Dit is een boek dat mijn beste vriendin ooit voor mij gemaakt heeft toen ik naar de brugklas ging. Ik doe elke dag een letter, of twee, als het een klein stukje is.
Dus, aanstaande bruggers: attentie!
Agenda
Op de basisschool kon je alles wat je moest doen makkelijk onthouden, maar op de middelbare word je bedolven onder ladingen huiswerk. Bovendien moet je je lesrooster erin plakken/schrijven/bewaren, anders weet je niet dat je bijvoorbeeld woensdagochtend om 9:00 uur in lokaal 209 moet zijn voor Frans en dat je donderdagmiddag om 11:45 uur in lokaal 203 voor aardrijkskunde.
Je hebt van allerlei soorten agenda's; van die voor jongens met vliegtuigen en auto's. Of van die voor meiden met allemaal beroemde sterren erin, zoals Britney of Christina.
Sommige mensen hebben de afwijking om van alles in hun agenda te plakken, zodat hij na een paar maanden helemaal bol staat en zowat uit elkaar valt.
Brugkuiken
Zo worden brugklassers op onze school meestal genoemd. Soms ook brugpieper, brugkikker, brugbig, brugmug, brugsmurf of brugbaby, er zijn er vast nog wel meer, maar verder kom ik niet. Er is maar één ding aan te doen, en dat is: overgaan. Wanneer je in de tweede zit kun je eindelijk zelf "Brugkuiken!" roepen naar al die bruggertjes die door de gang krioelen als maden in een pot.
Het Alfabrugga
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Conciërge
Op de middelbare heb je conciërges (misschien ook op de basisschool). Je moet naar de conciërge als je te laat bent. Hij zet je aan het werk als je ongeveer 3 keer te laat bent gekomen zonder reden. Dat doet hij ook als je er uit bent gestuurd. De aula aanvegen en dat soort dingen.
Daglokaal
Als je leraar of lerares je eruit heeft gestuurd, om wat voor reden dan ook, kan hij je of buiten het lokaal parkeren of je moet een oranje briefje halen (daar moet je opschrijven wat er gebeurd is) of je moet naar het daglokaal. Hier krijg je straf.
Eruit gestuurd
Let op, dit is figuurlijk bedoeld!
Als de leraar je vervelend vindt moet je de klas uit. Maar voordat je nu gaat juichen van blijdschap en plannen gaat maken om bij elke les de beest uit te hangen: het is niet zo leuk. Je hebt dan wel vrij de rest van dat uur, maar je krijgt ook straf. Het ergste is dat je naar de conrector moet. Dat is een man met gemene oogjes die gaten in je hoofd boren. Als een vampier slurpt hij je dan leeg, net zo lang tot er niets van je over blijft dan botten en wat slappe huid. Je krijgt een preek en je moet 's middags vegen of prikken. Naast stimuleren van onbetaalde kinderarbeid - slavernij dus - heeft de conrector onduidelijke bezigheden.
Op de middelbare heb je conciërges (misschien ook op de basisschool). Je moet naar de conciërge als je te laat bent. Hij zet je aan het werk als je ongeveer 3 keer te laat bent gekomen zonder reden. Dat doet hij ook als je er uit bent gestuurd. De aula aanvegen en dat soort dingen.
Daglokaal
Als je leraar of lerares je eruit heeft gestuurd, om wat voor reden dan ook, kan hij je of buiten het lokaal parkeren of je moet een oranje briefje halen (daar moet je opschrijven wat er gebeurd is) of je moet naar het daglokaal. Hier krijg je straf.
Eruit gestuurd
Let op, dit is figuurlijk bedoeld!
Als de leraar je vervelend vindt moet je de klas uit. Maar voordat je nu gaat juichen van blijdschap en plannen gaat maken om bij elke les de beest uit te hangen: het is niet zo leuk. Je hebt dan wel vrij de rest van dat uur, maar je krijgt ook straf. Het ergste is dat je naar de conrector moet. Dat is een man met gemene oogjes die gaten in je hoofd boren. Als een vampier slurpt hij je dan leeg, net zo lang tot er niets van je over blijft dan botten en wat slappe huid. Je krijgt een preek en je moet 's middags vegen of prikken. Naast stimuleren van onbetaalde kinderarbeid - slavernij dus - heeft de conrector onduidelijke bezigheden.
Laatst gewijzigd door Artemiss op 18 jul 2009 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
Vooral de eruit gestuurd vind ik geniaal xd Maar het is wel erg school-afhankelijk dit ^^
Wij moeten nooit dingen aanvegen, maar acht uur melden. Als je te laat bent moet je een briefje halen bij de receptie en ik heb nog nooit van een daglokaal gehoord x) Twee keer uitgestuurd in een week? Dan ga je naar strafmiddag, vrijdagmiddag tot vijf uur op school in een saai lokaaltje x) (niet dat ik dat ooit heb meegemaakt ofzo
)
Wij moeten nooit dingen aanvegen, maar acht uur melden. Als je te laat bent moet je een briefje halen bij de receptie en ik heb nog nooit van een daglokaal gehoord x) Twee keer uitgestuurd in een week? Dan ga je naar strafmiddag, vrijdagmiddag tot vijf uur op school in een saai lokaaltje x) (niet dat ik dat ooit heb meegemaakt ofzo

- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Nee, klopt. Het is niet heel relevant, het gaat maar een beetje om het idee. Op de meeste scholen werkt het ongeveer zo, kan iets anders zijn, maar het gaat om het idee 'de middelbare'.
Fuk
Dit woord wordt niet gewaardeerd door het leraarvolk. Je moet goed spellen. Fuck dus. En geen sjit, maar shit.
Gaaaaaaaaaaaaaap!
Het is niet altijd makkelijk om wakker te blijven, vooral niet bij 'boring' wiskunde (denk er aan, persoonlijke mening). Ik vind het vooral 'boring' omdat het zo makkelijk is. Het is allemaal zo logisch als wat, maar hij (mijn leraar dus) blijft het maar uitleggen. Andere vakken zijn soms ook slaapverwekkend, maar dat hangt van de stemming af. Soms kun je die Romeinen een rotschop geven, soms denk je: 'Flikker op met je irrigatie mogelijkheden in de savanne, laat me met rust! En sommige leraren praten zoooooooooooooo eeeeeeeeeeeentooooooooooonig en saaaaaaaaaaaaaai dat het niet mogelijk is je ogen open te houden.
