Dagboek

Hier kun je verhalen vinden waar langer dan een half jaar niet aan geschreven is of op gereageerd. De verwachting is dat deze verhalen niet meer afgemaakt worden. Staat jouw verhaal hier en wil je verder schrijven? Neem dan even contact op met één van de moderators, dan wordt je verhaal teruggezet.
Gesloten
15lila
Balpen
Balpen

1-10-09

ik heb het gevoel dat ik niet meer goed kan adem halen,
dat al het bloed wit in mij weg trekt ik voel me bewusteloos,
Ongelofelijk hoe kwaad ik ben, hoe boos iemand je van de een op de andere dag kan maken en als ik boos ben dan heb je de poppen aan het dansen.
Mama zegt dat ik me erbij neer moet leggen, maar dat kan niet, nu niet in ieder geval.
Hij is zo Egoïstisch is geweest, alleen aan zijn eigen gevolgen gedacht en niet aan die van zijn eigen gezin, aan hun leven.
Dit was zijn uitweg, wegrennen doodgaan, zichzelf ophangen.
Daar heb ik nauwelijks vrede mee, eigelijk helemaal geen vrede.
maar ik kan hem nu niet meer tegenhouden ik moet afscheid nemen zegt mijn moeder,
Anders krijg ik er later spijt van, dat denk ik haast niet hij heeft minstens de tijd kunnen nemen om afscheid van óns te nemen laat staan zijn situatie uit te leggen.
Mijn moeder roept, ik ga mee. Ik moet haar steunen, als mijn vader maar niet denkt dat ik daar voor hem ben ik heb ook zo mijn trots.

3-1-09
Wat een, om maar te zeggen kut dag.
Mama heeft gezegd dat we gaan verhuizen omdat we dit huis straks niet meer kunnen betalen.
Ik ben gehecht aan deze plaats, aan de stilte maar ook de rust die mij hier aan het denken zet.
Ik heb hier vrienden, familie en vijanden en ik wil ze niet missen, niet omdat mijn vader ons heeft laten stikken.
Mijn broertje heeft een stukje opgezegd, het was het mooiste van de hele plechtigheid. Hij zij deels hoeveel hij van hem hield maar ook deels boze woorden of eerlijk gezegd waren ze samen gevoegd De twee emoties : Boos en verdrietig. Hij was boos omdat hij zoveel van hem had gehouden en tegelijk verdrietig omdat hij er niet meer was.
Tom was dapper, mijn maatje van negen jaar oud.
We scheelde zes ruimen jaren, maar we huilden en lachte samen.
Ja, ik denk dat ik ook deels bij de begrafenis was voor hem.
Ik wil papa of hoe ik hem nu noem: Fred gewoon vergeet.
Nooit meer een woord over hem rept. Dat is de afspraak die ik hier vaststel
Laatst gewijzigd door 15lila op 24 okt 2009 15:30, 4 keer totaal gewijzigd.
15lila
Balpen
Balpen

4-10-09

Het is vroeg in de morgen, ik heb me al om gekleed en ben lekker op ge frist.
Mams is druk bezig met een nieuw huis te zoeken. ik schenk soms vruchten sap voor haar in
om te laten blijken dat ik haar niet ben vergeten.
we hebben morgen een afspraak met een flatverhuurder aan de Amsterdamse haven,
Ik en Tom gaan mee voor de gezelligheid.
Ik en Tom hebben ons er maar bij neergelegd om te gaan verhuizen.
Ik ben ziek gemeld op het pieters college, ik heb rust nodig om mijn hooft op volle toeren te zetten. Ik denk dat ik een luchtje ga scheppen voor de ontspanning.

7-10-09

We hebben gekeken, mama vindt het huis interessant.
Het was klein, drie slaap kamers waarvan een niet eens drie bij drie meter was.
Een badkamer die uit een ouderwetse doortrek wc bestond en een krappe stort douche.
De woonkamer was gemiddeld, alleen was de keuken een groot minpunt.
De omgeving was nogal saai en suf, geen meertje met rust en ook geen park of bos op
Loop afstand, maar toch probeer ik moedig te zijn voor mama.

