De broodafdeling

De één begint, een ander gaat verder. Zo werkt dat met "om de tafel", ieder die meedoet voegt iets toe aan het "vervolgverhaal".
Plaats reactie
Saskjezwaard
Computer
Computer

Jodie en ik hadden 's nachts een verhaal bedacht, maar het leek ons leuk om te kijken hoe het verder zou lopen als iedereen mee wilt schrijven. Dus we zouden het heel fijn vinden als jullie mee willen denken.
Het gaat over de broofafdeling bij de Albert Heijn. Als jullie het hele plot willen zien, moeten jullie bij de chatbox wezen, daar staat alles op een rijtje. Hier zet ik de personages neer en het plot van het verhaal.
Personages:
* Henk de mini-donuts: Het zijn de lekkere, zoete, kleine donuts (per zes verpakt) bij de AH.
-Henk 1: hij is heel rustig, bijna sloom zelfs. Zijn glazuur is roze
-Henk 2: hij word hyperactief van te veel suiker. Het glazuur is roze
-Henk 3: hij heeft smetvrees en is bang voor bacteriën. Het glazuur is roze
-Henk 4: hij heeft een hittefobie en durft niet bij de oven te komen. Het glazuur is wit
-Henk 5: hij is een meeloper en doet alles wat de rest doet/zegt. Zijn glazuur is wit
-Henk 6: ook hij is een meeloper. Zijn glazuur is ook wit.
*Cheese het kaasbroodje: Zij is het mooie gele kaasbroodje met de ronde kraaloogjes. Ze is echt een huppelkutje en heeft altijd gelijk (ook al heeft ze dat niet). Ze heeft verkering met kleine Jan.
*Kleine Jan het stokbrood: Hij is altijd de kleinste van zijn familie geweest, maar is toch nog lang en gebruind. Hij is erg verlegen en heeft een relatie met Cheese.
*Koos en Moos de Italiaanse bollen: Zij zijn een eeneiige tweeling en de hunks van het stel. Golvend zwart haar en diepe, donkere ogen. Ze zijn echter wel arrogant en praten alleen met elkaar. Koos heeft een relatie met Floor, maar Moos stiekem ook.
*Poekie het tijgerbrood. Zij is stiekem verliefd op Koos, maar heeft altijd ruzie met Moos.
*Sjoerd het frikandelbroodje. Hij is een gezellige dikkerd en houdt heel erg van veel en lekker eten.
*Ian de appeltaart. Hij is heel erg rond en is jaloers op de rest omdat zij zo slank zijn. Hij wil graag afvallen maar dat lukt niet omdat hij van roomboter gemaakt is. He's the badguy.
*Floor en Cor de biologische bruine broodjes: Zij zijn een twee-eiige tweeling en zijn de hippies van het stel. Ze zijn altijd heel erg relaxt en houden ervan om anderen te zeggen wat ze wel en niet moeten doen. Floor heeft een relatie met de gebroeders Italiaanse bollen. Cor haat de Henkies omdat ze altijd zo druk zijn.

Zo, dat waren de personages. Lekker ingewikkeld he :P Ik hoop dat het jullie veel inspiratie geeft om mee te schrijven. Good luck :D

De broodafdeling was een harmonieuze plek, ondanks de vreemde types die er rondliepen. Juist ieders rare eigenschappen zorgden ervoor dat er een wankelende vrede was. Een nieuwe dag breekt aan. Alle broodjes slapen nog rustig, niet wetend van de tragedie die in de nacht heeft plaatsgevonden. Om de hoek van de oven ligt het uiteengereten lijf van Sjoerd, het frikandelbroodje. Wie is zo onmenselijk dat hij de altijd-vrolijke Sjoerd vermoord heeft...