Maar pas op: als ze je zien slapen, krijg jij de schuld! Denk niet dat ze ooit de fout bij zichzelf zoeken. Kun jij weer prikken 's middags, in plaats van dat zij op 'Hoe-houd-ik-mijn-leerlingen-wakker?' cursus gaan. Wanneer we met het Alfabrugga bij de letter R zijn aangekomen, zul je dan ook ontdekken dat het woord 'rechtvaardigheid' daar niet te vinden is.
Fuk
Dit woord wordt niet gewaardeerd door het leraarvolk. Je moet goed spellen. Fuck dus. En geen sjit, maar shit.
Gaaaaaaaaaaaaaap!
Het is niet altijd makkelijk om wakker te blijven, vooral niet bij 'boring' wiskunde (denk er aan, persoonlijke mening). Ik vind het vooral 'boring' omdat het zo makkelijk is. Het is allemaal zo logisch als wat, maar hij (mijn leraar dus) blijft het maar uitleggen. Andere vakken zijn soms ook slaapverwekkend, maar dat hangt van de stemming af. Soms kun je die Romeinen een rotschop geven, soms denk je: 'Flikker op met je irrigatie mogelijkheden in de savanne, laat me met rust! En sommige leraren praten zoooooooooooooo eeeeeeeeeeeentooooooooooonig en saaaaaaaaaaaaaai dat het niet mogelijk is je ogen open te houden.
Maar pas op: als ze je zien slapen, krijg jij de schuld! Denk niet dat ze ooit de fout bij zichzelf zoeken. Kun jij weer prikken 's middags, in plaats van dat zij op 'Hoe-houd-ik-mijn-leerlingen-wakker?' cursus gaan. Wanneer we met het Alfabrugga bij de letter R zijn aangekomen, zul je dan ook ontdekken dat het woord 'rechtvaardigheid' daar niet te vinden is.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Huiswerk
Hier krijg je veel van te verwerken. Heel veel. Heel heel veel. Heel heel heel veel. Het gaat ten koste van je vrije tijd. Het is jammer. Jammer dat ze het nodig vinden. Ik wil het er verder liever niet over hebben.
Informatieboekje
Dit is precies zo saai als het klinkt. Er staat informatie in. Als het je lukt om het uit te lezen zonder dat je halverwege bent overleden aan uitdrogingsverschijnselen, weet je alles over school: de geschiedenis van de school, de leraren van de school, het beleid van de school, het bestuur van de school. Maar je vindt er geen woord over dingen die écht belangrijk zijn, zoals de sluip-methodes van de conciërge, het lange-afstand-loeren van de conrector, of hoe je met een bezem in je hand toch cool kunt lijken.
Ze zaniken maar door over schooltijden, schoolregels en schoolboeken, terwijl het toch veel handiger zou zijn om informatie te hebben over hoe lang boterhammen precies in je tas kunnen blijven voordat ze groen worden en gaan stinken. Het enige echt boeiende dat erin staat, zijn de vakantie-data.
Ze kunnen het informatieboekje beter vervangen door het alfabrugga-boek. Daar wordt iedereen blij van: de bruggers omdat ze eindelijk goede informatie krijgen, de school omdat ze minder last hebben van leerlingen met uitdrogingsverschijnselen en ik omdat ik als schrijfster een hoop geld verdien.
De 'ik' is natuurlijk mijn vriendin, hè? Even voor de duidelijkheid.
Hier krijg je veel van te verwerken. Heel veel. Heel heel veel. Heel heel heel veel. Het gaat ten koste van je vrije tijd. Het is jammer. Jammer dat ze het nodig vinden. Ik wil het er verder liever niet over hebben.
Informatieboekje
Dit is precies zo saai als het klinkt. Er staat informatie in. Als het je lukt om het uit te lezen zonder dat je halverwege bent overleden aan uitdrogingsverschijnselen, weet je alles over school: de geschiedenis van de school, de leraren van de school, het beleid van de school, het bestuur van de school. Maar je vindt er geen woord over dingen die écht belangrijk zijn, zoals de sluip-methodes van de conciërge, het lange-afstand-loeren van de conrector, of hoe je met een bezem in je hand toch cool kunt lijken.
Ze zaniken maar door over schooltijden, schoolregels en schoolboeken, terwijl het toch veel handiger zou zijn om informatie te hebben over hoe lang boterhammen precies in je tas kunnen blijven voordat ze groen worden en gaan stinken. Het enige echt boeiende dat erin staat, zijn de vakantie-data.
Ze kunnen het informatieboekje beter vervangen door het alfabrugga-boek. Daar wordt iedereen blij van: de bruggers omdat ze eindelijk goede informatie krijgen, de school omdat ze minder last hebben van leerlingen met uitdrogingsverschijnselen en ik omdat ik als schrijfster een hoop geld verdien.
De 'ik' is natuurlijk mijn vriendin, hè? Even voor de duidelijkheid.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
hahahahaha
echt supergrappig. vooral die "fuk" hahahaha xD en "gaaaaap" is ook wel herkenbaar ja
hahaha


- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Jong geleerd, oud gedaan
Dit is een favoriet spreekwoord van sommige ouders. Het betekent zoiets als: je moet nú alles leren, zodat je daar later, als je oud bent, voordeel van zult hebben. Daarom laten ze je niet rusten tot je je totaal in de stress werkt. Dan heb je nú alvast geleerd hoe je overspannen wordt, ziezo, da's vast binnen, daar zul je later veel plezier van hebben.
Mijn raad: CHILL! RELAX! Er is nog tijd zat om later zenuwinzinkingen te krijgen, daar hoef je niet nu al voor te oefenen.
Overgaan is best belangrijk, want eeuwig in de brug, da's een hell! Dus daar span ik me ook even voor in, wanneer dat nodig is.
Klassenvertegenwoordiger
Dit heeft iedere klas. Nu zul je denken: wat is een klassenvertegenwoordiger? Dat is iemand in de klas die dingen bewaart voor zieke kinderen zoals informatie-bladen enz. Soms kun je ook om hulp vragen.
Wij hebben ook een klassenvertegenwoordigster, Melissa, en ik help haar een beetje. Zij is dus verantwoordelijk voor de klas.
