Reinaert de vos (toneeltje)

Hier kun je verhalen vinden waar langer dan een half jaar niet aan geschreven is of op gereageerd. De verwachting is dat deze verhalen niet meer afgemaakt worden. Staat jouw verhaal hier en wil je verder schrijven? Neem dan even contact op met één van de moderators, dan wordt je verhaal teruggezet.
Gesloten
Jojolientje
Potlood
Potlood

Dit is een modernere versie op de veel bekende verhalen over een sluwe vos. De personages zijn allemaal dieren, daarmee dat er vos, haan enzo. staat (de presentator is een koe, dat staat voor de rest nergens vermeld). Het is een toneel dus er staan allerlei aanwijzingen bij voor de acteurs. Ik hoop dat je dat niet stoort.

SCENE 1
Links op het toneel staat de verteller. Rechts en wat meer naar achteren een tafel met daarop de dode koning en een groep rouwenden. In het midden een televisie (met uiteraard een nieuwslezer).
De groep rouwenden doet heel deze scène alsof ze heel veel verdriet hebben om het overlijden van de koning.

nieuwslezer
‘Wel beste kijkers, het hoogtepunt van vandaag is zeer schokkend en heeft een paar dramatische gevolgen. Onze koning is namelijk deze nacht dood aangetroffen in zijn slaapkamer. De doodsoorzaak is nog onbekend…’

Verteller ‘onderbreekt’ nieuwslezer d.w.z. dat het beeld stilstaat.

verteller
‘Met dit nieuwsbericht begint dit verhaal want de koning is geen natuurlijke dood gestorven. Zeker niet omdat de troonopvolgers een paar weken hiervoor gestorven waren door de Mexicaanse griep. Het koningshuis is niet meer zo talrijk, maar dat zul je nog wel zien.’

De verteller kijkt terug naar de tv waarop de nieuwsuitzending terug begint.

nieuwslezer
‘De regering heeft dus samen met het koningshuis besloten om een show te organiseren; “Koningshuis zoekt koning”. Iedereen die zich geroepen voelt, mag zich kandidaat stellen. Deze nieuwe show zal twee vrijdagavonden uitgezonden worden op vtm.’
Laatst gewijzigd door Jojolientje op 13 nov 2010 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is not the amount of breaths you take, it's the moments that take your breath away"
Jojolientje
Potlood
Potlood

SCENE 2

De verteller geeft nog wat meer uitleg terwijl de rest van decor en/of kostuum verandert (niet te groots natuurlijk, maar de tv moet weg, de nieuwslezer verandert in de presentator…). Nu bevinden we ons op de set van de eerste aflevering van de show.

verteller
‘Deze show is meteen een daverend succes bij de bevolking, maar wat zijn niet weten is dat het er niet altijd even correct aan toegaat en wat de ware bedoelingen zijn van de kandidaten.’

presentator
‘Beste Belgen, vandaag is de eerste aflevering waarin u mag bepalen wie de nieuwe koning zal worden. We beginnen met het voorstellen van onze kandidaten. Eerst en vooral hebben we meneer Jos de Vos, daarna Winnie, vervolgens Ms. Black en last but not least; Jean-Luc d’Haene. Het is dus de bedoeling dat de kandidaten opdrachten uitvoeren en na elke opdracht is er een tussenstand. Er komen 3 opdrachten en de kijker zelf mag beslissen wie hij als koning wil. Naast de punten die de kandidaat krijgt bij het zo goed mogelijk uitvoeren van de opdracht, kan u stemmen via sms. Voor de volgende opdracht worden die stemmen bekend gemaakt om zo een winnaar aan te duiden. Laten we beginnen! Alles staat al klaar. De kandidaten moeten dit koordje met een balpen aan hun broek vastmaken en daarna, we zijn niet voor niets Belgen, in dit bierflesje mikken. Wie het eerst is, krijgt 5 punten, de volgende krijgt er 3 en degenen daarna 2. Maar, pas op! Als je de meeste stemmen hebt, krijg je 4 punten dus het is niet alleen voldoende om eerste te zijn, je moet ook je volk voor je winnen met de manier waarop je de opdracht volbrengt. Als ik op het fluitje blaas, moet iedereen zijn pogingen staken. Oké? Iedereen klaar? De timer begint … nu! ’

