Samen Alleen

Hier kun je naar hartelust je One Shots kwijt die in het genre Drama vallen. Maak een topic aan en zet ze er allemaal in.

Moderator: Patrick

Plaats reactie
EMH98
Puntenslijper
Puntenslijper

Hoi allemaal,
Sinds een tijdje ben ik begonnen met het schrijven van een verhaal. Het is een verhaal waar ik al lang mee in mijn hoofd zat, en uiteindelijk heb
ik dus besloten het toch op papier te gaan zetten. Ik schrijf met veel plezier (maar vanwege school niet met veel regelmaat). Tot nu toe heb ik een klein deeltje.
Ik begon me af te vragen of het wel goed was wat ik schreef. Vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar een forum en toen kwam ik hier uit. Ik hoop dat ik op dit
forum wat reacties en vooral tips kan krijgen. Alle kritiek is welkom, daar leer ik van en hiermee hoop ik mijn verhaal en schrijfstijl te verbeteren. Wees dus niet bang
om deze kritiek gewoon te leveren, daar leer ik alleen maar van. Ik zal het gene wat ik nu heb per kleine stukjes posten, ik ben benieuwd naar jullie reacties. En natuurlijk: veel leesplezier! ;)

P.S, ook de spellingscorrecties zijn welkom. Ik probeer er zo min mogelijk te maken, maar helemaal zonder fouten schrijven is erg lastig.
EMH98
Puntenslijper
Puntenslijper

Proloog
Ik stap het vliegtuig in. Na twee uur te hebben gewacht is het zo ver. Er was iets mis met het vliegtuig, wat een gedoe. Zo te zien heeft iedereen er zin in. Alhoewel, aan mijn oma te zien is ze een beetje zenuwachtig. Ze houdt niet zo van vliegen. Ik zelf vind vliegen heel erg leuk. Dit is volgens mij de derde keer in mijn leven dat ik met het vliegtuig op vakantie ga. Wel spannend, maar super leuk. Mama en Tante Sonja zijn lekker aan het kletsen, nu al... Wauw wat heb ik er een zin in. Al twee maanden lang verheug ik me op dit moment. Met de hele familie van de kant van mijn vader en van mijn moeder naar de Antillen. Niet dat dat heel veel mensen zijn, want papa heeft geen broers of zussen en mama alleen één zus, tante Sonja. Tante Sonja en oom Kees hebben een dochter en een zoon. Sara is acht jaar, net als ik, Tim is twaalf jaar en hij plaagt ons altijd. Alle opa's en oma's zijn ook mee, dat zijn er in totaal vier. Papa en mama hebben er vast lang voor moeten sparen voor deze vakantie. Met zo veel mensen op vakantie, dat moet wel erg duur zijn. Inmiddels heeft iedereen een plekje gevonden, ik zit gezellig naast Sara. We zijn nichten, en hartsvriendinnen. We hebben ook samen een ketting, als bewijs. Achter ons zitten Papa en oom Kees en voor ons zit mijn zusje Lana naast mijn moeder. Lana is vijf jaar, ik ben veel ouder, wel drie jaar. Daarom ben ik eigenlijk de baas, want ik ben de grootste. En de grootste is altijd de baas, dat zegt mijn vader ook altijd als hij vindt dat ik moet luisteren.
'Wat voor spelletje wil jij eerst doen op de DS?' hoor ik Sara naast me zeggen. 'Mario Kart! Ik ga sowieso winnen.' zeg ik lachend. Mario Kart is het leukste spel op de DS. Ik win altijd, zelfs van Tim en die is al twaalf.

