En hoe begon mijn ochtend? Wel, het begon met het geschreeuw van mijn moeder dat de kat weer een vogel had gevangen.
'Ik sta hier met mijn lenzen, volgens mij zit hij binnen.' Nee binnen was ie niet, maar wel vlak bij de deur.
Later hoorde ik niets niet meer, dus ging rustig terug naar dromenland. Een halfuur later werd ik toch nog wakker gemaakt en moest ik die vogel gaan controleren. Is hij dood? Leeft hij nog? 'In de garage,' zei mama.
Dus ik, in mijn pyjama, naar beneden. Handschoenen aangedaan die ik heb meegebracht van stage voor het geval ik weer een kikker in de vijver moet vrijlaten, nadat die gevangen was door onze Hiro. En op zoektocht in de garage.
Algauw had ik 'em gevonden. Tussen de klapstoelen tussen de kasten en de muur. Maar toen ik een hoop spullen er weghaalde om hem fatsoenlijk te kunnen pakken, was ie ineens weg. Heb hem gevonden achter de brommer, dan was het even een kat en muis spel om hem maar niet onder de auto zien te krijgen, anders kreeg ik hem helemaal niet meer te pakken.
Eindelijk te pakken gekregen. Beestje had de schrik van zijn leven. Bloedde hard uit zijn vleugel. 'We brengen hem naar bompa, die weet wel wat te doen.'
In mijn pyjama, met een vogel in mijn handen, naar de bompa. Onze vogelkenner.
Eenmaal daar: 'Die is niet meer te redden. Die eet toch niet meer. Ge kunt 'em evengoed de kop omdraaien.'
'Zeg, dat doe ik niet hoor, ik ben daar veel te gevoelig voor,' protesteerde mama.
'Dan zet je hem op een tak in de tuin, zodat hij rustig kan sterven.' Zo gezegd, zo gedaan. Wij terug naar huis. Ondertussen een hoop bloed op mijn t-shirt gekregen. De vogel schrok en sprong uit mijn handen tijdens de overdracht tussen bompa en mij.
Direct naar de achtertuin gegaan en hem op een takje gezet. Al sprong die wel veel te ver en belandde op de grond. Maar, Hiro kan hem toch niet meer pakken want de vogel zit nu bij de achterburen, bij de kippen.
Met die irritante haan, die altijd om vier uur 's ochtends staat de kukkelekuen.
Nadien, mijn t-shirt uitgedaan en in de was gegooid. En naar boven gerend om mij aan te kleden.
Nou, dat was een leuke ochtend.
Vogel voor de kat
Hectische ochtend zeg! Hoe is het afgelopen met de vogel?
The quiet scares me cause it screams the truth