In het Engels is dit natuurlijk geen probleem, aangezien je ieder geslacht in "they" kan vatten, maar volgens mij is er niet zoiets in het Nederlands. De meeste mensen zeggen dat ik "het" moet gebruiken, als ik hen vraag welk persoonlijk voornaamwoord ik moet gebruiken in het geval van een onbepaald/onbekend geslacht, maar dat is op zich verwarrend. Ik vind dat het redelijk denigrerend klinkt als je het voor een persoon gebruikt; in verschillend situaties zou de vorm dan ook nog eens er worden en is de verwarring natuurlijk compleet.
Anderzijds zouden de mannelijke en vrouwelijke vormen dan weer niet passen, natuurlijk, hoewel in het Nederlands men misschien eerder naar de mannelijke vorm zou neigen, denk ik.
Dus hier nu even de vraag, gebruik ik dan toch het, of verwijs ik naar de sekse van de persoon? Het fysieke geslacht bedoel ik dan? :/
Over persoonlijke voornaamwoorden
-
- Toetsenbord
Hangt er van af of je de sekse geheim wilt houden. Als dit geen probleem is lijkt het me duidelijk :P
Ik ga er dus van uit dat je het geheim wilt houden. Wat ik zelf doe, is dat ik 'er omheen schrijf'. Bijvoorbeeld:
Een zwarte schim doemde op uit de duisternis. Geschrokken rende ik weg, maar ik voelde aan de haren in mijn nek dat ik werd gevolgd. Opgejaagd door het onbekende. Mijn hart klopte in mijn keel, mijn benen verzuurden door mijn sprint. Het mocht niet baten. Mijn achtervolger had me binnen luttele seconden ingehaald. Angstig draaide ik me om, keek naar het gezicht van de mysterieuze gedaante.
Zoals je ziet schrijf ik er om heen zeg maar :P Je kan ook hij of zij doen, maar dan geef je wel wat weg natuurlijk. Het klinkt, zoals je zelf zegt, stom :P
En om uiteindelijk heeeel precies te gaan doen; het is geen persoonlijk voornaamwoord, geloof ik:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/p ... rnaamwoord
Helpt dat?
Ik ga er dus van uit dat je het geheim wilt houden. Wat ik zelf doe, is dat ik 'er omheen schrijf'. Bijvoorbeeld:
Een zwarte schim doemde op uit de duisternis. Geschrokken rende ik weg, maar ik voelde aan de haren in mijn nek dat ik werd gevolgd. Opgejaagd door het onbekende. Mijn hart klopte in mijn keel, mijn benen verzuurden door mijn sprint. Het mocht niet baten. Mijn achtervolger had me binnen luttele seconden ingehaald. Angstig draaide ik me om, keek naar het gezicht van de mysterieuze gedaante.
Zoals je ziet schrijf ik er om heen zeg maar :P Je kan ook hij of zij doen, maar dan geef je wel wat weg natuurlijk. Het klinkt, zoals je zelf zegt, stom :P
En om uiteindelijk heeeel precies te gaan doen; het is geen persoonlijk voornaamwoord, geloof ik:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/p ... rnaamwoord
Helpt dat?
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Suppose one day, it lands on its edge
Ze zeggen eigenlijk wel dat het een persoonlijk voornaamwoord kan zijn. :p "Het is een persoonlijk voornaamwoord in zinnen als..."
Maar het gaat veeleer over een derde geslacht (om één of andere reden heb ik dat niet gezegd. xD Sorry.) Waarbij hij/zij dus feitelijk niet van toepassing is. Eromheen schrijven werkt natuurlijk altijd, maar dat wordt wel lastig als je niet steeds in herhaling wil vallen. Ik denk dat het slimmer zou zijn als ik zou verwijzen naar het fysieke geslacht, maar dat zou dan weer niet eerlijk zijn tegenover het personage, overwegend dat deze zich niet zo voelt. Het moet niet echt geheim blijven, nee. In dat geval zou ik er inderdaad ook zo omheen schrijven.
Maar het gaat veeleer over een derde geslacht (om één of andere reden heb ik dat niet gezegd. xD Sorry.) Waarbij hij/zij dus feitelijk niet van toepassing is. Eromheen schrijven werkt natuurlijk altijd, maar dat wordt wel lastig als je niet steeds in herhaling wil vallen. Ik denk dat het slimmer zou zijn als ik zou verwijzen naar het fysieke geslacht, maar dat zou dan weer niet eerlijk zijn tegenover het personage, overwegend dat deze zich niet zo voelt. Het moet niet echt geheim blijven, nee. In dat geval zou ik er inderdaad ook zo omheen schrijven.
♪