We zijn nu al drie uur aan het vliegen. Inmiddels hebben Sara en ik al tien keer Mario Kart gespeeld, dus nu zijn we maar een Sudoku aan het maken. Wel een hele moeilijke Sudoku, want hij is wel vier sterren. Sara wilde het al opgeven, maar dat wilde ik niet. Je moet niet opgeven, eerst zo lang mogelijk proberen en pas stoppen als het echt niet anders meer kan.
'Ik moet even naar de wc.' zeg ik tegen Sara. 'Oké is goed tot zo.' Ik loop naar de wc. Als ik bijna wil doortrekken hoor ik opeens een gil. Wat was dat nou? Nog meer gegil, het komt uit het hele vliegtuig. 'Iedereen rustig blijven alstublieft, blijf zitten en doe uw riem om. Er zijn een paar problemen met het vliegtuig. Voor het geval dat het echt uit de hand loopt pak dan uw reddingsvest onder uw stoel vandaan.' Wat is er aan de hand?! Gaan we neer storten? Vanwege de schrik kan ik niks anders doen dan in de wc blijven zitten. Er wordt nog steeds gegild. Hoor ik daar nou mijn zusje huilen? Ja! Het is Lana, ik moet haar gaan helpen, ik ben de grootste. Maar ik kan niks anders dan blijven zitten in de wc.
Inmiddels zit ik huilend op de grond met mijn handen over mijn knieën. Ik hoor nog steeds overal mensen gillen van paniek. 'Stop, stop alsjeblieft. Stop met gillen en kom mij helpen.' zeg ik fluisterend. Ik weet niet tegen wie ik het zeg, er is toch niemand die me hoort. Nog steeds blijf ik zitten waar ik zit.
Ik hoor een harde klap.
Een harde gil.
Opeens is het stil.
Ik hoor niemand meer.
O nee help, iedereen is weg.
Waar zijn ze naar toe?
Nog een klap.
En dan wordt alles zwart...
EMH98
Puntenslijper
Puntenslijper

Hoofdstuk 1

Ik zit op de fiets. De zomervakantie was saai. Hij duurde me veel te lang. Bijna iedereen is op vakantie geweest, behalve Eva en ik. Mijn beste vriendin Britt ging naar Frankrijk. Eerst zou ik met Britt en haar ouders meegaan op vakantie, maar het mocht niet. Die heks van een Ingrid vond het uiteindelijk toch geen goed idee. O wat heb ik soms toch een hekel aan die vrouw, ze bemoeit zich met alles. Ze is mijnmoeder niet! Nee, dat is wel het laatste wat ze zal zijn. Mama, god was mis ik mama. Gelukkig heb ik genoeg mensen die me steunen.
Een nieuw schooljaar, nieuwe klasgenoten en voor de zoveelste keer hét verhaal vertellen. Hoe vaak heb ik het inmiddels uitgelegd? Nou zo'n veertig keer denk ik en elke keer krijg ik het zelfde te horen: 'O mijn god wat erg.' 'Wat zielig.' En overal hoor ik gesmoes: 'Dat is dat ene meisje weet je wel, dat meisje zonder familie.' Als je zo nodig moet roddelen, doe het dan goed.
'Miaaaaa!' Mooi, daar staan ze, mijn vriendinnen. Janine, Daantje, Britt, Taylor en Eva. 'Hé meiden!' roep vrolijk ik terug. Nadat iedereen elkaar een knuffel heeft gegeven kunnen we weer verder fietsen. Ik ga naast Britt fietsen. 'Hoe was het in Frankrijk?' vraag ik. 'Wil je het echt weten?' vraagt ze met medelijden in haar stem. 'Britt, gewoon vertellen, geen medelijden hebben, je weet dat ik dat haat.' 'Oké, goed dan. Het was geweldig en super lekker weer. Elke dag gezwommen, meestal was het wel dertig graden! We zijn ook vaak naar stadjes gegaan en...' Ik krijg meteen spijt dat ik het gevraagd heb, ik voel een steek van jaloezie. 'En hoe was jouw vakantie?' vraagt ze nadat ze eindelijk is uitgepraat. 'Tja, wat zal ik zeggen. Niet echt veel gedaan eigenlijk. Gelukkig was Eva er dus daar heb ik het wel heel gezellig mee gehad.' 'Mooi zo, ik heb aan je gedacht, volgend jaar komt het goed. Ik voel het!' Laten we het hopen, denk ik bij mezelf terwijl ik vaag van ja knik.