Een nieuwe dag was begonnen in de supermarkt. De eerste medewerkers kwamen al binnenlopen en de lampen gingen knipperend aan. Het was stil op de broodafdeling, iedereen sliep nog. Het was een unieke stilte, die over enkele seconden verbroken zou worden door het gepraat van stemmen.
De Henkies werden wakker in hun plastic doosje en rekten zich uit. Een gil verscheurde de stilte.
"AAAAAH!"
De Henkies draaiden zich geschrokken om naar Henkie 3, die gillend in zijn buik aan het prikken was.
"Wat is er aan de hand?" vroeg Henkie 4 geschrokken.
"Ja, wat is er aan de hand?" echoden Henkie 5 en 6.
Henkie 3 bleef paniekerig met zijn handen over zijn buik gaan. "Mijn buik, er zit een gat in. De bacteriën hebben mijn buik weggevreten. Het is ze eindelijk gelukt!"
Jammerend zakt hij in elkaar. Henkie 2 rolde met zijn ogen en Henkie 5 en 6 deden hem na.
"Henkie 3, we zijn donuts. Wij horen een gat in onze buik te hebben, anders zijn we maar normale glazuurbroodjes. Rustig maar, gisteren had je ook een gat in je buik." Henkie 5 en 6 praatten hem na. Hun stemmen galmden door de plastic doos.
"Echt waar?" hoopvol keek Henkie 3 Henkie 2 aan. Een glimlach brak door op zijn gezicht. Hij omhelsde Henkie 2, om hem meteen weer los te laten. "Ew, ew, bacterieën." hij wapperde paniekerig met zijn armen. "Waar is mijn handgel? Ieuw, gatverdamme."
De rest besteedde geen aandacht aan hem, ze waren het wel gewend. Henkie 4 porde Henkie 1 tegen zijn schouder. Hij was weer in slaap gevallen en werd geeuwend wakker.
"Huh, wat?"
"Kom, we gaan eten."
"Eten, eten, eten, eten, eten!" Henkie 2 begon hyperactief in het rond te springen. "Eten!"
"Henkie 2, heb je weer stiekem van je glazuur gesnoept?" vroeg Henkie 4 streng.
Schuldbewust knikte Henkie 2, om meteen weer door de doos te stuiteren. "Ik wil eten!"
Henkie 5 en 6 wilden hem na doen, maar Henkie 1 hield ze tegen.
"Doe niet zo druk. Kom we gaan naar buiten."
De deksel van de doos werd opengedaan en Henkie 2 rende als eerste naar buiten, op de voet gevolgd door Henkie 5 en 6. Henkie 1 kwam als laatste de doos uitgekropen.
Buiten zaten Floor en Cor zemelen te roken. Hun ogen stonden wazig en ze begroetten de Henkies met een slap gewuif.
"Hé, Henkies." Hun stemmen klonken relaxt en loom. Ze glimlachten stralend en stopten hun zemel-sigaret weer in hun mond.
"AAh!" gilde Henkie 4 en verstopte zich achter Henkie 1, die gaapte. "Heet, hitte, vuur, brand, ik sta in brand! Help!"
Door Henkie 4's lijf ging een rilling van angst.
"Kom maar, we gaan weg bij die enge sigaretten." Henkie 1's stem klonk kalm en sloom.
Rustig begeleidde hij de trillende Henkie 4 naar de ontbijtplek.
"Irritante donuts." zei Cor toen alle Henkies buiten gehoorafstand waren. Floor knikte instemmend en nam nog een trekje van haar sigaret.

--------------------------

Zo, dit was mijn stukje. Ik hoop dat ik jullie genoeg stof heb gegeven om mee verder te schrijven. Good luck :D

