Stoere Joerie op de circusschool.

Heb jij een verhaal dat nergens anders past? Plaats hier dan alle overige verhalen.
Plaats reactie
William008
Nieuw
Nieuw

Stoere Joerie op de circusschool.

Joerie’s eerste dag op de circusschool.

Stoere Joerie is vandaag heel vrolijk hij is namelijk heel vrolijk omdat het vandaag zijn eerste schooldag is.
Maar niet zomaar een eerste schooldag, nee zeker niet, het is eigenlijk een hele bijzondere eerste schooldag.
Vandaag gaat Stoere Joerie namelijk voor het eerst naar de circusschool.
Stoere Joerie wil al heel lang naar de circusschool toe.
Hij is namelijk dol op acrobaten die de hoogste salto’s kunnen maken en ligt altijd helemaal op de grond van het lachen om de grappen en grollen van de clowns. Hij klapt dan ook zo hard mogelijk mee in zijn handen wanneer iedereen in het circus een groot applaus geeft.

Maar nu is het zover, nu zullen al die mensen straks ook voor Stoere Joerie een hard applaus geven.
Terwijl Stoere Joerie onderweg is naar de circusschool, loopt hij een beetje te dagdromen. Zouden er ook dieren op de circusschool wonen? Denkt Stoere Joerie bij zichzelf, Misschien danst er wel een aap rond door de gangen, en wie weet is er ook wel een zingende pandabeer.

Stoere Joerie loopt zo te dagdromen dat hij helemaal niet in de gaten heeft dat hij al voor de circusschool staat. He!! dat is grappig. Stoere Joerie denkt de Circusschool lijkt eigenlijk heel veel op een hele grote tent. En ook die vlaggetjes helemaal bovenin de toppen zien er grappig uit.
Stoere Joerie wordt er helemaal vrolijk van en stap op de grote deur af die in het midden van de grote tent staat. Hij sluit zijn ogen en klopt 3 keer op de grote deur.

IIIIIIIIEEEEEEE!!!! De grote deur van de circusschool gaat met een piepend geluid langzaam open. En Stoere Joerie kan zijn eigen ogen bijna niet geloven, hij ziet een enorme grote cirkel van hooizakken naast elkaar in een enorme hal staan. Achter de zakken hooi staan grote trappen waarop tientallen kleine clowns, acrobaten, danseressen en goochelaars zitten.

“Aha jij moet Stoere Joerie vast zijn” hoort Joerie achter zijn schouder roepen. Stoere Joerie draait zich om en kijk tegen een grote meneer aan. Hij moet wel een beetje lachen want deze meneer ziet er best wel een beetje grappig uit. Hij draagt namelijk een zwart pak en op zijn hoofd een grote zwarte hoed. Onder zijn zwarte pak draagt hij een witte blouse met daarover een gespikkelde stropdas. En in zijn rechterhand heeft hij een wandelstok vast met daarop het hoofd van een clown. Eigenlijk lijkt de meneer wel een beetje op een pinguïn.

Ik ben blij dat je er bent. Ik ben de circusschool directeur ga maar lekker op de trap zitten dan gaan we zo beginnen. Stoere Joerie loopt naar de dichtstbijzijnde trap en gaat een beetje in het midden van de trap zitten, hij heeft een beetje kriebels in zijn buik gekregen. Wat zal er nu gaan gebeuren?
Laatst gewijzigd door William008 op 11 mei 2013 16:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Kansen creëer jezelf ;)
Blieje
Typmachine
Typmachine

Leuk verhaal, alleen wel een aantal aandachtspunten:

Stoere Joerie is vandaag heel vrolijk, hij is namelijk heel vrolijk omdat het vandaag zijn eerste schooldag is. = dat hij heel vrolijk is wordt in het eerste stuk van de zin al duidelijk, het staat er nu twee keer. De komma na vrolijk en het stukje 'hij is namelijk heel vrolijk' weghalen
Zouden er ook dieren op de circusschool wonen? Denkt Stoere Joerie bij zichzelf, Misschien danst er wel een dansende aap rond door de gangen, en wie weet is er ook wel een zingende pandabeer. = wat Joerie denkt schuin zetten. Na zichzelf een punt want bij misschien begint een nieuwe zin. En dansende aap kan gewoon aap worden omdat je al hebt gezegd dat de aap danst.
He!! dat is grappig denkt Stoere Joerie de Circusschool lijkt eigenlijk heel veel op een hele grote tent. = wat Joerie denkt in schuine letters plaatsen en na grappig een nieuwe zin beginnen.
hooi zakken = hooizakken
zaken hooi = zakken hooi
Aha jij moet Stoere Joerie vast zijn hoort Joerie achter zijn schouder roepen, Stoere Joerie draait zich om en kijk tegen een grote meneer aan = wat iemand zegt tussen aanhalingstekens plaatsen en na roepen een nieuwe zin beginnen.
Hij draagt namelijk een zwart pak. En op zijn hoofd een grote zwarte hoed, onder zijn zwarte pak draagt hij een witte blouse met daarover een gespikkelde stropdas. = ik zou tot hoed een zin maken en na hoed nog een zin.
me daarop = met
zegt de meneer dan = dan kan weg

Verder is het erg belangrijk dat je de juiste aanhalingstekens gebruikt en wat iemand zegt tussen aanhalingstekens plaatst zodat het overzichtelijker wordt wanneer iemand praat of wanneer er iets gebeurt.

Groetjes Blieje :D :app: :super
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
William008
Nieuw
Nieuw

Hartelijk bedankt Blieje ik ga er iets mee doen. :)
Kansen creëer jezelf ;)
Frans Samsa
Puntenslijper
Puntenslijper

Leuke aanzet voor een kindervertelling. Persoonlijk vind ik het jammer dat 'Joeri' de hele tijd 'stoere Joeri' wordt genoemd. Het heeft iets denigrerends, terwijl ik denk dat een jongen die naar de circusschool het niet verdient belachelijk te worden gemaakt door zijn schepper. Dat brengt me meteen bij het belangrijkste kritiekpunt op je verhaal: je als schrijver wel erg tussen je hoofdpersoon en de lezer in staan. Ik denk dat je verhaal enorm aan kracht zou winnen als je je veel sterker inleeft in je hoofdpersoon. Door bijvoorbeeld te vertellen hoe Joeri zich gedraagt en wat hij denkt en voelt kan veel beter duidelijk worden gemaakt hoe stoer hij is en hoezeer hij misschien toch ook nog echt een kleine jongen is. Het mooiste voorbeeld wat ik daarvan ken is het beroemde kinderboek 'Where the Wild Things are' (Nederlandse vertaling: Max en de Maximonsters) van Maurice Sendak. Voor kinderen is het een gek en spannend verhaal over de avonturen van een jongetje. De volwassen lezer begrijpt, zonder dat Sendak dat uitlegt, dat Max gewoon een jongetje van negen is dat naar zijn moeder verlangt. Ik weet zeker dat Joeri ook zo'n jongetje kan zijn...
nurias
Vulpen
Vulpen

Leuk verhaal en de meeste punten die ik heb zijn al genoemd, ben benieuwt naar het vervolg.
Plaats reactie

Terug naar “De Grote Zolder”