Darkstar, thanks XD. Ik vind haar ook grappig

.
Juul, jeej, jij bent eindelijk ook lid! Thanks meid, je weet dat jij in de klas altijd voorproefjes krijgt. Jammer dat ik vandaag bij Diggel niet verder kon schrijven, omdat ik er de eerste tien minuten al uit werd gestuurd, maar ach...
Sanne, wieeej, thanks!
Lisa, waah, wat een toffe reactie

. Thaaaanks!
Mirry, goed idee, daar komen grappige situaties uit XD. Loool. En ik ga je idee verwerken, ja.
Hier een nieuw stuk! Het eindigt een beetje abrupt, maar ik kon niet echt een goede scheiding tussen dit stuk en het volgende maken ^^.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoofdstuk 41.
The day is gone
It's cold out
I walk alone as you fade out
I don't know why I'm reaching out
Crash And Burn – Simple Plan
De moeder van Pierre kwam naar me toe lopen en gaf me drie zoenen.
‘Dag David,’ glimlachte ze, ‘wat fijn om je weer te zien.’
‘Het is ook heerlijk om weer terug te zijn,’ antwoordde ik opgewekt.
‘Maar, eh…’ Mevrouw Bouvier boog zich wat verder naar me toe en keek me nieuwsgierig aan. ‘Waar is die Sam nou? Ik heb er zoveel over gehoord.’
Ik moest lachen. ‘Weet dan echt iedereen het?’
‘Je moeder was er erg enthousiast over,’ zei mevrouw Bouvier schouderophalend.
Ik grijnsde. ‘Dat dacht ik al. Oh, daar zul je haar net hebben.’
Sam kwam met een grote stapel borden naar buiten en zette die voorzichtig op de lange tuintafel neer, terwijl ze intussen kennismaakte met Sebs moeder en Jeffs ouders.
‘Ja, hij is heel lief,’ hoorde ik haar lachend zeggen, ‘en hij gedraagt zich goed, hoor.’ Ze knipoogde naar me toen ze zag dat ik haar kant opkeek en liep vervolgens weer naar binnen, nadat ze zich had geëxcuseerd tegenover mevrouw Lefebvre en meneer en mevrouw Stinco. Ik liep er erachteraan en zag dat ze met mijn moeder in gesprek was geraakt over een of ander vaag recept.
Ik ging achter haar staan en sloeg mijn armen om haar middel heen. Sam schrok zich een ongeluk, moest lachen toen ze zag dat ik het was en liep met twee schalen eten naar buiten, terwijl ze plagerig haar tong uitstak.
‘En?’ vroeg ik zodra ze buiten gehoorafstand was.
‘Wat is Sam een leuk meisje,’ antwoordde mijn moeder meteen en ze veegde haar handen aan haar schort af. ‘Veel leuker dan die Avril* bijvoorbeeld.’
Ik dacht terug aan de periode dat ik een relatie met Avril had. Dat was een geweldige tijd geweest, samen konden we helemaal losgaan. Avril had zich nooit iets van de buitenwereld aangetrokken en ging altijd haar eigen gangetje, ze deed waar ze zelf zin in had en wat zij leuk vond. Het was best leuk geweest om samen zo rebels te zijn en telkens de boel op stelten te zetten, maar op den duur was het erg gaan vervelen om steeds weer rekening van vernielde hotelkamers te krijgen en genante foto’s van ons in de roddelbladen te zien staan.
‘Ach,’ zei ik, ‘Avril is ook een erg leuke meid, je vond het gewoon niet leuk dat mijn reputatie in die tijd nogal verslechterde.’ Dat was waar. Mijn moeder mocht Avril niet om die reden en dat had ze altijd duidelijk gemaakt. Uiteindelijk was ik zelf in gaan zien dat zij en ik gewoon niet bij elkaar pasten en na veel te hebben gepraat, hadden we samen besloten om een punt achter onze relatie te zetten.
‘Hm, dat blijf je maar beweren, maar toch vind ik nog steeds dat ze niet geschikt voor jou was. In tegenstelling tot Sam, die zo te zien goed bij jou past.’
Ik glimlachte en hielp haar mee een zware schaal uit de oven te tillen.
‘Dit is ook een stuk serieuzer dan met Avril, denk ik,’ zei ik toen in gedachten verzonken. ‘Met Avril had ik vooral lol en zo, maar met Sam kan ik ook serieuze gesprekken hebben.’
Mijn moeder knikte, terwijl ze druk met het zout en peper in de weer ging.
‘David…’ begon ze te toen aarzelend en ze bleef naar de saus kijken die ze aan het maken was. ‘Ik, eh… nou ja, toen ik straks binnenkwam en jullie… nou, jullie… eh…’
‘Mam, ik ben oud genoeg om dat te doen,’ zei ik en dit keer was ik degene die moeite moest doen om zijn lachen in te houden.
‘Ja, ja, dat weet ik ook wel,’ zei mijn moeder haastig, ‘maar… jullie doen het…’ Ze wierp een vluchtige blik over haar schouder om te controleren of er niemand meeluisterde. ‘Jullie doen het toch wel veilig, hè?’ vervolgde ze toen op fluistertoon en ik verslikte me in het stuk stokbrood dat ik zojuist in mijn mond dat gestopt.
‘Mááám!’ riep ik met rode wangen uit en ik hoestte.
‘Het is een heel normale vraag, David!’ antwoordde ze en ze werd zelf ook rood. ‘Als er een kans is dat ik binnenkort grootmoeder word, zou ik dat graag willen weten.’