22-10-09

Het is officieel, mama heeft bekend gemaakt dat we per; 15 november de sleutel hebben
Van het nieuwe huis in Adam. Ik heb kramp in mijn buik een ziekte gevoel van binnen.
Sahara weet het, iedereen weet dat ik ga verhuizen en iedereen betreurt het.
Ik ga naar een nieuwe school ''Het jogym'' ik verheug me er maar niet al te veel op..
Sommige dingen zijn namelijk schijn. 16 november zit ik daar op school, misschien alleen misschien samen. Het lot wordt heus niet voorspeld door engelen ''mijn lot in ieder geval niet''.
Laatst gewijzigd door 15lila op 25 okt 2009 12:20, 3 keer totaal gewijzigd.
15lila
Balpen
Balpen

16-11-09

Ik ben naar school geweest, geen pretje zal ik maar verklappen.
Slechte concentratie, slechte leraren en slechte contacten.
Er zijn geen wonderen, niet in mijn leven. er zijn geen dromen, niet in mijn leven.
Er is geen toekomst, niet in mijn leven.
ik zal het kort houden, iedereen heeft een vast clubje, waarmee je lol hebt
Huilt, lacht en roddelt over mensen die géen clubje hebben, die buitengesloten zijn.
In dat opzicht ben ik het slachtoffer.
ik kom binnen, ''gegniffel'' ik sta op, ''onderdruk gegniffel'' ik buk, ''wat een spijkerbroek''
Ik doe niks ''wat een dikke reed'.
Het is net alsof ik het negeer, maar stil weet ik dat ik mezelf kwetsbaar opstel.
In de pauze was het, het ergst. Ze hadden niks gezegd maar hun blik was dodend.
Drie meisjes van dezelfde leeftijd, twee blondjes en een rood harige.
Ze waren niet knap maar eerder schaars gekleed, ze begreep dat ze niet alleen de populairste waren bij de meisjes maar ook bij de jongens ook zeer in trek.
Ik heb besloten het er bij te laten, ik zoek zelf wel vrienden daar heb ik hun niet bij nodig.

20-11-09

Ik voel me matig maar zeker niet slecht, ik heb een jonge gezien.
Ik was alleen, hij was alleen we praten over koetjes en kalfjes niets bijzonders.
Toch gaf hij mij het gevoel dat ik iets was, hij is verdwenen toen de eerste bel ging.
Stella, Fraya en Bell hebben me flink onderdoor gegeven, de drie ''sletjes'' van vorige week
hebben me een dreig briefje gestuurd

''Blijf uit onze buurt, onze zaken en onze kliek anders ben je dood''
Laatst gewijzigd door 15lila op 25 okt 2009 12:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Het leven word aangevallen door dromen.
Sabbientje
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Hoi Lillian,

Ik zie dat je heel enthousiast ben begonnen met posten, maar ik wil je aanraden toch je verhalen nog eens goed door te lezen.
Je gaat namelijk heel erg snel en maakt veel kleine foutjes, die je zou kunnen voorkomen door je werk na te kijken.
Schrijf je verhaal bijvoorbeeld in een tekstverwerker zoals Word. Naast dat je dan meteen een back-up hebt, kan Word ook een spellingscontrole uitvoeren en komen kleine foutjes sneller aan het licht.
Verder moet je de tijd nemen om je verhaal te vertellen. Een verhaal is immers geen snelweg, waar je even overheen raast. Neem de omweg en neem de tijd om dingen te beschrijven.

Let op het gebruik van hoofdletters als je een zin begint. Punten als een zin eindigd.
Gesproken zinnen plaats je tussen " of '. En gesproken zinnen beginnen meestal op een nieuwe regel.
En let vooral op slordigheidsfouten als missende spaties en op spelfouten.

Plaats ook niet alles in één keer. Maar geef mensen eerst de tijd om je verhaal te lezen en plaats dan pas je volgende stuk. Zo kunnen mensen je helpen om je verhaal beter te maken en tips geven waar je op moet letten.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.
15lila
Balpen
Balpen

Ja, ik heb zeker wat aan je tips!
Heel erg bedankt ik zal er in mijn volgende hoofdstuk op letten.

23-11-09

Mijn haar is nat van het gefietst en mijn vingers trillen zichtbaar, ik ben eigenlijk niet instaat om te schrijven maar er zijn een aantel hoogtepunten gebeurt vandaag. Mijn docente Mevr.
Vos heeft een gesprek met mij gehad, ze heeft me verteld dat mijn Cijver dalen en dat hier iets aan gedaan moet worden. ik heb altijd gedacht dat mijn verleden de toekomst niet mocht beschadigen wat hij vandaag de dag wel deed. ik trilde door mijn lichaam, dit jaar was belangrijk voor mijn toekomst dit jaar zou ik de kans krijgen om te gaan studeren aan het
Medisch center van denhaag, het VU. Het voelde of mijn dromen in duigen vielen ik voelde mijn ogen verwateren.