Na twintig minuutjes fietsen komen we aan op school. Het is misschien raar, maar wat heb ik het gemist om op school te zijn. Niet dat ik leren leuk vind, maar school zorgt voor afleiding en er zijn altijd mensen om je heen. Met de meeste leraren kan ik het goed vinden, zo heb ik bijvoorbeeld Manon. Als er iets is kan ik altijd bij haar terecht, dat is fijn. 'Zie je er tegen op om het te vertellen?' hoor ik naast me. Ik kijk om. 'Heei Manon!' zeg ik enthousiast. 'Zo jij bent blij om me weer te zien haha.' 'Ja, ik heb je best gemist eigenlijk... ' Ze glimlacht naar me 'Dat is fijn om te horen. Was het een lange vakantie?' vraagt ze vriendelijk aan me. 'Ja het was wel lang, ben blij om weer hier te zijn.' 'Nou dan is er in ieder geval iemand die er zo over denkt.' zegt ze lachend 'Maar, ben je erg zenuwachtig?' 'Eigenlijk wel ja...' zeg ik terwijl ik naar de grond kijk. Het was nog steeds niet leuk om te moeten vertellen. 'Komt goed meid, als je na de les even met me wilt praten hoor ik het wel, oké?' 'Ja is goed, dank je wel! Dan ga ik nu maar eens naar de les.' 'Succes!' En weg is Manon. 'Waar hebben we les?' vraag ik aan Taylor, Janine en Britt. We zitten met z'n vieren in de klas, in vier VWO. Taylor weet het gelukkig. 'In 102.' zegt ze. 'Oké op naar de les dan maar!' Terwijl we naar het lokaal lopen probeer ik te bedenken wat ik ga zeggen. De meesten weten het misschien al door verhalen die natuurlijk de ronde doen. Maar toch, ik zal mijn verhaal moeten vertellen. Oké eens even kijken. Zoals jullie weten heb ik geen familie meer. Nee dat is ook meteen zo hard, ik moet het langzaam opbouwen. Wat is dit toch moeilijk, elk jaar weer. Ik weet gewoon nog steeds niet hoe ik het moet vertellen en iets voorbereiden heeft toch geen zin, zodra ik daar sta vergeet ik al lang weer wat ik precies van plan was. Ik zal het weer over me heen moeten laten komen. Ik zie het wel, ik vertel gewoon wat er in me opkomt. Als ik maar niet moet huilen, dat wil ik echt niet. We zijn bijna bij het lokaal, het moment van de waarheid. Kom op Mia je kunt het zeg ik tegen mezelf, en ik stap het lokaal in.
EMH98
Puntenslijper
Puntenslijper

