Hun eerste vakantie (de titel kan veranderd worden)

Hier kun je verhalen vinden waar langer dan een half jaar niet aan geschreven is of op gereageerd. De verwachting is dat deze verhalen niet meer afgemaakt worden. Staat jouw verhaal hier en wil je verder schrijven? Neem dan even contact op met één van de moderators, dan wordt je verhaal teruggezet.
Gesloten
Muiss
Balpen
Balpen

*

Proloog

*
“Hoi vriendje lief!” zeg ik met een glimlach door de telefoon als ik heb opgenomen. Ik had Tom een paar uur geleden nog aan de telefoon gehad.
“Hoi Nora. Ik wilde je nog even iets vragen. Eigenlijk belde ik je daarvoor, maar ik was het helemaal vergeten. Komt vast omdat ik je mooie stem net hoorde.” Nora moest glimlachen. Tom was altijd ontzettend charmant. Hij wist hoe hij een meisje moest behandelen, en deed ontzettend leuk met haar. Ze waren nu ongeveer een jaar bij elkaar. Ze had Tom ontmoet toen ze samen met haar beste vriendin naar een studentenfeest ging in een studentenhuis. Ze vond het binnen in dat huis een ontzettende rotzooi en besloot de tuin op te zoeken. Daar zag ze een stoel staan en besloot er op te zitten. De lucht was ontzettend helder, en ze kon de maan en de sterren zien. Na een tijdje kwam er een jongen naast haar zitten en ging ook naar de sterren kijken. Het klinkt ontzettend romantisch, en dat was het ook. Na een tijdje daten hadden ze voor het eerst met elkaar gezoend. En na die zoen kwamen er nog altijd meer.
“Tommietom! Wat ben je toch Charmant. Wat wilde je vragen?” grinnikte Nora.
“Over een anderhalve maand is ons tweede jaar weer afgesloten. We werken beiden hard, en ik denk dat het leuk is om samen op vakantie te gaan.” Hij wachtte even.
“Misschien kunnen we samen naar Griekenland, of Italie, of zoals iedereen naar Turkije.” Vervolgde hij.
“Dat klinkt wel luxe. Ik vind het een tof idee. Ik check het internet van de week wel. Misschien is er ergens wel een leuke aanbieding. Het lijkt mij heerlijk om met jou op vakantie te gaan.” Antwoordde ik. Meestal ga ik samen met Yasmin op vakantie. Yasmin en ik zijn twee handen op één buik. Het klinkt heel cliché maar ook haar heb ik op de peuterschool leren kennen. Ze vroeg aan mij of ik een keertje bij haar met de barbies wilde spelen. Ik hield totaal niet van barbies, maar toch stemde ik in. Ik hield meer van mijn eigen baby-born. Nu merk ik dat we nog steeds niet op elkaar lijken. Ik hou van betrouwbare type mannen, Yasmin valt op de foutste types. Ik hou meer van de kroeg, en Yasmin meer van de discotheek.
Ik vind mijn moeder leuk en lief, Yasmin is iemand die niet van familie houdt. We zijn net zo verschillend als dacht en nacht, zwart of wit, warmte en kou, en ga zo maar door.
“Heb je morgenavond iets te doen?” vroeg Tom aan mij.
“Ik heb niks te doen. Ik zat te denken om vroeg naar bed te gaan,” antwoordde ik hem. Ik was de laatste tijd best wel moe doordat ik de laatste tijd veel te sociaal was.
“Dat klinkt niet super. Zullen we morgen naar het reisbureau? Ik geloof dat het morgen koopavond is,” reageerde hij.
“Het is morgen vrijdagavond. Helemaal correct. Dat je dat onthoudt.” Shoppen was niks voor Tom. Hij vond het vreselijk om winkels in en uit te gaan. Games kopen vond hij leuk, maar kleren kopen vond hij maar niks.
“Zullen we om 6 uur op mijn kamer afspreken? Ik wil wel voor je koken. We kunnen bedenken waar we naar toe willen gaan. En ondertussen zie ik jou.”
“Prima! 6 uur ben ik bij je schat! Ik ga weer leren. Maandag heb ik een grote toets.” Antwoord ik.