En nu niet denken dat het o zo leuk is, want dat is het niet. Je krijgt het heel druk met je huiswerk erbij en je moet naar stomme vergaderingen!
Dit is een favoriet spreekwoord van sommige ouders. Het betekent zoiets als: je moet nú alles leren, zodat je daar later, als je oud bent, voordeel van zult hebben. Daarom laten ze je niet rusten tot je je totaal in de stress werkt. Dan heb je nú alvast geleerd hoe je overspannen wordt, ziezo, da's vast binnen, daar zul je later veel plezier van hebben.
Mijn raad: CHILL! RELAX! Er is nog tijd zat om later zenuwinzinkingen te krijgen, daar hoef je niet nu al voor te oefenen.
Overgaan is best belangrijk, want eeuwig in de brug, da's een hell! Dus daar span ik me ook even voor in, wanneer dat nodig is.
Klassenvertegenwoordiger
Dit heeft iedere klas. Nu zul je denken: wat is een klassenvertegenwoordiger? Dat is iemand in de klas die dingen bewaart voor zieke kinderen zoals informatie-bladen enz. Soms kun je ook om hulp vragen.
Wij hebben ook een klassenvertegenwoordigster, Melissa, en ik help haar een beetje. Zij is dus verantwoordelijk voor de klas.
En nu niet denken dat het o zo leuk is, want dat is het niet. Je krijgt het heel druk met je huiswerk erbij en je moet naar stomme vergaderingen!
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Lunch
Deze kun je zelf meenemen van thuis of kopen in de kantine. Of allebei als je erge honger/dorst hebt. Het voordeel van kopen in de kantine is dat je niet zelf je brood hoeft te smeren 's morgens waardoor je langer kunt slapen. Er zijn ook mensen die geen last hebben van zelf moeten smeren, omdat hun ouders het doen. Het grote voordeel van wél zelf je brood smeren is dat je er alles op kunt doen wat je zelf wilt. Dus niet alleen kaas of hazelnotenpasta of jam of appelstroop of tomaat, maar kaas én notenpasta én jam én appelstroop én tomaat. En natuurlijk mayo. Of andere dingen, wat je zelf maar lekker vindt.
Mentor
Iedere klas heeft een mentor of mentrix. Dat is een leraar op school die je helpt als je problemen hebt, of een lerares. Op school heb je ook mentorles. In zo'n les ga je dingen bespreken: hoe je het vindt op school, of er problemen zijn en in het begin wat je te wachten staat de komende jaren. Mijn tip: Als je een probleem hebt, ga naar je mentor/metrix!
Deze kun je zelf meenemen van thuis of kopen in de kantine. Of allebei als je erge honger/dorst hebt. Het voordeel van kopen in de kantine is dat je niet zelf je brood hoeft te smeren 's morgens waardoor je langer kunt slapen. Er zijn ook mensen die geen last hebben van zelf moeten smeren, omdat hun ouders het doen. Het grote voordeel van wél zelf je brood smeren is dat je er alles op kunt doen wat je zelf wilt. Dus niet alleen kaas of hazelnotenpasta of jam of appelstroop of tomaat, maar kaas én notenpasta én jam én appelstroop én tomaat. En natuurlijk mayo. Of andere dingen, wat je zelf maar lekker vindt.
Mentor
Iedere klas heeft een mentor of mentrix. Dat is een leraar op school die je helpt als je problemen hebt, of een lerares. Op school heb je ook mentorles. In zo'n les ga je dingen bespreken: hoe je het vindt op school, of er problemen zijn en in het begin wat je te wachten staat de komende jaren. Mijn tip: Als je een probleem hebt, ga naar je mentor/metrix!
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Nop
Dat is wat je krijgt voor al je werk. Je blokt je suf, je stampt je een ongeluk, je pent je rot. Maar dan nog steeds zul je een baantje moeten hebben als je geld wilt verdienen. In je vrije tijd, die dan dus niet meer vrij is. Wat kun je doen, als 12-13 jarige brugkikker?
1. Kranten rondbrengen. Je moet dan wel vroeg opstaan, dus daar moet je wel tegen kunnen. (NOT ME)
2. Oppassen. Je moet dan wel tegen gekrijs en poepluiers kunnen. (NOT ME)
3. Op dieren passen als de baas weg is. Gezellig met dieren spelen. (THAT'S ME)
Zoek iets wat bij je past. Als je allergisch bent voor bilpoeder is babysitten minder geschikt, maar dieren verzorgen kan dan weer wel, omdat daar geen bilpoeder voor nodig is.
(Ik voeg hier even aan het verhaal van mijn vriendin toe: Als je allergisch voor honden haren bent, is dat natuurlijk weer niet geschikt. Ze moet ook van haar favoriete bijbaantje de nadelen noemen!
Dit waren de gewone dingen die iedereen kan doen (nou ja, iedereen die tegen vroeg opstaan, poepluiers en krijsen kan). (En haren van dieren.) Maar als je iets speciaals kunt, kun je daar misschien ook geld mee verdienen. Bijvoorbeeld:
1. Als je een meisje bent, rood haar hebt en goed kunt zingen en dansen, kun je de hoofdrol in de musical 'Annie' gaan spelen. Je moet dan wel eerst worden uitgezocht door Joop van den Ende of Albert Verlinden of dat soort types, dat maakt het misschien wat lastig voor iedereen behalve één iemand.
2. Als je goed kunt schrijven kun je journalist worden voor de tienerpagina van de krant. Als de krant geen tienerpagina heeft, moet je er eerst voor zorgen dat die er komt.
3. Als je goed stil kunt staan, kun je jezelf in één kleur verven en in de stad gaan staan als levend standbeeld (niet vergeten een bakje neer te zetten voor het geld).
Omdat je voor je schoolwerk niets nada nulla nop betaald krijgt, raad ik je aan om die dingen tijdens wiskunde en Engels te bedenken. Overleg met vrienden via briefjes, want dan kun je elkaar op ideeën brengen.
Dat is wat je krijgt voor al je werk. Je blokt je suf, je stampt je een ongeluk, je pent je rot. Maar dan nog steeds zul je een baantje moeten hebben als je geld wilt verdienen. In je vrije tijd, die dan dus niet meer vrij is. Wat kun je doen, als 12-13 jarige brugkikker?