Mijn mentor weet hoe het zit. Hij heet Sam en hij is een aardige gozer. Hij geeft geschiedenis, gelukkig wel op een manier dat het leuk is om naar te luisteren. Vorig jaar had ik hem ook al als geschiedenis leraar dus ik ken hem gelukkig al een beetje. Nadat hij zich heeft voorgesteld gaan we een spel doen om elkaar beter te leren kennen. Elk jaar doen we dat weer, en toch blijft het altijd best wel leuk. Het is de bedoeling dat je jezelf even voorstelt door te zeggen hoe je heet, hoe oud je bent, en wat je hobby's zijn. Janine is als eerste aan de beurt. 'Ik ben Janine, ik ben vijftien jaar oud en mijn hobby's zijn hockey en dansen.' vertelt ze met een grote grijns op haar gezicht. Janine is altijd vrolijk, als je even iemand nodig heb om mee te lachen kan je goed bij haar terecht. Nog twee mensen en dan ben ik aan de beurt. Ook al slaat het nergens op, ik ben altijd zenuwachtig voor dit soort dingen. Alhoewel, dat hebben de meeste leerlingen wel denk ik. Het is mijn beurt. 'Nou, ik ben Mia. Ik ben veertien jaar oud en mijn hobby's zijn handbal en piano spelen.' Natuurlijk heb ik nog veel meer hobby's zoals leuke dingen doen met mijn vrienden. Best gek eigenlijk, iedereen noemt altijd z'n sport en misschien muziek instrument op. De rest van alle hobby's die leerlingen hebben worden niet genoemd, terwijl er nog zo veel meer hobby's zijn. Terwijl de laatste leerlingen zichzelf voorstellen, dwalen mijn gedachten weer af. Mijn handen beginnen te trillen, Britt merkt het en pakt mijn hand. 'Rustig maar.' fluistert ze. 'Alles komt goed, ik ben erbij.' Ik knik als teken dat ik het gehoord heb en om haar te bedanken. Ik adem diep in. 'Oké jongens nu wil ik graag even aan Mia vragen of ze haar verhaal wilt doen. Zoals sommige van jullie misschien al weten heeft ze iets erg heftigs meegemaakt. Ze vertelt dit graag aan jullie, zodat er geen misverstanden komen en iedereen precies weet hoe het zit. Zoals jullie wel begrijpen wordt dit wel in vertrouwen verteld. Het is niet de bedoeling dat jullie hier gezellig met al jullie andere vrienden over gaan praten. Dit is een verhaal wat bij onze klas gaat horen en anderen hoeven dit verhaal niet even uitgebreid te horen, oké? Is dat duidelijk?' De hele klas knikt en mompelt ja. Ik stap naar voren en begin. 'Nou het zit zo, ehm, toen ik acht was.' Ik voel een kleine paniekaanval komen. Ik neem nog een grote hap lucht. 'Toen ik acht was,' ik voel dat ik veel zelfverzekerder klink, als ik dit zo volhoud komt het goed. 'ging ik op vakantie met mijn hele familie.' vertel ik verder. 'We gingen met het vliegtuig en het was de bedoeling dat we aan zouden komen op de Antillen. Het, ehm, het ging alleen mis, al op de heenweg. Hoe het komt zijn ze nooit achter gekomen, maar het vliegtuig is neergestort. Ik zat op dat moment in het wc-hokje en heb grote mazzel gehad dat ik het overleefd heb. Maar, ehm, de rest van mijn familie niet.' Ik voel tranen opkomen. 'Ik ben in coma geraakt en na drie weken wakker geworden. Ik kreeg toen het slechte nieuws te horen van de zusters. Ik was acht, ik kon en ik wilde het niet begrijpen.' Inmiddels stromen de tranen over mijn wangen, maar ik ga door. 