Jullie favoriete auteur is?

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie
Rebel
Puntenslijper
Puntenslijper

Graag dan ook de motivatie van je keus vermelden. lijkt me wel interessant.
farlain
Ex-staflid
Ex-staflid

Tja, moeilijke keus.
Mijn favoriete genre is fantasy. Dus ik moet mijn favoriete auteur in dit genre zoeken.
Onlangs heb ik nog het conclaaf der schaduwen gelezen van Raymond E Feist. Ik weet niet als al zijn boeken geschreven zijn op deze manier. Maar de spanning zat goed, en je kon je echt inleven in het personage.
Maar mijn favoriete auteur, op dit moment toch, is Patrick Rothfuss.
Hij heeft nog maar 1 boek op zijn teller staan. Maar het is dan ook meteen een klepper.
Het verhaal vindt plaats als de hoofdpersoon al volwassen is. Maar aan de hand van flashbacks leer je hem beter kennen. Al na het eerste hoofdstuk wordt je mee getrokken in het verhaal. Hij creëert een geheel eigen wereld, met een eigen vorm van magie. Die geloofwaardig overkomt. Voor deze redenen en nog veel meer is dit mijn favoriete auteur.
Het verleden heb je, je toekomst bepaal jezelf
xYaartje
Ex-staflid
Ex-staflid

Tot nu toe bovenaan mijn lijstje staat Stephenie Meyer, haar boeken vind ik super goed en ik vind haar schrijfstijl best fijn. Ik hoef hier niet te zeggen welke boeken zij heeft geschreven, dat weet zo'n beetje iedereen op OV wel, denk ik...
Ook vind ik Bernhard Hennen een goede schrijver en die verdient zeker een plaatsje in mijn favoriete auteurs lijst. Hij heeft het boek 'De Elfen' geschreven, dat over twee elven en een mens gaat, maar voornamelijk over de twee Elven die volgens de samenvatting op de achterkant van het boek minstens net zo gedenkwaardig zijn als Elrond en Legolas van Tolkien. Het is een geweldig mooi boek, alles volgt elkaar op en past bij elkaar. De twee elven hebben beiden hetzelfde doel: "hun geliefde bevrijden" nou ja, om het boek te snappen moet je het maar lezen, ik waarschuw wel, het is 670 pagina's, maar toch is het één van mijn favoriete boeken, met één van mijn favoriete auteurs.
Sabbientje
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Ik heb niet echt een favoriete auteur.

Momenteel lees ik veel van Dick Francis.
Hij is een oud-jockey die zijn verhalen op en rond de renbaan laat afspelen.

Hij schrijft heel beeldend en meeslepend.
Ik vind het een aanrader, zelfs voor mensen die niet van paarden houden.
Ik kreeg de tip namelijk van een collega die zelf ook helemaal niets met paarden heeft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.
Rebel
Puntenslijper
Puntenslijper

Voor mij als Ts natuurlijk ook de taak om een duit in het zakje te doen.

Mij persoonlijke favorieten bij uitstek zijn Stephen King en Edgar Allen Poe.

Ik vind de boeken van Stephen King echter wel een stuk beter dan de verfilmingen met uitzondering van It.
gaffeljames
Potlood
Potlood

Ik vind dit moeilijk, omdat ik van veel verschillende soorten boeken hou en sommige auteurs zich alleen maar vastklampen aan één genre. Ik zal per genre een favoriet noemen(of twee :lol:)