1. Kranten rondbrengen. Je moet dan wel vroeg opstaan, dus daar moet je wel tegen kunnen. (NOT ME)
2. Oppassen. Je moet dan wel tegen gekrijs en poepluiers kunnen. (NOT ME)
3. Op dieren passen als de baas weg is. Gezellig met dieren spelen. (THAT'S ME)
Zoek iets wat bij je past. Als je allergisch bent voor bilpoeder is babysitten minder geschikt, maar dieren verzorgen kan dan weer wel, omdat daar geen bilpoeder voor nodig is.
(Ik voeg hier even aan het verhaal van mijn vriendin toe: Als je allergisch voor honden haren bent, is dat natuurlijk weer niet geschikt. Ze moet ook van haar favoriete bijbaantje de nadelen noemen!
Dit waren de gewone dingen die iedereen kan doen (nou ja, iedereen die tegen vroeg opstaan, poepluiers en krijsen kan). (En haren van dieren.) Maar als je iets speciaals kunt, kun je daar misschien ook geld mee verdienen. Bijvoorbeeld:
1. Als je een meisje bent, rood haar hebt en goed kunt zingen en dansen, kun je de hoofdrol in de musical 'Annie' gaan spelen. Je moet dan wel eerst worden uitgezocht door Joop van den Ende of Albert Verlinden of dat soort types, dat maakt het misschien wat lastig voor iedereen behalve één iemand.
2. Als je goed kunt schrijven kun je journalist worden voor de tienerpagina van de krant. Als de krant geen tienerpagina heeft, moet je er eerst voor zorgen dat die er komt.
3. Als je goed stil kunt staan, kun je jezelf in één kleur verven en in de stad gaan staan als levend standbeeld (niet vergeten een bakje neer te zetten voor het geld).
Omdat je voor je schoolwerk niets nada nulla nop betaald krijgt, raad ik je aan om die dingen tijdens wiskunde en Engels te bedenken. Overleg met vrienden via briefjes, want dan kun je elkaar op ideeën brengen.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Onvoldoendes
Als je te véél over bijbaantjes hebt nagedacht tijdens wiskunde en Engels, verdien je misschien wel hopen geld, maar moet je straks wel de brugklas overdoen, omdat je een 2 staat voor wiskunde en een 3 voor Engels.
Onvoldoendes zijn niet het leukste deel van het brugklasleven, maar ze zijn ook niet iets waarvan je meteen in de put moet springen. Als je er veel van hebt, wordt het tijd om eens rustig na te gaan denken. Wat is er aan de hand? Dat kan van alles zijn. Wie weet besteed je te veel tijd aan je hobby. Trek je bijvoorbeeld elke zaterdag en zondag het bos in om vogels te bestuderen? Misschien kun je dit in 't vervolg beter alleen op zaterdag doen. Of zouden de merels en de pimpelmezen het rottig vinden om op zondag bestudeerd te worden? Hmm, misschien vinden ze het wel prettig, een dagje vrij. En áls ze dan bestudeerd worden, worden ze bestudeerd door iemand met goede cijfers.
Als je helemaal niet zo veel tijd besteed aan je hobby's, werk of vrienden en toch onvoldoendes hebt, moet je misschien eens met je mentor of zo gaan babbelen, want daar zijn die gasten voor, zeggen ze. Ik weet verder niet hoe dat gaat of wat ze zeggen, want tot nu toe ben ik nog nooit met dat probleem bij ze geweest.
Propjes
Al sinds de Romeinse tijd de gemakkelijkste, doeltreffendste en goedkoopste manier om leraarvolk op de kast te krijgen. Er is geen speciale kennis nodig voor het fabriceren van een propje, zoals wel bijvoorbeeld voor het maken van een (goed werkend) vliegtuigje. Iedereen kan een goed propje maken, er bestaat niet zoiets als 'een mislukt propje'.
Propjes zijn ook heel geschikt als simpel medeklassers-irritatiemiddel tijdens de een saaie les. Je hebt er weinig inspiratie voor nodig, het enige wat je moet kunnen is een beetje mikken. Het achterhoofd van Jasper is het perfecte doelwit. Extra punten zijn er te verdienen als het propje in het haar blijft hangen.
Als je te véél over bijbaantjes hebt nagedacht tijdens wiskunde en Engels, verdien je misschien wel hopen geld, maar moet je straks wel de brugklas overdoen, omdat je een 2 staat voor wiskunde en een 3 voor Engels.
Onvoldoendes zijn niet het leukste deel van het brugklasleven, maar ze zijn ook niet iets waarvan je meteen in de put moet springen. Als je er veel van hebt, wordt het tijd om eens rustig na te gaan denken. Wat is er aan de hand? Dat kan van alles zijn. Wie weet besteed je te veel tijd aan je hobby. Trek je bijvoorbeeld elke zaterdag en zondag het bos in om vogels te bestuderen? Misschien kun je dit in 't vervolg beter alleen op zaterdag doen. Of zouden de merels en de pimpelmezen het rottig vinden om op zondag bestudeerd te worden? Hmm, misschien vinden ze het wel prettig, een dagje vrij. En áls ze dan bestudeerd worden, worden ze bestudeerd door iemand met goede cijfers.
Als je helemaal niet zo veel tijd besteed aan je hobby's, werk of vrienden en toch onvoldoendes hebt, moet je misschien eens met je mentor of zo gaan babbelen, want daar zijn die gasten voor, zeggen ze. Ik weet verder niet hoe dat gaat of wat ze zeggen, want tot nu toe ben ik nog nooit met dat probleem bij ze geweest.
Propjes
Al sinds de Romeinse tijd de gemakkelijkste, doeltreffendste en goedkoopste manier om leraarvolk op de kast te krijgen. Er is geen speciale kennis nodig voor het fabriceren van een propje, zoals wel bijvoorbeeld voor het maken van een (goed werkend) vliegtuigje. Iedereen kan een goed propje maken, er bestaat niet zoiets als 'een mislukt propje'.
