Zondagmiddag bij Opa

Plaats reactie
masterbreel
Vulpen
Vulpen

Opdracht 1 Triathlon 2014.

Gekozen woorden:
- USB-stick
- grammofoonspeler
- bordspel

Aantal woorden: 878

Zondagmiddag bij Opa.

Ik zit met Opa een spel te spelen. Het is het spel monopoly. Zo een oude versie, met nog echt zilveren pionen in mooie vormpjes. Ikzelf ben de raceauto, opa is een molen. Ik verveel mij eigenlijk. Ik win. Ik win altijd van Opa. Van mama moet ik elke zondag naar Opa. Dat vindt hij zo leuk zegt ze. Ik denk dat mama vooral geen tijd voor mij heeft. Op zondag moet zij altijd werken. Zij is heel belangrijk. Dus we spelen monopoly. Ik heb al veel huizen en opa een stuk minder. Ik ga winnen, dat kan je nu al zien. Ik verveel mij.

Op de achtergrond is rustige muziek te horen op de radio van Opa. Plotseling is dat echter niet meer te horen. Plotseling is er veel lawaai. Ramen versplinteren en de deur wordt geforceerd. Mannen in zwarte pakken met helmen erop treden het huis binnen. Chaos overal en het lawaai van de roepende mannen en de versplinterde glazen overstemd het geluid van de radio.
Van mamma heb ik geleerd wat ik nu moet doen. Als er dit soort dingen gebeuren moet ik altijd doen wat er gevraagd wordt. Maar voorlopig wordt er nog niets gevraagd, alleen maar geschreeuwd. Ze slaan Opa tegen zijn hoofd. Het doet pijn, want er komt bloed uit en Opa huilt. Opa huilt nooit.

Ik kruip onder de tafel. Ik probeer heel stil te zijn, maar de mannen zien mij toch. Een van hen pakt mij vast. Ik wil niet mee en ik probeer mij vast te houden, maar het werkt niet. Wel pak ik een pion van het bord mee, maar die zit natuurlijk nergens aan vast. Opa ligt nog steeds op de grond, naast de kast met zijn oude grammofoon plaatspeler. Opa heeft wel eens laten zien hoe die werkt. En ik heb Opa laten zien hoe muziek op een USB stick werkt. Gewoon in de tv en je hebt leuke muziek. Opa vond het maar ingewikkeld.

De man die mij had gepakt zet mij op de bank. Ik moet in een camera kijken die hij op mij richt. Dan stuurt hij alle mannen de kamer uit. Ik mag niks zeggen. Dus doe ik dat ook niet. Hij filmt mij, waarschijnlijk voor mamma. Als hij klaar is met filmen moet ik naast Opa gaan zitten.
Dan belt de man mijn mamma. Hij laat ook camera beelden zien. Hij wil wat van mamma. Iedereen wil wat van mamma. Dan richt hij de camera op mij en Opa. Hij zegt nog een keer tegen mamma wat hij wilt. Waarschijnlijk heeft mamma nee gezegd net. Dat zegt ze ook altijd als ik nog tv wil kijken als ik eigenlijk naar bed moet.

Een paar minuutjes nadat de meneer had gebeld horen we politie sirenes. Hij belt dan mijn mamma weer en zegt dat niemand naar binnen mag. Maar dat wist mamma natuurlijk al. Ze is niet dom. Ze is juist heel slim. Daarom is ze de baas van iedereen. Alle mannen van de meneer in de huiskamer staan nu wel buiten. Eentje komt naar binnen lopen en vertelt dat er allemaal politie staat. Dat wist de meneer binnen natuurlijk ook wel.

Ik verveel mij nu eigenlijk nog steeds. Die man is wel spannend, maar nu moet ik stil zitten en mijn mond houden. Het lijkt wel school. Ik haal het monopoly pionnetje uit mijn zak. Het is het auto'tje. Nu kan ik over mijn been racen. Niet echt natuurlijk, maar met het zilveren auto'tje. Dan pak ik mijn usb stick erbij. Dat is een obstakel waar de auto omheen moet. Spannend!

