Paul Harland Prijs schrijfwedstrijd

Hier kun je alle informatie over het forum en het laatste nieuws vinden

Moderator: Patrick

Plaats reactie
Saskjezwaard
Computer
Computer

Hallo allemaal!

De Paul Harland Prijs (oftewel PHP) komt er weer aan! Dit is een wedstrijd voor de schrijvers in het fantastische genre: sciencefiction, fantasy, horror, magisch realisme en alles daartussen en omheen. Het is de bedoeling dat je een verhaal schrijft van maximaal 10.000 woorden en dat je dat voor 1 juli inlevert. Er zit wel een entreeprijs aan vast. Vorig jaar was dat 10 euro, voor dit jaar is het nog niet vastgesteld. Natuurlijk kun je er ook een mooie prijs bij winnen, maar wat ik zelf het meest interessante vind is dat je er een juryrapport bij krijgt van onafhankelijke mensen die verstand van het schrijversvak hebben. Een ideale manier om te zien hoe goed je nu eigenlijk bent, want vanuit een forum is het toch moeilijker meten. Voor meer informatie, zie: http://www.paulharlandprijs.eu/wp/
Nu is er het idee om elkaars verhalen te beoordelen, want hoe kan je beter je verhaal verbeteren dan feedback te krijgen van andere schrijvers? Omdat het niet handig is als het verhaal wat je in wilt zenden voor iedereen te zien op internet staat, is hiervoor een afgesloten gedeelte gemaakt. Bij dit gedeelte kan je alleen komen als je hieronder in een reactie aangeeft mee te willen doen of door mij een pb'tje te sturen, dan zorg ik ervoor dat je toegang krijgt.
Het idee is simpel: je zet je verhaal in het afgesloten gedeelte neer en reageert op andermans verhalen waarbij je kritisch kijkt naar grammaticafouten en/of mogelijke plotgaten. Let op: je moet je verhaal wel af hebben voordat je het mag plaatsen! Dit is om te voorkomen dat mensen moeite in je verhaal gaan steken terwijl je uiteindelijk niet mee gaat doen aan de wedstrijd, en het is een extra stok achter de deur :p
Iedereen mag meedoen vanaf het moment dat het afgesloten gedeelte is aangemaakt tot de deadline van de wedstrijd. Het is natuurlijk wel het slimst om je verhaal zo snel mogelijk af te hebben, want dan kan je mogelijk nog een tweede versie of zelfs een derde versie neerzetten. Ook kan je niet verwachten dat je verhaal wordt nagekeken als je het bv. 28 juni post.
Als je graag mee wilt helpen om de verhalen te beoordelen, maar zelf niet aan de wedstrijd mee wil doen ben je ook van harte welkom!
Edit: Het aparte gedeelte is inmiddels aangemaakt

De lijst met deelnemers:
  • Tijgerlelie
  • Christian Damen
  • Saskjezwaard
  • P_Westdijk (alleen feedback)
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Nu al zin in! Even m'n traditie in stand houden van om het jaar meedoen ;) Stiekem heb ik m'n zinnen gezet op top 10 dit keer, dat zou voor mij laten zien dat ik me verbeterd heb. Eerste keer was 36 uit 78 (ofzoiets) en tweede keer 16 uit 111. Ik krijg wel moeite met in het Nederlands typen! Afgelopen jaar heb ik voor m'n studie alleen in het Engels geschreven...
De juryrapporten zijn echt fantastisch! Het is altijd even slikken want ze zijn verschrikkelijk eerlijk. En spreken elkaar soms ook tegen. Maar dat hoort erbij, smaken verschillen :)

EDIT: Ik zie nu dat ik in 2011 voor het laatst heb meegedaan :shock: Maargoed, voor mensen die nieuwsgierig zijn naar wat de jury zou kunnen zeggen check volgende link. Ik heb mijn inzending van toen en mijn meest positieve en negatieve commentaar erbij gezet. In totaal had ik 8 reacties.
http://onlineverhalen.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=7420
Saskjezwaard
Computer
Computer

En we hebben een nieuwe toevoeging :D P_Westdijk komt onze verhalen van feedback voorzien, maar doet zelf -helaas- niet mee met de wedstrijd.

