Vliegen

Rijm of niet hier kun je al je gedichten, haiku's, diepzinnige poëzie en gedachtespinsels kwijt.
Plaats reactie
Laura
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Kunnen vogels
wegvliegen
van het leven?
van de dood?

Kan een vogel
wegvliegen
van woorden?
van pijn?

Van beloftes
Van problemen
Van liefde
Van haat

Ik wil
wegvliegen
van het leven
van de dood
Laatst gewijzigd door Laura op 25 okt 2008 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's the regular days, the ones that start out normal, those are the days, that end of being the biggest, and today, with you, it was beautiful." – Grey’s anatomy
Rainbow

Het begin is zeer pakkend en neemt me gelijk mee naar een heldergroen gras waar een fronsend meisje naar een blauwe hemel staart, maar daarna vind ik het minder worden.

" Kan een vogel
wegvliegen
van wat 'ie
niet graag hoort? "

Hoewel de eerste strofe een mooi ritme heeft is dit een beetje, hoe zeg je dat? Net-buiten-het-bootje? Nouja, ik vind het nèt verkeerd. Ook komt dat door het feit dat "hoort" in zekere mate lijkt op "dood", door de "oo". Daarom klinkt het als een mislukte rijm en komt het een beetje goedkoop over, omdat het nèt lijkt alsof je het heel graag wilde laten rijmen maar je daarin gefaald bent!

Ik zou het ww horen dus veranderen in een synoniem, aangezien dat niet helemaal combineert met de vorige strofe.

"Van wie 'ie lief heeft
Van wat 'ie haat
Waarvoor hij niet leeft
En zomaar gaat"

Zelf zou ik een paar kleine toepassingen maken, om het algehele ritme te versterken:

"Van wie 'ie lief heeft
Wat 'ie haat,"

"Waarvoor hij niet leeft" klinkt ook niet fijn in de oren, maar zou opzich nog ermee doorkunnen als je de klemtoon legt op "niet" inplaats van "waarvoor". Dit combineert in zekere zin met het herhaalde "ie" in de vorige zinnen. Een vervanging van het woord "waarvoor" zou in mijn ogen niet gek zijn, alleen zou de betekenis dan weer veranderen...

Misschien dat je "en zomaar gaat" even kan uitleggen in opvolging van de vorige zinnen in die strofe? Ik begrijp het ongeveer maar zou graag nog weten wat je er precies mee bedoelde :)

"Ik wil
wegvliegen
van het leven
van de dood"

Zoals je zelf vindt, vind ik deze strofe ook wel sterk. Het geeft een mooie draai aan het algehele ritme en de sfeer, terwijl het ook verhullend is en toch een beetje onverwachts.

Over het algemeen goed gedaan, vooral de eerste en de laatste strofe, maar ik zou als ik jou was nog even naar de middelste kijken!

Liefs!
Maria
Laura
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Ja, dat had ik dus ook al gedaan, en precies die punten die jij noemt, daar zit ik ook mee. De derde strofe had ik eerst anders, maar die heb ik veranderd.
Mijn probleem is: de tweede en derde strofe vind ik niet mooi, ze passen niet in het gedicht. Maar als ik ze weghaal, dan klopt het gedicht niet meer, dan heb ik niks meer aan die eerste en laatste strofe. Ik zal nog even kijken of ik de tweede en derde strofe nog een beetje kan veranderen, misschien wel compleet andere strofe's, ik kijk nog wel. Die eerste en laatste strofe blijven in ieder geval staan ^^
"It's the regular days, the ones that start out normal, those are the days, that end of being the biggest, and today, with you, it was beautiful." – Grey’s anatomy
Rainbow

Dit is inderdaad veel beter : )

Van beloftes
Van problemen
Van liefde
Van haat

Zou ik alleen

Van beloftes
Van problemen
Van liefde
En van haat

maken. Maar die keuze is aan jou, naturellement ;)

Liefs!
Maria
Laura
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Toevallig had ik eerst daar ook en voor staan maar wist ik niet wat jullie daarvan zouden vinden, dus ik verander het weer in "en" ^o^
Plaats reactie

Terug naar “De Gedichtenbundel”