Opa vraagt aan mij fluisterend of hij mijn pionnetje en mijn usb stick mag hebben. Dat mag hij van mij, want Opa is lief. Dan roept hij de man. Ik ben verbaasd, waarom roep hij nou die man? En Opa staat op. Hij moet van de meneer weer gaan zitten maar dat doet Opa niet.

Nee opa gaat niet zitten maar beweegt naar de kast toe. Mamma noemt het een dressoir. Dan gaan de dingen ineens best wel snel. Het is spannend nu. Ik verveel mij niet meer. Opa gooit de usb stick naar de meneer die met zn hand de usb stick weg slaat. Dan gooit Opa het pionnetje tegen het voorhoofd van de meneer.

De meneer gaat schelden. Dat mag niet van mamma. Hij komt dichterbij Opa. Dan draait Opa zich een stukje en pakt de grammafoonplaatspeler en slaat ermee op de man zijn hoofd. Met twee handen houdt hij de speler vast. Dat kan niet met usb stick. De meneer beweegt niet. Hij is denk ik bewusteloos. Zo heet dat toch?

Opa pakt het pistool van de meneer en richt het op hem. Dan pakt hij de telefoon en belt mamma. Hij zegt dat we vrij zijn, maar dat nog wel die mannen er staan. Hij zegt dat de politie vrij naar binnen kan, of in elk geval de mannen die het huis beschermen kunnen aanvallen.

Een paar minuutjes later hoor ik overal geschiet. Mijn hart slaat sneller, dus het is spannend. Opa heeft gewonnen van de stoute mensen. Met een monopoly pionnetje, een usbstick en een grammafoonplaatspeler. Dat ga ik vanavond aan mamma vertellen. Ze gelooft mij vast niet, maar Opa wel.

Want Opa was erbij.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Dat spel ken ik nog :D Ik wilde altijd vingerhoedje zijn :P

Ik weet niet zeker wat ik van je korte zinnen vind. Ik denk dat je er een bepaalde sfeer mee wil zetten? Maar het stoort mij op gegeven moment een beetje, het komt wat hakkerig over.

- Plotseling is dat echter niet meer te horen. Plotseling is er veel lawaai. Ramen versplinteren en de deur wordt geforceerd. Mannen in zwarte pakken met helmen erop treden het huis binnen. Chaos overal en het lawaai van de roepende mannen en de versplinterde glazen overstemd het geluid van de radio.

DAt.... is inderdaad heel erg plotseling xD

mamma is nogal oud en wordt vrijwel niet meer gebruikt in NL. Het past wel weer goed bij de enigszins oudere woordenkeus van de rest, maar er is nog een puntje waar ik later op terugkom.

- Het doet pijn, want er komt bloed uit en Opa huilt
kinderlijke observatie, zet je goed neer.

- Wel pak ik een pion van het bord mee, maar die zit natuurlijk nergens aan vast
anders kan je die inderdaad niet mee pakken. , maar misstaat hier een beetje

- grammofoon plaatspeler
volgens mij mag dit gewoon als 1 samengesteld woord: grammofoonplaatspeler

- camera beelden
camerabeelden. en nog een aantal keer in de rest van het stukje dat je er een samengesteld woord van mag maken.

ik was een beetje in de war over de pion=auto relatie. Een pion is iets anders, ik denk dat jij hier bedoelt 'speelstuk' ipv pion.

- Het is spannend nu. Ik verveel mij niet meer.
hehehe xD

- zn hand
z'n hand of zijn hand

- Dan gooit Opa het pionnetje tegen het voorhoofd van de meneer.
ik zie hier nu echt zon episch filmmoment voor me, KABLAAAAAM gat in zn hoofd xD

- Dat kan niet met usb stick.
een usb stick. of de usb stick, maar ik denk dat je hier wilt generaliseren.

hahaha ik vond dit best grappig xD vooral omdat je het vanuit het kind hebt geschreven als verteller.
Wat ik daar wel op wil aanmerken, is dat je het kinderlijk vertelt, in de huidige tijd (namelijk usb stick), maar een aantal keren nogal oude woorden/manieren van schrijven gebruikt, en dat strookt niet helemaal met elkaar.