Ik wendde mijn vuurrode gezicht af door te doen alsof ik iets uit de koelkast pakte. Toen ik weer overeind kwam, zag ik dat mijn moeder me nog steeds afwachtend aankeek.
‘Ja, nou ja,’ sputterde ik uiteindelijk. ‘We doen het veilig, ja.’ Ik stopte vlug een nieuw stuk stokbrood in mijn mond. ‘Ik denk niet dat het een goede timing is om nu aan kinderen te beginnen,’ bracht ik toen moeizaam met volle mond uit.
‘Nee, dat lijkt mij ook niet,’ antwoordde mijn moeder in gedachten verzonken en ze roerde verstrooid in haar saus.
‘Eh…’ zei ik toen ongemakkelijk en ik probeerde van onderwerp te veranderen. ‘Is er hier nog iets spannends gebeurd de afgelopen tijd waar ik nog niet vanaf weet?’
‘Hm…’ Ze dacht even na. ‘Nou… Ik hoorde van Penny dat er geruchten gaan dat het niet zo goed gaat tussen Céline en Patrick.’
Geschrokken keek ik haar aan. Céline en Patrick waren de ouders van Chuck.
‘Hoezo, het gaat niet goed tussen hen?’ vroeg ik en ik vergat dat ik bestek aan het pakken was.
‘Volgens Penny maken ze ontzettend veel ruzie. Zij komt er natuurlijk regelmatig en haar moeder en mevrouw Comeau zijn goed bevriend, waardoor ze dat allemaal weet.’
‘Maar meneer en mevrouw Comeau hebben altijd al veel ruzie gemaakt, toch?’
‘Ja, maar de laatste tijd écht heel erg veel.’
‘Gaan… gaan ze scheiden?’ vroeg ik met ingehouden adem.
Mijn moeder schudde triest haar hoofd. ‘Ik weet het niet. Volgens Penny zou dat het beste zijn, maar zelf willen ze het niet omwille van Chuck.’
‘Maar dat is belachelijk!’ riep ik uit. ‘Ze kunnen niet alleen voor Chuck bij elkaar blijven!’
Mijn moeder gebaarde me haastig dat ik stil moest zijn. ‘Je houdt je mond hierover, dit gaat niemand iets aan.’
‘Weet Chuck ervan?’ vroeg ik toen ik me realiseerde dat Chuck er nooit met een woord over had gerept.
‘Ik denk het niet,’ antwoordde mijn moeder, ‘dus begin er niet over tegen hem. Hij zal er uiteindelijk zelf wel achter komen.’
Maar dat betwijfelde ik. Chuck kon enorm naïef zijn als hij bepaalde problemen niet onder ogen wilde komen, waardoor ik me dus afvroeg of hij dit ooit zou merken.
‘Hier, ga dat bestek eens op tafel leggen,’ kapte mijn moeder de discussie af en ze gaf me nog wat messen.
Een beetje verward liep ik naar buiten en keek bedenkelijk naar Chuck, die een verhaal tegen Penny en Sam aan het vertellen was. Hij gebruikte zijn armen en handen vaak om te communiceren en ook dit keer maakte hij wijde gebaren.
‘Hé David, heeft Sam geen tweelingzus of zo?’ vroeg Pierre’s vader, die mij hard op mijn schouder sloeg. De andere vaders bulderden van het lachen en ik lachte ook, maar dan wel als een boer met kiespijn.
‘Even zonder gekheid,’ zei mijn vader toen de andere vaders weer in hun eigen gesprekken verwikkeld waren. ‘Sam is echt een leuk meisje. Als zij mijn schoondochter wordt, zou dat geweldig zijn.’
Ik knikte en liep vlug richting Seb, die in zijn eentje aan de andere kant van de tuin zat. Hij zat aan de rand van de grote vijver en streek verstrooid met zijn vingertoppen over het wateroppervlak, dat steeds rimpelde. Hij keek even op toen ik naast hem kwam zitten en tikte toen tegen een voorbij zwemmende vis aan.
‘Fijn om weer terug te zijn, vind je ook niet?’ vroeg ik uiteindelijk, toen hij niets zei. Hij glimlachte.
‘Ja.’
Ik keek over mijn schouder naar de chaos op het terras, waar iedereen druk met elkaar aan het praten was en waar er veel gelachen werd. Ik vond dat Seb zich vreemd gedroeg, zo stil en in zichzelf getrokken. De rest van de dag was hij erg vrolijk geweest, maar nu opeens niet meer.
‘David,’ vroeg hij toen zachtjes, ‘hoe lang blijven we hier?’
Ik staarde hem aan. ‘Hoezo?’
Seb haalde zijn schouders op. ‘Gewoon.’
‘Wil je weg hier dan? Je zei dat je juist zo blij was om hier terug te zijn?’ Ik keek toe hoe Seb met zijn vingers door het water bleef gaan en hoe hij zweeg. Plotseling stond hij op.
‘Ik zei toch dat het gewoon een vraag was!’ snauwde hij geïrriteerd en hij liep richting de anderen.
Verward staarde ik hem na. Wat was dat nou weer? Zou er ook iets met hem zijn? Het begon me een beetje te duizelen. Er waren al zoveel problemen op me afgekomen de afgelopen tijd en ik moest schijnheilig blijven doen tegenover de buitenwereld, wat ik spuugzat was.
*Avril Lavigne