23-11-09

mijn haar is nat van het gefietst en mijn vingers trillen zichtbaar, ik ben eigenlijk niet instaat om te schrijven maar er zijn een aantel hoogtepunten gebeurt vandaag. Mijn docente Mevr.
Vos heeft een gesprek met mij gehad, ze heeft me verteld dat mijn Cijver dalen en dat hier iets aan gedaan moet worden. ik heb altijd gedacht dat mijn verleden de toekomst niet mocht beschadigen wat hij vandaag de dag wel deed. ik trilde door mijn lichaam, dit jaar was belangrijk voor mijn toekomst dit jaar zou ik de kans krijgen om te gaan studeren aan het
Medisch center van denhaag, het VU. het voelde of mijn dromen in duigen vielen ik voelde mijn ogen verwateren. Mevr. vos pakte me hand en gaf me een kneepje, ''dit gaat je lukken zolang ik je docent ben, ben je veilig in mijn handen'' deze kalmerende woorden gaven mij hoop ik stond op en verliet het kantoor. ik had lucht nodig ,verse lucht die door mijn neus stroomde en daarna mijn hooft vulde met alleen maar lucht. ik reed sneller en sneller ik wist niet waarheen, ik moest naar een park, een bos ergens waar ik rust had.
Mijn ademhaling was onregelmatig, mijn droom ligt aan de Cijver van morgen, van overmorgen van deze hele focking week. ik keek om me heen, mijn ademhaling verdampte in kleine scheuten rook wolkjes. ik was besluitloos, ik nam de afslag vondel park, de kou sneed ik hoorde alleen mijn eigen gehijg of eerder : Gepiep.
Ik remde af zodra ik de vondel park in zicht zag komen. ik gooide me fiets neer en pakte mijn kladblok uit mijn fiets tassen. Er lag een meertje met een bankje erbij, ik had meer behoeften aan het koude natten gras. Ik pakte een pen uit mijn tas en begon te schetsen. dikke vette lijnen die over het papier schoven. Als ik teken kom ik tot rust, een rust die voor mij zeldzaam is, ik kan goed ademen en ik ga helemaal op in mijn werk.
Ik schets, een schors. Ik schets, een boom. ik schets een vogel.
Wat kon ik nog meer schetsen? Er fietste een fietser voorbij, eerst herkende ik de jongen niet maar toen hij mijn kant op fietste herkende ik hem weer.
De jongen waarmee ik in gesprek was gegaan stond hier, zijn natte haren waren eerlijk gezegd best sexy. Hij zwaaide en kwam op adem, ik zag je fietsen en ik ben je maar achterna gegaan was zijn excuus. ik knikte en klopte naast me, ga zitten fluisterde ik bijna. hij knikte en zakte behendig door zijn knieën nu kon ik hem goed bekijken.
Zwarte nonchalante krulletjes, Paars blauwe ogen, een nogal bruinen tint met roze wangen door de snelheid die hij had afgelegd. hij was bij mij, maar vroeg niet wat ik deed in de hemelse kou, in het groene gras met een kladblok. we zaten, we hadden samen
Rust, na vijf minuten besloot ik naar huis te gaan, de jongen volgde me tot aan mijn huis en zwaaide naar mij terwijl er kuiltjes in zijn wangen diepte hij bleef staan totdat ik de deur achter me dicht heb gedaan, eigenlijk weet ik het niet misschien staat hij er nu nog.

24-11-09

Ik heb vanavond een feest, ik juich van binnen.
''De jongen'' Trent is zijn naam, heeft me mee uitgevraagd.
Ik heb een lange zwarte jurk met gouden omhulsols die goed bij mijn matige figuur passen.
Ik heb zwarte pumps die in de aanbieding waren bij de kringloop winkel.

