Bent u wel eens ongewenst geweest? Of helemaal zwart? Dat er telkens tegen u gezegt werd: het is hier vol? En dat u daarna gedeporteerd werd naar een land dat u eerder nog niet gezien had, waar alles anders was, waar u niemand kende en zonder uw vader en uw moeder? Wij wel! Het overkwam ons toen wij nog heel klein waren, de smaak van de melk van onze moeder was nog in onze mond. Niet dat ze zoveel om ons gaf. Nauwelijks konden we op de plek waar we geboren zijn een beetje lopen, of ze ging al weer de hort op, de krolse slet. Dat onze vader ook bij ons woonde was een pure toevalligheid, want ma deed het met iedereen die er maar zin in had. En natuurlijk niets aan gezinsplanning gedaan. Want dat deed ze nooit. Maar dat we onze half-broertjes en zusjes nooit meer zullen zien doet ons niets. Zoveel gaven ze ook niet om ons, ze vonden het best dat we opgepakt werden, des te meer bleef er voor hen over. Waar we wel blij om zijn is dat we als tweelingbroers bij elkaar mochten blijven. Bij illigalen is dat dikwijls niet het geval. En zeker niet bij ongeschoolde, niet ingeburgerde zwarte illigalen zonder identiteitsbewijs of A-status. Voordat je aan asiel denkt ben je al weer uitgezet, of je loopt dakloos door de straten te zwerven. En probeer dan maar eens bij elkaar te blijven. Mijn broer Hoessein is daarbij ook nog wat langzaam lerend, zeg maar een LOMschool-type. Ik moet hem de hele dag achterna lopen, anders verdwaalt en verhongert hij subiet. Maar gelukkig hebben we het nu goed. Eten in overvloed, voeldoende speelruimte en een verwarmde en beschermde leefomgeving, zodat we onze roots vlug zullen vergeten zonder er een identiteitstrauma aan over te houden. Bovendien worden we voor onze sociale ontwikkeling elke dag meerdere keren geknuffeld en vertroeteld,wat ons geestelijk en cultureel verheft boven onze achtergrond. Dit is nog beter dan kerkasiel, want hier krijgen we elke dag een totaal vrijblijvende preek over hoe we ons moeten gedragen.
Mijn broer luisterd nooit. Heeft ie van zijn vader, denk ik. Dat we van de van ons verlangde taken nog weinig terechtbrengen wordt door de leidinggevende hier geweten aan onze jeugdige leeftijd. De goedgelovige sukkel!! Waarom zou je gaan werken als je ook eten krijgt wanneer je de hele dag van het zonnetje ligt te genieten? Het leermoment uit onze belevenissen is dan ook: als je geluk hebt komt alles goed terecht, en anders kan je er ook niks aan doen.
Was getekend,
De twee zwarte katerbroertjes
Saddam & Hoessein.
Zwart
Deze vind ik erg leuk. Ik had serieus de gedachte dat je een mens bedoelde...
Echt heel erg leuk, J++!
Echt heel erg leuk, J++!

Sommige dingen zijn niet met woorden te beschrijven.
Wel met gevoelens.
Wel met gevoelens.
het einde! hehe