Vos, beer, schaap en haan doen hun best om de balpen in het flesje te krijgen. De haan is het eerst, de vos ziet dit en maakt er vervolgens een hele show van hoe hij zijn balpen in het flesje zet. De wolf eindigt voorlaatste, het schaap laatste en de beer tweede. De beer stoot een flesje om in de drukte en het schaap krijgt de schuld. Tijdens deze wedstrijd is het de bedoeling dat de deelnemers zichzelf aanmoedigen, zodat het een beetje rumoerig is.

presentator
‘Pas op! Er is een flesje gevallen! … Ja, kijk mensen de haan is eerst, nee maar, kijk eens wat een capriolen Jos de Vos allemaal uithaalt! Hij is er als tweede in geslaagd om de balpen erin te krijgen. Jullie weten wat dit wil zeggen. ’

De presentator blaast op een fluitje en iedereen stopt. Vos en haan kijken triomfantelijk, beer kijkt beschuldigend naar het schaap. De presentator loopt naar de haan en legt een arm om zijn schouders.

presentator
‘Onze winnaar beste mensen! Zeg nu eens d’Haene, is deze opdracht nu echt zo gemakkelijk als hij eruit ziet?’

haan
‘Nee, belange niet. Ik heb nog nooit een bierflesje van uit deze richting gezien…’

De rest van de kandidaten -maar niet de vos - fluisteren onder elkaar of hij het wel kon zien, met zijn dikke buik! Ze beginnen ook een beetje te grinniken.

‘…maar ik vind het een heel originele opdracht. Ik ga het zeker voorstellen aan de jeugdbeweging, ik denk dat mijn zoontje dit een beetje gemakkelijker zal kunnen dan ik.’

presentator
‘Ach zo. Wel, ik hoop voor jou dat je België ook overtuigd hebt, want Jos heeft ook wel wat dingen uitgehaald. We gaan er nu jammer genoeg even tussenuit. Loop niet weg en vergeet niet om te stemmen op je favoriete koning. Hier is het nummer nog eens: 0800/520 032.’
"Life is not the amount of breaths you take, it's the moments that take your breath away"
Sabbientje
Fijnschrijver
Fijnschrijver

He, leuk verhaal.

Is weer eens iets anders zo'n toneelstuk.
Hee origineel. Ga vooral door :P
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.
Jojolientje
Potlood
Potlood

De presentator en de kandidaten lopen het ‘podium’ af en gaan naar een hoekje van de klas. Terwijl ze weglopen is de beer een beetje boos op het schaap en zegt beschuldigend iets in de aard van “als je dat flesje niet had laten vallen, was ik gewonnen!”. Ze staan wat bijeen en beginnen een babbeltje met elkaar. De vos loopt echter rond en foefelt hier en daar aan wat dingen (de kartonnen dozen die als frietketels gaan dienen). Zodra de vos aan de frietketels staat, bevriest het beeld.

verteller
‘Tijdens de reclame leerden de spelers elkaar wat beter kennen. Alleen Jos de Vos hield zich wat afzijdig. Hij deed zelfs niet mee met de discussies over hoe de koning gestorven was, terwijl hij normaal heel graag aan dit soort discussies meedeed. De anderen merkten zelfs niet op dat hij rondsnuffelde en wat aan de materialen aan het prutsen was. Afijn, je zult zien hoe het verder verloopt.’

De rest loopt terug naar het ‘podium’, maar een beetje in een warboel zodat de verteller de kans krijgt om zijn kostuum van de wolf aan te trekken en zich bij de rest neerzet.

presentator
‘Beste kijkers hier zijn we weer. Zodadelijk gaan we de tussenstand bekendmaken, maar eerst moet ik nog iets vertellen. We hebben er een nieuwe kandidaat bij! Mr. Wolfgang heeft een beetje vertraging opgelopen en kon daardoor de eerste opdracht niet bijwonen. We geven hem geen achterstand, hij krijgt gewoon 4 punten om mee te beginnen. D’Haene is als eerste geëindigd dus hij heeft 5 punten, Jos de Vos krijgt een mooie tweede plaats met 4 punten. Maar nu… de beslissing van onze kijkers…’

Presentator had een envelop vast en steekkaartjes met de punten. Hij opent nu de envelop en leest de resultaten op een spannende manier af.