25-11-09

Het was gister super, alleen zijn ik en trent nog niet tot een hoogtepunt gekomen,
We hebben gedanst, hij keek naar mij ik keek naar hem steeds dichter naar elkaar toe.
Hij heeft mijn hooft opgetild en hem voorzichtig op zijn schouders gelegd.
We hebben uren staan dansen toen de stijl veranderden, van klassiek naar R&B.os pakte me hand en gaf me een kneepje, ''dit gaat je lukken zolang ik je docent ben, ben je veilig in mijn handen'' deze kalmerende woorden gaven mij hoop ik stond op en verliet het kantoor. ik had lucht nodig ,verse lucht die door mijn neus stroomde en daarna mijn hooft vulde met alleen maar lucht. ik reed sneller en sneller ik wist niet waarheen, ik moest naar een park, een bos ergens waar ik rust had.
Mijn ademhaling was onregelmatig, mijn droom ligt aan de Cijver van morgen, van overmorgen van deze hele focking week. ik keek om me heen, mijn ademhaling verdampte in kleine scheuten rook wolkjes. Ik was besluitloos, ik nam de afslag vondel park, de kou sneed ik hoorde alleen mijn eigen gehijg of eerder: gepiep.
ik remde af zodra ik het vondel park in zicht zag komen. Ik gooide me fiets neer en pakte mijn kladblok uit mijn fiets tassen. Er lag een meertje met een bankje erbij, ik had meer behoeften aan het koude natten gras. Ik pakte een pen uit mijn tas en begon te schetsen. Dikke vette lijnen die over het papier schoven. Als ik teken kom ik tot rust, een rust die voor mij zeldzaam is, ik kan goed ademen en ik ga helemaal op in mijn werk.
Ik schets, een schors. Ik schets, een boom. ik schets een vogel.
Wat kon ik nog meer schetsen? Er fietste een fietser voorbij, eerst herkende ik de jongen niet maar toen hij mijn kant op fietste herkende ik hem weer.
De jongen waarmee ik in gesprek was gegaan stond hier, zijn natte haren waren eerlijk gezegd best sexy. hij zwaaide en kwam op adem, ik zag je fietsen en ik ben je maar achterna gegaan was zijn excuus. ik knikte en klopte naast me, ga zitten fluisterde ik bijna. hij knikte en zakte behendig door zijn knieën nu kon ik hem goed bekijken.
Zwarte nonchalante krulletjes, Paars blauwe ogen, een nogal bruinen tint met roze wangen door de snelheid die hij had afgelegd. Hij was bij mij, maar vroeg niet wat ik deed in de hemelse kou, in het groene gras met een kladblok. we zaten, we hadden samen
Rust, na vijf minuten besloot ik naar huis te gaan, de jongen volgde me tot aan mijn huis en zwaaide naar mij terwijl er kuiltjes in zijn wangen diepte hij bleef staan totdat ik de deur achter me dicht heb gedaan, eigenlijk weet ik het niet misschien staat hij er nu nog.

24-11-09

Ik heb vanavond een feest, ik juich van binnen.
''De jongen'' Trent is zijn naam, heeft me mee uitgevraagd.
Ik heb een lange zwarte jurk met gouden omhulsols die goed bij mijn matige figuur passen.
Ik heb zwarte pumps die in de aanbieding waren bij de kringloop winkel.

25-11-09

Het was gister super, alleen zijn ik en Trent nog niet tot een hoogtepunt gekomen,
We hebben gedanst, hij keek naar mij ik keek naar hem steeds dichter naar elkaar toe.
Hij heeft mijn hooft opgetild en hem voorzichtig op zijn schouders gelegd.
We hebben uren staan dansen toen de stijl veranderden, van klassiek naar R&B.
Laatst gewijzigd door 15lila op 25 okt 2009 12:24, 2 keer totaal gewijzigd.
15lila
Balpen
Balpen

24-11-09

ik zit gewoon te janken hier, ik zal vertellen hoe het ging.
ik ben naar een feest geweest, samen met trent.
Ik had me helemaal opgedost, Lange staart in mijn piek haren.
Korte jurk en voor het eerst van mijn leven heb ik lippenstift op gedaan.
ik was van plan trent te zoenen, vol op zijn mooie lippen.
Trent heeft me opgehaald, we zijn naar de bioscoop geweest en daarna naar een discotheek.
Het was romantisch, gezellig en sfeer vol.
We danste om elkaar heen, de tien minuten dat we dansten duurde voor mij uren.
Er kwam een slow nummer en ik ging dicht tegen Trent aan zwijmelen.
Dit was het moment, ik draaide mijn hooft een kwart om en drukte mijn lippen op zijn mond.
Ik duwde mijn tong naar binnen, hij deed niets. ik streelde hem met mijn handen, hij deed niets. Ik nam een andere houding aan, hij deed niets.
ik liet hem los, hij keek me onderzoekend aan.
Ik schaamde me, ik rende de discotheek uit.
Hij is me niet achterna gekomen, nu niet en nooit niet.