Het lijkt mij heerlijk om op vakantie te gaan met je vriend. Ik was vroeger vaak met mijn ouders naar de mooiste oorden. Heel vaak zag ik in het zwembad, of op excursie een verliefd stelletje. En nu werd het eindelijk werkelijkheid voor mij.
Ik pak mijn boeken er bij en leg het goede hoofdstuk open. Ik studeer pedagogiek op de Hogeschool in Utecht. Ik ga op mijn bed liggen en begin met het lezen van het hoofdstuk dat ik moet leren.

“Wat lijkt je van Marokko?” vraagt Tom de volgende avond. We zijn op zijn kamer gebakken aardappels, een kipfiletje en een sla. Hij had voor een keertje zijn kamer netjes gemaakt. “Doet mij denken aan twee Danielle Steel boeken,” antwoord ik met een grijns.
“Danielle Who?” Tom kijkt mij vragend aan.
“Danielle Steel? Jill Mansell? Sophie Kinsella? Nooit in mijn boekenkast gekeken?” vraag ik lachend.
“Oh.. zo een zwijmel boek. Als je alleen dat zei wist ik genoeg,” Tom geeft mij een knipoog.
“Nou, het ging wel over een aardbeving in Marokko. Daar heb ik niet zo heel veel zin in. En er is ontzettend veel woestijn. Meer dan woestijn is er niet te zien,” zeg ik stug tegen hem.
“Prima, dan wordt het dus geen Marokko. Ik ben ooit naar Tunesie geweest, en dat lijkt er inderdaad veel op.” Even fronste hij. “Wat dacht je dan van Griekenland? Niet perse Kreta, want dat is echt alleen maar feesten. Maar Kos en Samos heb je bijvoorbeeld ook nog,”
“Dat klinkt wel tof! Zullen we vanavond een reisgids vragen bij het reisbureau?” vraag ik aan hem.
“Dat vind ik goed. Wil je dan ook nog even met mij mee naar de Sting? Ik moet nog een nieuwe broek.” Antwoordt Tom. Ik moet lachen.
“Wat lach je Noor? Ik ben echt serieus. Ik wil er maar een paar minuten heen. Daarna heb ik namelijk afgesproken met Henk.” Henk was Tom’s beste vriend.
“Ik wil toch vroeg naar bed gaan. Ik moet echt uitrusten voor het grote tentamen van maandag. Als ik deze niet haal heb ik mijn punten voor dit jaar niet binnen.”
“Dat is nog even spannend! Ik heb mijn punten bijna binnen. Volgende week moet ik een verslag af hebben, en ik neem aan dat deze goed is. Als dat zo is heb ik de punten binnen.” Tom glimlachte bij deze gedachte. Tom deed de studie Communicatiewetenschappen. Het is best een pittige studie, maar Tom doet het uitstekend.
Ik leg het bestek neer. Mijn bord is leeg, en ik vond het lekker. Samen ruimden we de tafel af en waste we af in de openbare keuken.
Tom woont in een studentenhuis. Er waren 6 kamers en er was een openbare keuken met badkamer. Hij had het wel getroffen met dit studentenhuis. De baas wilde niet dat het een rotzooi werd en elke week kwam hij even langs. Zo bleef het netjes in het huis.
Ik woon samen met Yasmin in een appartementje. We hebben beiden een slaapkamer en een gezamenlijke woonkamer. Daar aanvast was een klein keukentje en een badkamer met bad. Duur was het appartementje niet. We deelden samen de kosten, en onze ouders hadden een bijdrage.

Tom pakte beide jassen. De ene gaf hij aan mij, en de andere deed hij zelf aan. “Had ik al gezegd dat ik van je hou?” vraagt hij aan mij.
“Nee, dat heb je niet,” antwoordde ik met een glimlach. Ik wist wat er nu kwam. Meestal zei hij het op een speelse manier.
Samen liepen we het studentenhuis uit. Ik pak mijn vriend bij de hand en samen lopen we naar het centrum van Utrecht. We komen uit bij een reisbureau.
We wachten onze beurt af. Op een gegeven moment mogen we zitten bij een bureau. Tom neemt het woord.
“We willen graag in de zomervakantie op vakantie met elkaar. Het is onze eerste vakantie samen, en we willen graag een zonvakantie boeken,” verteld hij aan de mevrouw die aan het bureau zit.
“Dan heb ik de ideale vakantie voor jullie. Wat dachten jullie van een vakantie naar Turkije? Alanya is de bestemming van de zomer! Zon, zee, strand en uitgaansgelegenheden ook. Jullie kunnen de cultuur ook opzoeken. Maar de jeugd vindt dat volgens mij maar niks,” Verteld ze aan het stelletje.
Ik kijk naar Tom. Tom fronst. Volgens mij vind hij Turkije niet echt leuk. “Dat lijkt mij niet heel erg leuk. We dachten meer aan Griekenland. Samos, Korfu en Kos lijken ons leuke eilanden om naar toe te gaan.”
Na een tijdje overleggen had de vrouw de goedkoopste en mooiste reis voor Nora en Tom gevonden.
Midden Augustus vertrekken ze met ArkeFly naar Samos. Hier blijven ze drie dagen, daarna gaan ze naar Korfu en als laatste gaan ze naar een onbekend eiland waar ze de naam niet van onthouden.

Een halfuurtje later lopen ze samen weer het reisbureau uit. Ze lopen naar het pleintje bij de Dom. “Tom, ik heb ontzettend veel zin om met jou 10 dagen op vakantie te gaan. Voordat we het weten zijn we er!” Ik kijk hem aan. Hij glimlacht.
“Schatje, ik vind je geweldig! Ik dacht precies hetzelfde!” Hij geeft haar een kus op haar voorhoofd. “Ik hou van je, Noor! Voor altijd!”
Zachtjes zeg ik hetzelfde tegen hem.
Laatst gewijzigd door Patrick op 23 aug 2010 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vet gedrukt weggehaald
Soms wou ik dat ik processen in mijn leven ook kon beëindigen met ctrl + alt + del
Muiss
Balpen
Balpen

Hoofdstuk 1.

”Eindelijk, we hebben onze koffers,” Tom liep voor mij samen met mijn grote dikke koffer, en zijn kleine koffer waar blijkbaar alles in past. Hoe hij dat doet, is voor mij echt een vraagteken. Ik heb geprobeerd alles zo goed mogelijk in te pakken. Dat ik één van mijn leukste zomerjurkjes moest laten liggen omdat ik liever twee nieuwe bikini’s wilde mee nemen vind ik nog steeds jammer.
We moesten net een halfuur wachten voordat eindelijk onze koffers over de band kwamen.
“Lukt het je wel?” vraag ik bezorgd. We lopen het vliegveld van Samos uit. Voor onze neus wacht een bus ons op. We geven onze koffers af en lopen achter elkaar aan de bus in. Ik kijk mijn ogen uit. Kijken naar mensen vind ik al een boeiend iets, maar deze toeristen verslaan echt alles. Een man met een hawaii shirt en een cowboyhoed zit ons aan te grijnzen. Met een kleine glimlach lach ik terug. Een dikke vrouw met een zelfgemaakte jurk waar haar borsten nog beter uitkomen zit naast hem. Blijkbaar is het een koppel want ook deze mevrouw grijnst naar ons. We lopen door en zien allemaal verschillende mensen. Allemaal met een andere gedachte van de reis en een ander levensverhaal.
Snel gaan we achter een koppel zitten die samen met hun drie kinderen ook hier op vakantie gaan. De kinderen praten druk door elkaar, en gillen steeds als ze iets anders zien.
Ik probeer mij in te houden. Ik ben op vakantie, en ik heb geen zin in irritaties.
Ik glimlach naar Tom. “Wat zullen we als eerst doen? Een plons in het zwembad nemen, of een wandeling door de heuvels?” vraag ik.
Tom kijkt mij serieus aan. “Ik denk toch dat ik liever voor de bergtocht ga,” antwoord hij nuchter.
“Lijkt mij een prima idee voor volgende week donderdag. Maar nu ga ik liever zonnen en zwemmen.” De bus begint te rijden. We rijden langs kleine huisjes met een crèmekleur. We zien kleine mannetjes samen in een cafe een spelletje spelen. Langzaam gaat de reis voort. Ik zie zelfs kratten Heiniken en Amstel, samen met een bepaalde biersoort uit Griekenland. Dat doet de naam in Nederland weer goed.
Na een paar keer stil te staan mogen we er eindelijk uit. Ik pak mijn handtas bij de hand, loop samen met Tom de bus uit. Tom pakt de koffers, en we lopen naar de receptie.

Met de sleutel in onze handen lopen we naar ons appartementje. We moeten twee trappen op. Voor mij is het geen moeite, maar bij Tom staat het zweet op zijn rug. Hij moet nog steeds onze twee koffers mee tillen.
“Zal ik anders mijn koffer mee nemen?” vraag ik aan hem als hij nog maar halverwege de trap is.
“Dat is veel te zwaar voor je,” antwoord hij met een betrokken gezicht.
Ik glimlach bij zijn antwoord. Gelukkig, ik ben liever lui dan moe.

Tom doet het licht aan van ons appartement. Ik had echt geen vijfsterrenhotel in gedachten, maar dit is nog geen eens een hotel met sterren.
Toen Tom de deur open deed kwam er een lucht op ons af die rook naar zuurkool met vieze sokken. Ik heb maar snel een knijper op mijn neus gedaan.
Ook onze bedden waren nog niet opgemaakt. Toen we het vroegen aan een personeelslid antwoordde ze dat dit niet bij de prijs is ingegrepen. Je moet er wat meer voor betalen. Toen we geregeld hadden dat we dit wel wilden, vertrok ze met 60 euro.
Tom pakt de koffers en zet ze op de kamer.
“We hebben nog twee andere appartementen. Dat moeten we niet vergeten. Waarschijnlijk zijn ze in Kos en Corfu een stuk aantrekkelijker,” Ik antwoord iets onbestaanbaars. Snel doe ik mijn koffer open en pak één van mijn bikini’s. Totaal heb ik er vier mee genomen. Veel vind ik dat niet.
Ik doe mijn bikni aan. Ook Tom doet zijn zwemshort aan. Hij heeft er zelf twee meegenomen. Hij doet er een boxer onder.
Hij pakt mij bij de hand en samen lopen we het appartement uit. We kijken elkaar aan en glimlachen.
“Schatje,” zegt Tom tegen mij. “Probeer je nu een keer niet als een diva te gedragen en voel je vrij. Je kent niemand, je komt ze nooit meer tegen en voor mij hoef je je niet meer te schamen,” zegt hij nuchter.
Ik schaam mij stiekem nog steeds. Ik vind het vreselijk om bij hem te plassen. Hij hoort dat, en dan schaam ik mij diep. Het is menselijk, dat weet ik heus wel. Maar het is niet het leukste moment als ik met hem ben. Ik vind het ook vreselijk om in ochtendadem wakker te worden. Hij heeft het meestal veel erger dan ik, maar ik probeer het zo goed mogelijk weg te werken. Meestal heb ik in mijn tas kauwgom liggen, deze eet ik dan. En daarna, als we elkaar een ochtendkusje hebben gegeven poets ik mijn tanden. Een perfecte oplossing vind ik dat. Maar om nu mij helemaal vrij te voelen vind ik ook niks.
“Gedraag ik mij als een diva?” vraag ik aan hem. Ik draag vaak pumps, dan lijk ik langer. Ik loop vaak met jurkjes, houd niet van slechte manieren, maar om mij een diva te noemen vind ik ook weer niks.
“Je snapt wel wat ik bedoel,” antwoord hij nuchter. Ik grijns naar hem.

Ik loop direct naar twee ligstoelen. Leg snel mijn handdoek er op, en ga er op liggen. “Ga je mee zwemmen?” vraagt Tom aan mij.
“Straks. Ik wil eerst van je weten of het zwembadwater niet te koud is,” antwoord ik.
“Prima. Dat vertel ik je zo.” Hij pakt mij op, en loopt met me naar het zwembad. Voordat ik het weet lig ik er al in. Met een boos gezicht kijk ik hem aan. Hij grijnst van oor tot oor.
“Je kunt zelf het beste voelen of het water warm of koud is, schat.”
Ik glimlach naar hem. Ik kan niet snel boos zijn. Af en toe ben ik echt wel boos, maar als ik hem dan zie lachen is het direct goed.
Ik zwem naar hem toe en geef hem een kus op zijn wang. We glimlachen. Ik loop het water uit, en wil weer op mijn ligstoel liggen. Tot mijn grote schrik ligt er een vrouw op. Een tientonner, met blote borsten. Ze ligt op mijn handdoek. Hoe durft ze.
Ik loop op haar af.
“Goede middag,” zeg ik tegen haar. Ze kijkt mij vreemd aan.
“Guten tag,” antwoord ze. Dat heb ik dan. De tientonner met blote borsten spreekt Duits. Ik kan goed Frans, ik kan goed Engels. Maar Duits vind ik de lelijkste taal die er bestaat. Vandaar dat ik op de middelbare school eigenlijk niet oplette, en zo snel mogelijk dit vak heb laten vallen. Ik probeer het wel in het Engels. Ik weet dat Duitsers er niet goed in zijn, maar ik kan geen Duits over mijn lippen krijgen.
“That’s is … ” Kom op, wat is het Engelse woord voor handdoek nou? Ik kijk bedenkelijk. Ik weet het niet meer. Ik zeg altijd tegen mensen dat ik best goed Engels kan, en nu ik het Engels nodig heb kom ik niet eens meer uit mijn woorden. De vrouw kijkt mij vreemd aan.
Ik moest mij vrij voelen van Tom dus besluit ik dat maar te doen.
Ik pak de handdoek en trek er aan. De vrouw kijkt mij boos aan.
“What’s the problem?” vraagt ze. Oh, yes ze kan toch wel Engels.
“That’s You. You sitting at my chair,”
Ze kijkt mij nog bozer aan. “No, it is from the Hotel. Also the (handdoek (moet ik opzoeken, maar heb geen internet op de coputer)) is from me. The (handdoek) from you is there,” antwoord ze. Ik kijk om mij heen. En opeens zie ik twee ligstoelen met een handdoek er over heen. Ik kijk haar aan, en bloos. Ik had dus verkeerd gekeken. Snel kijk ik achterom om te zien of Tom het tafereel zag. Hij kijkt mij aan en geeft een knipoog. Hij heeft het dus gezien.
“I’m sorry. Ik zag het niet,” antwoord ik. Snel loop ik naar onze eigen ligstoelen en ga er op liggen.
Ik doe mijn ogen dicht en probeer te slapen. Op een gegeven moment hangt er een schaduw over mij heen.
“Ga weg Tom! Ik slaap!” zeg ik.
“Wat zeg je?” vraagt de schaduw.
“Ga nou weg! Probeer mij niet weer over te halen om te zwemmen. Ik wil zonnen!”
“Ik denk dat je de verkeerde voor je hebt. Ik ben je vriend niet.” Ik doe mijn ogen open. Tot mijn grote schrik heb ik nog nooit zo een lekkere hunk gezien. Ik zeg inderdaad hunk, want dat is hij ook. Hij heeft een bruine gloed over zich heen, een mooie platte buik, bruin tot zwart haar, en bruine ogen. Zijn Zwemshort is perfect, en ook zijn slippers er onder zijn goed voor elkaar.
“Ik wilde je alleen vragen of je vanavond ook uit gaat,” zegt hij met een grijns.
“Oh,” stamel ik. “Ik denk het wel. Je bent een propper?” vraag ik aan hem. Hij glimlacht.
“Bijna goed. Ik ben geen propper. Dat vind ik maar niks. Ik werk in de bar, en ik zag je liggen. Ik dacht, kijken of ik je nog een keer zie,” antwoordt hij.
“Over welke club heb je het?” vraag ik aan hem.
“La Pampos. Genoeg cocktails voor iedereen, een mooie dansvloer, en leuke barkeepers,’’ zegt hij.
“Ik zal het er over hebben met mijn vriendinnen, en ook met mijn homovriend,” zo merkt hij dat ik geen verkering heb. Prima smoes, en hij hoeft het niet te weten. Flirten mag best op zijn tijd.
“Je homovriend is dus Tom?” vraagt hij.
Ik kijk hem aan. “Tom is een oud klasgenoot van mij. We waren vroeger vrienden. Mijn vriendin zit daar.” Hij wijst naar een meisje met rood haar.
“Tom kwam ik net tegen in het zwembad. Hij herkende mij. Het was een grapje van ons, sorry Nora,” antwoordt hij.
“Ik en Janieke gaan vanavond wel naar La Pampos. Tom heb ik ook uitgenodigd. Hij zou mij sms’en als hij weet wat jullie gaan doen!”
“Ik bedoelde niks over vriendinnen en homovriendjes. Ik wilde ook een grap maken. Maar die is een beetje mislukt… geloof ik,” zeg ik. Hij glimlacht.
“Ik vind het leuk om je te zien. Tom had het er vorig jaar al over toen we elkaar 5 minuten spraken. Hij had het over een Nora. Die Nora wat ontzettend grappig, leuk, lief en knap. Nou dat ben je ook!” zegt hij.
“Bedankt! Misschien tot vanavond!” Hij loopt weg. Ik zie dat Tom bij Janieke is. Ik hoop dat ze net zo leuk was als deze jongen. Ik weet zijn naam niet eens. Ik besluit het straks aan Tom te vragen.
Ik doe mijn zonnebril weer voor mijn ogen, en doe mijn ogen dicht.

