@Glenovic, en wat nou als het muntje op zijn kant blijft staan?
@Kattie, dank je wel voor je scherpe oog wat betreft de DT foutjes, ik moet ze ook niet
@P_Westdijk, bedankt voor de uitgebreide feedback weer!
Waarom kunnen er eigenlijk maar twee mensen tegelijk ontsnappen of heb ik over de reden hiervoor heen gelezen? Er is trouwens nog een mogelijkheid: stel dat de jongemannen besluiten om zonder haar te vertrekken.
Heb je niet overheen gelezen, maar naar alle waarschijnlijkheid omdat er maar twee mensen in die uitvinding passen....
---
Hoofdstuk 14
Verlicht door de kleuren die de schemering uitstraalt, grijnst Mino breed. Myrtha kan zich niet herinneren waarom hij hier is.
‘Frinny heeft haar uitvinding vanmorgen al afgerond!’ Ze bedenkt zich dat ze hem nog niet eerder zo gelukkig heeft gezien. ‘Dit is jouw schemering. Ik ga je naar huis brengen!’
Myrtha zoekt op de tast naar haar bril, terwijl ze de schemering, háár kleuren, niet uit het oog verliest. Het vage schijnsel zweeft door de fles heen en plaagt haar herinneringen. Net zoals die keer dat Frinny een schemering liet zien tijdens haar speech.
Ik moet Isol en Remero bevrijden, schiet er door haar heen.
‘Nu?’ vraagt Myrtha voorzichtig.
Mino knikt.
‘We hoeven niet eerst onze lijst af te maken. Frinny vertelde dat de uitvinders er snel genoeg achter zullen komen dat ze het werk net zo goed zelf kunnen doen.’
Er zullen nieuwe werkers van boven gehaald worden, flitst er door Myrtha heen.
‘Ik… wacht beneden maar, ik kom er zo aan.’
Mino knikt instemmend en loopt de trap af. Myrtha probeert zich voor de geest te halen of Alliaster al terug is of dat de deur die ze hoorde dichtgaan misschien Mino was. Nu haar eerste uitweg zo dichtbij komt, wil ze er met iemand over praten. Iemand, die ze vertrouwt en het grotere plaatje kan zien.
Ze trekt haar nachthemd uit en bekijkt haar onderarm. Met haar vinger volgt ze aandachtig de slordig geschreven woorden en kleedt zich aan. Als Mino in de keuken wacht, kan ze zachtjes de trap afsluipen en de werkkamer van Alliaster ingaan. Dan kan ze in elk geval de tekening meenemen. Ze heeft geen idee hoe ze aan spullen moet komen, als Frinny de uitvinding nu al wil uitvoeren. Zou ze het weten? Ze is, zoals Mino eens zei, de prinses van de dromenwereld. Zwijgend blijft Myrtha even staan. Maakt ze een kans als ze Isol en Remero bevrijdt, zonder dat er spullen zijn om het ding op de tekening te maken? Moet ze niet gewoon de kans van Frinny aangrijpen? Ook al bezorgt die vrouw haar de rillingen en de gedachte aan Isol achterlaten laat haar buik samentrekken.
Zachtjes sluipt ze de trap af. Inmiddels weet ze welke treden er kraken en die slaat ze over. Onderaan de trap blijft ze even staan wachten, het is stil in huis. Bijna zou ze denken dat Mino er niet is, maar dat kan ze zich niet voorstellen.
Op haar tenen sluipt ze door de gang heen, voor het eerst is ze blij met de duisternis. Mino zou haar natuurlijk kunnen zien met zijn bril, maar het gevoel dat ze opgaat in de zwartheid stelt haar gerust. Niemand kan haar zien, want ze is alleen in het niets. Een heel klein stukje duwt Myrtha de deur open en glipt er tussendoor. Net ver genoeg dat de scharnieren niet kraken. Ze hurkt neer bij de papieren die ze eerder doorgebladerd heeft.
Welke uitvinding zou Remero bedoelen? Er zijn zoveel tekeningen in deze kamer.
Terwijl Myrtha haastig de kamer doorzoekt, houdt ze haar oren gepitst op andere geluiden dan het geritsel van papier. Mino zou ongeduldig kunnen worden en wat als Alliaster plotseling in de deuropening staat omdat hij toch ook thuis is?
Myrtha besluit om een aantal ontwerpen van Alliaster mee te nemen. Ze stopt ze in haar zak. Naast het fotolijstje met het nieuwe gezicht van haar broer erop. Ze haalt diep adem, glipt de kamer uit en loopt de keuken in. Mino staat met zijn rug naar haar toe, ongeduldig van zijn ene been op zijn andere te wippen, met de fles onder zijn arm. Myrtha kucht zachtjes.
‘Ik ben zover.’ Ze kijkt naar haar schemering. ‘Mag ik hem vasthouden?’
Mino geeft haar de fles.
‘Krijg jij ook je kleuren terug?’
De vrolijkheid trekt van zijn gezicht weg, zijn lippen persen op elkaar en hij schudt zijn hoofd. Dan pakt hij haar hand vast en neemt haar mee naar buiten.
Hij zal altijd kleurloos blijven, schiet er door Myrtha heen.
Voor mij! Ze wrijft met de fles langs haar arm waar de instructies staan om Isol en Remero te bevrijden. Isol betrad dit diepe donkere gat voor haar. Mino laat zijn kleuren ervoor achter. En zij? Myrtha bijt op haar lip. Ze kan hen niet hier achterlaten, zonder ook maar te proberen hen beide mee te nemen.
Myrtha stopt met lopen. Mino wil haar meetrekken, tot hij beseft dat ze geen stap meer zet.
‘Wat is er? Je hoeft niet bang te zijn, Frinny brengt je heus naar huis!’
‘Waar ga jij heen als je boven bent?’
Mino haalt zijn schouders op.
‘Dat maakt toch niet uit? We moeten echt gaan.’
Myrtha blijft staan. Ze moet een keuze maken. Als ze Remero en Isol wil bevrijden kan ze dat niet alleen. Ze kent de weg daar beneden niet, er zijn vast bewakers die haar tegenhouden. En misschien is ze niet eens snel genoeg om echt op zoek te gaan naar hen.
‘Ik moet je iets vertellen.’
Feedback verwerkt