Edit: Hier is een lijstje met de gebruikte personages:
* de Henkies: Saskjezwaard
* Cheese: JodieJJ
* Cor: Carpe Diem
* Poekie: Sleeples
Laatst gewijzigd door Saskjezwaard op 19 jan 2011 22:09, 3 keer totaal gewijzigd.
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Cheese knipperde met haar ogen, wat was al dat lawaai? "Heet, hitte, vuur, brand!"
Meteen vloog ze overeind, haar schoonheidskapje viel van haar lieftalligekraaloogjes af. Brand? waar? NEE straks smolt haar kaas nog! Paniekerig duwde ze tegen kleine Jan zodat hij wakker zou worden. "Liefje, liefje, iemand riep brand," haar hoge stemmmetje schoot een paar octaven omhoog. Slaperig opende Jan zijn ogen.
"Wat is er, honnepon?"
Gefrustreerd zette Cheese haar handen op haar ronde heupen. "Iemand riep brand! Wees een held en ga kijken wat er aan de hand is!"
Gelijk sprong kleine Jan overeind, met zijn lengte torende hij boven alles uit en uiteindelijk vond hij de paniekerige Henkies.
"Het is Henkie 4 maar," met een zucht liet Jan zich weer neerzakken.
"Niet weer die henkies," haar kraaloogjes vernauwden gevaarlijk en al hupsend maakte ze zich een weg naar de plank van de Henkies. Ze keken haar alle zes verschrikt aan, toen ze in beeld kwam. Iedereen kende Cheese, en ze was niet het meisje die je kwaad wou maken.
"Jullie stelletje kleine..." Cheese kreeg de kans niet om haar zin af te maken.
Een gil die door merg en been ging galmde door de zaal.
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Saskjezwaard
Computer
Computer

Haha, superstukje, Jodie! Ik had een idee: dat iedereen die mee wilt doen, een personage kiest om vanuit te schrijven? ik heb nu de Henkies en Jodie Cheese. Als de rest vd personages door ander mensen zouden overgenomen kunnen worden, zou dat heel leuk zijn :D En de niet-bemande personages mag gewoon iedereen vanuit schrijven. Is dat miss iets?
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Ik vind het een top idee!
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

Okay, ik heb een vervolg!
Hopelijk doe ik het goed =]
En ik heb dus Cor gekozen, de relaxte Hippie ;]

* * * *

Een gil door merg en been galmde door de zaal
Verstoord keek Cor op. “Wat hebben die Henkies nu weer uitgevreten,” zei hij geïrriteerd. “Verrekte Donuts.”
Floor blies een zemelwolk de lucht in en draaide zich om. “Dat klonk niet als één van de Henkies,” zei ze loom en ze kneep haar ogen even toe, vlak daarna nam ze nog een trekje.
“Misschien niet, maar ik weet zeker dat ze er iets mee te maken hebben.” Cor drukte zijn sigaret uit en begon langzaam naar de bron van al het paniek te lopen. Onderweg kwam hij Koos en Moos tegen. Zoals gewoonlijk waren ze met elkaar in gesprek.
“Hé gozers, weten jullie wat al dat lawaai te betekenen heeft,”vroeg Cor en hij knikte hen ontspannen toe.
Koos draaide zich langzaam om en schudde zijn donkere haar uit zijn ogen. “Zie ik eruit alsof ik het weet,” vroeg hij met een arrogant glimlachje, daarna hervatte hij zijn gesprek met zijn broer en deed alsof Cor niet bestond.
“Als je eens meer aandacht schonk aan al het leven om je heen, dan zou je het inderdaad weten,” kon Cor het niet nalaten te zeggen voor hij zijn weg vervolgde. Hij had kunnen weten dat de Gebroeders Bol niet gediend waren voor een gesprekje.
Eenmaal op de ontbijtplank zag hij dat de helft van de familie Donut paniekerig aan het rond rennen was en dat Cheese met grote ronde kraaloogjes voor zich uit keek.
“Wat is hier gebeurd?” Cor krabde aan zijn biologische dreadpitten en kuchte nog eens geïrriteerd omdat de Henkies weer zo druk bezig waren.
“Heet, hitte, vuur, brand, ik sta in brand! Help!” gilde Henkie 4 onder het rennen door. “Help!”
“De oven!” schreeuwden Henkie 5 en 6 in koor terwijl ze Henkie 4 achterna renden. “Bij de oven!”
“Bacteriën, overal bacteriën,” gruwde Henkie 3.
“Sjoerd is dood,” zei Poekie zachtjes die naast Cor kwam staan. “Iemand heeft hem vermoord.”
The Mad Hatter:
"Have I gone mad?"

