En ook sms-taal, en zelfs in E-mail kunnen sommige mensen niet meer fatsoenlijk schrijven. En allemaal digitaal. Over een paar honderd jaar worden er geen pennen en wordt er geen papier meer verkocht! Dan doen ze alles via een toetsenbord. (Als het had gekund had ik dan ook liever dit stuk tekst per brief opgestuurd, maar die mogelijkheid wordt steeds kleiner.)
Om terug te komen op het 'digitale taalgebruik'. Je ziet de ergste dingen voorbijkomen. Ik zal een paar ernstige voorbeelden noemen: ik hep gekunt, errug, hont, vraak, en ik heb de rest verdrongen.
En waar ik me ook mateloos aan erger, is (nu ik dit type denk ik daaraan) dat mensen het soms hebben over 'ik irriteer me aan'. Maar dit terzijde.
Wat ik wilde zeggen, dat ik me mateloos erger aan afkortingen. Op chat-sites waar ik vroeger kwam, vroegen ze altijd: 'asl?' Ik moet bekennen dat ik nog steeds niet weet waar dat voor staat, maar ik heb begrepen dat ze dan bedoelen dat ik mijn naam, leeftijd en woonplaats moet vertellen. Wat ik ook nooit doe. Waarvoor denk je dat ze avatars bedacht hebben? En dan heb ik hier nog een hele waslijst van andere idiote afkortingen en smileys:
112 = help me. Kosten die vier extra toetsaanslagen nou echt zoveel tijd? Mensen zitten uren achter die computer! Bovendien, is het alarmnummer niet een beetje overdreven? Zo ernstig kan het toch niet zijn?
B4N = bye for now. Is het te veel gevraagd om in je eigen land in je eigen taal te blijven chatten/msnen/smsen enzovoort? En dan ook nog eens afgekort!
-? = slaap je? Wie bedacht heeft dat een streepje en een vraagteken iets met 'slapen' te maken hebben.... En bovendien, de computer is normaal gesproken niet een plek waar je slaapt, of wel?
12BWU = want to be with you. ZO graag dat je niet eens de moeite neemt om de hele zin op te schrijven. Wat doe je nog achter die computer, eikel?! Ga naar hem of haar toe!
DAF = duwen anders fietsen. ..... Ehm... Oké.... Dit meen je niet. Is zelfs dáár een afkorting voor? Ongelofelijk.
i-( = ik ben mijn lenzen kwijt. ?! Dan vind ik het knap dat je nog ziet wat je typt! Ga ze dan ook zoeken, man!
En dit is de meest belachelijke afkorting die ik vinden kon:
VLEKJES = Veel Liefs En KusJES. Als jij je vriendje of vriendinnetje een E-mail stuurt en je zet onderaan 'VLEKJES', nou... zeker bij een vriendinnetje, mag je niet hopen op een al te lange relatie! Meeste meisjes hebben een beetje moeite met vlekjes op hun huid...
Waarom een ander woord als afkorting voor vier woorden gebruiken? Scheelt het nou echt zoveel tijd?
Maar deze slaat echt alles. Mijn goede aan games verslaafde vriend, vertelde mij laatst de herkomst van de chat-kreet in een van zijn games. Het luidt: 'QQ more' (In het Engels, uiteraard, in Amerika is deze hele toestand begonnen.)
'QQ more' betekent iets dergelijks als: jank even lekker verder. En waarom betekent het dat, vraag ik je, WAAROM?? Omdat de smiley Q_Q bedacht is, door een of andere halve zool die vond dat de letter 'Q' op een huilend oogje lijkt! Hoe bezopen ben je dan?! En het ergste is, dat mijn vriend dit soort idiote dingen ook nog gaat verwerken in de spreektaal. Alsof het met dingen als 'hun wouden' en 'beter als mij' nog niet erg genoeg was!
Als ik genoeg troostende en bemoedigende reacties krijg hier, vind ik misschien nog eens de moed om dit met pen en papier op te schrijven en ergens te begraven zodat ze het over honderd jaar nog terug vinden en kunnen zien waar de ellende begonnen is.
Msn-taal
Hahaha....
Veel van die afkortingen zijn begonnen bij ICQ.
Zoals als jij ASL vroeg, dat gebruikte ik halverwege de jaren 90 op het radio 538 chatsite. Het betekend: Age, sex , location? ( Leeftijd, geslacht en waar woon je? ). En vlekjes, ja die is ook al echt heeeeeel erg oud.
Wie al die smilies verzint, voor een groot gedeelte Microsoft. Maar je hebt helemaal gelijk, pen en papier gaat er uit, en dat duurt echt geen honderden jaren meer..!!
(De computer is niet meer weg te denken uit de maatschappij en bestaat ook pas sinds de jaren 70)
Veel van die afkortingen zijn begonnen bij ICQ.
Zoals als jij ASL vroeg, dat gebruikte ik halverwege de jaren 90 op het radio 538 chatsite. Het betekend: Age, sex , location? ( Leeftijd, geslacht en waar woon je? ). En vlekjes, ja die is ook al echt heeeeeel erg oud.