Fantasy - Rowling en Tolkien
Detectives/Mysterie - Dan Brown, Agatha Christie
Liefde - Per Nilson(het boek: De Geur van Melisse)
Waargebeurd/Het kan echt gebeurd zijn(tja ik wist de catagorie even niet :roll:): Harry Mulisch en Carry Slee
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Hmn.. Ik lees voornamelijk fantasie boeken en zo tussendoor wel eens wat anders.
Voor fantasie ga ik echt voor het schrijvers duo Margaret Weiss & Tracy Hickman.
Deze twee schrijven echt voortreffelijke fantasie boeken. Met name de Dragonlance serie is aan te bevelen. Hij bestaat uit drie delen, alle drie vrij dik en het lijkt wat moeilijk door te komen in het begin, maar alles verklaart zichzelf uiteindelijk.
Je begint namelijk in elk boek met verschillende "points of views", er zijn dus meerdere hoofdpersonages en door de boeken heen vallen die verhaallijnen samen.
Ik ga verder niks toelichten, je moet het echt gewoon lezen. Zo hebben deze twee meerdere series geschreven die eveneens zeer aan te bevelen zijn.
Ze schrijven gedetailleerd, duidelijk, hebben een goede spanningsopbouw en je kan de boeken nauwelijks neerleggen zonder je af te vragen wat er gaat gebeuren en wie nou aan welke kant staat.
"You can't start the next chapter of your life,
if you keep re-reading the last ones..."
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Roald Dahl. Ik vind zowel zijn verhalen voor kinderen als voor volwassenen echt geweldig. Zo onverwacht of vreemd als zijn verhalen zijn kom je ze zelden tegen. Bovendien vind ik dat hij een kei is in het beschrijven van personen. Hoe ze eruitzien, hoe ze zich gedragen en de situatie waarin ze zich bevinden en hoe ze daarmee omgaan. Bovendien schrijft hij met humor. Ik wil zijn boeken ook nog een keer in het Engels gaan lezen.
Het zou best goed kunnen dat mijn favoriete schrijver over een paar jaar verandert, want ik moet tenslotte ook voor school nog literatuur gaan lezen. Ik heb nog lang niet alles gelezen wat er te lezen valt.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...

-Herman van Veen
Anno94
Puntenslijper
Puntenslijper

George R. R. Martin scoort bij mij erg hoog met zijn serie Het Lied van IJS en Vuur. Amazing plot en het gaat zeker niet vervelen!
Ook Steven Hall scoorde lekker met Gehaaid (Engels: Raw Shark Texts). Het plot was ook echt 'wauw'. Het enige boek waarbij ik het einde niet aan had zien komen! :shock:
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Mijn favoriete auteurs zijn:
Zeker en vast J.K. Rowling met haar fenomenale Harry Potter-reeks.
Daarnaast Dan Brown voor zijn Langadon-serie. (Da Vinci Code)
En dan natuurlijk Stephen King voor eigenlijk al zijn boeken, gewoon de beste thriller/horror-schrijver van dit moment.
Why are you so frightened? Have you no faith?
Floodlight
Puntenslijper
Puntenslijper

J.K. Rowling, want ze heeft mijn jeugd toch nog ietwat leuk gemaakt met haar HP-reeks.
Harry Mulisch, want De Aanslag en De ontdekking van de Hemel zijn prachtig, voor zover ik ze al gelezen heb (Ben in beiden nog bezig)
J.D. Salinger, voor het prachtige boek dat The Catcher in the Rye is<3
There is never a wish better than this
If you only got a hundred years to live.
Sabbientje
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Oehhh Floodlicht. Inderdaad Harry Mulisch met De Aanslag.

Ik heb hem toen ik 15 was voor school gelezen.
Nu ik 30 ben kan ik mij nog steeds flarden van het boek herinneren.
Oftewel een verhaal wat blijft hangen :P

Verder het boek 'Niemand Houd mij tegen' van Evert Hrartman.
Het speelt zich af in de "toekomst". Toen ik het boek las hadden we nog geen mobiele telefoons, chipknip en ga zo maar door.
Het is best eng om te weten dat dat soort dingen al in een of andere vorm in het boek voorkomen.
Hij is sowieso een goede schrijver.Ik heb verschillende boeken van hem gelezen.
"Gegijzeld" is ook wel een aanrader.
Het is ook weer een tijd geleden dat ik de boeken heb gelezen, maar dat ik nog weet waar ze overgaa, vind ik altijd een teken van een goede schrijver. JE kan helemaal meeleven met het verhaal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.
S.A.M.
Vulpen
Vulpen

