Hoofdstuk 7
Ik hing uit het raam, en gluurde over heel Leeuwarden heen. Het was avond, het was prachtig om al die stadslichtjes te zien fonkelen. De wind blies zacht door mijn bruine licht gekrulde haren heen. Mijn mond hoeken krulde wat naar boven. Ik sloot mijn ogen en zuchtte. Ik dacht aan Steven, ik moest en zou hem ontmoeten. Alida was het daar ook mee eens. We hadden het er over toen we de tafel afruimde. Ik vond het maar eng om Steven te zien, maar ze beloofde dat ze erbij zou zijn. Ik keek even achter me naar Alida, die druk zat te typen. Ik ging naast haar staan.
‘Wanneer zal ik het Steven vragen?’ Alida keek op.
‘Wat vragen?’
‘Nou, of hij hier wil komen…’ Alida haalde haar schouders op.
‘Moet je zelf weten. Wanneer wil je dat hij komt?’ Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Mijn ouders mochten er niks vanaf weten, en ik wou dat hij in Leeuwarden kwam. Ik dacht na. Mijn agenda stond leeg voor de komende weekenden, behalve bij kerst. Maar dat duurt nog wel een paar weekjes.
‘Volgend weekend?’ zei ik onzeker. Alida keek me aan met een opgetrokken wenkbrauw.
‘Je moet het zelf weten Stella.’ en ze richtte haar aandacht weer naar de computer. Ik zuchtte en liep naar de badkamer. Ik bekeek mezelf in de spiegel en haalde mijn handen door mijn haar. Ondertussen pakte ik mijn mobiel en las Stevens berichtjes over. Ik wou hem zo snel mogelijk zien. Ik leunde tegen de muur en liet me naar beneden glijden. Ik keek nog altijd Stevens sms’jes na. Zal ik hem nu bellen? Ik hoorde Alida nog driftig typen, die is dus lekker bezig. Ik ging naar Stevens nummer en drukte op het groene telefoontje. Hij ging over…
‘Met Steven.’
‘Hé, met Stella.’
‘Hé!’ Hij klonk heel opgewekt. ‘Alles goed?’
‘Ja, met jou ook?’
‘Ja prima, leuk dat je belt! Zouden we vanavond toch pas doen?’
‘Het is toch donker?’ zei ik plagerig.
‘Haha, ja dat klopt.’
‘Maar Steven… Ik bel even over, eh…’
‘Hm?’
‘Vind je niet… dat we een keer… eh’
‘Ja?’
‘moeten… afspreken?’ Het bleef even stil aan de andere kant. Ik had toch niks verkeerds gezegd, of wou hij nog even wachten? Ik werd opeens heel onzeker en had de neiging op te hangen. Maar toen hoorde ik Steven weer praten.
‘Ja dat is eigenlijk wel het beste hé?’ Mijn mond hoeken krulde omhoog.
‘Oh gelukkig! Ja vind ik ook, ik dacht dat je het niks zou vinden.’
‘Nee natuurlijk niet! Ik wil je dol graag zien lieve Stella.’ Ik begon de blozen.
‘Het liefst wel zo snel mogelijk.’ Fluisterde ik. Steven begon te lachen.
‘Natuurlijk, zeg maar wanneer!’ Ik bleef even stil. Volgend weekend is best snel, en ik weet nog niet eens zeker of ik wel naar Alida mag. Ik besloot het toch maar voor te stellen.
‘Eh… Volgend weekend?’
‘Mij best. Maar waar?’
‘Wil je naar Leeuwarden komen?’
‘Ligt eraan hoe duur dat is…’ Dat was ik helemaal vergeten. Hij moet helemaal met de trein uit Venlo komen, en dat zal best prijzig kunnen zijn. Alida zat achter de computer, die kon het wel even opzoeken.
‘Steven, wacht even hoor!’ Ik liep met mijn mobiel in mijn hand naar Alida. Ze keek op.
‘Moest je zo nodig naar de wc? Het duurde zo lang!’ Ik wees boos naar mijn telefoon.
‘Oh, sorry.’ Alida keek weer weg.
‘Wil je even opzoeken hoeduur een retourtje Venlo/Leeuwarden is?’
‘Best…’ Alida klikte haar scherm weg en tikte de NS site in.
‘Een dagretour is veertig euro zestig.’ Alida keek me aan. Ik knikte en hield te telefoon weer bij mijn oor.
‘Heb je het gehoord Steven?’
‘Ja, best wel duur…’ zei Steven onzeker. Mijn hele humeur zakte naar beneden. Ik kan sowieso niet naar Steven. Dan vermoorden mijn ouders me!
‘Ik mag niet naar jou, daar heb ik het geld niet voor… En mijn ouders worden hartstikke kwaad als ik ze over jou vertel.’
‘Ja, mijn ouders heb ik het wel verteld. Ik zei dat ik je via Laurens heb ontmoet.’
‘Oké.’
‘Maar Stella, voor jou doe ik alles…’ Ik sperde mijn ogen open en keek Alida aan. Alida hoorde wat hij zei en begon breed te glimlachen.
‘Ik kom volgend weekend, oké?’
‘Dat meen je niet!’ Ik kon het niet geloven, hij wou komen! Speciaal voor mij, voor zoveel geld. Mijn hart maakte een sprongetje.
‘Ja echt! ik moet het nog wel even mijn ouders vragen, maar het mag vast wel.’
‘Steven, ik vind je zo lief weetje dat?’ Riep ik. Hij begon te lachen.
‘Ik sms je wel als ik meer weet, oké Stella?’