Propjes zijn ook heel geschikt als simpel medeklassers-irritatiemiddel tijdens de een saaie les. Je hebt er weinig inspiratie voor nodig, het enige wat je moet kunnen is een beetje mikken. Het achterhoofd van Jasper is het perfecte doelwit. Extra punten zijn er te verdienen als het propje in het haar blijft hangen.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Quasi-opletten
Let op, dit is belangrijk! En moeilijk. Het vereist oefening, oefening, en nog eens oefening! Je moet afleren om dromerig uit het raam te staren tijdens het niet-opletten. Je moet aanleren om in de richting van de leraar en/of het bord te kijken tijdens het dagdromen/fantaseren/denken aan leuke dingen, terwijl je je gezicht in een quasi-geïnteresseerde uitdrukking boetseert. Als je uit het raam kijkt, of een vage blik in je ogen hebt, dan word je betrapt. De leraar schrijft dan in het klassenboek (dat is een boek waar leraren in schrijven hoe het gegaan is dat uur, de klassenvertegenwoordiger draagt het van klaslokaal naar klaslokaal) iets als: "Anne schitterde weer door geestelijke afwezigheid," of "Bart werd geheel in beslag genomen door zaken van een verpletterend veel groter belang dan dan de moord op Willem van Oranje."
Wanneer je opeens een beurt krijgt, omdat je zó goed bent geworden in quasi-opletten dat de leraar denkt dat je écht geboeid luistert, geef je een antwoord als: "Dat is een heel goede vraag... hmmm.. daar moet ik even diep over nadenken..." of: "Hmm, eerlijk gezegd weet ik het antwoord niet zo één twee drie... We hadden het er laatst nog over, hoe zat dat ook alweer? Melissa, weet jij het nog?" (Niet vergeten later je excuus aan Melissa aan te bieden.) Zo lijkt het nog steeds alsof je leuk meedoet en zal de leraar geen verdenkingen hebben, ook al weet je het antwoord niet en heb je zelfs geen idee wat hij of zij precies vroeg.
Let op, dit is belangrijk! En moeilijk. Het vereist oefening, oefening, en nog eens oefening! Je moet afleren om dromerig uit het raam te staren tijdens het niet-opletten. Je moet aanleren om in de richting van de leraar en/of het bord te kijken tijdens het dagdromen/fantaseren/denken aan leuke dingen, terwijl je je gezicht in een quasi-geïnteresseerde uitdrukking boetseert. Als je uit het raam kijkt, of een vage blik in je ogen hebt, dan word je betrapt. De leraar schrijft dan in het klassenboek (dat is een boek waar leraren in schrijven hoe het gegaan is dat uur, de klassenvertegenwoordiger draagt het van klaslokaal naar klaslokaal) iets als: "Anne schitterde weer door geestelijke afwezigheid," of "Bart werd geheel in beslag genomen door zaken van een verpletterend veel groter belang dan dan de moord op Willem van Oranje."
Wanneer je opeens een beurt krijgt, omdat je zó goed bent geworden in quasi-opletten dat de leraar denkt dat je écht geboeid luistert, geef je een antwoord als: "Dat is een heel goede vraag... hmmm.. daar moet ik even diep over nadenken..." of: "Hmm, eerlijk gezegd weet ik het antwoord niet zo één twee drie... We hadden het er laatst nog over, hoe zat dat ook alweer? Melissa, weet jij het nog?" (Niet vergeten later je excuus aan Melissa aan te bieden.) Zo lijkt het nog steeds alsof je leuk meedoet en zal de leraar geen verdenkingen hebben, ook al weet je het antwoord niet en heb je zelfs geen idee wat hij of zij precies vroeg.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Rugzakhumor
"Hé, waar gaat die rugzak met dat brugkuikentje naartoe?" is één van de vele grappige opmerkingen waarvan je zeker kunt zijn dat je hen vroeg of laat naar je hoofd gegooid krijgt. Eerder vroeg dan laat, en meestal vroeg én laat. Vooral 2e klassers voelen zich heel wat sinds ze die extra 3 3/8 centimeter erbij hebben gekregen tijdens hun laatste groeistuipje. Je kunt iets flauws terugroepen, zoals: "Waar gaat die lege hersenpan met die 2e klasser naartoe?" of "Hoor ik iets kotsen of is het een 2e klasser?", maar vaak is het beter om niks te zeggen en je Ver Boven Die Gasten Verheven te voelen, totdat de dag aanbreekt dat jijzelf (b)rugzakhumor kunt inzetten.
Stampen
Dit mag niet op school. Je krijgt gigantisch op je sodemieter als je betrapt wordt. En je wordt bijna altijd betrapt.
Je moet rustig door de gangen lopen, je mag niet rennen en al helemáál niet stampen.
Een andere vorm van stampen moet juist wél. Woordjes bijvoorbeeld, voor Frans en Engels. Het is eigenlijk een soort van hersencellen drillen. Net zoals die gasten in het leger leren om zonder na te denken bevelen op te volgen, zo leren je hersencellen om automatisch het woord 'haring' te denken, wanneer je het woord 'hareng' hoort. (Dat is Frans voor haring.) Maar net als mensen laten hersencellen zich niet zomaar temmen. Je moet ze dwingen om gehoorzaam te zijn. Ook hersencellen doen liever leuke dingen, zoals dansen op het grote hersencellenfeest. Er is dus een soort commandant-hersencel nodig, die met een mini-zweepje de andere hersencellen in toom houdt. "In de houding en stampen jij!" *TSJAK!* "In de houding en stampen jij!" *TSJAK!* "Stampen!" *TSJAK!* "Stampen!" *TSJAK!* "Stampen!" *TSJAK-TSJAK!*
Die cel-commandant heet van zijn achternaam Voor de Toekomst en zijn voornaam is Angst. Want als je niet weet van 'hareng' betekent, krijg je misschien een onvoldoende voor je proefwerk Frans. Wie weet is dan je gemiddelde te laag om over te gaan. En dat blijft zo, zo lang je niet stampt en dus niet leert wat 'hareng' betekent.
Je zit dan nog steeds in de brugklas als je 16 bent. Dan denk je: "Verrek maar, ik heb geen zin meer, ik ga van school af." Zonder diploma sta je daar, eenzaam en verlaten, je kunt geen werk krijgen want wie wil er nou zo'n sukkel aannemen die niet eens weet wat 'hareng' betekent?! Je gaat aan de drugs, je gaat stelen om aan geld te komen, je belandt in de goot. En dan eindelijk stuurt de de visverwerking een brief dat je wel mag komen fileren, maar dan is het al te laat. Je bent dakloos en de brief kan dus niet aankomen. Had je nou maar geweten dat 'hareng' 'haring' betekent, dan was alles anders gelopen!
