Binnenkort verschijnt het vervoerplan van het GVB -dat is het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf- voor volgend jaar. Daarin geven ze aan wat ze willen veranderen aan de lijnenloop. Ik heb al even in dat plan mogen kijken, en ik zie dat ze serieus hebben nagedacht over verbeteringen. Prima. Maar ondanks deze lof vind ik het een incompleet stuk. Want ik mis heel belangrijke streefcijfers in dat verhaal. Zoals over hoeveel procent van de trams, bussen of metro’s werkelijk op de afgesproken tijd aan de halte zal verschijnen. Of hoeveel passagiers het GVB een rapportcijfer 7 of hoger geven. Kortom: het GVB gaat niet in op de vraag, hoe hoog het bedrijf de lat voor zichzelf legt. Een bedrijf dat zichzelf écht serieus neemt, bepaalt wat zijn doelen zijn qua service, betrouwbaarheid en klanttevredenheid, en durft deze ook te publiceren. Maar genoeg gebromd, want ik wil een oproep doen voor een serieuze verbetering van het openbaar vervoer, en daarvoor neem ik u eerst even mee terug in de tijd.
In 1967 reden de eerste nachtbussen in Amsterdam. Tot die tijd begonnen de trams en bussen eerder (om een uur of 5) en reden ze langer door (tot een uur of 1 vertrokken er nog trams en bussen vanaf het CS). Op die manier konden mensen die vroeg moesten werken of met een late trein naar Amsterdam kwamen, nog gebruik maken van het GVB. Met de komst van de nachtbus werden de “overdagse” bedieningstijden wat ingekrompen. Dat gaf niet, want de kaartjes waren ’s nachts niet extra duur, en abonnementen waren ook gewoon geldig op de nachtbus. Begin deze eeuw moest voor de nachtbus opeens veel meer worden betaald, ook op tijden die vroeger door de “overdagse” dienst werden verzorgd. Dat is gewoon diefstal van de reiziger.
En de maatschappij is veranderd, ook qua dagindeling. Juist aan het einde van de dag willen nog veel mensen reizen, maar moeten ze zich behelpen met een schamel nachtlijnennet, waarvoor ze veel te dure kaartjes moeten kopen.
Het GVB is nog steeds te duur. Maar ieder jaar worden ze efficiënter en kunnen ze dus meer uren vervoer bieden voor het zelfde geld. Daarom wil ik dat het “overdagse” vervoer ’s morgens weer eerder begint, en vooral ’s avonds langer blijft doorrijden. Net als vroeger. En net zoals de collega’s van Arriva en Connexxion dat ook doen. Daar heeft de Amsterdamse reiziger anno 2008 wat mij betreft gewoon recht op. Regelmatig zeg ik “Het openbaar vervoer vervoert de samenleving.” Dat moet dan ook gebeuren op de tijdstippen waarop de samenleving dat wil. Punt uit.
Laat het OV langer rijden!
- Driek Oplopers
- Potlood
- Contacteer:
Driek Oplopers
flutcolumnist te Amsterdam
flutcolumnist te Amsterdam
Origineel begin
Ik vond het een leuke column, heel duidelijk!

Ik vond het een leuke column, heel duidelijk!
The quiet scares me cause it screams the truth