In strijd met alledaagsheid

Plaats hier je columns over de alledaagse gebeurtenissen.
Plaats reactie
Delamont
Puntenslijper
Puntenslijper

Deze tekst komt gwn vanuit het moment. Alle reactie welkom.

Sofia

-----------------------------

Weer overviel de alledaagsheid me. De imperfectie van mijn bestaan. De eindigheid van een ongrijpbaar leven. Enkel in de omgang met anderen, in werk of in kunst wordt de leegheid gevuld dacht ik. Ik verlangde terug naar die momenten van connectie met mezelf. Wanneer ik op reis was, tussen twee situaties. Maar ook zag ik dat het doel van het leven aan de horizon verborgen voor me was. Ik voelde zijn mogelijkheid. Misschien bevond hij zich op de reis. Tussen alles in, als het ware de connectie zelf. Hoe komt het toch dat gedachten zo waar kunnen lijken, terwijl ze tegelijk een grote warboel vormen met onzekerheid en emoties. We vinden de woorden voor wat we voelen, maar soms lijkt de ware betekenis achter de woorden geen constante meer, maar een voortdurend veranderen. Verandering is het center van het leven. Evolutie geeft ons ons ware gestalte. Verandering is ongrijpbaar als het leven zelf.
Mijn ongenoegen ligt erin dat ik mezelf wil veranderen, dat in mijn frustratie ik mezelf vergelijk met ideeën van perfectie die ik nooit kan evenaren. Misschien moet ik niet proberen verandering te controleren. Het leven te controleren. Want hoe frustrerend de ongrijpbaarheid van het leven ook is, geluk vind ik in vertrouwen. Vertrouwen in het leven. In de verandering. Daarom moet ik leren springen, leren vertrouwen. Een vertrouwen dat ik op de een of andere manier heb verloren. Want leven is verandering en valt niet te controleren. Ik hoop op positieve evolutie. Maar beiden, negatief en positief, zijn een contrast waaruit ik misschien iets kan leren.
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Het is kort, maar heeft wel van begin tot einde mijn aandacht weten vast te houden. Ik denk dat deze momentopname veel potentie bevat, als je de tijd en zin hebt om er meer werk van te maken. Heel veel regels zette me aan het denken. Soms wat kritischer, als ik er tekstueel naar keek, maar de inhoud voerde de boventoon. Je wisselt lange en korte zinnen op een plezierige wijze met elkaar af. Ik zie er verder van af om een aantal zinnen onder de loep te nemen en met suggesties te komen, omdat ik bang ben de betovering te verbreken die je erin heb achter gelaten.
Doe met mijn opmerkingen wat je wilt, want het is en blijft jouw verhaal.
Delamont
Puntenslijper
Puntenslijper

P_Westdijk schreef:Het is kort, maar heeft wel van begin tot einde mijn aandacht weten vast te houden. Ik denk dat deze momentopname veel potentie bevat, als je de tijd en zin hebt om er meer werk van te maken. Heel veel regels zette me aan het denken. Soms wat kritischer, als ik er tekstueel naar keek, maar de inhoud voerde de boventoon. Je wisselt lange en korte zinnen op een plezierige wijze met elkaar af. Ik zie er verder van af om een aantal zinnen onder de loep te nemen en met suggesties te komen, omdat ik bang ben de betovering te verbreken die je erin heb achter gelaten.
Doe met mijn opmerkingen wat je wilt, want het is en blijft jouw verhaal.
Dankje voor je reactie! Fijn om te lezen dat het je in elk geval niet koud liet. En bedankt voor dat woord betovering, ook al bedoel je het misschien gewoon als metafoor voor 'het geheel'. Ik was op zoek naar mijn gedachtestroom, die van nature vrij chaotisch is en daardoor is het allesbehalve structureel. Dus literair gezien stelt het inderdaad niet zo veel voor (:

Nogmaals bedankt,
Sofia
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Delamont schreef: En bedankt voor dat woord betovering, ook al bedoel je het misschien gewoon als metafoor
Wat is een metafoor? :P Nee, ik bedoel hier gewoon wat ik heb geschreven. Ik ken me zelf redelijk genoeg om te weten dat ik kritischer naar de tekst zou hebben gekeken, maar juist daarom vond ik wat je hebt gepost zo verfrissend. De inhoud springt in mijn beleving hoog boven de wijze uit waarop je het hebt geschreven en sleurde mij als lezer in de turbulente stroming mee. Ik vond het niet meer belangrijk of er bijvoorbeeld ergens een komma ontbrak. Ik dacht na over je mijmering en peilde hoe ik hier zelf in stond. Kleineer het daarom ook niet voor je zelf door te zeggen dat ik het als metafoor bedoelde. Daar zijn genoeg andere mensen op deze planeet voor, die zich dit recht hebben toegeëigend. Ik ben iemand die een momentopname eerder in een kort verhaal verwerkt en zoiets heeft een hele andere opbouw.
Delamont schreef: Dus literair gezien stelt het inderdaad niet zo veel voor
Dat zijn jouw woorden en niet de mijne. Om een onbewerkte diamant in je hand te houden moet je eerst diep graven en het vuil ervan af vegen om te kunnen zien dat je hebt gevonden waar je naar op zoek was. Wat je er verder mee doet is je jouw keuze.

Veel schrijfplezier op deze site en met een aantrekkelijke titel is de kans weer groot dat ik een volgende post van je kom lezen.
Delamont
Puntenslijper
Puntenslijper

P_Westdijk schreef:. Veel schrijfplezier op deze site en met een aantrekkelijke titel is de kans weer groot dat ik een volgende post van je kom lezen.
Dankje!
Plaats reactie

Terug naar “Alledaags”