Zelf heb ik ook zo'n cel-commandant met een zweep in mijn hoofd, maar er is gelukkig ook een andere hersencel-opzichter, die heet Niet zo Druk van zijn achternaam en Maak Je van zijn voornaam. A. Voor de Toekomst en M.J. Niet zo Druk hebben verschrikkelijke ruzies. Ze zijn ongeveer even sterk, dus soms wint de één, soms de ander.
"Hé, waar gaat die rugzak met dat brugkuikentje naartoe?" is één van de vele grappige opmerkingen waarvan je zeker kunt zijn dat je hen vroeg of laat naar je hoofd gegooid krijgt. Eerder vroeg dan laat, en meestal vroeg én laat. Vooral 2e klassers voelen zich heel wat sinds ze die extra 3 3/8 centimeter erbij hebben gekregen tijdens hun laatste groeistuipje. Je kunt iets flauws terugroepen, zoals: "Waar gaat die lege hersenpan met die 2e klasser naartoe?" of "Hoor ik iets kotsen of is het een 2e klasser?", maar vaak is het beter om niks te zeggen en je Ver Boven Die Gasten Verheven te voelen, totdat de dag aanbreekt dat jijzelf (b)rugzakhumor kunt inzetten.
Stampen
Dit mag niet op school. Je krijgt gigantisch op je sodemieter als je betrapt wordt. En je wordt bijna altijd betrapt.
Je moet rustig door de gangen lopen, je mag niet rennen en al helemáál niet stampen.
Een andere vorm van stampen moet juist wél. Woordjes bijvoorbeeld, voor Frans en Engels. Het is eigenlijk een soort van hersencellen drillen. Net zoals die gasten in het leger leren om zonder na te denken bevelen op te volgen, zo leren je hersencellen om automatisch het woord 'haring' te denken, wanneer je het woord 'hareng' hoort. (Dat is Frans voor haring.) Maar net als mensen laten hersencellen zich niet zomaar temmen. Je moet ze dwingen om gehoorzaam te zijn. Ook hersencellen doen liever leuke dingen, zoals dansen op het grote hersencellenfeest. Er is dus een soort commandant-hersencel nodig, die met een mini-zweepje de andere hersencellen in toom houdt. "In de houding en stampen jij!" *TSJAK!* "In de houding en stampen jij!" *TSJAK!* "Stampen!" *TSJAK!* "Stampen!" *TSJAK!* "Stampen!" *TSJAK-TSJAK!*
Die cel-commandant heet van zijn achternaam Voor de Toekomst en zijn voornaam is Angst. Want als je niet weet van 'hareng' betekent, krijg je misschien een onvoldoende voor je proefwerk Frans. Wie weet is dan je gemiddelde te laag om over te gaan. En dat blijft zo, zo lang je niet stampt en dus niet leert wat 'hareng' betekent.
Je zit dan nog steeds in de brugklas als je 16 bent. Dan denk je: "Verrek maar, ik heb geen zin meer, ik ga van school af." Zonder diploma sta je daar, eenzaam en verlaten, je kunt geen werk krijgen want wie wil er nou zo'n sukkel aannemen die niet eens weet wat 'hareng' betekent?! Je gaat aan de drugs, je gaat stelen om aan geld te komen, je belandt in de goot. En dan eindelijk stuurt de de visverwerking een brief dat je wel mag komen fileren, maar dan is het al te laat. Je bent dakloos en de brief kan dus niet aankomen. Had je nou maar geweten dat 'hareng' 'haring' betekent, dan was alles anders gelopen!
Zelf heb ik ook zo'n cel-commandant met een zweep in mijn hoofd, maar er is gelukkig ook een andere hersencel-opzichter, die heet Niet zo Druk van zijn achternaam en Maak Je van zijn voornaam. A. Voor de Toekomst en M.J. Niet zo Druk hebben verschrikkelijke ruzies. Ze zijn ongeveer even sterk, dus soms wint de één, soms de ander.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Tien
Dit is een heel zeldzaam cijfer. Het behoort tot de beschermde cijfersoorten. Als je er één hebt, moet je hem nooit meer laten gaan. Kus hem, aai hem, plak hem op en lijst hem in. Een 10 heeft een heleboel voordelen.
Eerste voordeel: er is niks hogers. Niemand kan zeggen: 'Waarom heb je geen 11?' Wanneer je een 6 hebt, wordt er wél gezegd: 'Waarom heb je geen 7 of 8?' en 'Pas op je gemiddelde, je kunt beter wat hogere cijfers halen, dat is veiliger.'
Dat gemiddelde is meteen het tweede voordeel: het vliegt omhoog! Je hoeft je een tijdje geen zorgen te maken.
Maar het allergrootste voordeel is dat je je ouders er heel lang mee om de oren kan slaan. 'Ga je nu alweer shoppen? Heb je geen huiswerk?' Antwoord: 'Alles onder controle, mam. Ik had laatst een 10!'
Er is ook slecht nieuws. Na een paar maanden (en/of een aantal 444,555, en 666) is de 10 uitgewerkt en helpt hij niet meer tegen lastige ouders en leraren.
Hoe kom je aan een 10? Een paar manieren:
- Heel veel leren en stampen (deze manier wordt het meest aangeraden door leraren en in boekjes over school).
- Heel veel geluk hebben (bijvoorbeeld: ze vroegen op de s.o. precies de 5 dingen je wist, en niet de 85 dingen die je niet wist).
- Heel veel afkijken (bij iemand die óók tienen haalt, níet bij iemand die vijven en zessen haalt!)
- Heel veel spiekbriefjes hebben en lichaamsdelen die met antwoorden zijn beklad.
Hoe dan ook, een 10 scoren is niet gemakkelijk (behalve als je geluk hebt, maar dat moet je maar afwachten), het is heel hard werken.
Uit
Dit is een interessant woord. Er kan van alles 'uit' zijn, school, je verkering, de schoenen van je vader. Of jijzelf, als je stiekem in een café zit. Kijk voor dit woord verder maar even in het woordenboek, daar vind je alle belangrijke betekenissen, want ik heb vandaag geen zin meer. Over en uit.