'Omdat er niemand meer over was om voor me te zorgen moest ik naar een pleeggezin. Er zijn nog twee kinderen die daar zitten, ook zij hebben daar zo hun redenen voor. Ik woon daar nog steeds en tja, ehm, dat was het wel zo een beetje eigenlijk.' Iedereen zit me met open mond aan te staren. Ik weet nog steeds niet hoe ik daar mee om moet gaan. Wat moet ik nu zeggen? Opeens begint iedereen te klappen, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Van blijdschap begin ik zelfs een beetje te glimlachen en Britt komt naar me toe lopen. 'Goed gedaan meis, ik ben trots op je.' 'Dank je wel.' fluister ik terug en ik geef haar een knuffel. Langzaam komen steeds meer klasgenoten naar me toe om te laten zien dat ze er voor me zijn. Het is de eerste keer dat ik voel dat mensen zoiets oprecht doen. Niet alleen omdat ze me zielig vinden, maar omdat ze echt menen wat ze zeggen. Ik zie dat er nog meer leerlingen aan het huilen zijn. Sam merkt het ook op en begint te praten. 'Ik zie aan jullie dat het iedereen raakt. Ik denk dat iedereen wel een verhaal heeft, dat is mooi om te zien. Ik denk ook dat dit een band schept, als je iets kwijt wil staan er altijd klasgenoten voor je klaar en als je mij wilt spreken kan dat natuurlijk. Ik stel voor dat ik jullie nu gewoon even jullie gang laat gaan, over een uur is deze middag voorbij en mogen jullie naar huis.' Het uur gaat snel, in korte tijd heb ik veel mensen leren kennen er zijn veel mensen die erge dingen hebben meegemaakt. Zo is er een meisje, Roxanne heet ze, en ze is haar moeder verloren een half jaar geleden. Dan is er nog Richard, Richard zit in een rolstoel omdat hij een ongeluk heeft gehad. De bel gaat en we mogen naar huis, fijn. Ik twijfel of ik nog even langs Manon zal gaan en besluit dat uiteindelijk maar te doen. 'Ik ga nog even naar Manon,' zeg ik tegen Britt, Taylor en Janine. 'gaan jullie maar alvast naar huis.' 'Oké is goed! Tot morgen! ' Ik zwaai nog even dan loop ik naar de afdeling Aardrijkskunde, daar zal ze wel ergens zijn. Ik steek mijn hoofd om de hoek van de sectiekamer. Ja, daar zit ze, Manon ziet mij ook. 'Hee Mia, hoe ging het?' Ik loop de kamer in en ga op een stoel zitten. 'Goed...' zeg ik verlegen. 'Dat klinkt, ehm, erg overtuigend?' zegt ze vragend. 'Meer niet?' Ze heeft me door, dat heeft ze altijd. Ik snap eigenlijk ook niet waarom ik niet meteen vertel hoe het ging, maar dat vind ik gewoon lastig. 'Eigenlijk is het nog nooit zo goed gegaan.' Ik voel een glimlach op mijn gezicht verschijnen. 'Toen ik klaar was begon iedereen te klappen. En iedereen was... Hoe kan ik dat uitleggen? Ze meenden het echt, het was heel fijn.' 'O Mia, dat is goed om te horen! Je hebt dus een goed gevoel over het aankomende jaar?' 'Ja heel erg, ik denk echt dat het een top klas is.' 'Ik zie het aan je, je straalt helemaal.' Ik laat nogmaals een grote glimlach zien. 'Nou, nu lekker naar huis zeker?' 'Ja, klopt, bedankt Manon! Doei!' 'Dag Mia!' Ik loop tevreden de kamer uit. Vervolgens haal ik mijn jas uit mijn kluis. Als ik buiten loop merk ik dat het veel te warm is om een jas aan te doen. Wat een mooie dag, heerlijk. Ik stap op mijn fiets en fiets fluitend naar mijn pleeggezin.
Reacties zijn altijd welkom ^^
An-Sofietje
Potlood
Potlood

