ROMEH, leuk dat je mijn verhaal leest.
________________________________________________________________________________________________
Hoofdstuk 2
Met trillende handen liet ik de brief op de grond vallen.
De brief gaf mij kippenvel over mijn hele lichaam en opeens had ik een kurkdroge mond.
Wat zou hij in hemelsnaam op de zolder hebben gevonden wat ik graag zou willen hebben? Zou het iets zijn van mijn oma?
Snel rende ik van de trap af en zag mijn vader wachten in de deuropening.
‘Waar is Luke? Ik moet hem dringend spreken’ vroeg ik mijn vader.
‘Hij is bij zijn auto? Sinds wanneer vraag jij om Luke’ vroeg hij verbaasd.
Zonder een reactie terug te geven rende ik langs hem weg en keek rondom zijn huis of ik hem zag staan.
Hij stapte net zijn auto in en wilde zijn motor starten.
‘LUKE STOP!’ gilde ik hard maar het leek alsof hij mij niet kon horen door het harde geronk van de motor.
Rennend in een volle vaart stopte ik naast zijn auto en bonkte met beide vuisten op het zijraam.
Luke keek mij geschrokken aan en al gauw ging het zijraam sloom omlaag.
‘Jezus Sylvana, jij hebt mij laten schrikken. Wat is er?’ vroeg hij geschrokken terwijl hij wat meer van zijn stuur af kwam.
‘Ik moet met je praten Luke over de brief NU!’ zei ik dwingend en eigenlijk verwachtte ik geen tegenspraak.
Luke keek op zijn horloge en keek toen bedenkelijk naar mij.
Zenuwachtig bewoog ik heen en weer en bevochtigde ik mijn mond om beter uit mijn woorden te kunnen komen.
‘Ik wilde eigenlijk boodschappen gaan doen, ga je mij?’ vroeg hij mij en hij keek diep in mijn ogen met een charmante glimlach.
Alsof hij mij kon overhalen met zijn charmes!
‘Luke!’ gilde ik boos en ik wilde al weglopen totdat hij mij snel terug riep.
‘Oké, oké pittige dame. Ik parkeer mijn auto even in de garage. Open de voordeur maar alvast en neem wat fris het is stikheet!’ pufte hij en hij pakte enkele sleutels van het dashboard en gaf het via het raam aan mij.
Verveeld keek ik naar de sleutels en met een harde vaart reed hij achteruit en stopte net voor de garage die verbonden was met het huis.
Jeetje, hij commandeerde mij nu al!
Gauw haalde ik mijn schouders op en opende de voordeur. Even stond ik stil en haalde diep adem.
Met mijn rechterhand duwde ik de voordeur open en stapte wantrouwend naar binnen.
Het was erg moeilijk voor mij om hier te zijn.
Herinneringen van mijn oma kwamen naar boven wat mij een beetje verdrietig maakte. Het leek alsof ik in een totaal ander huis was binnen gestapt.
Mijn oma hield van antieke spullen en zachte kleuren terwijl Luke alles strak en modern had ingericht.
Alles was zwart, wit en grijs.
Met een vinger ging ik over een grote vaas die op de grond stond. De vaas kwam wel tot mijn middel!
Met kleine stappen liep ik richting de woonkamer en legde de sleutelbos op een salontafel.
Het viel mij op dat Luke de open haard had gesloopt en er een prachtige grote witte piano stond.
Ik was totaal niet muzikaal en vond het altijd al bijzonder als iemand een instrument kon spelen.
‘Inderdaad, ik speel piano’ hoorde ik Luke zacht in mijn oor fluisteren en als reflex gaf ik een harde stoot naar achter wat in zijn buik terecht kwam.
Vuurrood werd ik van schaamte en van woede terwijl hij pijnlijk zijn handen op zijn buik hield.
‘Waag het om dit nog eens te doen, ik ben niet zoals al die andere vrouwen die jij bedriegt’ siste ik woest en gooide boos mijn handtas op de grond.
‘Het spijt me, ik dacht dat je wel doorhad dat ik achter je stond’ zei hij zacht en al gauw vermande hij zichzelf en ging rechtop staan.
Hij liep naar een apparaatje wat aan de muur hing en koele lucht kwam de woonkamer binnen.
Puffend nam ik plaats op de sofa en probeerde mijn woede onder controle te houden.
‘Wil je iets fris?’ vroeg hij en hij liep richting de gang.
‘Nee bedankt. Schenk maar iets voor jezelf in’ zei ik en hij liet mij alleen achter in de woonkamer.