Dit is een heel zeldzaam cijfer. Het behoort tot de beschermde cijfersoorten. Als je er één hebt, moet je hem nooit meer laten gaan. Kus hem, aai hem, plak hem op en lijst hem in. Een 10 heeft een heleboel voordelen.
Eerste voordeel: er is niks hogers. Niemand kan zeggen: 'Waarom heb je geen 11?' Wanneer je een 6 hebt, wordt er wél gezegd: 'Waarom heb je geen 7 of 8?' en 'Pas op je gemiddelde, je kunt beter wat hogere cijfers halen, dat is veiliger.'
Dat gemiddelde is meteen het tweede voordeel: het vliegt omhoog! Je hoeft je een tijdje geen zorgen te maken.
Maar het allergrootste voordeel is dat je je ouders er heel lang mee om de oren kan slaan. 'Ga je nu alweer shoppen? Heb je geen huiswerk?' Antwoord: 'Alles onder controle, mam. Ik had laatst een 10!'
Er is ook slecht nieuws. Na een paar maanden (en/of een aantal 444,555, en 666) is de 10 uitgewerkt en helpt hij niet meer tegen lastige ouders en leraren.
Hoe kom je aan een 10? Een paar manieren:
- Heel veel leren en stampen (deze manier wordt het meest aangeraden door leraren en in boekjes over school).
- Heel veel geluk hebben (bijvoorbeeld: ze vroegen op de s.o. precies de 5 dingen je wist, en niet de 85 dingen die je niet wist).
- Heel veel afkijken (bij iemand die óók tienen haalt, níet bij iemand die vijven en zessen haalt!)
- Heel veel spiekbriefjes hebben en lichaamsdelen die met antwoorden zijn beklad.
Hoe dan ook, een 10 scoren is niet gemakkelijk (behalve als je geluk hebt, maar dat moet je maar afwachten), het is heel hard werken.
Uit
Dit is een interessant woord. Er kan van alles 'uit' zijn, school, je verkering, de schoenen van je vader. Of jijzelf, als je stiekem in een café zit. Kijk voor dit woord verder maar even in het woordenboek, daar vind je alle belangrijke betekenissen, want ik heb vandaag geen zin meer. Over en uit.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Verhuizen
Ja, dit moet je elk lesuur of blokuur (een lesuur duurt bij ons 45 minuten, een blokuur 1 1/2 uur).
En daar ga je weer als brugkuiken door de gang met die zware tas op je rug. Iedereen moet natuurlijk de andere kant op, maar je wurmt je er wel door heen.
Wc's
Die zijn er, op school. Er zijn geen speciale wc's voor brugklassers, zoals je op de basisschool wél wc-potten van verschillende hoogtes hebt.
Wc's zijn erg belangrijk. Niet alleen voor het netjes afvoeren van je macaronischotel/patat met kroketten van de vorige avond, maar ook als 1) toevluchtsoord, 2) rustpunt en 3) ontmoetingscentrum.
1) Soms wordt het je allemaal veel te veel: het gezeur van de leraren met hun huiswerkpakketten, het gedrag van irritante jongens uit je klas of de mensheid in het algemeen en wil je nog maar één ding: alleen zijn. De wc is de enige plek op school waar je dan terecht kunt. Minpuntje: het ruikt er niet zo fris, en dan heb ik het nog niet eens over de geuren die je zou verwachten.
2) Erg relaxed om even te chillen tijdens de les. Je kunt rustig naar de wc wandelen, daar kalmpjes verblijven en dan langzaam terug lopen. Je wint er zo 5 minuten mee aan niet in de klas doorgebrachte tijd. Het nadeel is dat jij niet de enige bent die op dit idee komt, waardoor de wc in plaats van een rust- en herstellingsoord soms meer lijkt op een ontmoetingsplaats:
3) Sommige mensen spreken tijdens de les af met vrienden uit andere klassen.
Ja, dit moet je elk lesuur of blokuur (een lesuur duurt bij ons 45 minuten, een blokuur 1 1/2 uur).
En daar ga je weer als brugkuiken door de gang met die zware tas op je rug. Iedereen moet natuurlijk de andere kant op, maar je wurmt je er wel door heen.
Wc's
Die zijn er, op school. Er zijn geen speciale wc's voor brugklassers, zoals je op de basisschool wél wc-potten van verschillende hoogtes hebt.
Wc's zijn erg belangrijk. Niet alleen voor het netjes afvoeren van je macaronischotel/patat met kroketten van de vorige avond, maar ook als 1) toevluchtsoord, 2) rustpunt en 3) ontmoetingscentrum.
1) Soms wordt het je allemaal veel te veel: het gezeur van de leraren met hun huiswerkpakketten, het gedrag van irritante jongens uit je klas of de mensheid in het algemeen en wil je nog maar één ding: alleen zijn. De wc is de enige plek op school waar je dan terecht kunt. Minpuntje: het ruikt er niet zo fris, en dan heb ik het nog niet eens over de geuren die je zou verwachten.
2) Erg relaxed om even te chillen tijdens de les. Je kunt rustig naar de wc wandelen, daar kalmpjes verblijven en dan langzaam terug lopen. Je wint er zo 5 minuten mee aan niet in de klas doorgebrachte tijd. Het nadeel is dat jij niet de enige bent die op dit idee komt, waardoor de wc in plaats van een rust- en herstellingsoord soms meer lijkt op een ontmoetingsplaats:
3) Sommige mensen spreken tijdens de les af met vrienden uit andere klassen.
Laatst gewijzigd door Artemiss op 29 mar 2009 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
X-factor
Sommigen hebben het, sommigen niet. De meesten niet. Wat is 'het'? Niemand weet het, dat is het leuke van een X-factor. Omdat niemand weet wat het is, heb jij het misschien, zonder dat je het weet. Of niet, maar dat geeft niet, want dan wéét je niet dat je het niet hebt.
Leraren kunnen ook wel of geen X-factor hebben. Sommigen hebben last van de Nix-factor. Dat ze nikserig voor de klas hun lesje af staan te draaien. (Kijk bij G) Als leraren de X-factor hebben, zit je veel vaker niet-gapend rechtop en met je ogen open zonder dat er stokjes en plakband aan te pas moet komen, dan wanneer ze de Nix-factor hebben. Ook al weet niemand wat 'het' is, er zijn toch wel wat voorbeelden te geven uit de (Ni)X-factor schoolpraktijk.
