'Wat moet ik nou met jou?'
'Ik weet het niet meneer, misschien moet u me nog wat meer tijd geven om mijn betoog voor te bereiden, meneer, dan heb ik hem volgende week af.' Meneer Docent schudde zijn hoofd.
'En dan zeker weer niet afhebben en om uitstel vragen. Dat doe ik bij andere leerlingen toch ook niet? Bovendien, heb je al een onderwerp?' Prins schudde zijn hoofd, een dun laagje schaamte op zijn gezicht dat de dikkere laag vermaak nauwelijk bedekte. 'Dan krijg jij van mij een week uitstel, indien je je betoog doet over een onderwerp naar mijn keuze.' De hele klas keek benieuwd naar meneer Docent en Prins, die elkaar nu uitdagend aanstaarden. 'Doe je hem dan niet, dan krijg je een één. En met hoe je er nu voorstaat, ga je dan waarschijnlijk niet over. Door Nederlands. Door één betoog.' Prins fronste zijn wenkbrauwen. Nóg een jaar Nederlands van meneer Docent. Nee, liever niet.
'Wat voor onderwerp kiest u voor mij, meneer?'
'Eerst wil ik weten of wij een afspraak hebben. Zo niet, dan kun je nu alsnog wat bij elkaar lullen. Misschien weet je wel een drie bij elkaar te kletsen.' Prins dacht even na. Hij was ervan overtuigd dat hij hoger dan een drie kon halen met welk onderwerp meneer Docent voor hem klaar had liggen ook.
'Oké, wij hebben een afspraak. Nu, kom maar op met dat onderwerp.' Misschien had meneer Docent hem een normaal onderwerp gegeven als hij niet zo brutaal was geweest met zijn confermatie over de afspraak. Maar dat was niet het geval, dus het heeft geen nut om daar nog over te praten. Meneer Docent glimlachte gemeen over de briljantheid van zijn wraak op de grootste etter die hij ooit in zijn klas had gehad. Wist hij veel dat zijn wraak heel Nederland zou gaan beïnvloeden!
'Ik wil dat jij een betoog gaat houden over waarom dat de kleur rood verboden moet worden.' Hij grijnsde, en het gezicht van Prins trok bleek weg. Hoe kon je in godsnaam een kleur verbieden? Dat was het meest debiele onderwerp dat hij ooit had gehoord. Maar hij liet niet lang merken dat hij van slag was: hij zou er iets zo goed van maken, dat zelfs meneer Docent overtuigd zou zijn dat de kleur rood volgens de wet verboden moest worden. Wacht maar...