Overigens errug goede eindzin :D
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
masterbreel
Vulpen
Vulpen

Dankjewel voor je reactie Christian. Wat bedoel je precies met oude woorden? Mamma is niet een al te raar woord toch, als je een kind aanleert om je als Mamma of Pappa aan te spreken... Overigens schreef je mamma toen ik op de basisschool zat nog als mama met 1 M. Dat terzijde.

De word autocorrect gaf overigens aan dat het grammofoonplaat speler is en niet als 1 woord, maar mn wordt is blijkbaar wat crap
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

mamma en mama mogen officieel allebei, maar het meest wordt mama gebruikt (doe ik zelf ook en zie ik ook altijd gebruikt worden in alles wat ik lees)
oude woorden is meer een gevoel dat ik krijg als ik het lees, lastig preciezer uit te leggen :\

ik zie trouwens dat je niet consequent bent met mamma:
-Ik denk dat mama vooral geen tijd voor mij heeft.
-Van mamma heb ik geleerd wat ik nu moet doen.

en word autocorrect is inderdaad behoorlijk slecht, tenzij je je eigen woordenboek opbouwt :P
savrom
Balpen
Balpen

Plotseling is dat echter niet meer te horen. Plotseling is er veel lawaai.
Ik zou een van de zinnen kiezen, anders is het wel heel dubbel!
Mannen in zwarte pakken met helmen erop treden het huis binnen.
Helmen op de pakken of op hun hoofd? Nu lijkt het alsof er een plaatje van een helm op het pak staat.
Ze slaan Opa tegen zijn hoofd. Het doet pijn, want er komt bloed uit en Opa huilt.
Oké mierenneuken, maar afleiden dat het pijn doet omdat het bloed is misschien niet helemaal correct misschien omdat hij kreunt? En waar komt bloed uit? Ik snap zijn hoofd, maar handiger en mooier om dat te benoemen
Een paar minuutjes nadat de meneer had gebeld horen we politie sirenes.
Heeft gebeld zou ik zeggen.

Ten eerste: wees consequent met mama of mamma. Maakt volgens mij niet heel veel uit welke je kiest. Mijn voorkeur zou mama zijn, maar dat ligt geheel aan jou. Als het maar overal hetzelfde is.

Ten tweede: heel kinderlijk geschreven
Heel veel korte zinnen die soms vervelend kunnen zijn. Het maakt het daardoor ook meer een kinder verhaal denk ik. Ik snap dat de hoofdpersoon jong is, maar als het niet voor kinderen is bedoeld zou je het op een andere manier moeten schrijven denk ik. Voor mij leest het namelijk best vervelend weg.

Ten derde: gebruik van de voorwerpen begrijp ik niet zo
De speler is wel goed, komt lekker hard aan ;). Maar om nou een usb stick te gooien? En een mini race auto, daar zie ik het nut niet zo van in, waardoor de usb stick naar mijn mening niet helemaal goed verwerkt is.

Mooie eind zin inderdaad.
It is not in the stars to hold our destiny but in ourselves.
Shakespeare
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

De kinderlijke stijl is leuk gedaan! Ik merk dat je daar in de loop van het verhaal meer mee op dreef komt. In het begin zitten namelijk nog een aantal zinnen die de stijl voor mijn gevoel opbreken. Bijvoorbeeld:
Ramen versplinteren en de deur wordt geforceerd. Mannen in zwarte pakken met helmen erop treden het huis binnen.
'Geforceerd' en 'treden binnen' zijn niet echt kinderlijke woorden. Er zijn vaker woorden of zinsconstructies die ik niet bij een kind vind passen (ik zag ergens een echter' staan waar een zin met 'maar' mooier zou zijn). Misschien zou je kunnen proberen om het hardop over te lezen in de stem van een kind en te zien waar je over struikelt :P