Wauw! Mooi verhaaltje! Het grijpt mij echt! Ik zit hier dan ook bijna - emotioneel als ik ben - te huilen. Het moet wel een hele klap zijn geweest voor Mia… Haar hele familie... Ik vind het wel mooi geschreven, die proloog klonk ook echt een beetje als een achtjarige. Mooi, echt waar ;)
EMH98
Puntenslijper
Puntenslijper

Leuk om te horen, dankjewel!! :) Ik zal zo snel mogelijk weer een nieuw stukje plaatsen!
An-Sofietje
Potlood
Potlood

Ik zal wachten :) ;) :D
EMH98
Puntenslijper
Puntenslijper

Hoofdstuk 2

Zodra ik mijn fiets in de schuur heb gezet en thuis kom is mijn vrolijkheid meteen verdwenen. Ik woon hier nu al acht jaar en begin er langzaam genoeg van te krijgen. Iedere dag is hetzelfde, zodra je thuis komt moet je je tas meteen mee naar boven nemen om rommel te voorkomen. Als je iets te drinken hebt genomen moet je je beker meteen in de vaatwasser zetten en om half zes moet je beneden komen om te helpen met koken en de tafel te dekken. Vervolgens moet je helpen met de afwas en is er een vaste tijd waarop je op je kamer moet zijn en eigenlijk moet gaan slapen. Aangezien ik de oudste ben heb ik nog mazzel, voor mij geldt de regel dat ik om tien uur naar boven moet. Liese en Wessel zijn wat jonger, Liese is tien en Wessel pas vier. Ze zijn broer en zus en ze wonen hier omdat hun moeder niet in staat is ze op te voeden. Hun vader is weggelopen toen hun moeder in verwachting was van Wessel. Liese is een lief meisje dat heel erg veel houdt van haar broertje, dit zie je aan alles, ze probeert Wessel met alles te helpen. Wessel is een vrolijk ventje met schattige blonde krulletjes. Ook al zijn Wessel en Liese niet mijn echte broertje en zusje, voelt het soms wel zo. Het zijn twee lieverds en ik houd veel van ze, hoe vervelend ze soms ook kunnen zijn. Dit kan ik niet zeggen over Ingrid, mijn pleegmoeder. Ik weet niet hoe het komt maar sinds ik wat ouder word, ga ik me steeds meer aan haar irriteren. Misschien komt dit gewoon door de puberteit zoals iedereen zegt. Er zijn steeds meer dingetjes waar ik me aan erger en zeker sinds de afgelopen zomervakantie ben ik echt helemaal klaar met haar. Ik weet dat ze enorm veel voor me gedaan heeft en dat ik haar daar dankbaar voor moet zijn. Dat ben ik ook zeker, maar ik woon hier nu al acht jaar en soms heb ik echt het gevoel dat ik het niet langer meer trek om hier te wonen. Het probleem is alleen dat er geen andere optie is, zolang ik nog geen achttien ben moet ik hier wel blijven wonen. Dat duurt dus nog iets meer dan twee jaar en ik ben bang dat dat twee erg lange jaren zullen worden. Over twee maanden word ik zeventien jaar en ben ik de oudste van al mijn vriendinnen. 'Hallo Mia, hoe was je eerste schooldag?' Ik loop de woonkamer in en zie dat Ingrid bezig is om wat drinken te maken voor Wessel. 'O, wel prima hoor.' mompel ik, in de hoop dat ze niet doorvraagt. Blijkbaar is ze nog niet tevreden met het antwoord dat ik net gegeven heb. 'Wat hebben jullie gedaan? Is het een beetje een leuke klas? En is je mentor aardig? Hoe heet die man nou ook alweer...' 'Sam.' zeg ik voordat ze er zelf mee komt. 'O ja, Sam, natuurlijk. Geschiedenis gaf hij toch?' 'Ja klopt...' zeg ik nogmaals mompelend terwijl ik ook wat te drinken pak. 'Nou zeg, niet zo treurig was het zo erg?' Nog zo een ding waar ik me aan erger, altijd maar dat bemoeizuchtige gedoe. 'Nee het was heel gezellig hoor, ik zit met Janine, Britt en Taylor in de klas dus dat is wel leuk.' probeer ik met een glimlach te vertellen. Ook al was deze dag eigenlijk best leuk en snap ik niet waarom ik zo moeilijk doe, heb ik niet de behoefte dit haar te vertellen. Volgens mij heeft ze het eindelijk door en ik gebruik dit moment om naar mijnkamer te glippen. Als ik boven ben kom ik Liese tegen op de gang. 'Hoi Mia.' zegt ze vrolijk met een grote glimlach op haar gezicht. 'Hee Liese, hoe was het op school vandaag?' vraag ik lief. 'Het was echt heel erg leuk! Ik zit echt in een hele leuke klas en we gingen ook beginnen aan topografie vandaag. Weet jij waar Maastricht ligt? Ik wel, helemaal onder in Nederland rechts!' ratelt ze maar door. Het is fijn om te horen dat ze het fijn heeft gehad. Soms voel ik me toch wel verantwoordelijk voor haar, ook zij heeft al veel meegemaakt. Voor haar is de situatie misschien nog wel lastiger dan voor Wessel. Ze heeft haar eigen vader gekend en ze was zes toen hij wegliep. Ik heb er wel eens gesprekken met haar over en dan merk ik hoeveel verdriet ze eigenlijk met zich meedraagt. Het is dan ook fijn om te merken dat ze mij ook vertrouwt, we hebben de afspraak dat als er iets aan de hand is ze altijd even met me kan praten. Liese vindt het blijkbaar ook fijner bij mij dan bij Ingrid. Of dat iets is waar ik blij mee moet zijn weet ik niet, aangezien ik vind dat het eigenlijk te taak is van Ingrid. Nadat Liese is uitgepraat geef