Bzzzt… Bzzzt… trilde mijn handtas die op de grond lag. Vloekend in mezelf greep ik mijn handtas en pakte mijn mobiel eruit.
Inkomend oproep: Mijn schatje
Net toen ik wilde opnemen kwam Luke binnen met een dienblad met twee glazen en een grote kan limonade.
Snel drukte ik de oproep weg en verstopte mijn mobiel achter mijn rug.
Verbaasd keek Luke mij aan en ongemakkelijk liet ik een glimlach zien.
Hopelijk zou hij het niet doorhebben, want niemand mocht weten van Ryan behalve mijn beste vriendin Maria.
‘Gaat alles wel goed? Je ziet er zo oncomfortabel uit?’ vroeg hij terwijl hij de beide glazen inschonk.
‘Gaat prima. Vertel wat meer over jouw brief’ commandeerde ik hem en bleef hem strak aankijken.
Hij keek mij snel aan en legde een glas voor mij op de salontafel. Zonder naar het glas te kijken bleef ik hem aanstaren.
‘Owja over de brief. Hopelijk ben je er niet al teveel van geschrokken’ en hij nam plaats tegenover mij achter de piano.
Hij legde het glas op een bijzettafel en hield zijn beide handen vast.
Mijn ogen dwaalde af naar zijn gespierde armen die goed te zien waren door de houding die hij nu aannam.
‘Nee hoor’ stamelde ik en nam snel een slok van mijn glas limonade.
Luke stond op en liep richting een grote vitrinekast.
Ondertussen greep ik gauw mijn mobiel achter mij en propte hem ongemakkelijk in mijn handtas.
Gelukkig draaide hij daarna pas om en hield een zilver doosje vast.
Het zilveren muziekdoosje van mijn oma.
Gechoqueerd bleef ik erna staren en stond voorzichtig op.
Het zou toch niet waar zijn?
Hoe dichterbij ik het muziekdoosje kwam des te meer mijn ademhaling sneller ging.
Luke gaf het mij aan en ik hield het muziekdoosje tussen mijn handen.
Hard beet ik op mijn lip om de tranen binnen te houden en ik opende dekseltje en het melodie wat mijn oma voor mij zong klonk nu luid en duidelijk door de woonkamer.
In het midden van het doosje zat een zilveren ketting die ik eruit haalde.
Slikkend legde ik het muziekdoosje even aan de kant en ging er met mijn vingers over de ketting.
‘Dit vond ik ook op de zolder’ zei hij en ik keek hem bedroefd aan.
Hij hield een roze envelop voor zich en de zijkanten waren wat verkreukeld.
Voorzichtig nam ik de envelop aan en opende ik de envelop.
Ik haalde er een foto uit van toen ik nog klein was en stond lachend naast mijn oma.
De tranen kon ik niet meer inhouden en een traan kwam terecht op de foto.
Snikkend streelde ik over het gezicht van mijn oma en zuchtte diep.
‘Ik mis je zo oma, was je maar bij mij!’ zei ik snikkend en keek Luke toen aan.
Bedroefd keek hij mij aan en ik zag dat hij mij van dichtbij keek. Voorzichtig veegde hij een traan weg van mijn wang en liet een kleine glimlach zien.
‘Dit is de eerste keer dat jij je emoties laat zien waar ik bij ben’ zei hij zacht en hij gaf mij een servet aan.
Gauw draaide ik mij om en veegde mijn tranen weg.
‘Ik moet maar eens gaan en bedankt voor jouw brief en voor dit’ zei ik en gauw pakte ik mijn handtas en het muziekdoosje.
De zilveren ketting deed ik weer terug in het muziekdoosje en sloot het deksel ervan.
Zonder gedag te zeggen liep ik gauw weg richting de voordeur.
Plots haalde Luke mij in en stond wagenwijd met zijn armen voor mij om mij tegen te houden.
‘Ik ben nog niet klaar Sylvana, neem plaats in de woonkamer’ zei hij alsof hij geen tegenspraak verwachtte.
Zijn blauwe ogen waren nu een stuk donkerder en hij keek mij met een doordringende blik aan.
Zijn kaaklijn stond strak wat mij duidelijk liet weten dat hij hard op zijn kiezen beet.
‘Luke je weet dat ik een afspraak heb’ zei ik wat geïrriteerd en probeerde langs hem te lopen.
Met een harde greep in mijn arm liet ik geschrokken de envelop en muziekdoosje vallen op de grond.
