Dit is een gedichtje dat mijn broer geschreven heeft toen hij nog op de middelbare school zat, zo'n 14 jaar geleden.
Ik lig in het gras
op zoek naar inspiratie
en ik zeg "Haiku!"
Haiku!
Oh haiku's zijn leukArtemiss schreef:Dit is een gedichtje dat mijn broer geschreven heeft toen hij nog op de middelbare school zat, zo'n 14 jaar geleden.
Ik lig in het gras
op zoek naar inspiratie
en ik zeg "Haiku!"

Deze is ook leuk ^^ lekker kort altijd

- Artemiss
- Tipp-Ex team
En je kan 'Haiku!' roepen als je net een haiku gemaakt hebt, en je kan als je in het gras ligt ook 'hai' tegen een koe/ku zeggen. 

Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Artemiss
- Tipp-Ex team
Och, dit is ook maar voor de grap... ik ben daar heel nuchter in. Het is gewoon zo'n niet-rijmend gedichtje, maar wel in het ritme 5-7-5 lettergrepen. En dit is gewoon met een woordgrapje erin.
-Herman van Veen
-Herman van Veen
Klopt, het is maar voor de grap. Maar de grap ligt op de vierkante centimeter besloten in woorden. Als men jouw uitleg hier weghaalt kan men hier veel diepzinnige gedachten uit vissen. Het is het mooiste van de haiku: de wijsheid ligt zelden in wat de schrijver erin legt, maar wat de lezer eruit haalt.
- Artemiss
- Tipp-Ex team
Dus.... iets wat niet dromerig of zweverig bedoeld is of juist niet, kan op een andere manier opgevat worden? Dat zou een hoop verklaren wat poëzie betreft...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- lady-chrisie
- Balpen
Daar sluit ik me toch bij S.A.M aan. De waarde ligt naar mijn mening ook vooral in wat de lezer eruit haalt
You made my heart slowly drain out of my body, now I am empty, constantly tortured and violated by the devastating pain. I can feel your eyes caressing me, tempting me.. yet, despite my suffering.. you choose not to stop this.
- Artemiss
- Tipp-Ex team
Daarom wil ik me liever richten op verhalen schrijven, ik vind het juist de kunst als je mensen precies kunt laten lezen/voelen wat jij bedoelt. Hoe jij je voelt, wat jij hebt gezien. Dat vind ik knap. Knapper dan iets neerzetten, dat iedereen op een andere manier kan lezen. Dan is de kunst eraf.
Hetzelfde vind ik met abstracte kunst. Mijn moeder maakt figuratieve kunst (als dat zo heet, tenminste) en probeert het zo te schilderen dat het er als een foto uitziet. Een kennis van ons maakt abstracte kunst. Toen ik haar vroeg wat het voorstelde, zei ze dat ik dat zelf mocht verzinnen. Ja, denk ik dan, zo kan iedereen schilderen. En zo kan ook iedereen dichten.
Hetzelfde vind ik met abstracte kunst. Mijn moeder maakt figuratieve kunst (als dat zo heet, tenminste) en probeert het zo te schilderen dat het er als een foto uitziet. Een kennis van ons maakt abstracte kunst. Toen ik haar vroeg wat het voorstelde, zei ze dat ik dat zelf mocht verzinnen. Ja, denk ik dan, zo kan iedereen schilderen. En zo kan ook iedereen dichten.
-Herman van Veen
-Herman van Veen
Daar ben ik het niet mee eens.Dan is de kunst eraf.
Bij dichten is het de bedoeling iemand een bepaald gevoel te geven, en dit te beschrijven op een bepaalde manier waarop de lezer vrij is om te bepalen wat voor het gevoel het is maar ook weer niet te vrij.
Dichten is ook spelen met de taal, op jouw eigen manier. Dat is ook de kunst van dichten.
Zoiets had ik in gedachten.
"It's the regular days, the ones that start out normal, those are the days, that end of being the biggest, and today, with you, it was beautiful." – Grey’s anatomy
Precies, dus zij zegt dat ze liever verhalen schrijft : )Laura schreef:Daar ben ik het niet mee eens.Dan is de kunst eraf.
Bij dichten is het de bedoeling iemand een bepaald gevoel te geven, en dit te beschrijven op een bepaalde manier waarop de lezer vrij is om te bepalen wat voor het gevoel het is maar ook weer niet te vrij.
Dichten is ook spelen met de taal, op jouw eigen manier. Dat is ook de kunst van dichten.
- Artemiss
- Tipp-Ex team
Juist! Precies! Helemaal begrepen.Rainbow schreef:Precies, dus zij zegt dat ze liever verhalen schrijft : )Laura schreef:Daar ben ik het niet mee eens.Dan is de kunst eraf.

