Het verhaal gaat (in het kort) als volgt:
Een enorm rijke pseudowetenschapper heeft 2 eilandjes gekocht die ergens afgelegen van de bewoonde wereld liggen. Op deze eilandjes is er niks van menselijke invloed te bekennen.
Daar gaat hij een experiment voeren, namelijk op het ene eiland plaatst hij een x blanke baby's (dit moeten baby's zijn omdat ze dan geen enkele beïnvloeding kennen van onze wereld, enkel is de vraag hoe deze 1ste generatie opgevoed kan worden... is mijn probleem nog. Ik dacht eventueel door een apenras dat dicht bij de mens staat ofzo, maar dan onvruchtbare, dat de andere generaties wel door mensen opgevoed moeten worden?)
Op het andere plaatst hij evenveel zwarte baby's, uit elke sociale klasse.
De bedoeling van zijn experiment is onderzoeken hoe de mens evolueert, hoelang het nu zou duren, welk ras eerst is; is dit toeval of is dat genetisch bepaald, ontwikkelen ze snel een eigen taal, godsdienst etc? Hij wil ook weten of, als 1 eilandgroep de zee gaat verkennen, en het andere eiland bereikt, of de blanken weer de zwarten willen overmeesteren, of dat dit nu omgekeerd is?
Uiteraard is dit een énorm onethisch experiment, en buiten enkele andere wetenschappers weet de rest van de wereld hier niets van. Vliegtuigen en boten mogen in de buurt van de eilanden niet komen, onder het mom van een privégebied. Maar na enkele generaties (ondertussen leeft die wetenschapper uiteraard niet meer, wil 1ste generatie beschrijven, dan enkele generaties verder, en dan de generatie waar het misloopt) spoelt er toevallig een eilandbewoner aan op de kust ergens in "onze" wereld, en uiteindelijk wordt het hele onderzoek bekend, en gebeurt er nog vanalles.
Dit is in het kort mijn verhaal, wat denken jullie?