Hoe veel kan de lezer onthouden?

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie
CasBuijs
Balpen
Balpen

Ik ben onlangs een verhaal gestart waarbij vele personages uit verschillende landen allemaal strijden om een bepaald voorwerp. De personages die om het voorwerp strijden zijn allemaal ongeveer even belangrijk en krijgen allemaal evenveel aandacht binnen het verhaal. Maar aangezien ze allemaal een andere achtergrond hebben vind ik mijzelf al gauw in een web van bijfiguren en relaties. Daarbij speelt het zich ook in een soort fantasiewereld af. Mijn probleem is dus dat ik niet weet wat ik moet houden en wat weg kan. Daarbij heb ik ook problemen met het doseren van de informatie die de lezer krijgt. Ik weet dat het belangrijk is om te spreiden, maar wat komt bijvoorbeeld voorop: De wetten in het fantasierijk of de interacties tussen personages?
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Naar mijn ervaring lezen mensen graag interactie. Wetten ed zijn natuurlijk wel belangrijk, maar lezers gaan toch vooral met je karakters meeleven dus dat is denk ik het belangrijkste.
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Uhm ik weet dat bij vertellen een mens aar zo'n 20% onthoud.. met lezen denk ik iets meer. maar ik zou oppassen met veel personages gebruiken ( als hoofdpersonen ) ik zelf vind dat als lezer erg saai en afleidend omdat je net in iemands verhaal zit en dan wordt dat verhaal ineens weer heel lang onderbroken door andere verhalen.

maar bij games of thrones doen ze het ook, en dat vinden genoeg mensen leuk ( ik niet, maar het gaat om wat het merendeel vind xD )
-Maaike-
Computer
Computer

Bij de Gone serie van Michael Grant zijn ook veel hoofdpersonages en met allemaal creëert de schrijver een band, ook al wissel je snel van personage. Kan een aanrader zijn om een keer te lezen, om te zien of je er iets mee kan voor jou verhaal. Bij Gone heb je iets van 15 tot 20 "hoofd"personages die je leert kennen en de stukken zijn afgewisseld met lange en korte fragmenten.

Ik denk dat je vooral in je achterhoofd moet houden waar en hoe mensen het lezen. Als je veel personages op het forum gebruikt, zullen lezers er minder mee hebben omdat ze steeds een kort stukje lezen. Maar schrijf je het verhaal om daarna één keer gelezen te worden, zullen ze - indien de personages goed aan bod komen - het wel kunnen waarderen.
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”