Waar ging dat verhaal over waarmee je als eerste mee deed, Tijgerlelie? En ik ben stiekem erg blij dat ik alleen maar in het Engels hoef te lezen en luisteren, maar niet schrijven. Daar zou mijn Nederlands ook erg op achteruitgaan haha :p
Ik vind het nu al spannend terwijl ik het verhaal nog niet eens af heb :') jij hebt tenminste een idee in welke rang je terecht zou komen, bij mij wisselt mijn voorspelling met de dag xD en dan van ergens onderaan tot een stuk hoger, en dan weer bottom. Vermoeiend xD en dan ook nog die rapporten, ik ben blij dat ze eerlijk zijn, maar zoals je al zei: altijd even slikken. Daar ben ik nu alvast mee bezig om me daar mentaal op voor te bereiden xD
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ah, supergaaf! Meer commentaar altijd welkom :)

En je kunt nooit weten waar je eindigt eigenlijk ;) Als je fatsoenlijk Nederlands schrijft en een goed begin/midden/eind heb met wat origineels ergens hebt, zit je vrij gemakkelijk in de bovenste helft. Daarna gaat de smaak van jury ook meewegen. Zoals bij mijn laatste plaatsing het geval was. Ik had de 'pech' dat het enige jurylid dat diepe onvoldoendes gaf mijn verhaal maar niks vond. Als hij, net als de andere juryleden, een 5,5 als laagste had aangehouden was ik 11de geweest ipv 16e. Maar bij het lezen van de rapporten moet inderdaad iedereen me even met rust laten een half dagje. Eerste twee keer lees ik altijd alleen de negatieven :P

Ik heb voor de eerste plaatsing een stuk van de proloog die ik in 'verboden kind' heb gepost uitgewerkt tot kortverhaal. Of eigenlijk vloeide die proloog uit het kortverhaal... Maar ik had iets te veel going on in dat kortverhaal om erg hoog te eindigen. Als ik het nu teruglees... Maarja, is alweer 6 of 7 jaar geleden.

Dat is mijn tip 1 denk ik, maak de kern zo ongecompliceerd mogelijk en houd je bij 1, hééél misschien 2 karakters als hoofd.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

HMmm het vervelende van mijn inzending is dat (tot nu toe) iedereen die hier meedoet hem geloof ik al gelezen heeft (Van Alles)... Dus ik neem het niemand kwalijk als ik vrij weinig feedback krijg, want er is eigenlijk niet veel veranderd, voornamelijk de dingen die ik toen aan t einde al aankaartte en wat kleine manieren van uitdrukken maar dat is het...

Op originaliteit zal ik geen punten verdienen ermee :P (waardoor ik zeker weet dat ik niet zal winnen), maar wie weet kom ik nog op een aardig plekje uit uiteindelijk. We gaan het merken :P

Overigens, waren jullie dan van plan om naar de phpdag te gaan? Mij leek dat wel leuk om te doen ^^
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Saskjezwaard
Computer
Computer

Oke, dat wordt dus een dagje vrijplannen als het rapport komt xD En een onderdeel van een groter verhaal kan vaak dat soort problemen geven. Ik zit zelf met het idee te spelen om volgend jaar een voorverhaal te gebruiken, maar ik ben bang dat er ook te veel gaat spelen om een zelfstandig verhaal te zijn. Ik vrees dat ik er toch hints in ga proppen die niet opgepikt kunnen worden :')

Chris, ik niet :'D Dus je krijgt iig van mij nog commentaar, lucky you :p en de phpdag? Ik ga eens kijken wat dat is

Rond de hoeveel woorden zijn jullie verhalen/denken jullie dat het gaat worden?
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Van mij rond de 8000 woorden zoals het er nu voor staat. En ik ben denk ik een jaar nauwelijks hier geweest Damen dus ik heb m ook nog niet gelezen ;)
php dag was 8 februari dit jaar? Maar de uitreiking volgend jaar ga ik zeker heen! Vind ik nu al spannend.
Saskjezwaard
Computer
Computer

Gelukkig, dan ben ik niet de enige met een verhaal dat bijna rond de limiet zit xD al zal mijne denk ik net onder de 9000 zitten. Ik hoop dat het niet veel erboven zal zitten, want ik heb het idee dat er dingen duidelijker uitgelegd moeten worden. Ik vind het alleen zo moeilijk in te schatten wat de lezer zelf meepikt en wat niet. Daarom ben ik zo blij dat er meerdere mensen het gaan lezen, dat geeft toch altijd meer inzichten :p
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Schrijven is schrappen ;) En heel veel kan in een kwart van de woorden na de eerste versie is mijn ervaring. I'll help ya ;)
Saskjezwaard
Computer
Computer

I'm scared :|
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Ik ga me maar eens voor volgend jaar voorbereiden ^^
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

de lengte van Van Alles was iets meer dan 9800 woorden. Toevallig, want ik heb het gewoon geschreven naar hoe ik het wilde hebben. Toen ik er achter kwam dat het net onder de grens voor PHP zat bedacht ik me deze in te sturen ipv het verhaal dat ik er speciaal voor aan het schrijven was maar wat me niet goed genoeg lukte :P

