Ik zat naar een tijdje naar series over vroeger te kijken en je zag een duidelijk verschil tussen nu en vroeger. Het is soms verbazingwekkend hoeveel de wereld veranderd is buiten vroeger. Je zag grote armoede, maar toch was iedereen op zijn manier toch gelukkig. Vandaar dit gedicht.
de tijden verlopen als water en wijn
niemand die zich herinnert hoe het moest zijn
om te werken in een mijn
of te bidden in elkaars bijzijn
niemand die weet hoe het moet zijn geweest
om te leven in armoede en met een zwakke geest
om niet elke dag te eindigen als een feest
maar om vroom te zijn en bedeesd
geen geld en geen diploma's in overvloed,
en niet iedereen had het even goed,
akkers en huizen gebouwd met tranen, zweet en bloed
men vraagt zich af wie dat hun nu nog nadoet.
wij leven in rijkdom en welvaart
en bijna niemand die nog het ware geluk ervaart
men krijgt steeds grotere cadeaus als men verjaart
terwijl men vroeger al blij was met een simpele verjaardagstaart.
waar gaat de wereld naartoe,
worden mensen dit dan nooit moe
om te leven in stijl en met al dat gedoe,
en de kleine dingen, die doen er tegenwoordig niet echt meer toe.
de tijden verschillen
Heel mooi beschreven en ik ben het inderdaad met je eens.
Vroeger was het leven erg hard maar was je erg dankbaar als je voor die avond eten op tafel kon leggen.
Mensen willen steeds meer en zijn minder snel tevreden met minder..
Vroeger was het leven erg hard maar was je erg dankbaar als je voor die avond eten op tafel kon leggen.
Mensen willen steeds meer en zijn minder snel tevreden met minder..
Laatst gewijzigd door Faatje op 02 feb 2014 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij dat er iemand al met mij eens is. Het is echt opvallend als je die dingen bekijkt. Nu hebben we allerhande elektronica, en vroeger mocht je al blij zijn als je simpelweg verwarming had in je huis. Volgens mij kenden die mensen echt wel wat het betekende om echt gelukkig te zijn met iets.
Inderdaad en de eisen worden enkel maar groter.FlaminFox schreef:Blij dat er iemand al met mij eens is. Het is echt opvallend als je die dingen bekijkt. Nu hebben we allerhande elektronica, en vroeger mocht je al blij zijn als je simpelweg verwarming had in je huis. Volgens mij kenden die mensen echt wel wat het betekende om echt gelukkig te zijn met iets.
Een kind van 5 wil al een mobiele telefoon terwijl ik op mijn vijfde verjaardag al tevreden was met een kladblok en enkele stiften.
Tegenwoordig kan je er ook niet eromheen draaien want alles is tegenwoordig elektronisch zelfs een simpele knuffel...