Ik heb de afgelopen tijd de auteur Umberto Eco gelezen. Wellicht kennen jullie wat werk van hem, zoals De naam van de roos of De slinger van Foucault. Een geniale schrijver die vaak een loopje neemt met de geschiedenis. Feit en fictie verweven zoals Eco dat kan is nog niet geëvenaard, naar mijn mening.
Ik lees nu Baudolino van hem en het is weer een heerlijk boek over een schelm die zich al liegend een plek aan het duitse hof verwerft en vanaf daar de geschiedenis helpt vormen.
marly
Typmachine
Typmachine

Bij mij ligt het helemaal aan mijn humeur. Soms heb ik zin in een echt meidenboek en dan is Jill Mansell ideaal.
Ook vind ik Tess Gerritsen een goede schrijfster. Bij haar spelen vrouwen de hoofdrol en gaat het eigenlijk altijd om het ontrafelen van moorden. Haar boeken zijn afzonderlijk te lezen maar vormen ook een soort serie.

Uiteraard blijkt J.K. Rowling ook een heel goede schrijfster.
Afbeelding
Matsuei
Puntenslijper
Puntenslijper

@farlain. Raymond Feist heeft een hele serie boeken geschreven. Het begint met het boek Magier. Erg goede schrijver 1 van mijn favorieten inderdaad.

Momenteel ben ik bezig met het boek De onschuldige magier van Karen miller.

En ik heb ook de serie Deverry van katherine Kerr in de kast staan. Hier heb ik de helft van gelezen. Maar ik merkte dat ik even toe was aan wat anders.
Ik ben ooit begonnen in de wetten van de magie. Weet zo niet meer van wie die serie is, maar uiteindelijk vond ik het te.. ja ik weet niet. Na 6 wetten had ik het wel gezien. Ik wil nog wel ooit de rest de boeken lezen maar heb voorlopig nog genoeg te lezen.
Droom je dromen, leef je leven en combineer waar mogelijk.
Vivian
Potlood
Potlood

Hm oké, dit vind ik een lastige vraag.
Er zijn namelijk twee schrijvers waar ik enorm fan van ben, en één waar ik geïnteresseerd in ben geraakt.
J.K Rowling staat bij mij met stip op één. Zoals zij schrijft is ongelofelijk.
Joost Zwagerman staat op een goede tweede plek.
En sinds ik 'komt een vrouw bij de dokter' heb gelezen, vind ik Kluun behoorlijk interessant.
De reden?
Ze kunnen alle drie gelijke goed emoties overbrengen op een wit vel papier.
Daar heb ik respect voor.
Louis Tinner
Nieuw
Nieuw

Ik ben een echte auteur-lezer: als ik een boek van een schrijver goed vind, dan wil ik zijn hele oevre lezen. Ik lees steeds nogal hetzelfde genre van romans, al kan ik dat genre nogal moeilijk benoemen. Misschien wordt dit duidelijker met volgende opsomming.

Op de eerste plaats komt bij mij Herman Brusselmans. Ik heb zo goed als al zijn romans minstens 1 keer gelezen de laatste twee jaar en het blijft erg leuk om te lezen. Mijn lievelingsromans van hem zijn "de man die werk vond", "ex-minaar" en de guggenheimer-trilogie.

Daarnaast ook JD Salinger. Amerikaans auteur die vooral bekend is van de Catcher in the Rye. Heel leuke stijl, maar heeft nogal weinig geschreven.

De Avonden van Gerard Reve vond ik ook wel leuk, maar niet om verschillende malen achter elkaar te lezen.

Ik ben van plan om over een paar maanden te beginnen met de boeken van Jan Cremer en Tom Lanoye en Dimitri Verhulst en ... en ... en...
Jojolientje
Potlood
Potlood

Ik lees ook wat verschillende genres en ik heb niet echt één favoriete auteur, maar een paar waarbij ik volg welke boeken van hun zijn en/of ze er nieuwe uitgeven.

Voor fantasy zijn dit:
Rowling (natuurlijk :D )
Juliet Marillier, Fiona McIntosch; alletwee goede fantasyschrijfsters, meestal trilogieën
Cate Tiernan (fantasy gemengd met tienerboeken, beetje Harry Potter-achtig resultaat soms)
Robin Hobb
Ken Follet vind ik ook goed, vooral 'Brug naar de hemel' een historisch boek, maar het heeft wel zo'n 1000 blz Ondanks dat wordt het bijna nooit saai.

dan in lees ik ook nog graag Gerda van Erkel en Meg Cabot, ook weet ik nog dat toen ik jonger was boeken van Marc de Bel verslond. Van Erkel schrijft echt pakkende boeken vind ik, en als je er een wilt lezen raad ik aan te beginnen met 'Mijn zoute zoen', één van haar beste boeken volgens mij. Meg Cabot is gewoon leuk om te lezen :)
Laatst gewijzigd door Jojolientje op 04 jan 2011 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is not the amount of breaths you take, it's the moments that take your breath away"
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Ik heb een nieuwe favoriete schrijver: Stieg Larsson met zijn Millenium trilogie. Die man kan schrijven! Die boeken kun je echt niet wegleggen, je blijft gewoon lezen!
Why are you so frightened? Have you no faith?
Carolus
Potlood
Potlood

De enige die echt mijn lievelings-auteurs zijn zijn John Flanagan (Van De Grijze Jager) en Christopher Paolini, schrijver van Eragon. Hun boeken zijn echt dé beste op het vak van Jeugdboeken (Nouja, de schrijver van de serie "GONE" mag er ook wel zijn!!!!!!!!)
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ik denk, zal hier ook maar eens posten ;)
Mijn favoriete auteurs zijn door anderen al genoemd, maar ik zal ze even op een rijtje zetten:
Bernard Hennen: Ik heb al zijn boeken in de kast staan, en alleen elfenlied viel tegen. De rest van zijn boeken zijn om te smullen, zo goed. Kan natuurlijk ook liggen aan mijn lichte fascinatie voor elfen :P
Katharine Kerr: Ze is al heel lang bezig met haar serie(s) boeken en ik heb nu de laatste drie verzameld. Dat zijn ook de minst leuke, maar de eerste paar boeken zijn echt goed, met veel tijdsprongen en personages die herboren worden.
Patrick Rothfuss: Die man kan schrijven zeg! Ik wacht nu met smart op zijn tweede deel, dat zou als het goed is uitkomen in maart, maar dan moet het nog vertaald worden. Ik heb het boek in het Engels in mijn kast staan en normaal lees ik in het Engels een stuk slomer, maar dit boek heb ik in een ruk uitgelezen. Het is geweldig geschreven, alles is heel geloofwaardig en er gebeurt wel veel, maar niet té veel.
Weis en Hickman: En dan vooral de Poort des Doods-serie. De rest van hun boeken vind ik ook goed, maar deze eerste serie vind ik verslavend en heb ik al meerdere keren gelezen.

Tjeez, wat een lap tekst. Ik kan wel door blijven praten over mijn favoriete auteurs, er zijn ook zoveel goede schrijvers!
Kent iemand trouwens de Klif kronieken van Paul Stewart en Chris Riddel? Mijn favoriete jeugdauteurs. Nu stop ik echt met schrijven, anders blijf ik bezig :P
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

Ik heb er best wel veel, maar meestal is het een fase. De ene keer die, dan weer die.

Op dit moment is mijn favoriete auteur Suzanne Collins, met haar hongerspelen reeks.
Geweldig. Echt geweldig. Zij laat zien dat er in een oorlog niet één partij de 'goede' is en
één partij 'de slechte.'
In een oorlog doen beiden partijen verschikkelijke dingen, niet slechts één.
En dat laat zij zien. =]
Het was het enige boek waarvan ik een somber gevoel had toen ik het uit had -meestal heb ik een glimlach op mijn gezicht, bij dit boek niet-, maar het nog steeds een megageweldig boek vond/vind.
The Mad Hatter:
"Have I gone mad?"

Alice:
"I'm afraid so, you're entirely bonkers.
But I'll tell you a secret. All the best people are."
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”