / Inhoud
Een verhaal over een meisje met een speciale gave.
Verhaalstructuur
De trein komt alleen op het einde even voor; het is dan wel de ontknoping, maar komt in de rest van het verhaal niet voor. De wereld komt over als een middeleeuwse fantasiewereld met magie en zwaardgevechten. De tekening van een stoomtrein is niet onvervangbaar in dit verhaal; het had net zo goed een brandend paard kunnen zijn.
Het idee van Arwens gave is interessant. Misschien jammer dat ze Arwen heet; dit heeft toch meteen onlosmakelijke connectie met het personage van Tolkien (Lords of the Rings).
De omslag van “Ik geef niet op, ik zal niet meewerken” naar de verslagenheid, gaat misschien net iets te snel, terwijl ze uiteindelijk toch tegen de zin van haar martelaar ingaat. Ook is het een beetje onlogisch dat de soldaten zomaar haar vriendje vermoorden, terwijl hij de enige onderhandelingsmogelijk is; zeker als ze zo’n gevaarlijke gave heeft.
Het verhaal voelt als een goede eerste versie van een verhaal. Er wordt soms nog te veel uitgelegd terwijl op andere plaatsen de gebeurtenissen wat rommelig lopen. Bijvoorbeeld op het eind, waarom zou ze het contract nog tekenen als haar vriend voor haar ogen afgeslacht wordt? Heeft ze dan niet juist de ultieme motivatie om dood neer te vallen? En als ze vers bloed nodig heeft voor de tekening, waarom niet dat van haarzelf?
Stijl en vormgeving
Veel van de zinnen over hoe het meisje zich voelt zijn dan mooi uitgewerkt, vaak worden alle zintuigen gebruikt.
Het is een volle, bijna barokke stijl met veel bijvoeglijk naamwoorden en lange beschrijvingen. Dat is prima, als je dat ligt, moet je vooral zo blijven schrijven, maar ik wil wel deze tip geven: kijk hoeveel beschrijving je nodig hebt. Soms wordt de herhaling too much, daar moet je mee oppassen. Hoeveel beschrijving is functioneel en heeft de lezer nodig om het verhaal te begrijpen?
Op wat slordige zinsconstructies na weinig foutjes.
Conclusie
Een mooi kortverhaal waarvan de uitwerking net iets scherper had gemogen
Beoordeling: 70,5% + 1 bonuspunt
Saskjezwaard
Thema / Inhoud
Poging tot filosofie in een kortverhaal verwerken
Verhaalstructuur
Waar is de titel?
Een leuk idee van de verschillende filosofieën in de verschillende coupes. Het meisje (de ikpersoon) blijft echter leeg van karakter, wat jammer is. Het wordt ook niet helemaal duidelijk wat zij precies in de droom doet. Leuk dat er een paar twists in zaten, dat is altijd knap in een kortverhaal.
Stijl en vormgeving
Wat mij stoorde, waren de niet bij elkaar passende beschrijvingen. Bijvoorbeeld: “De andere mensen die op de bankjes zaten, hadden ook een kolkende aanwezigheid boven hun hoofd zweven.” Voor mij wringt dat kolken en zweven met elkaar en het woord ‘aanwezigheid’ is redelijk vaag.
Wat mij betreft blijft alles teveel op de vlakte: het heftige van de ervaring komt door de geordende, strakke stijl moeilijk over op de lezer.
Weinig spelfouten, soms een zin die niet helemaal klopt, maar weinig storends.
Conclusie
Een interessant kortverhaal!
Beoordeling: 83,5 % + 1 bonuspunt
Lumineer
Thema/ Inhoud
Een verhaal waar de trein als deportatiemiddel gebruikt wordt
Verhaalstructuur
Jammer dat ook dit verhaal geen titel heeft.
De eerste alinea is zonde, die maakt het verhaal direct veel minder geloofwaardig. Het is niet nodig om een opdracht op zo’n manier in je verhaal te integreren, dat haalt het realisme uit de tekst en geeft het bijna een soort parodie-gevoel.
Er wordt veel beschreven, wat er gebeurt en wat de ik-figuur doet, maar het verhaal werkte voor mij niet, puur omdat ik niet met de hoofdpersoon mee kon leven. De afstand tussen mij als lezer en de hoofdpersoon is te groot (mede ook door die eerste alinea).
Vooral het begin, na de eerste alinea, en het eind vind ik origineel gevonden, de loop waardoor je niet weet wat er gaat gebeuren.
Stijl en vormgeving
Stijltechnisch is er ruimte voor verbetering maar het is zeker niet slecht. Vanaf ‘dan schreeuwt een van de mannen het uit: U kunt toch niet zomaar een kind neerschieten?’zit prima in elkaar, genoeg snelheid en weinig overbodige woorden.