Het maakte een oorverdovend geluid op de tegels en geschrokken keek ik Luke aan.
Wat was dit nou weer!?
Boos probeerde ik mijn arm los te trekken maar Luke was vele malen sterker.
Dat krijg je ervan als je nooit gesport had terwijl je tegenstander
dagelijks in de sporthal te vinden was.
‘Ga zitten’ zei hij nu hard en ruw duwde hij mij weer de woonkamer binnen. Lijkbleek werd ik en lichtjes raakte ik in paniek.
‘Luke waar slaat dit nou weer op?’ zei ik wat angstig en keek hem vragend aan.
‘Ga zitten en ik leg het je uit’ zei hij boos en wees richting de sofa waar ik net in zat.
Gehoorzamend en stil nam ik plaats op de sofa en opgefokt haalde hij een hand door zijn haar.
‘Sylvana jij maakte mij gek. Vrouwen liggen voor mijn voeten en jij laat mij in de kou staan alsof ik jou niets kan schelen. Het zou mij niet verbazen dat jij mij liever ziet gaan dan blijven’ zei hij geïrriteerd en keek mij nu met een valse blik aan.
Luke bleek twee gezichten te hebben was ik achter gekomen en dit maakte de angst die in mij zat alleen maar groter.
‘Maandenlang probeer ik indruk op jou te maken. Ik heb een nieuwe auto gekocht, maar je hebt er nooit naar gekeken. Heb een grote metamorfose ondergaan en ben hard gaan trainen zodat jij op mijn charmes zou vallen’ zei hij terwijl hij nog een glas volschonk met limonade en het in één keer leegdronk.
Met open mond keek ik hem aan en ik had hier werkelijk geen woorden voor.
Had hij dit nou serieus allemaal voor mij gedaan?
Eigenlijk geloofde ik geen één woord van wat hij zei.
Luke legde met een harde klap het glas op tafel en kwam gevaarlijk dichtbij.
Een kleine gil ontsnapte uit mijn mond en snel wilde ik opstaan en zo ver mogelijk van hem vandaan gaan.
Snel drukte hij mij terug op de sofa en hing met zijn gezicht voor mij.
Mijn hart stond stil en ik hield mijn adem in. Hij was zo dichtbij! Onze lippen raakten elkaar haast aan!
‘Maak het uit met jouw vriendje en begin een relatie met mij. Ik zal jou behandelen als een prinses Sylvana. Dat beloof ik je. Doe je niet wat ik zeg, dan zorg ik ervoor dat jouw vriendje het daglicht niet meer zal zien’ zei hij terwijl een duistere blik in zijn ogen kwam.
Voorzichtig probeerde ik wat van hem vandaan te komen en draaide mijn gezicht weg.
Stilletjes haalde ik weer adem en nu was de paniek te groot.
Tranen kwamen automatisch uit mijn ogen en gauw sloot ik mijn ogen. Hij was zo dichtbij dat het leek alsof het brandde!
‘Bel hem en maak het uit’ zei hij en gelukkig stapte hij achteruit.
Met mijn handen waaide ik voor mijn gezicht om wat te kalmeren en veegde ruw mijn tranen weg.
‘Nee Luke. Jij kunt een veel beter iemand krijgen. Doe dit niet’ zei ik zacht en probeerde hem over te halen.
Benauwd keek ik telkens naar de gang en kneep vreselijk hard in het stof van de sofa.
Als ik zou gillen zou iemand mij dan horen?
Plotseling greep hij mijn handtas en trok er zo hard aan dat het handvat stuk scheurde.
Met een grote sprong rende ik richting de voordeur en gilde mijn longen uit mijn lijf.
Een pijnlijke scheut ging door mijn hoofd doordat ik vast werd gegrepen aan mijn haar.
Hij trok de haarklem eruit en trok zo hard aan mijn haar zodat ik wel naar achteren moest stappen.
Huilend van de pijn smeekte ik hem mij los te laten.
Met beide handen greep ik naar mijn handen en probeerde met al mijn kracht mijn haren uit zijn sterke greep los te krijgen.
‘Dacht het dus niet hé!’ schreeuwde hij hard in mijn oor en al gauw liet hij mij los en verloor ik mijn balans waardoor ik hard op de grond viel.
Huilend wreef ik over mijn pijnlijke ellebogen en duwde met mijn voeten mezelf in een hoekje achter de piano.
Mijn hart ging als een gek tekeer en ik voelde dat ik in mijn broek had geplast van angst.
Zou het uit de hand lopen?