Wie al die smilies verzint, voor een groot gedeelte Microsoft. Maar je hebt helemaal gelijk, pen en papier gaat er uit, en dat duurt echt geen honderden jaren meer..!!
(De computer is niet meer weg te denken uit de maatschappij en bestaat ook pas sinds de jaren 70)
- Artemiss
- Tipp-Ex team
Ik blijf het onnodig vinden.
Altijd als zo'n vervelende jongen op een chatsite vraagt asl heb ik de neiging om te zeggen:
Sex: nee dankje....
Je hebt gelijk dat de computer niet meer uit de maatschappij is weg te denken. Maar daarvoor kan je nog wel gewoon normaal typen. Dat is de reden waarom ik bij OV zit, daar doen ze niet aan dat soort onzin.
Die smileys van Microsoft vind ik leuk.
Het gaat mij om die smileys die zelf gevormd worden. Of inderdaad van die afkortingen.
PS. Ik ben een onwetend sukkeltje. Wat is ICQ?
Altijd als zo'n vervelende jongen op een chatsite vraagt asl heb ik de neiging om te zeggen:
Sex: nee dankje....
Je hebt gelijk dat de computer niet meer uit de maatschappij is weg te denken. Maar daarvoor kan je nog wel gewoon normaal typen. Dat is de reden waarom ik bij OV zit, daar doen ze niet aan dat soort onzin.
Die smileys van Microsoft vind ik leuk.

PS. Ik ben een onwetend sukkeltje. Wat is ICQ?
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
Je hebt volledig gelijk! Veel vrienden van mij sturen altijd zo van die berichtjes waarbij ik een halfuur moet ontcijferen wat het allemaal moet zeggen!!
Afkortingen zijn ook niet mijn beste punt, meestal hou ik niet zo van breinbrekers tijdens het chatten
Afkortingen zijn ook niet mijn beste punt, meestal hou ik niet zo van breinbrekers tijdens het chatten

Een dromer is iemand die alleen zijn weg bij maanlicht kan vinden, en zijn straf is dat hij de dageraad eerder ziet dan de rest van de wereld.
Oscar Wilde
Oscar Wilde
Tegen de computer heb ik absoluut niks, hoor! Het is gewoon handig als je iets weten wilt en zo ken ik hartstikke veel mensen die ik anders niet zou kennen. Overigens schrijf ik nog wel genoeg met pen en papier, alleen op school al. Verder stuur ik mensen ook nog weleens een brief.
Maar goed, wat betreft die MSN-taal... Tja, het is achterlijk. Maar ik denk toch dat de mensen die dat doen zelf ook weten hoe het wél moet. Tenminste, ze zullen toch beter kunnen, mag ik hopen? Ik vind het alleen wel erg om expres fouten te maken. Ik bedoel, op die manier krijgen mensen met dyslexie op fora te horen dat ze correct moeten spellen, terwijl die er niks aan kunnen doen. Alleen omdat het algemeen bekend is dat er personen zijn die zo typen omdat ze het leuk vinden.
Overigens las ik gisteren iets in een artikel in de Telegraaf: 'De wegen zullen zich scheidden.' Of iets in die trant... Ik vind het erger dat iemand die notabene journalist is zulke fouten maakt.
Maar goed, wat betreft die MSN-taal... Tja, het is achterlijk. Maar ik denk toch dat de mensen die dat doen zelf ook weten hoe het wél moet. Tenminste, ze zullen toch beter kunnen, mag ik hopen? Ik vind het alleen wel erg om expres fouten te maken. Ik bedoel, op die manier krijgen mensen met dyslexie op fora te horen dat ze correct moeten spellen, terwijl die er niks aan kunnen doen. Alleen omdat het algemeen bekend is dat er personen zijn die zo typen omdat ze het leuk vinden.
Overigens las ik gisteren iets in een artikel in de Telegraaf: 'De wegen zullen zich scheidden.' Of iets in die trant... Ik vind het erger dat iemand die notabene journalist is zulke fouten maakt.
- Artemiss
- Tipp-Ex team
Blij dat ik medestanders heb gevonden.
Of in het geval van Josh half-medestander.
Maar mijn vraag blijft, wat is ICQ?

Maar mijn vraag blijft, wat is ICQ?
-Herman van Veen
-Herman van Veen
- Sabbientje
- Fijnschrijver
In SMSjes kan ik afkortingen nog wel begrijpen. Je kan immers maar een bepaalde hoeveelheid tekens versturen in 1 SMS.
Via MSN vind ik het zelf lastig, omdat ik vaak de MSN-taal niet echt beheers.
Op forums moet je naar mijn mening gewoon normale woorden gebruiken.
Dat vergroot de leesbaarheid een heel stuk.
Via MSN vind ik het zelf lastig, omdat ik vaak de MSN-taal niet echt beheers.
Op forums moet je naar mijn mening gewoon normale woorden gebruiken.
Dat vergroot de leesbaarheid een heel stuk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.
Wikipedia is onze vriend

ICQ is een Instant Messaging technologie van Mirabilis, die einde jaren negentig furore maakte. Het protocol dat ICQ gebruikt is niet publiekelijk beschikbaar. America Online nam Mirabilis en ICQ in 1998 over.