De werkwoorden wisselen af en toe van tegenwoordige naar verleden tijd.
Spelling en grammatica zien er verder prima uit, kommazetting kan wat mij betreft nog wat verbeterd worden. Tip: lees je tekst eens hardop voor, kijk waar je automatisch pauzes maakt en hoe lang die pauzes zijn. Een korte pauze is een komma, een langere een punt.
Conclusie
Een verhaal met een onvoorspelbare loop!
Beoordeling: 74,8% + 1 bonuspunt
Desiree-D – Snel terug
Thema/ Inhoud
Wat gaat er in het hoofd van iemand om die voor de trein wil springen?
Verhaalstructuur
Iemand die voor de trein springt is al redelijk vaak gedaan en maakt het enigszins cliché. Dat het mislukt is een originelere wending aan het verhaal.
Het kijkje achter de schermen van een psychologisch opvangcentrum is ook een originele insteek. Die mensen zijn ontzettend moeilijk om mee om te gaan dus een klein inzicht in hoe ze denken is erg knap.
Het leest vrij droog weg, de personages blijven vlak en de gevoelens komen niet uit de verf. In principe is het één lange dialoog met hier en daar een plukje beschrijving; dat werkt alleen als de dialoog ook de kern van het verhaal is en de lezer weet te boeien. Een tip: laat je personages niet alles zeggen wat er gebeurt in het verhaal, laat het zien. Een dialoog moet functioneel zijn, dus alles wat niet honderd procent belangrijk is voor je verhaal kan je weglaten.
Stijl en vormgeving
Veel stijlfouten, bijvoorbeeld de herhaling van “zegt” als werkwoord, de herhaling van de namen van de personages. De zinnen zijn kort en volgen vrijwel allemaal hetzelfde stramien van onderwerp – persoonsvorm – lijdend voorwerp. Probeer daar wat meer variatie in te brengen en synoniemen te gebruiken, dat maakt je tekst al levendiger.
Tip: Leg de volgende keer je verhaal een paar dagen weg en lees het nog eens rustig door. Dat zal veel (zo niet de meeste) fouten eruit halen.
Tip: schrijf je verhaal in een tekstverwerker met spellingcontrole en lees je tekst nog eens door voordat je het ergens plaatst, dan haal je minstens de helft van alle foutjes er zelf al uit, en bekijk vooral ook eens de schrijflessen op OV, die helpen echt.
Conclusie
Een originele kijk op een vaak gebruikt thema, maar de uitwerking kan wat netter.
Beoordeling: 58% + 1 bonuspunt
Christian Damen – De treinwedstrijd
Thema/Inhoud
Een excentrieke miljonair die een nog excentriekere wedstrijd organiseert
Verhaalstructuur
Het idee van een wedstrijd in de trein is leuk bedacht en origineel, het einde is ook leuk gevonden maar had misschien iets meer uitgewerkt mogen worden. Sowieso is de hele wedstrijd wel de kern van het verhaal, maar komt pas aan het einde überhaupt voor en daardoor komt het niet zo goed uit de verf.
Het laatste stuk is wat kort door de bocht en wat een bizarre gebeurtenis had moeten zijn (mensen die in elkaar geslagen worden door rondvliegende bowlingballen) wordt met verassend weinig beeldend schrijven afgedaan. In plaats van ‘Terwijl de massa tegen hem keerde,’ had ik graag de spanning willen voelen oplopen in de coupe. En waar is de schok van de twee jongens over de (aankomende) moord op hun vader. Daarnaast lijkt het alsof er duizenden mensen nu in één coupé gepropt staan. Al met al rammelt het net wat te erg op het eind.
De personages zijn daarentegen erg goed gelukt, ik vond ze meteen sympathiek en geloofwaardig. Kleine kinderen breken een verhaal altijd open, omdat ze zoveel kunnen doen en niets gek is, ze brengen leven in de brouwerij en dat doen ze vooral als je ze goed schrijft – Bram is heel goed beschreven.
Stijl en vormgeving
Deze stijl bevalt me iets beter dan die in de vorige inzending, er zit meer variatie in de woordvolgorde en –keuze. Ik zou alleen nog willen aanraden om geen zinnen te beginnen met “Maar” of “En”, tenzij je er honderd procent zeker van bent dat het móét voor een bepaald effect.
Ook zijn er een paar kleine foutjes links en rechts, waarschijnlijk had de schrijver die eruit gehaald als het verhaal even een weekje had mogen stoven voor het online was gekomen. Geen structurele dingen in ieder geval.
Conclusie
Een bizar, maar wel origineel verhaal met een wat rommelig einde.
Beoordeling: 78% + 1 bonuspunt
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
-
- Toetsenbord
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 19 jun 2012 01:37
Yay! :D
Thanksssss both :)
Thanksssss both :)
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Suppose one day, it lands on its edge