Maar cool dat jullie hem nog niet gelezen hadden dan :O Waar/wanneer kan ik hem posten? Hij is zon beetje wel al af namelijk, dan hebben jullie alle tijd :p
Saskjezwaard
Computer
Computer

Als het afgesloten gedeelte aangemaakt is mag je hem posten. Ik zal jullie een pb'tje sturen zodra dat zover is
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Hahaha, komt goed Saskjezwaard ;) Zou tof zijn als we elkaar op de uitreiking een keer allemaal treffen en dan ook nog eens allemaal hoog eindigen!
Saskjezwaard
Computer
Computer

En het aparte gedeelte is aangemaakt. Als het goed is hebben alle deelnemers tot nu toe een pb'tje van me gekregen
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Aargh, ik bedacht me ineens dat het eerste hoofdstuk van het verhaal over een zeker drakig persoon misschien wel tot losstaand verhaal te bewerken is xD Alleen staat die al (in een inmiddels alweer verouderde versie) hier online, zou dat een punt zijn? Of zou het genoeg zijn om hem van OV te laten verwijderen (hoewel pas nadat ik alle commentaar ergens naartoe heb gekopieerd...)? Het zou wel gaaf zijn om daar zulk kritisch commentaar op te krijgen...
Laatst gewijzigd door MarquiseCarabas op 09 apr 2014 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik had dat verhaal met een tovenaar die verscheidene dingen kon hier ook online staan :P Die wil ik ook insturen, heb hem hier laten weghalen, denk dat t wel goed komt dan.

En zoniet, tsja, dat zou erg, errug flauw zijn :(
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ik denk dat de juryleden niet heel deze site gaan afstruinen naar een mogelijk verhaal wat ingestuurd zou worden voor de wedstrijd :p nou ja, mag ik hopen, anders ben je best wel hobbyloos als je dat voor iedere schrijfsite moet gaan doen :')

Op de PHP site staan een paar tips bij voor als je mee wilt doen en deze stond met stip op nummer 1:
Veel van de inzendingen waren geen op zichzelf staande verhalen. Sommige steunden op een (niet nader uitgelegde) achtergrond, of waren een inleiding op, of hoofdstuk uit iets groters… Dat maakt dat de inzending als kort verhaal minder goed of zelfs helemaal niet werkt.

Dus je neemt wel een risico als je het eerste hoofdstuk van Thaoryn uit gaat werken tot losstaand verhaal :/
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Het gevaar ligt hem meer dat als je de eerste zin/titel van het verhaal in google typed, je de post op de site krijgt ;-) Maar zal wel goedkomen
Saskjezwaard
Computer
Computer

Dat is waar :p Is dat bij jouw verhaal ook nog zo?
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Oeps, goed punt, even haar naam gegoogled en meteen maar het topic van mijn eigen forum af gehaald, daar was ik toch al na één stukje gestopt met posten. Verder vind je op de naam nog OV en NaNoWriMo. De eerste zin zal geen punt zijn, want die verandert niet, maar de naam is wel redelijk opvallend.
Ik kan hem van NaNo af halen en hier, en na een paar maanden zal Google het dan ook wel weer vergeten zijn. Maar ik vraag me inderdaad wel af hoeveel het uitmaakt, omdat het alleen aan mijn username gelinkt wordt en er niet bizar veel mensen zijn die die aan mijn echte naam koppelen.

Het punt met het eerste hoofdstuk is dat het volgens mij een redelijk op zichzelf staand geheel met begin, midden en eind is. Er zitten verwijzingen in waar later op wordt teruggegrepen, er worden dingen in gang gezet die tot de latere gebeurtenissen leiden, maar volgens mij niet zoveel dat het stoort, en anders kan ik ze er uit halen zonder dat dát stoort. Denk ik. Het probleem en de onthulling vormen uiteindelijk toch een op zichzelf staande spanningsboog.
En hoe dan ook lijkt het me gaaf om een keer mee te doen, maar lukt het me sowieso even niet om iets compleet nieuws te schrijven (A)

Chris' verhaal kan ik nog vinden via google, met zijn naam erbij. Hoewel alleen als ik met aanhalingstekens zoek, anders krijg je andere dingen.

Edit: Hm, zo bekeken zou ik ook even direct haar naam uit deze posts moeten halen xD *paranoïde*
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Dat laatste hoeft niet hoor :P Maar het verhaal moet niet 'gepubliceerd' zijn en niet te linken aan je naam. Zal geen groot probleem zijn. Ik denk ook dat ik wel zak op de google lijst, zolang je zonder aanhalingstekens zoekt zit ik nu al goed :P
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ja juryleden zullen ook wel niet ijverig gaan zoeken, het lijkt me dat het er vooral om gaat dat ze het niet per ongeluk al weten.
Afbeelding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

precies :P
Saskjezwaard
Computer
Computer

Marquise, moet ik je verhaal verwijderen? En wil je toegevoegd worden bij de lijst, zodat je toestemming krijgt om het aparte gedeelte in te zien?
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Je levert je verhaal aan onder een uniek synoniem Marquise. Dus niet met je 'standaard' online naam ;) Dat scheelt ook.

