Oorlog

Rijm of niet hier kun je al je gedichten, haiku's, diepzinnige poëzie en gedachtespinsels kwijt.
Plaats reactie
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Ik ga eens wat aan mijn dichterskunsten werken xD whahaha,
Het is niet perfect, maar ik wou eens een gedicht in regels maken. Wat ik nooit doe en ook niet echt kan =/ denk... Ik heb hier voor aantal lettergrepen gekozen. En deze in drie alinea's hetzelfde te houden :)
------------------------------------------------------------------------------------------
Zachte druppels.
Vallen in het grauw.
Tranen vloeien.
Over grond zo koud.

Mensen kreten.
Galmen door de nacht.
Ogen sluiten.
Leven in het zwart.

Oorlog, vrede,
Woorden in de taal.
Geen antwoord.
Vallen doen ze saam.
Laatst gewijzigd door JodieJJ op 23 jan 2011 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
sleeples
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik vind het een mooi gedicht :)

Wat ik wel jammer vind is dat in je laatste 2 coupletten je de 2de en 4de regel laat rijmen, maar in je eerste couplet niet. (of ligt dat nou aan mij)
Everybody wants happiness, and nobody wants pain, but you can't have a rainbow, without a little rain.
yael
Vulpen
Vulpen

Ja het eerste couplet rijmt niet. Ik hou niet van rijmen. Maar dit vind ik subtiel gedaan. Dus misschien zou je het eerste couplet ook kunnen laten rijmen, en kijken wat mooier is?
Ik vind het knap dat je, je aan de regels hebt gehouden.( mij niet gezien)

Groetjes, Yaël
De angst aankijken maar je niet bang voelen.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Hm die rijm ik zie het nu pas xD ik vroeg me al af.. wat er nou steeds mis was hahahah xD heb er echt tien keer naar gekeken voor ik het zag. Ik ga eens wat andere woorden bedenken en het veranderen.

en dankjullie voor de reacties

ps echt moeilijk een woord met een au/ou klank vinden die geen lange uitspraak heeft xD
sleeples
Balpen
Balpen
Contacteer:

Er zijn er genoeg die rijmen, maar de meeste passen dan niet meer in het gedicht :P
Waar je eens kan kijken is op: rijmwoordenboek (ff googelen weet niet meer precies hoe de site heet)
daar keek ik vroeger altijd toen ik nog vond dat mijn gedichten moesten rijmen.
Everybody wants happiness, and nobody wants pain, but you can't have a rainbow, without a little rain.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

jaa had al wat worden gezocht maar kon niets beters vinden dan wat ik nu heb neergezet.. aangezien ik ook rekening moet houden dat het niet meer dan één lettergreep heeft en het niet helemaal letterlijk mag rijmen.. dus niet de laatste klank hetzelfde als het woord wat in de vierde regel staat =)
Laura
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Hmm, inderdaad knap dat je je zo aan je eigen regels kunt houden. Pas op dat je niet te streng voor jezelf bent.
Ik persoonlijk vind dat je niet op zoek moet gaan naar een woord dat past in je gedicht, het moet gewoon goed voelen.

Ik denk dat je wel eens moet kijken naar het gebruik van leestekens en hoofdletters. Ik vind je gedicht echt iets hebben, maar door de hoofdletters en leestekens die je gebruikt gaat daar veel van verloren en vind ik het wat minder lekker lezen.
JodieJJ schreef:Zachte druppels.
Vallen in het grauw.
Tranen vloeien.
Over grond zo koud.

Mensen kreten.
Galmen door de nacht.
Ogen sluiten.
Leven in het zwart.

Oorlog, vrede,
Woorden in de taal.
Geen antwoord.
Vallen doen ze saam.
Ik zou er dit van maken:

zachte druppels
vallen in het grauw
tranen vloeien,
over grond zo koud

Mensen kreten
galmen door de nacht
ogen sluiten.
leven in het zwart

Oorlog, vrede,
woorden in de taal
geen antwoord.
Vallen doen ze saam

Zoals je ziet maak ik heel weinig gebruik van punten en hoofdletters. Ik denk dat dit ook gewoon aan je smaak ligt, maar ik vind dit mooier.
"It's the regular days, the ones that start out normal, those are the days, that end of being the biggest, and today, with you, it was beautiful." – Grey’s anatomy
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Dank u voor de tip en ziet er inderdaad beter uit :)
Oh ps, normaal hou ik me helemaal niet aan regels xD vond het wel grappig om te kijken hoe het eruit zou kome als ik het deed.

En leestekens, ik kan er echt niet mee werken xD
Laura
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Haha nou ik laat dus heel vaak mij leestekens, omdat dat in gedichten mag en ik het mooier vind.
"It's the regular days, the ones that start out normal, those are the days, that end of being the biggest, and today, with you, it was beautiful." – Grey’s anatomy
Plaats reactie

Terug naar “De Gedichtenbundel”