25-11-09

ik denk dat ik zweef, hij heeft me gister avond uit mijn bed getild,
en meegenomen naar het balkon waar hij me uitgebreid hebben gezoend,
ik voel me zou geweldig.
Hij zoende mij, mijn lippen, mijn mond, mijn tong.

Het is een klein verhaaltje, meer voor wat jongere kinderen van rond de tien jaar.

Reacties en verbeteringen wil ik heel graag horen!
Laatst gewijzigd door 15lila op 25 okt 2009 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ik ga eerlijk zijn: Ik heb niet alles gelezen. Een helemaal eerlijk oordeel kan ik dus niet vellen.
Maar wat ik wel kan zeggen is het volgende. Eerst positief, ik vind dat je je de echte 'schrijvers-taal', zoals ik het maar noem, al wel meester hebt gemaakt. Je weet hoe je dingen op papier moet zetten.
Maar dan de kritiek. De reden dat ik het niet afgelezen heb, is omdat het niet vlot leest. Het is zwaar om te lezen, voor mij omdat ik de tik heb dat ik val over ieder spellingsfoutje of werkwoordsfoutje (en dat zijn er heel veel, te veel om allemaal te corrigeren). Het is zo zonde, want je schrijft best goed. Het verhaal is ook goed, althans, van wat ik ervan heb gelezen. Maar het kan echt nog zo veel mooier dan dit, als je de moeite neemt om hoofdletters en punten te plaatsen (zoals Sabbientje al zei) en te letten op persoonsvormen met een t of dt en voltooide deelwoorden meestal met een d. Dat soort dingen.
Kortom, inhoudelijk heb je het in je, maar qua spelling kun je nog een hoop verbeteren.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...

-Herman van Veen
15lila
Balpen
Balpen

ik heb nogal moeite met spelling,
ik ben namelijk pas dertien geworden en zit nog op het bassis onderwijs.
ik zal de schrijf foutjes er uit laten halen, ik vind het persoonlijk heel stom van mezelf dat ik meteen heel veel heb gepost.
Het kom hier op neer : De spelling is voor mij eigelijk nogal een probleem.
Sabbientje
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Je kan daarom ook beter niet meteen 20 verhalen posten.
Het is leuk dat je zo enthousiast bent, dat wel, maar heel veel mensen hebben zoiets van "Heeft die nu alweer een nieuw verhaal gepost"
Vooral omdat je zelf al zegt dat je wat problemen ondervind met spelling.
Ik denk als je meer de tijd neemt voor je iets post. Je zelf meer foutjes eruit kan halen.
Laat de spellingscontrole van Word eens los op je verhalen, dat helpt al een heel eind.
Daarna lees je je verhalen zelf nog eens op je gemak door. Kijk waar je denkt dat je nog iets mist, waar je zelf het idee hebt waar nog wat verbetering nodig is.
Plaats dan je verhaal en kijk hoe de reacties zijn.
Vervolgens kun je die reacties weer verwerken in een volgend verhaal.

Schrijven, lezen, reacties ontvangen, herschrijven, opnieuw lezen. Het hoort er allemaal bij ;)

Ik heb verhalen gehad die ik 5 keer opnieuw geschreven heb, vanwege reacties op eerdere stukken. Gewoon dat je ineens ziet dat je eigenlijk nog iets mist.

Mijn tip is dan ook vooral: Neem de tijd. Post niet zoveel in 1 keer. Maar post iets, als er reacties komen dan kun je die in een volgend stuk/verhaal verwerken.
Kijk goed naar alle tips die overal gegeven worden. Ze kunnen jou ook helpen met het verbeteren van jouw schrijfwerk. :)

Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Sabbientje schreef: Laat de spellingscontrole van Word eens los op je verhalen, dat helpt al een heel eind.
Waar, maar pas hier wel op. Werkwoordsfoutjes haalt Word er namelijk niet uit: word en wordt is allebei goed Nederlands, maar wanneer gebruik je wat? (Om een voorbeeld te noemen.)
Als je wilt kan ik je wel helpen met spelling, ik vis er wel vaker dingen uit. Als je er vaak mee oefent gaat het vanzelf beter, toen ik in groep 4/5 zat had ik ook moeite met spelling. Dat werd steeds minder en nu heb ik nergens meer last van.
Wat je ook doet, niet moedeloos worden omdat je moeite hebt met spelling, want je schrijft voor de rest best goed! :)
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...

-Herman van Veen
Sabbientje
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Op verzoek van schrijver naar Archief verplaatst

Gesloten

Terug naar “Het Dramatheater”