Het wordt pas een probleem als je wint en mensen duiken de reglementen in na een zoektocht op google. In de reglementen staat als het goed is ergens in dat het speciaal voor deze competitie geschreven moet zijn en nergens anders gepubliceerd mag zijn. Het kan leiden tot diskwalificatie. Ze gaan niet voor alle verhalen internet doorspitten maar ik kan me voorstellen dat ze dit bij (mogelijke) winnaars wel doen.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Volgens mij ben je in de war met een andere wedstrijd :P Voor PHP geldt het volgende artikel:

10. Deelnemende verhalen dienen anoniem beoordeeld te kunnen worden door de jury. Dat betekent dat de inzendingen niet zijn gepubliceerd op enig medium, in enige taal, vóór het tijdstip dat de winnaars bekend gemaakt worden. Ook mogen de verhalen niet zijn aangeboden ter publicatie of reeds bekend zijn bij een jurylid. Ook dient de deelnemer zeker te stellen dat op geen enkele wijze titel, pseudoniem of andere gegevens bekend zijn of worden gemaakt waardoor de beoordeling van zijn verhaal niet meer anoniem kan gebeuren. Dit op straffe van diskwalificatie. Hierover beslist de organisatie.

Op dit punt kun je dus erg discussieren of op dit forum gepubliceerd is. Aangezien de verhalen onder een afgesloten forum staan, geldt het niet als gepubliceerd. Dus in principe, als je verhaal in het afgesloten "archief" deel van de site staat, zit je veilig.
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

We zijn in de war denk ik Damien ;) Ik had het over de verhalen die al op andere delen van het forum staan zoals ook mijn inzending. Op het afgesloten deel van het forum kan niemand er bij, dus zou het geen probleem moeten opleveren. Heb mijn titel al opgezocht, daar maakt google helemaal niks van gelukkig! Ook al staat het hier op het forum.

Ik ben halverwege met de opmerkingen van mijn moeder (m'n grootste fan, criticus en eindredacteur :P). Als ik er doorheen ben gaat het hier online!
Saskjezwaard
Computer
Computer

Niet meer te vinden op google, das mooi! En ik ben benieuwd naar je verhaal^^

Op de PHP site staan trouwens allemaal handige tips, niet alleen voor een kortverhaal, maar voor verhalen schrijven in z'n algemeen. http://www.paulharlandprijs.eu/wp/?page_id=88 . Dit is een essay geschreven door een voormalig uitgever waar heel veel nuttige informatie in staat. En aan het einde heeft hij een checklist, wat handig is voor onze korte verhalen: http://www.paulharlandprijs.eu/wp/?page_id=293
glenovic
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Ik denk dat ik ook maar eens ga proberen om mee te doen. Heb het verhaaltje bijna af wat ik wil insturen.
My ego is to big for a conversation so thats the reason I write because writing is the best way to talk without being interrupted.
Saskjezwaard
Computer
Computer

Leuk, Glenn! Wil je het dan ook in het besloten deel zetten?
glenovic
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Ja ik doe het voor de feedback :) ik geef wel een seintje wanneer het klaar is om gepost te worden zal niet al te lang meer duren maar zou wel graag al de rest willen lezen als dat kan
My ego is to big for a conversation so thats the reason I write because writing is the best way to talk without being interrupted.
savrom
Balpen
Balpen

Hee iedereen! Ik ga ook proberen mee te doen dit jaar. Nog nooit meegedaan, dus ik kan wel wat feedback gebruiken. Mijn verhaal moet nog vorm krijgen, maar in de tussentijd geef ik graag feedback op de andere verhalen!
It is not in the stars to hold our destiny but in ourselves.
Shakespeare
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Saskjezwaard schreef:Marquise, moet ik je verhaal verwijderen? En wil je toegevoegd worden bij de lijst, zodat je toestemming krijgt om het aparte gedeelte in te zien?
Nee, laat nog maar even. Op dit moment heb ik toch teveel andere dingen aan mijn hoofd om er voldoende aandacht te kunnen geven. Ik ga in juni nog eens kijken hoe mijn leven er dan uit ziet en anders wordt het misschien volgend jaar :)
Saskjezwaard
Computer
Computer

Alright^^
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws & Mededelingen”