-Herman van Veen
-Herman van Veen
Artemiss schreef:
Nu het tegenovergestelde:
Een schijnbaar duidelijke boodschap met een diepere laag die in meerdere richtingen kan gaan. Alleen die definitie laat al zien dat het een stuk moeilijker is. Het is juist de kunst om met de menselijke geest te spelen, ze verschillende kanten opsturen en ze de ruimte geven om zelfs een derde mogelijkheid of een vierde te verzinnen. Pas als je de lezer zo stimuleert en laat nadenken over oorzaak-gevolg, inhoud-vorm, context-bijbedoeling; dan heb je pas echt interactie gehad met je lezer. Geen kunst aan? Ik zeg: da's pas kunst!
Het is zo eenvoudig om iemand precies in de richting te duwen waar jij ze wilt hebben. Waarom? Simpel, benoem het als schrijver en laat je lezer gerust je weerloze schaapje zijn dat jou volgt en zelf niets anders hoeft te doen dan de volgende regel lezen. In jouw woorden: daar is geen kunst aan.ik vind het juist de kunst als je mensen precies kunt laten lezen/voelen wat jij bedoelt. Hoe jij je voelt, wat jij hebt gezien. Dat vind ik knap. Knapper dan iets neerzetten, dat iedereen op een andere manier kan lezen.
Nu het tegenovergestelde:
Een schijnbaar duidelijke boodschap met een diepere laag die in meerdere richtingen kan gaan. Alleen die definitie laat al zien dat het een stuk moeilijker is. Het is juist de kunst om met de menselijke geest te spelen, ze verschillende kanten opsturen en ze de ruimte geven om zelfs een derde mogelijkheid of een vierde te verzinnen. Pas als je de lezer zo stimuleert en laat nadenken over oorzaak-gevolg, inhoud-vorm, context-bijbedoeling; dan heb je pas echt interactie gehad met je lezer. Geen kunst aan? Ik zeg: da's pas kunst!
- Artemiss
- Tipp-Ex team
Nou ja, dan verschillen we van mening.
Ik weet niet veel af van dichtkunst. Ik weet niet hoe je mensen dubbele betekenissen kunt overbrengen, of waar het precies om draait. Ik weet wel dat ik iets anders heel knap vind, bij verhalen. Namelijk dit:
Als iemand een beschrijving kan geven van een persoon, die zo gedetailleerd is dat ik de verbazing, of de verontwaardiging op het gezicht van die persoon in mijn eigen hoofd kan voorstellen hoe die iemand het bedoeld heeft, dán vind ik het een fantastische schrijver/schrijfster.
Het zelfde geldt voor voorwerpen of omgevingen, maar vooral bij personen. Roald Dahl kan er wat van, in zijn genre, bijvoorbeeld. Zoals hij mensen en dingen beschrijft, dat is geweldig. Ik kan me er een voorstelling bij maken.
Wat ik bij de weinige gedichtjes die ik toen ik kleiner was gelezen heb, of in de Nederlandstalige liedjes die ik nog wel eens van mijn vader hoor, wel knap vind, is het spelen met woorden. Woordgrapjes er in stoppen. Weliswaar met dubbele betekenis, die je kunt zien of niet, maar het is dan echt alleen grappig bedoeld. Hele flauwe dingen, vaak.
Voor de rest weet ik niet wat ik met 'diepgaande' gedichten moet, misschien ben ik er te simpel voor. Ik heb niet de fantasie om er een derde of vierde betekenis bij te verzinnen, en ik wil het vaak ook niet, omdat ik nog steeds vind dat de schrijver dat aan mij moet overbrengen.
Nou jullie weer.
Ik weet niet veel af van dichtkunst. Ik weet niet hoe je mensen dubbele betekenissen kunt overbrengen, of waar het precies om draait. Ik weet wel dat ik iets anders heel knap vind, bij verhalen. Namelijk dit:
Als iemand een beschrijving kan geven van een persoon, die zo gedetailleerd is dat ik de verbazing, of de verontwaardiging op het gezicht van die persoon in mijn eigen hoofd kan voorstellen hoe die iemand het bedoeld heeft, dán vind ik het een fantastische schrijver/schrijfster.
Het zelfde geldt voor voorwerpen of omgevingen, maar vooral bij personen. Roald Dahl kan er wat van, in zijn genre, bijvoorbeeld. Zoals hij mensen en dingen beschrijft, dat is geweldig. Ik kan me er een voorstelling bij maken.
Wat ik bij de weinige gedichtjes die ik toen ik kleiner was gelezen heb, of in de Nederlandstalige liedjes die ik nog wel eens van mijn vader hoor, wel knap vind, is het spelen met woorden. Woordgrapjes er in stoppen. Weliswaar met dubbele betekenis, die je kunt zien of niet, maar het is dan echt alleen grappig bedoeld. Hele flauwe dingen, vaak.
Voor de rest weet ik niet wat ik met 'diepgaande' gedichten moet, misschien ben ik er te simpel voor. Ik heb niet de fantasie om er een derde of vierde betekenis bij te verzinnen, en ik wil het vaak ook niet, omdat ik nog steeds vind dat de schrijver dat aan mij moet overbrengen.
Nou jullie weer.

-Herman van Veen
-Herman van Veen
Ik denk dat we ons beter kunnen focussen op het gedicht en dit soort dingen eventueel in het discussie topic kunnen bespreken 
Ik vind het gedicht trouwens best wel droog xD

Ik vind het gedicht trouwens best wel droog xD
"It's the regular days, the ones that start out normal, those are the days, that end of being the biggest, and today, with you, it was beautiful." – Grey’s anatomy
- Artemiss
- Tipp-Ex team
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik houd er wel over op.Laura schreef:Ik denk dat we ons beter kunnen focussen op het gedicht en dit soort dingen eventueel in het discussie topic kunnen bespreken![]()

-Herman van Veen
-Herman van Veen