‘Is goed, ik hou van je…’ Fluisterde ik.
‘Ik ook van jou…’ Fluisterde hij terug. Ik drukte op het rode telefoontje en keek naar Alida.
‘Hug me brother from another mother!’ Ik sperde mijn armen open. Alida begon te lachen en deed hetzelfde.
‘Wat leuk voor je Stella! Hij komt gewoon speciaal voor jou!’ schreeuwde Alida.
‘En ook nog voor zoveel geld!’ zei ik zachtjes. Alida pakte me bij de schouders en kneep er zachtjes in.
‘Ik vind het zo leuk voor je. Ik laat het logeerbed gewoon liggen voor volgend weekend!’ Dat was waar ook… Ik moest het mijn ouders nog vragen of ik naar Alida mocht. Hoe dan ook, ik moest en zou naar Alida volgende week.
‘Leuk!’ Meer wist ik niet te zeggen.
Het weekend bij Alida was hartstikke gezellig, ik voel me altijd thuis bij haar. Ik zat diep in mijn gedachten te graven, alles beter dan opletten bij Nederlands. Ik dacht steeds aan Steven, ik had zin hem te sms’en.
Hé Lief, ik kan niet wachten tot dit weekend! Hihi. Xx
Ik keek op van Gwen die me op mijn schouder tikte. Ik kon goed met Gwen opschieten. Ze was een stevige dame, maar hartstikke aardig. Soms had ze wat onprettige trekjes, maar dan liet ik het haar wel merken als ik het niet fijn vond. Ik kon met de hele klas wel goed opschieten. Ik voelde me er al snel in thuis.
‘Wie ben je aan het sms’en? Steven?’ Gwen tuitte haar lippen en maakte kus geluidjes. Ik gaf haar een por en stak mijn tong uit.
‘Kappen, het gaat je niks aan.’ Gwen bleef gewoon door gaan, totdat Mevrouw de Vries bij onze tafel kwam staan.
‘Lekker aan het giechelen dames?’ Gwen en ik keken elkaar aan.
‘Zoiets…’ zei ik. Mevrouw de Vries keek ons kwaad aan.
‘Ik wil niks meer horen, anders stuur ik jullie tweeën eruit!’
‘Oké, Oké.’ Ik richtte me snel op mijn werk. Gwen boog zich naar me toe.
‘We zijn toch over vijf minuten uit!’ Ik keek even op om naar de klok te kijken. Inderdaad nog vijf minuten, wat suf. Ik draaide mijn hoofd naar Gwen en begon te grinniken.
‘Al die docenten sporen niet joh!’ Ik trok een gek gezicht.
‘Gwen en Stella!’ Mevrouw de Vries kwam weer bij onze tafel. Geschrokken keken we op.
‘Dit is al de tweede waarschuwing! Eruit, nu!’ Gwen en ik keken elkaar giechelend aan.
‘En waar slaat dat gegiechel op?!’
'TRIIIIING!' Daar ging de bel. Vlug stonden Gwen en ik op.
‘Doei mevrouw!’ riepen Gwen en ik in koor. De hele klas liep zo snel mogelijk het lokaal uit. Daar stond Mevrouw de Vries, helemaal alleen in het lege klaslokaal.
Ik gooide mijn tas tegen de trap.
‘Ik ben thuis!’
‘Ha Stella!’ Mijn vader kwam de keuken uit lopen met een boterham.
‘Ik heb zo een afspraak, en Anna is bij een vriendin. Dus je eet even alleen.’
Anna, dat was mijn stiefmoeder. Ze was echt een soort moeder voor me, hoe ze voor me zorgde, hoe ze tegen me deed, alles. Maar ik was er nog lang niet klaar voor haar echt 'Mama' te noemen.
‘Er liggen pizza’s in de vriezer.’
‘Oké, bedankt pap.’ Ik liep naar de keuken om wat drinken te pakken. Mijn vader ging aan de keukentafel zitten en deed zijn schoenen aan.
‘Pap?’
‘Ja?’
‘Ik ga dit weekend naar Alida, oké?’ Ik kon beter gewoon meteen direct zijn, dan kwam het wat beter over voor mijn gevoel. Maar daar bleek mijn pa het niet eens mee te zijn.
‘Je bent pas geweest Stella…’ Ik kreeg meteen een zwaar gevoel in mijn buik.
‘En dit weekend komt Oma hier.’ Wat had ik daar nou aan? Alsof Oma met mij ging shoppen, bungee jumpen, roeien, tennissen wat dan ook! Die ging hier gezellig op de bank Anna’s tijdschriften lezen.
‘Ja maar, ik had het met Alida afgesproken.’
‘Dan zeg je het maar af.’ Nu werd ik echt boos, ik moest naar Alida, Ik moest Steven zien! Komend weekend zou geweldig moeten worden! Dat laat ik niet verpesten door mijn vader. Ik haal hem over, hoe dan ook.
‘Ik ga gewoon.’ zei ik chagrijnig.
‘Niks daarvan. Nee is nee Stella.’
‘Ik ga wel!’ Nu werd ik echt boos, ik worp mijn pa een vernietigende blik.
‘Dan mag je mij wel vertellen hoe je daar komt.’
‘Met de trein.’
‘En hoe wil je daar komen?’
‘Op de fiets.’
‘Het kaartje betalen?’ Ik bleef stil. Ik had helemaal geen geld. Ik pakte mijn glas drinken en beende de keuken uit.
‘Ik ga naar Alida! En je houdt me niet tegen!’ Schreeuwde ik. En met een keiharde klap sloeg ik de deur dicht.