De spellingscontrole van Word is vooral erg lastig met samentrekkingen. In het Nederlands kun je veel woorden aan elkaar plakken (in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Engels, waar dat vrijwel nooit kan) en niet alle toegestane samentrekkingen staan in de lijst van de spellingcontrole, simpelweg omdat je vrijwel eindeloos kan combineren. Als ik twijfel, gooi ik een woord soms door Google en kijk hoeveel en wat voor resultaten er opduiken. Natuurlijk wordt er een hoop slecht gespeld op internet, maar als je meerdere opties uitprobeert kun je soms wel wat opmaken uit het soort websites waar het op voorkomt.
Voorbeelden van samentrekkingen die jij los schrijft: camerabeelden, politiesirenes... en volgens mij nog wel een paar die ik even niet kan vinden.

Wat losse spel/tikfoutjes:
met nog echt zilveren pionen -> pionnen
overstemd het geluid van de radio. -> overstemt
Hij zegt nog een keer tegen mamma wat hij wilt. -> wat hij wil. Misschien is dit expres voor het kinderlijke effect, want in spreektaal wordt het wel gedaan, maar ik ben over het algemeen niet voor bewuste fouten tenzij je extreem platte spreektaal wil weergeven. Op schrift valt het namelijk veel meer op dan gesproken.
auto'tje -> autootje
usb stick -> USB-stick
Ik heb even zitten piekeren over dat 'grammofoonplaatspeler', want dat zit inderdaad niet helemaal lekker. Even opgezocht en wat blijkt: een grammofoonplaat heet zo omdat hij op een grammofoon wordt afgespeeld. 'Grammofoonplaatspeler' is dus enorm dubbelop: correct is platenspeler of grammofoon.
Overigens schrijf je ook een paar keer grammAfoonplaatspeler, tikfoutje gok ik?
Eentje komt naar binnen lopen en vertelt dat er allemaal politie staat. Dat wist de meneer binnen natuurlijk ook wel.
Dit vind ik een fantastische zin.
Dan gaan de dingen ineens best wel snel. Het is spannend nu. Ik verveel mij niet meer.
Persoonlijk vind ik het best vervelend om eerst te lezen dat iets snel gaat en spannend is, en daarna pas wat er nou eigenlijk gebeurt. Die eerste zin kan nog wel, maar met nog twee zinnetjes er achteraan voordat ik weet waar het over gaat wordt het voor mij storend.
Mijn hart slaat sneller, dus het is spannend.
Omgekeerde redeneringen kunnen leuk zijn en bij de stijl passen. De ikpersoon heeft echter al heel vaak dingen spannend gevonden zonder dat aan het tempo van zij hart te hoeven aflezen, dus dat moet hier ook niet nodig zijn. Beter zou zijn: 'Het is spannend, dus mijn hart slaat sneller.' Of misschien nog beter: 'Mijn hart slaat sneller, want het is nu écht spannend.'

Het is grappig dat alle drie de voorwerpen naar de boef worden gegooid/geslagen. Maar het is wel een beetje geforceerd :P Het is moeilijk voor te stellen hoe hij enig voordeel kan halen uit het gooien met USB-sticks en monopolyfiguurtjes. Helemaal aangezien hij naar het dressoir loopt en in mijn beeld van een huiskamer staat daar een ruime keus aan zwaardere gooibare voorwerpen. Aan de andere kant gooit hij natuurlijk met volstrekt ongevaarlijke dingetjes en dan ineens met een zware platenspeler, dat kan natuurlijk ook tactiek zijn, eerst doen alsof de man niks van hem te vrezen heeft... Maar echt logisch vind ik het niet.

En hier houd ik het even bij. Leuk verhaaltje. Niet echt spannend, mede door de stijl die meer vertellend dan beeldend is, maar het kinderlijke geeft er wel een leuk effect aan.
masterbreel
Vulpen
Vulpen

BEdankt voor de uitgebreide feedback en zelfs het gegoogle voor grammofoonplaat :P Ikzefl heb die dingen wel eens gezien toen ik jong was, maar meer dan dat ook niet :P

De usbstick en het monopoly poppetje worden gebruikt om de man af te leiden zodat Opa de tijd heeft om de grammofoonplaat op te pakken en op zn hoofd te slaan, zonder dat hij ondertussen wordt neergeschoten/-geslagen.

Daarnaast vond ik het een grappig idee om te laten zien dat nieuwer niet altijd beter is zeg maar, maar dan niet in de normale toepassing van het ding :P
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Oké, het duurde even voordat ik een reactie op je verhaal kon achterlaten, omdat ik niet zo goed wist wat ik er precies van moest vinden. Ik vind de combinatie van korte zinnen en je schrijfstijl niet heel fijn. We kunnen je personage (het kind) de schuld geven van je schrijfstijl... Na mijn idee wilde je te diep in zijn lichaam kruipen, waardoor het niet natuurlijk overkomt. Ook combineer je 'kinderachtige' zinnen met 'volwassenen' zinnen, waardoor je personage haast schizofreen overkomt.
Aan de witregels in je verhaal erger ik me ook een beetje. Normaal gesproken geeft dit namelijk de verandering van tijd, plaats of personage aan. Je kan beter gewoon één enter gebruiken.
Ik denk dat het een uitdaging voor je zal worden om dit verhaal opnieuw te schrijven met de tips van de OV'ers. Ik ben heel benieuwd wat je er van zou kunnen maken.

Overige:
Het stoort mij in principe niet zo dat je 'mamma' schrijft, want beide 'mamma' en 'mama' zijn correct. Hou er dan wel rekening mee dat je één van de twee woorden gebruikt, want aan het begin van je verhaal schrijf je gewoon 'mama'.
Van mama moet ik elke zondag naar Opa.
Waarom schrijf je 'opa' trouwens met een hoofdletter?
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Hey

Nou ook maar eens dit verhaal gelezen :P er is al een hoop feedback gegeven dus ik zal niet meer op kleine foutjes gaan letten :P.
Ik vin dhet leuk hoe je het vanuit een kind geschreven hebt, hoe hij denkt dat dingen zo heten enz.

Wat wel een grote opmerking van mij is, kijk naar de doelgroep voor wie je het schrijft! Je eerste zinnen zijn voor doelgroep lezers: Kinderen die leren lezen.
Je tweede alinea daarentegen is voor een veel oudere doelgroep.
Daarbij kom ik meteen met iets minder nieuws... dit is de OV-triatlon en daardoor is je doelgroep OV Adolescenten en volwassen en dan vind ik dit ergens toch een iets te laag niveau geschreven ( ook de storyline namelijk ).
Een kinderverhaaltje kun je prima voor deze doelgroep schrijven.. ( er staan er heel wat op OV die in goeie smaak vallen )... maar die vallen in de smaak omdat ze of heel creatief zijn, een leuke wending hebben of een interessant thema aankaarten. Ik mis eigenlijk alle drie deze dingen in dit verhaal.

Verder had ik eigenlijk geen opmerkingen over het verhaaltje zelf, tiss allemaal prima geschreven verder.

Over de opdracht: De voorwerpen zijn zeer goed verwerkt, ze hadden allemaal een prominente rol in het stuk :D volgens mij heb ik naast het verhaal van Romy geen verhaal nog gelezen bij wie dat gelukt is ^^. ( Excuses als ik het fout onthouden heb :P maar dan staat het er vast bij je verhaal bij ^^ voor de mensen die ik nu maybe beledigd heb ).
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Schizofreen? ROmy :P bedoel je niet MPD-er ;)
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Jup, dat. :p
“When you play the game of thrones, you win or you die.”
savrom
Balpen
Balpen

Haha! Jodie, ik ben sowieso niet beledigd, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Want je zei tegen mij bijv.
Het astrolabium vond ik wat minder... als je hem had weggelaten had niemand hem gemist denk ik.
Waarbij ik het idee heb dat als je de USB-stick uit het verhaal haalt, dat je ook nog steeds hetzelfde verhaal hebt. Alleen wordt die vent iets minder lang afgeleid, maar waarschijnlijk nog steeds genoeg tijd om die speler tegen zijn hoofd te rammen ;)
It is not in the stars to hold our destiny but in ourselves.
Shakespeare
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Over de opdracht: De voorwerpen zijn zeer goed verwerkt, ze hadden allemaal een prominente rol in het stuk :D volgens mij heb ik naast het verhaal van Romy geen verhaal nog gelezen bij wie dat gelukt is ^^. ( Excuses als ik het fout onthouden heb :P maar dan staat het er vast bij je verhaal bij ^^ voor de mensen die ik nu maybe beledigd heb ).
Tssss, ik heb alle vijftien in het verhaal verwerkt! TSSSSSSSSSSSS!
Freya
Potlood
Potlood

Waarom schrijf je "Opa" met een hoofdletter en "mamma" niet?
Alle andere opmerkingen op mijn lijst staan al in de andere reacties.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Christian Damen schreef:

Tssss, ik heb alle vijftien in het verhaal verwerkt! TSSSSSSSSSSSS!
Moet je weer eer voor je werk hebben ;)
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

't Was niet 'ns de opdracht, Chris... ^^ Hierbij word je gediskwalificeerd, hahaha
“When you play the game of thrones, you win or you die.”
Saskjezwaard
Computer
Computer

Hm, ik had eerder commentaar moeten geven xD de foutjes die mij opvielen zijn er volgens mij allemaal al uitgehaald. En op het inhoudelijke is ook al gereageerd. Hmm...
Volgens mij waren deze zinnetje nog niet aangehaald :D
Ikzelf ben de raceauto, opa is een molen.
Je hebt het over de raceauto, maar een molen. Het zou mooier staan als je de molen ervan maakt
Dat vindt hij zo leuk zegt ze.
Dat vindt hij zo leuk, zegt ze.
Volgens mij :p
Plotseling is dat echter niet meer te horen. Plotseling is er veel lawaai.
Ik vond zelf de twee keer plotseling wel wat hebben. Alleen de eerste zin is wat... te volwassen
Opa vond het maar ingewikkeld.
Leuke zin^^

Ook een leuke eindzin :p
Ik heb wel af en toe het idee dat, doordat je kinderlijk over wil komen, je de spanning en snelheid uit het verhaal haalt. Ook begint het redelijk houterig, waardoor het niet fijn wegleest. Voor de rest was het wel een leuk verhaaltje^^
Kimmutju
Potlood
Potlood

Omdat Monopoly een spel is, is het dan niet met een hoofdletter? Ik weet het niet zeker, maar ik denk het.
En eerst schrijf je "mama", maar daarna "mamma", met twee m'en.

{ Waarschijnlijk heeft mamma nee gezegd net. Dat zegt ze ook altijd als ik nog tv wil kijken als ik eigenlijk naar bed moet. }
Mooie vergelijking voor een kind!

Er gebeurt erg veel in het verhaal en het kind neemt het heel erg luchtig op. Dat doen kinderen meestal ook wel, maar dat hij zich verveelt als er allemaal mensen in de kamer zitten en hen dingen opdringen weet ik niet of het nog heel erg realistisch is...
❒ Single
❒ Taken
✔ Mentally in love with a character that doesn't really exist
Hirador
Vulpen
Vulpen

Gruwelijk dit, te komisch voor woorden haha, lig bijna in de deuk
ik dacht eerst ow nee een verhaal in TT maar dat paste eigenlijk super haha
Hodor Hodor Hodor Hodor Hodor Hodor
Plaats reactie

Terug naar “Opdracht 1”