ICQ is een drieletterwoord waarvan de Engelse uitspraak fonetisch gezien overeenkomt met het Engelstalige zinnetje: I seek you (in het Nederlands vertaald tot Ik zoek je). Mirabilis wilde met die naam duidelijk maken dat je met ICQ snel iemand kon vinden en real-time benaderen aan de hand van zijn of haar UIN.
- Artemiss
- Tipp-Ex team
Hmm... Juist, ja. Snap nu nog maar de helft, maar eigenlijk hoef ik het ook helemaal niet te weten. Ik ben toch anti.
-Herman van Veen
-Herman van Veen
Zo, wat een uitbarsting. Maar wel leuk! Ik snap helemaal wat je bedoelt, hoewel ik misschien wel één van de schuldige ben.
Ik typ hier dan meestal wel zo ABN mogelijk, maar in smsjes, mailtjes en op msn moet je mij niet tegen komen, denk ik. Smsjes doe ik op zijn 'gossip girls', ofterwijl, afgeleid van de serie Gossip Girl. Ik ben namelijk verslaafd aan de (boeken) serie, samen met mijn beste vriendin, en zo smsen wij onderling dan nogal wat af. Pas kreeg ik een smsje van haar:
'mr r is hier wl n JMH'
Of iets in die richting. Vertaling: maar er is hier wel een jongen met haar.
Over dat JMH moest ik ook even nadenken, maar dat is ook wel een beetje iets tussen haar en mij. Vandaar dat ik de afkorting wel snel snapte.
Op msn gebruik ik geen verschrikkelijke msn taal, ik hou me alleen niet zo netjes aan de hoofdletters, en typ uit luiheid vaak 't & 'k. (het & ik)
Verder gebruik ik wel Japanse emoticons. (En eerlijk gezegd.. Wie dat nou weer bedacht heeft? Ik bedoel, wie kan er nou zo'n gezicht trekken: ^o^)
Voor emails neem ik vaak wel de tijd, maar sluit ik bijvoorbeeld weer af met xoxo, wat kus - mond open - kus - mond open betekent, ook belachelijk, ik weet 't, maar het staat ontzettend leuk, vind ik.
En ik moet erbij zeggen, ik schrijf brieven, en tegenwoordig schrijf ik al mijn gedichten en verhalen (ja, dat klinken er als heel veel, ik weet het, het is bijna niets) op papier. Ja, met pen. Goed hè?
Daarna typ ik het over, haha.
Ik typ hier dan meestal wel zo ABN mogelijk, maar in smsjes, mailtjes en op msn moet je mij niet tegen komen, denk ik. Smsjes doe ik op zijn 'gossip girls', ofterwijl, afgeleid van de serie Gossip Girl. Ik ben namelijk verslaafd aan de (boeken) serie, samen met mijn beste vriendin, en zo smsen wij onderling dan nogal wat af. Pas kreeg ik een smsje van haar:
'mr r is hier wl n JMH'
Of iets in die richting. Vertaling: maar er is hier wel een jongen met haar.
Over dat JMH moest ik ook even nadenken, maar dat is ook wel een beetje iets tussen haar en mij. Vandaar dat ik de afkorting wel snel snapte.
Op msn gebruik ik geen verschrikkelijke msn taal, ik hou me alleen niet zo netjes aan de hoofdletters, en typ uit luiheid vaak 't & 'k. (het & ik)
Verder gebruik ik wel Japanse emoticons. (En eerlijk gezegd.. Wie dat nou weer bedacht heeft? Ik bedoel, wie kan er nou zo'n gezicht trekken: ^o^)
Voor emails neem ik vaak wel de tijd, maar sluit ik bijvoorbeeld weer af met xoxo, wat kus - mond open - kus - mond open betekent, ook belachelijk, ik weet 't, maar het staat ontzettend leuk, vind ik.
En ik moet erbij zeggen, ik schrijf brieven, en tegenwoordig schrijf ik al mijn gedichten en verhalen (ja, dat klinken er als heel veel, ik weet het, het is bijna niets) op papier. Ja, met pen. Goed hè?
Daarna typ ik het over, haha.
"It's the regular days, the ones that start out normal, those are the days, that end of being the biggest, and today, with you, it was beautiful." – Grey’s anatomy
Ik denk dat het ook wel een beetje ligt aan hoe je bent opgegroeid, hoor. Ik zit als sinds mijn vijfde of zesde in een.. virtuele wereld. Als je niet in zo'n wereldje als ik (door website's maken, et cetera) zit dan snap ik het ook wel.
Wat ik trouwens vreselijk vind op msn is breezah of allemaal emoticons tussen de woorden door, dan moet je echt gaan zitten vertalen. Pfft, veel te veel gedoe.
Wat ik trouwens vreselijk vind op msn is breezah of allemaal emoticons tussen de woorden door, dan moet je echt gaan zitten vertalen. Pfft, veel te veel gedoe.
"It's the regular days, the ones that start out normal, those are the days, that end of being the biggest, and today, with you, it was beautiful." – Grey’s anatomy