ik haar nog een aai over d'r hoofd en verdwijn ik mijn kamer in. Als ik op mijn mobiel kijk zie ik dat ik een berichtje heb van Mees, ik krijg meteen weer een warm en raar gevoel. Het is moeilijk te beschrijven, maar sinds vorig jaar is het gevoel nieuw en het wordt steeds erger. Ik ken Mees al sinds ik 4 ben, toen we bij elkaar in de klas kwamen op de basisschool. Onze ouders waren erg goede vrienden en ik kom dan ook nog vaak bij hun over de vloer. Vorig jaar zat ik opeens weer bij hem in de klas en merkte ik hoe leuk hij eigenlijk was. We zijn al jaren hele goede vrienden, maar sinds vorig jaar voel ik meer voor hem. Iets wat hij niet hoeft te weten, het maakt de situatie alleen maar ongemakkelijk en ik wil onze vriendschap niet verpesten. Britt weet van mijn gevoelens voor Mees en ze vind dat ik er wat mee moet doen. Want we passen zo goed bij elkaar zegt ze elke keer, gelukkig snapt ze ook dat het allemaal wat ingewikkelder ligt.
Hee, hoe was het op school vandaag? Je zit in 5v1 toch? Misschien dat we nog bij wat vakken bij elkaar in de klas zitten, zou leuk zijn! En hoe ging het voor de rest als je snapt wat ik bedoel... Zullen we morgen anders chillen bij mij thuis, mijn ouders vinden het ook leuk je weer even te spreken.
Ik merk hoe blij ik word van het berichtje en stuur meteen wat terug
Heee, het ging wel op zich, het is een erg fijne klas en ze toonden veel begrip. Anders dan andere keren. En jij, ook een beetje een oké klas? Zou tof zijn om wat uren samen te hebben! En zeg maar tegen je ouders dat ik morgen langskom, lijkt me gezellig, even bijkletsen. :)
Binnen no-time ontvang ik weer een berichtje van hem
Top, heb er zin in! X
Een kusje, hij stuurt me een kusje! Met een grote grijns op mijn gezicht bekijk ik de andere berichtjes die ik heb ontvangen. In de groepschat is weer aan één stuk door gespamd en ik heb dan ook even de tijd nodig om het allemaal terug te lezen. Uiteindelijk blijkt dat er eigenlijk niets nuttigs is gezegd, zoals gewoonlijk. Aangezien ik toch nog geen huiswerk heb besluit ik maar even wat muziek op te zetten en te kijken of er iemand online is op skype. Ik zie dat Daantje online is, eens even kijken of ze zin heeft om te skypen. Binnen een paar seconden wordt er opgenomen. 'Hee Daan!' zeg ik vrolijk, misschien wel iets te vrolijk. 'Zo jij hebt een grote grijns op je gezicht, heb je zo een leuke klas?' Ik voel dat ik rood begin te worden. 'Ja, echt een super leuke klas! Jij?' probeer ik er overheen te praten in de hoop dat ze niet vraagt waarom ik rood word. 'Mwah, gaat wel, niet echt extreem leuk of zo, maar op zich wel gezellig hoor.' Daantje ken ik sinds de middelbare school, we zaten bij elkaar in de eerste klas en hebben elkaar zo leren kennen. Al snel bleek dat ik het erg goed met haar kon vinden en dat ik me erg bij haar op mijn gemak voelde. Net als bij haar thuis trouwens, ze heeft een gezin waar ik jaloers op ben. Twee ouders die dolgelukkig met elkaar zijn, een jonger zusje en een oudere broer. Een perfect gezin en een huis waar als je binnenkomt meteen een fijne sfeer hangt. Dat is ook de reden waarom ik vaak bij haar huiswerk ging maken, zeker in de eerste klas. Maar sinds we niet meer bij elkaar in de klas zitten is dat wat minder geworden. Erg jammer, maar er is al een afspraak gemaakt om binnenkort weer te logeren, iets waar ik nu al naar uitkijk. 'Ik vind het echt jammer dat we niet bij elkaar in de klas zitten.' zeg ik terwijl ik een overdreven pruillip trekken. 'Ja ik ook, was echt weer gezellig geweest!' zegt ze terwijl ook zij een zielige pruillip probeert te trekken. Terwijl Daantje en ik nog wat doorkletsen over van alles en nog wat betrap ik mezelf erop dat ik hartjes aan het tekenen ben op het kladblok dat naast me op mijn bureau ligt. Is het nou echt zo erg met mij? Hartjes tekenen, hoe cliché, ik voel me net een beginnende puber uit een kindertelevisieshow. Om half zes word ik door Ingrid geroepen om te helpen met tafeldekken. 'Sorry ik moet gaan, de heks heeft mijn hulp weer eens nodig.' zeg ik terwijl ik met mijn ogen draai. 'Succes!' zegt Daantje met een glimlach en ik klap mijn laptop dicht. Tijd om tafel te dekken, eens kijken of Ewoud al thuis is. Ewoud is de man van Ingrid, samen verzorgen ze de kinderen van het pleeggezin. De reden dat ze hiervoor gekozen hebben is dat ze zelf geen kinderen konden krijgen. Ik heb het er wel eens met Ewoud over gehad en hij vertelde dat hij aan Ingrid heeft voorgesteld om pleegkinderen te 'nemen'. Het leek hem een mooie manier van toch nog kinderen hebben en Ingrid had hier gelijk mee ingestemd. Ik vind het inderdaad een mooie gedachte, maar toch had ik het liever anders gehad. Alhoewel, er is geen andere optie, ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik niet bij Ingrid en Ewoud had kunnen wonen.
EMH98
Puntenslijper
Puntenslijper