X-factor: Ze vertellen leuke verhalen over dingen die leerlingen interessant vinden. Of ze vertellen leuke dingen over hamsters en gerbils en laten leuke plaatjes zien. (Niet dat ze dat doen, dus geen enkele leraar op school heeft de X-factor.)(Dat is tenminste de X-factor voor mijn vriendin...)
Nix-factor: Ze zeuren maar door over het juiste gebruik van leestekens en de spelling van het voltooid deelwoord. Ze hebben maar twee verschillende toonhoogtes in hun stem: één voor als ze denken dat er geluisterd wordt (laag), één voor als ze denken dat er níet geluisterd wordt (hoog).
X-factor: Ze doen een raar dansje om de aandacht te krijgen.
Nix-factor: Ze gaan schreeuwen en/of huilen om de aandacht te krijgen (zoals meneer Danz laatst, die schreeuwde heel de stad bij elkaar).
X-factor: Ze maken leuke grapjes waar iedereen om moet lachen.
Nix-factor: Ze maken gemene grapjes ten koste van één iemand.
Sommigen hebben het, sommigen niet. De meesten niet. Wat is 'het'? Niemand weet het, dat is het leuke van een X-factor. Omdat niemand weet wat het is, heb jij het misschien, zonder dat je het weet. Of niet, maar dat geeft niet, want dan wéét je niet dat je het niet hebt.
Leraren kunnen ook wel of geen X-factor hebben. Sommigen hebben last van de Nix-factor. Dat ze nikserig voor de klas hun lesje af staan te draaien. (Kijk bij G) Als leraren de X-factor hebben, zit je veel vaker niet-gapend rechtop en met je ogen open zonder dat er stokjes en plakband aan te pas moet komen, dan wanneer ze de Nix-factor hebben. Ook al weet niemand wat 'het' is, er zijn toch wel wat voorbeelden te geven uit de (Ni)X-factor schoolpraktijk.
X-factor: Ze vertellen leuke verhalen over dingen die leerlingen interessant vinden. Of ze vertellen leuke dingen over hamsters en gerbils en laten leuke plaatjes zien. (Niet dat ze dat doen, dus geen enkele leraar op school heeft de X-factor.)(Dat is tenminste de X-factor voor mijn vriendin...)
Nix-factor: Ze zeuren maar door over het juiste gebruik van leestekens en de spelling van het voltooid deelwoord. Ze hebben maar twee verschillende toonhoogtes in hun stem: één voor als ze denken dat er geluisterd wordt (laag), één voor als ze denken dat er níet geluisterd wordt (hoog).
X-factor: Ze doen een raar dansje om de aandacht te krijgen.
Nix-factor: Ze gaan schreeuwen en/of huilen om de aandacht te krijgen (zoals meneer Danz laatst, die schreeuwde heel de stad bij elkaar).
X-factor: Ze maken leuke grapjes waar iedereen om moet lachen.
Nix-factor: Ze maken gemene grapjes ten koste van één iemand.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Yes!
Eerlijk gezegd heb ik daarvoor even in het woordenboek gekoekeloerd, want het was best moeilijk om een goed woord bij de letter Y te zoeken. En ik moet zeggen, het past best goed in het Alfabrugga. Yes, een nieuwe klas (als je geen leuke klas had), yes, een nieuwe omgeving, yes, nieuwe leuke dingen, yes, (bijna) geen basisguppie meer, yes, nieuwe vakken.
Maar er is ook een on-yes. On-yes, nieuwe stomme leraren, on-yes, nieuwe stomme vakken, on-yes, een rugzak zo groot als de Rocky Mountains, on-yes, nieuwe pestkoppen, on-yes, de kleinste van de school, on-yes, een propvolle agenda die uit elkaar valt van huiswerk, so's en toetsen. Grrr.
Zeven weken zomervakantie!
Dit is super, je hebt nu één hele week langer vakantie dan op de basisschool! En als je de zomervakantie gehaald hebt, is de kans groot dat je nu brugpieper-af bent. Geen pieper meer! Dat is cool, maar het mooiste is: je bent vrij, zeven weken lang geen 'boring' huiswerk, geen so's, toetsen, geen leraren, geen agenda, geen bezem of prikker, geen klassenboek, geen conciërge, geen conrector en geen (of minder) schimmelboterhammen in je rugzak!
Dag school! Dag brugklas! Dag Alfabrugga!

Eerlijk gezegd heb ik daarvoor even in het woordenboek gekoekeloerd, want het was best moeilijk om een goed woord bij de letter Y te zoeken. En ik moet zeggen, het past best goed in het Alfabrugga. Yes, een nieuwe klas (als je geen leuke klas had), yes, een nieuwe omgeving, yes, nieuwe leuke dingen, yes, (bijna) geen basisguppie meer, yes, nieuwe vakken.
Maar er is ook een on-yes. On-yes, nieuwe stomme leraren, on-yes, nieuwe stomme vakken, on-yes, een rugzak zo groot als de Rocky Mountains, on-yes, nieuwe pestkoppen, on-yes, de kleinste van de school, on-yes, een propvolle agenda die uit elkaar valt van huiswerk, so's en toetsen. Grrr.
Zeven weken zomervakantie!
Dit is super, je hebt nu één hele week langer vakantie dan op de basisschool! En als je de zomervakantie gehaald hebt, is de kans groot dat je nu brugpieper-af bent. Geen pieper meer! Dat is cool, maar het mooiste is: je bent vrij, zeven weken lang geen 'boring' huiswerk, geen so's, toetsen, geen leraren, geen agenda, geen bezem of prikker, geen klassenboek, geen conciërge, geen conrector en geen (of minder) schimmelboterhammen in je rugzak!
Dag school! Dag brugklas! Dag Alfabrugga!





Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
-
- Puntenslijper
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 15 feb 2009 16:22
- Locatie: Zuid-Holland ^^
Ik heb alles gelezen! Echt fantastisch. Jammer dat ik al in de derde klas zit, maar alsnog hilarisch om te lezen.
Niet alles is even herkenbaar (bij onze school werken sommige dingen anders), maar wel heel leuk gedaan! Af en toe vraag ik me wel af hoe je erop komt (op sommige woorden zegmaar). 


It's kinda... catchy (: