De vogel, bij wiens sierlijk stemgeluid het bos de stilte vond, sprong langzaam van de tak. De knoestige tak, die vele lieden herbergde. En de mier, die zich een weg baande over het bruine vaderland. De mier, die de vogel verliet en zich, voor het oog van een mensenwezen, tergend langzaam over holen en vertakkingen bewoog. Een mier was niet doelloos. Nooit.
Zo was ook deze mier die de tak verliet om langs het statige, nimmer stervende hout onder begeleiding van het sierlijke lied van een zekere vogel, het bladerdak de rug toe te keren. Het duurde niet lang voor de mier de schaduw tegenkwam, nog steeds zoekend naar de weg. Elke berg beklimmend, elke vijand vernietigend, ter meerdere eer en glorie van een tak in het hoge bladerdak. Maar dan, ach en wee, een druppel. Onverslaanbaar…
De kleine torenwachter
-
- Typmachine
- Contacteer:
De titel trok mijn aandacht naar je stuk. Ik weet niet precies wat ik had verwacht, maar ik laat me graag verrassen en dat heb je gedaan. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik me er eigenlijk geen goed raad mee weet. Het lukt me niet met zekerheid om de link tussen de titel en je stuk te vinden. Ik vermoed dat je met de torenwachter de mier bedoeld, die naar beneden klautert. Al heeft de torenwachter een functie, die je ook kan verbinden aan de boom zelf. Een beetje te vaag allemaal naar mijn smaak.
Het stuk is bijzonder kort, maar telt tegelijk ook veel karakters uit de natuur en daar verlies je me in. De mier is nog het beste vertegenwoordigd en dat kan ik nog het beste volgen.
Ik denk dat als je vanuit één dier in zijn omgeving schrijft je meer lezers zal trekken die een reactie zullen achterlaten. Als je er toch voor kiest om de vogel, boom, mier, etc. aan bod te laten komen dan zou ik persoonlijk dit op een uitgebreidere wijze doen. Het kan echter ook zijn dat het gewoon niet aan mij is besteed. Je beschikt over voldoende fantasie en durft het ook te tonen. Laat je dat door niemand afnemen, want zo is deze reactie beslist niet bedoeld. Ik zou het op prijs stellen als je het wilt toelichten. Doe met mijn opmerkingen wat je wilt, want het is en blijft jouw verhaal.
Het stuk is bijzonder kort, maar telt tegelijk ook veel karakters uit de natuur en daar verlies je me in. De mier is nog het beste vertegenwoordigd en dat kan ik nog het beste volgen.
Dit stukje sprong er voor mij uit. Knap hoe je met weinig woorden hier veel bereikt.Invictus schreef:Maar dan, ach en wee, een druppel. Onverslaanbaar...
Ik denk dat als je vanuit één dier in zijn omgeving schrijft je meer lezers zal trekken die een reactie zullen achterlaten. Als je er toch voor kiest om de vogel, boom, mier, etc. aan bod te laten komen dan zou ik persoonlijk dit op een uitgebreidere wijze doen. Het kan echter ook zijn dat het gewoon niet aan mij is besteed. Je beschikt over voldoende fantasie en durft het ook te tonen. Laat je dat door niemand afnemen, want zo is deze reactie beslist niet bedoeld. Ik zou het op prijs stellen als je het wilt toelichten. Doe met mijn opmerkingen wat je wilt, want het is en blijft jouw verhaal.
Ik apprecieer je reactie ten zeerste.P_Westdijk schreef:De titel trok mijn aandacht naar je stuk. Ik weet niet precies wat ik had verwacht, maar ik laat me graag verrassen en dat heb je gedaan.
Op zich was ik eerst van plan om een satirisch vertelsel te schrijven over een mier die vocht voor het vaderland (geïnspireerd door de brave soldaat Svjek). Uiteindelijk is het iets anders geworden, ik weet zelf niet echt wat, maar toch zit er een boodschap in.
Al moet ik eerlijk bekennen dat ik me er eigenlijk geen goed raad mee weet. Het lukt me niet met zekerheid om de link tussen de titel en je stuk te vinden. Ik vermoed dat je met de torenwachter de mier bedoeld, die naar beneden klautert. Al heeft de torenwachter een functie, die je ook kan verbinden aan de boom zelf. Een beetje te vaag allemaal naar mijn smaak.
De torenwachter is inderdaad de mier, maar zoals hierboven al vermeld had ik de titel eigenlijk in een andere context voorzien.
Klopt. Op een bepaald moment wou ik aantonen hoe chaotisch de natuur van aard is en hoe regelmaat, "de nooit doelloze mier" zich daarin plaatst.
Dit stukje sprong er voor mij uit. Knap hoe je met weinig woorden hier veel bereikt.Invictus schreef:Maar dan, ach en wee, een druppel. Onverslaanbaar...
De nietigheid van veel dingen wou ik hiermee aantonen. Ik wou graag mensen tot denken aanzetten.
Ik denk dat als je vanuit één dier in zijn omgeving schrijft je meer lezers zal trekken die een reactie zullen achterlaten.
Misschien, maar dan zou het een ander verhaal zijn.
Als je er toch voor kiest om de vogel, boom, mier, etc. aan bod te laten komen dan zou ik persoonlijk dit op een uitgebreidere wijze doen. Het kan echter ook zijn dat het gewoon niet aan mij is besteed.
Dat was ik dus oorspronkelijk ook van plan.
Je beschikt over voldoende fantasie en durft het ook te tonen. Laat je dat door niemand afnemen, want zo is deze reactie beslist niet bedoeld.
Dat zal ik zeker onthouden.
Ik zou het op prijs stellen als je het wilt toelichten.
Is bovenstaande voldoende toelichting?
Doe met mijn opmerkingen wat je wilt, want het is en blijft jouw verhaal.
Ik denk niet echt dat ik nog iets kan veranderen aan mijn verhaal. Het stuk is zo klein dat ik bang ben de essentie van het verhaal te raken als ik eraan kom.

-
- Typmachine
- Contacteer:
Bedankt voor deze uitgebreide toelichting. Het één en ander verklaarde het nodige, maar ik dacht ook een paar keer van: oh, zo was het dus bedoeld. Heel verhelderend allemaal. Ik wilde je daarvoor bedanken met een duimpje, maar het systeem liet me dat helaas niet toe. Veel schrijfplezier op deze site.
Ik vind je schrijfstijl mooi, dat is me al eerder opgevallen. Het is net zo'n vertelstem die een verhaal vertelt haha
Jammer dat het zo kort is, had graag de mier - de kleine torenwachter - langer gevolgd in zijn tocht, helaas verloor hij de strijd met de regendruppel ):
Mooi geschreven.

Mooi geschreven.
- Never give up on anything, because miracles happen every day -
My head is a jungle...
My head is a jungle...
P_Westdijk schreef:Bedankt voor deze uitgebreide toelichting. Het één en ander verklaarde het nodige, maar ik dacht ook een paar keer van: oh, zo was het dus bedoeld. Heel verhelderend allemaal. Ik wilde je daarvoor bedanken met een duimpje, maar het systeem liet me dat helaas niet toe. Veel schrijfplezier op deze site.
Allebei bedankt-Maaike- schreef:Ik vind je schrijfstijl mooi, dat is me al eerder opgevallen. Het is net zo'n vertelstem die een verhaal vertelt hahaJammer dat het zo kort is, had graag de mier - de kleine torenwachter - langer gevolgd in zijn tocht, helaas verloor hij de strijd met de regendruppel ):
Mooi geschreven.

-
- Toetsenbord
Ik sluit mij aan bij P_Westdijk;
Ik werd allereerst vooral getrokken door de titel, deed mij denken aan 'De Kleine Kapitein' (Paul Biegel, prachtige jeugdboeken, ik zat trouwens met zijn kleindochter op dansles :P). Het verhaal was volledig anders dan ik had verwacht, maar dat is uiteraard niet slecht.
Persoonlijk vond ik de hoeveelheid beeldspraak te veel, zeker voor zo'n klein stukje. Dit is echter heel persoonlijk, ik weet dat andere mensen (ook hier op de site) dit juist wel heel erg kunnen waarderen. De beeldspraak zelf was echter mooi gedaan en vond ik prettig te lezen.
Wat Westdijk al aankaartte; je focus ligt ook naar mijn smaak niet genoeg bij één karakter. Je springt in vijf zinnen van een vogel naar een bos naar een tak naar een mier naar een mens en terug naar de mier. In de tweede alinea blijft je focus bij de mier liggen, en daardoor vind ik dat stuk prettiger te lezen.
Ik vond het verhaal overigens bij de titel passen, ook al had ik iets anders verwacht.
Enige puntje wat ik tegen-intuïtief vond, was dat je beschrijft hoe de mier naar beneden gaat over de boom, maar het hebt over bergen 'beklimmen'. Dit strookt voor mijn gevoel niet helemaal, bergen afdalen zou dan logischer zijn (maar weer afdoen aan wat je met de zin probeert te bereiken, dat wel).
Oh en in tegenstelling tot je vorige kortverhaal dat ik had gelezen, begreep/volgde ik het totaal hier wel, dus good job!
Ik werd allereerst vooral getrokken door de titel, deed mij denken aan 'De Kleine Kapitein' (Paul Biegel, prachtige jeugdboeken, ik zat trouwens met zijn kleindochter op dansles :P). Het verhaal was volledig anders dan ik had verwacht, maar dat is uiteraard niet slecht.
Persoonlijk vond ik de hoeveelheid beeldspraak te veel, zeker voor zo'n klein stukje. Dit is echter heel persoonlijk, ik weet dat andere mensen (ook hier op de site) dit juist wel heel erg kunnen waarderen. De beeldspraak zelf was echter mooi gedaan en vond ik prettig te lezen.
Wat Westdijk al aankaartte; je focus ligt ook naar mijn smaak niet genoeg bij één karakter. Je springt in vijf zinnen van een vogel naar een bos naar een tak naar een mier naar een mens en terug naar de mier. In de tweede alinea blijft je focus bij de mier liggen, en daardoor vind ik dat stuk prettiger te lezen.
Ik vond het verhaal overigens bij de titel passen, ook al had ik iets anders verwacht.
Enige puntje wat ik tegen-intuïtief vond, was dat je beschrijft hoe de mier naar beneden gaat over de boom, maar het hebt over bergen 'beklimmen'. Dit strookt voor mijn gevoel niet helemaal, bergen afdalen zou dan logischer zijn (maar weer afdoen aan wat je met de zin probeert te bereiken, dat wel).
Oh en in tegenstelling tot je vorige kortverhaal dat ik had gelezen, begreep/volgde ik het totaal hier wel, dus good job!
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Suppose one day, it lands on its edge
Dank voor je reactieChristian Damen schreef:Ik sluit mij aan bij P_Westdijk;
Ik werd allereerst vooral getrokken door de titel, deed mij denken aan 'De Kleine Kapitein' (Paul Biegel, prachtige jeugdboeken, ik zat trouwens met zijn kleindochter op dansles). Het verhaal was volledig anders dan ik had verwacht, maar dat is uiteraard niet slecht.
Om hier even heel kort op in te gaan, vanuit de ogen van de muur zijn de knobbels in een boom, daar ga ik althans van uit "kleine bergen", daardoor ook meervoud.