‘… Eerst Winnie, hij heeft 2105 stemmen gehaald en krijgt daarvoor 2 extra punten. Ms. Black vertederde het publiek met 2507 stemmen en krijgt daarvoor ook 2 punten. D’Haene kreeg 2806 stemmen en nu 3 extra punten. Jos, je mag van geluk spreken. Jij krijgt 5 punten want je hebt … 3221 stemmen binnengekregen. Zo, Jos, wat vind je hier zelf van?’

vos
‘Wel, ik ben zeer blij dat televisiekijkend België niet meer op wild jaagt.’

Presentator lacht een brede nepglimlach en klapt op schouder van de vos.

presentator
‘Haha, wat een grapjas! Wel terug naar de strijd. We gaan verder met de tweede opdracht. Wolfgang, je kent het principe? Iedereen mag het laken van zijn tafel halen! Ja, je ziet het goed, een mandje patatjes en een frietketel. Jullie moeten de lekkerste frietjes maken. Een makkelijke opdracht niet? Begin maar, kwantiteit of snelheid telt bij deze opdracht niet. Het gaat om de kwaliteit [en een paar mensen uit het publiek mogen proeven!]’

De deelnemers trekken een gezicht, het zijn immers allemaal min of meer verwende mannen die nog maar zelden gekookt hebben en wijten zich zuchtend aan hun opdracht. Sommigen keuvelen gezellig met elkaar, maar de vos lijkt veel zelfvertrouwen te hebben en begint neuriënd aardappelen te schillen. Het schaap begint als tweede zijn frietjes te bakken, maar de frietketel vliegt in brand. Er ontstaat even wat paniek, maar het is snel opgelost. Iedereen legt zijn gebakken frietjes op een bord.
Jojolientje
Potlood
Potlood

presentator
‘Voila hier zijn we weer. [Wie wilt er proeven? Ja, kom maar naar voren.] Als je deze opdracht naar behoren hebt uitgevoerd, krijg je 7 punten, plus natuurlijk je stemmen van de kijkers, maar die volgen later. Eerst de frietjes van Wolfgang: ze zien er goed uit, niet te vettig of te lang gebakken, lekker goudbruin. Hm, lekker zijn ze ook, maar zouden er beter zijn? Jean-Luc, heb jij al eerder frietjes gebakken…’

Terwijl de presentator de frietjes van iedereen proeft, maakt hij ook een klein praatje met ze. Als het publiek proeft, dan proeft hij niet, maar vraagt hij hoeveel punten ze hem geven. Zo gaan we het rijtje af.

presentator
‘Dat was alweer een opdracht, de voorlaatste nog wel! Er volgt weer een kleine onderbreking om jullie de kans te geven te stemmen, maar dit keer wordt er ook iemand naar huis gestuurd. Tot zo dadelijk!’

Iedereen gaat terug naar de ‘kantine’ en de presentator doet alsof hij de spelregels van de volgende opdracht gaat uitleggen. De verteller begint weer en het beeld staat stil.

verteller
‘Niemand kon vermoeden wat er nog ging gebeuren, maar ja, we zijn niet helderziend. Maar ik ga nog niet te veel verklappen. Kijken jullie maar verder.’

Iedereen loopt terug naar het ‘podium’.

presentator
‘Wel beste kijkers, eens zien wie jullie favoriet is. De meeste stemmen voor deze opdracht gingen naar Wolfgang. Bravo, dat brengt je op 8 punten plus een 5 voor je frietjes. Dan, Jean-Luc (zucht) je bent goed begonnen, maar je frietjes waren iets minder. Je hebt 15 punten in totaal. Mr. Black, jij hebt echt geen geluk hè? Je frietketel vliegt in brand, niet zo populair onder de Belgen, jouw score is 8. Dan gaan we naar Jos de Vos die op eerste stond en nog steeds staat met 18 punten. Winnie, jij was geliefd onder onze kijkers en ook nu heb je van hen 4 punten gekregen wat jouw score brengt op 15. Ms. Black, dit houdt in dat jij terug naar huis mag.’

Schaap wandelt van het ‘podium’ met een triest gezicht. De rest van de kandidaten kijkt noga blij naargelang hun puntenstand.

‘Nu, ik heb zojuist de spelregels voor de laatste opdracht uitgelegd want die is helemaal niet zo simpel. Een koning moet zijn vaderland kennen dus we houden een dropping! De deelnemers worden ergens in Europa gedropt en zij mogen geen eigen geld gebruiken, geen luxueus transport en geen bezoek aan chique restaurantjes. Degenen die over twee dagen stipt als eerste terug zijn, wint de titel. Het is jammer dat we deze opdracht niet kunnen volgen met de camera, maar elke deelnemer krijgt een camera mee om een dagboek bij te houden. Jullie moeten nu deze blinddoek aandoen en dan worden jullie weggebracht. Onthoud beste kijkers, over 7 dagen hebben wij een afspraak!’

We verlaten het ‘podium’ en het schaap dat eerder de ‘set’ heeft verlaten, is nu verteller. We ruimen snel het decor op en terwijl we dat doen, speelt iemand met knuffels ofzo na hoe de deelnemers gedropt worden. De verteller begint te vertellen.
Jojolientje
Potlood
Potlood

SCENE 3

verteller
‘Nu begint het pas echt. Alle kandidaten werden per vliegtuig weggebracht. Jean-Luc belandde in Egypte, Wolfgang in Noord-Amerika, Winnie in Zweden en Jos de Vos zou normaal in Italië zitten. Maar je had waarschijnlijk al wel door dat er iets niet helemaal juist rond zijn gedrag. Hij heeft zijn piloot omgekocht en die heeft hem naar Egypte gebracht. Toen hij daar ‘toevallig’ het pad kruiste van Jean-Luc, reisden ze een poosje samen verder.’

Terwijl de verteller dit zei waren ze (de knuffeltjes) al gedropt en liepen de verschillende kandidaten rond, ieder in een hoek van de klas. De vos staat centraal dus hij staat bijna altijd ongeveer vooraan. Naargelang met wie hij reist of bezig is wandelt die naar voor. Nu loopt hij dus samen met de haan.

haan
‘Zeg Jos, vertel eens, waarom wil jij koning worden?’

vos
‘Ik dacht dat ik een geschikte kandidaat zou zijn, maar ik heb mezelf totaal verkeerd ingeschat. Jij zou dat veel beter doen.’

Ze lopen een poosje in stilte verder terwijl ze diep nadenken.

haan
‘Jos, weet jij eigenlijk hoe we verder moeten? Ik heb geen flauw idee.’

vos
‘We zijn bijna bij een dorpje en daar kun je in een stal slapen, maar ik moet nog iets doen in dat dorp. Je zult dus alleen verder moeten gaan, vriend. Maar ik ken de weg hier wel ongeveer ik zal voor de dageraad een plan bij je laten bezorgen en dan kun je verder.’

haan
‘Bedankt. Weet je zeker dat je zelf niet eerder wilt gaan, want je geeft mij nu wel een voorsprong.’

vos
‘Zoals ik al zei, ben ikzelf niet zo geschikt voor een functie als koning. Je verdient het.’

Ze lopen verder in stilte. De vos met een sluw glimlachje en de haan met een blij gezicht, hopend en denkend aan zijn overwinning. In het dorpje gaan ze direct slapen. Vos pakt touw en legt dat om de nek van de haan en wurgt hem langzaam, na een paar minuten, perfect getimed, komt er een andere man binnen die het lichaam meeneemt. Vos gaat naar buiten en wandelt snel mogelijk weg.

verteller
‘Je ziet dat Jos het spel zeer sluw speelde. Hij had voor de dropping de luchthaven omgekocht zodat hij wist waar zijn concurrenten gedropt werden. Daarna had hij in het dorp in Egypte met wat geld staan zwaaien en hij kreeg hulp en een busje naar de luchthaven. Hij vertrok naar Zweden waar hij natuurlijk Winnie tegenkwam.’

Winnie is naar voren komen wandelen en ze rusten nu samen uit.

beer
‘Waarom beschouw je ons niet als vijanden, Jos? Eigenlijk zijn we dat wel.”

vos
‘We zijn verwanten van elkaar en ik vind niet dat je zulke banden moet verwaarlozen. Ze kunnen je later nog altijd van pas komen. Ik heb eigenlijk meegedaan om jou te steunen, ik zie mezelf niet echt als zo iemand die regeert en gezag uitoefent. Jij zou veel gemakkelijker mensen aan je zijde scharen.’

beer
‘Dat meen je niet Jos! Al die opdrachten voor niets!’

vos
‘Ik ben wel degelijk serieus. Ik ben je komen opzoeken om je verder op weg te helpen en dan ga ik terug naar huis. In mijn zeteltje kijken hoe jij gekroond wordt.’

beer
‘Maar, maar… en jij dan?’

vos
‘Ik heb mijn vrouw en kinderen, en jou als vriend. Dat is alles wat men maar nodig heeft. Nu genoeg vragen, ik ga je nu uitleggen hoe je terug in België raakt.’

verteller
‘En Jos had weer iemand liggen. Hij stuurde Winnie recht in de klauwen van de maffia, die de arme Winnie voor een tijdje gevangen hielden. Maar nu had Jos wel veel van zijn geld verspeeld met al dat heen en weer gevlieg. Hij had nog juist genoeg geld om een telefoontje te doen en een bedrag op een rekening te storten. Jos zoekt nu zijn eigen weg terug.’

Vos komt, terug in België, een boer tegen.

vos
‘Hé, heb je hulp nodig? Ik kan wel wat geld gebruiken.’

boer
‘Je komt als geroepen! Ik moet mijn bieten nog planten en ik heb dan wel speciale grond zodat ze sneller groeien, maar ik kan ze niet sneller planten. Als ik ze niet op tijd klaar heb, verlies ik mijn belangrijkste klant.’

vos
‘Op mij kun je rekenen!’

verteller
‘Maar je raad het al, Jos ging de eerste de beste zak met zaad halen in de schuur, ging naar een ander veld en zaaide tot de zak leeg was. Later ging hij zijn geld opeisen. De naïeve boer betaalde Jos nog een vrij groot bedrag en weg was Jos. Met het geld nam hij de TGV naar de studio en arriveerde daar, hoe kon het ook anders als eerste. ’
Jojolientje
Potlood
Potlood

SCENE 4

We gaan terug naar een nieuwsbericht met de nieuwslezer.

nieuwslezer
‘Dit is het journaal van 7 uur en de hoofdpunten van vandaag zijn: Koningshuis zoekt koning is succesvol afgerond, Tiense suikerraffinaderij werd opgelicht en laatste punt: schip gisteren op mysterieuze wijze gezonken.
Onze nieuwe koning is dus Jos de Vos, hij heeft gisteren glansrijk gewonnen en verdient het dan ook zeer om gekroond te worden. U kunt deze kroning overmorgen live bij ons volgen.
Ook is gisteren aan het licht gekomen dat één van de bietenleveranciers van de suikerraffinaderij van Tienen een heel veld vol wortelen heeft gepland in plaats van bieten. De boer zelf zegt van niets te weten en was oprecht verbaasd. Hij had van een vreemde hulp gehad omdat hij een beetje krap in tijd zat, maar er is blijkbaar iets misgelopen.
Verder hebben we zojuist bericht gekregen dat het schip dat gisteren op mysterieuze wijze gezonken is, gesaboteerd was. De dader heeft bekend dat hij voor de telefonische opdracht een grote som geld op zijn bankrekening kreeg…’
Gesloten

Terug naar “De Grote Zolder”