Sorry dat het zo lang duurde, maar hier is weer een stukje. Ben benieuwd wat jullie er van vinden, ik hoor het graag! ^^

Als ik beneden kom zie ik dat Ewoud thuis is, gelukkig maar. 'Hee Mia!' 'Yo Ewoud' zeg ik enthousiast terwijl ik hem een high five geef. Ik kan het erg goed vinden met Ewoud, hij is tenminste niet zo streng en gewoon gezellig. 'Lekkere eerste schooldag gehad?' 'Ja hoor, was wel prima. Best fijn om weer naar school te gaan.' zeg ik terwijl ik het bestek uit de lade pak en in de pan kijk om te kijken wat we eten. Spaghetti, jammie. 'Mooizo, kan je eindelijk weer lekker gaan leren en huiswerk maken.' zegt Ewoud lachend terwijl hij ook de keuken inloopt om borden te pakken en me een dollend duwtje geeft. Als de tafel is gedekt en ik de keuken inloop om te vragen of ik nog kan helpen met koken valt het me opeens op hoe moe Ingrid er uit ziet. Blijkbaar ziet Ewoud het ook, want hij legt een hand om haar schouder. 'Gaat het lieverd?' vraagt hij bezorgd. Ingrid knikt vaag van ja en zet de pannen op tafel. 'Liese, Wessel, eten!' roept Ewoud naar boven. Al snel komt Liese naar beneden lopen met Wessel achter haar aan. Als iedereen aan tafel zit is het tijd om te gaan eten, Ingrid is nog steeds niet in een beste stemming en Ewoud begint maar een gesprek. 'Zo Wessel, hoe was jouw schooldag? Was het leuk om voor het eerst naar school te gaan?' 'Ja, het was echt super leuk!' roept Wessel enthousiast terwijl zijn mond rood is van de spaghetti. 'Dat is fijn, heb je een beetje een lieve juf?' 'Ja, juf Patricia is heel erg aardig, ze ging een verhaaltje voorlezen na het buitenspelen.' 'Dat is leuk.' bemoei ik me met het gesprek. Ook Liese wil haar verhaal doen en vertelt nogmaals welke steden ze allemaal weet in Nederland. Ewoud reageert erg enthousiast en maakt duidelijk dat hij het erg knap vindt van Liese. 'Liese, je zit nu in groep 6 en je bent nu al heel oud aan het worden,' begint Ewoud. 'daarom vinden Ingrid en ik dat jij voortaan ook moet helpen met tafeldekken, oké?' 'Ja is goed hoor,' zegt Liese enthousiast. 'dat kan ik wel!' De schat, nu vindt ze het nog leuk maar over een paar weken zal ze daar wel anders over denken. Als we klaar zijn met eten en het tijd is voor de afwas zegt Ingrid dat ze erg moe is en maar even op bed gaat liggen. Ewoud vindt het prima en zegt dat Liese nu al helemaal belangrijk is als hulp. Terwijl Wessel met zijn autootjes speelt en Ingrid op bed ligt doen wij met zijn drieën de afwas. 'Wat is er met Ingrid aan de hand?' vraagt Liese verlegen aan Ewoud. 'Er is niets aan de hand Ingrid is gewoon een beetje moe, laat haar maar even.' Ik geloof er niets van, zo een extreem zware dag heeft Ingrid vandaag toch ook niet gehad? Alle kinderen zaten op school! Er is meer aan de hand, ik voel het. Wat het is weet ik niet, maar daar zal ik nog wel achter komen. De rest van de avond kijken we nog wat televisie terwijl Ingrid in bed blijft liggen. Ik besluit om Wessel en Liese op bed te leggen omdat ik daar zin in heb. Liese poetst nog even haar tanden en ik ga op de rand van Wessel zijn bed zitten. 'Was het weer een fijne dag vandaag Wessel?' zeg ik terwijl ik hem instop en over z'n bol aai. 'Ja, een hele fijne dag.' zegt hij gapend. 'Nou, lekker slapen hè, morgen is het weer een nieuwe dag en mag je weer naar school en naar juf Patricia.' Hij knikt als antwoord en ik geef hem nog een kus waarna ik z'n kamer uitloop en de deur dichtdoe. 'Zo, is mevrouwtje Liese ook al bijna klaar?' vraag ik terwijl ik Liese in haar zij prik. 'Bijna mevrouw Mia.' zegt ze giechelend. Als haar tanden gepoetst zijn is ook Liese klaar om te gaan slapen. Net als bij Wessel stop ik haar in en ga ik nog even naast haar op bed zitten. 'Ga je ook lekker slapen?' 'Ja, heel erg lekker.' zegt ze met een glimlach. 'Weet je al waar je over gaat dromen vannacht?' Daar moet ze nog even over nadenken. 'Ik ga dromen over alle steden van Nederland.' besluit ze dan. 'Nou, doe de groetjes aan Maastricht hè. Weltrusten Liese.' Ze moet lachen om mijn opmerking en geeft me een knuffel. 'Welterusten Mia, tot morgen.' Ik geef haar een kus en loop weer naar beneden. De rest van de avond kijk ik nog wat televisie en om tien uur ga ik naar boven. Ik zeg Ewoud gedag en als ik in mijn bed lig kijk ik nog even op mijn telefoon. Geen berichtjes meer, jammer. Wat had ik dan verwacht, dat ik een berichtje van Mees zou hebben? Waarom zou hij me nog een berichtje sturen... Ik leg mijn telefoon weg en ga liggen, voor ik het weet val ik in slaap.
Plaats reactie

Terug naar “Dramatische One Shots”