“Had je nou gehoord wie ik tegen kwam?” vroeg Tom aan mij.We lopen door de lobby naar het restaurant van het hotel.
“Ja, je oude school vriend.”
“Ja, Mees. We hadden vroeger zo veel lol. We zijn ontzettend vaak uit de klas gestuurd. Op een gegeven moment zijn we elkaar uit het oog verloren. Ik ging communicatie doen, en hij ging iets met bewegingswetenschappen doen,”
“Hij was wel aardig! En jullie grap over proppers was ook goed bedacht. Ik trapte er helemaal in.”
“”Vanavond gaan we dus op stap met elkaar?” vraagt hij aan mij. Ondertussen zitten we aan een donkere tafel. Om ons heen zie ik allemaal donker hout. Ik vind het geen mooi restaurant. Morgen wil ik ergens anders eten.
“Prima! Ik vind het wel leuk om meer vrienden van je te ontmoeten! Over 4 dagen zijn we hier toch weg. Dan hebben we genoeg tijd met elkaar,” antwoord ik. Over vier dagen zouden we met de boot naar Kos gaan. Hopelijk is het een grote boot, anders word ik echt zeeziek.
“Ik zal Mees sms’en,” zegt Tom.
Soms wou ik dat ik processen in mijn leven ook kon beëindigen met ctrl + alt + del
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Proloog

*
“Hoi vriendje lief!” zeg ik met een glimlach door de telefoon als ik heb opgenomen. Ik had Tom een paar uur geleden nog aan de telefoon gehad.
In je eerste zin sla je over in Tijden, je eerste zin is in T.T daarna ga je over in V.T
Na een tijdje kwam er een jongen naast haar zitten en ging ook naar de sterren kijken.

In deze zin ga je in derde pov schrijven in plaats van eerste :) heheh klein foutje
“Tommietom! Wat ben je toch Charmant. Wat wilde je vragen?” grinnikte Nora.
Charmant zonder hoofdletter :P
We zijn net zo verschillend als dacht en nacht, zwart of wit, warmte en kou, en ga zo maar door.
Het is niet dacht maar dag denk ik, snelheids foutje :P
Ik was de laatste tijd best wel moe doordat ik de laatste tijd veel te sociaal was.
twee keer laatste tijd in een zin gebruiken klinkt niet erg mooi in een zin.
Antwoord ik.
Dit moet antwoordde ik zijn, anders verander je de tijd weer dit doe je in de volgende tijd weer dus misschien moet je dat nog eens op je hele verhaal nakijken of je het in een tijd heb staan.

“Wat lijkt je van Marokko?” vraagt Tom de volgende avond. We zijn op zijn kamer gebakken aardappels, een kipfiletje en een sla. Hij had voor een keertje zijn kamer netjes gemaakt.
Wat lijkt je van Marokko lijkt me geen goed zin, volgens mij moet het wat vind je van marrokka zijn.

belangrijkste punt is dus vooral dat je in een bepaalde tijd blijft schrijven, de rest zijn volgens mij alleen snelheids foutjes :P die zul je zelf ook wel ontdekken als je het naleest:)

Voor de rest leuk stukje ga zo je tweede hoofdstuk beoordelen, ben wel nieuwsgierig waar het verhaal na uitloop. Hoop dat het lekker origineel word :P

succes met verder schrijven.
Laatst gewijzigd door xIMISSYOU op 25 aug 2010 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes aan post toegevoegd, dit houd je posts overzichtelijk
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Gesloten

Terug naar “Het Romantische Prieel”