Alice:
"I'm afraid so, you're entirely bonkers.
But I'll tell you a secret. All the best people are."
Saskjezwaard
Computer
Computer

Haha, ja helemaal goed. Vooral die dreadpitten vond ik geweldig :D Ik kon de chaos al voor me zien. Willen er nog meer mensen mee doen? Hoe meer, hoe beter! Zullen we een deadline instellen? Voor vrijdag (of is dat te lang?) kan je reageren, daarna begin ik weer met een stukje. Als je daarna nog mee wilt doen, zet je maar in een stukje dat je mee wilt doen. Oké?
Dus, iedereen SCHRIJVEN!!!!! :P
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

whahaha ik verveelde me heb een stukje getypt (A) maar anders plaats ik die niet :)
????
Saskjezwaard
Computer
Computer

Jaa, ik wil eigenlijk ook wel verder schrijven! maar anders geven we de schrijvertjes onder ons die niet zoveel tijd hebben geen kans. En miss is het handig om het in een bepaalde volgorde te doen, anders wordt het volgens mij zo'n chaos. Zullen we de deadline naar donderdag verplaatsen? Dan kunnen we vrijdag posten :D
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Ja doe maar tot donderdag :) ik bewaar mijn stukje wel even ;)

OKE MENSEN ATTENTIE!!! WE HEBBEN NOG GENOEG HEERLIJKE BROODJES DIE GRAAG DOOR IEMAND GESCHREVEN WILLEN WORDEN! KIES ER EEN UIT! EN VOEG JE BIJ ONZE BROODAFDELING!!!!
sleeples
Balpen
Balpen
Contacteer:

Aangezien ik zelf op de broodafdeling werk moet ik ook maar meedoen :P
Ik heb gekozen voor poekie. Ik hou gewoon van tijgerbrood :app:
Ben alleen een beetje inspiratieloos, maar even kijken of ik er iets van kan maken.
Of moest ik wachten tot donderdag met een stukje? (Nouja ben niet meer zo helder meer. Het was een beetje druk vandaag op het brood)

"Sjoerd is dood." zei Poekie zachtjes die naast Cor kwam staan. "Iemand heeft hem vermoord." ze trok een treurig gezicht bij bij deze mededeling.
"Ik zal hem missen die gezellige dikkerd." zei ze tegen niemand in het bijzonder.
Ze keek hoe de henkies weer eens alle kanten opschoten een slaakte een zucht. "Henkies kunnen jullie niet voor één keer rustig doen?" vroeg ze geïrriteerd terwijl ze ze streng aankeek.
"Bacteriën, overal bacteriën," hoorde ze Henkie 3 gruwelen. Weer slaakte ze een zucht. Er was niets met ze te beginnen.
Haar blik werd weer naar de toegetakelde Sjoerd getrokken.
Everybody wants happiness, and nobody wants pain, but you can't have a rainbow, without a little rain.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Sask :) schrijf jij het volgende stukje weer..?
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ja, tuurlijk :D Ik was werken tot 6 dus kon niks schrijven, maar hier is het:)
Oja, er is een probleempje: wie vind Sjoerd? De enige die we nog niet hebben gehad is Ian, maar die zou niet gillen. Of misschien toch wel... Hm. Ja, dat ga ik doen om hem niet verdacht te maken. Oké hier is dan wel echt mijn stukje :D

De Henkies liepen rustig -nou ja, wat heet rustig- toen Cheese de ontbijtplank op kwam hupsen. Voor het eerst in hun leven waren ze allemaal stil terwijl Cheese woedend tegen hen uitviel.
"Jullie stelletje kleine..."
Een gil die door merg en been ging galmde door de zaal. Iedereen draaide zich met een ruk om naar de richting waar het geluid vandaan kwam. De oven. Henkie 2 rende er meteen naartoe, gevolgd door Henkie 5. Henkie 1 en 6 sleurden Henkie 4 mee. Met wapperende handjes liep Henkie 3 erachteraan.
"Nee, niet de oven, asjeblieft, niet naar de oven," jammerde Henkie 4. Hij shakete helemaal van angst en probeerde zich los te trekken. "Heet, het is daar zo heet. Ik vlieg in brand, nee!"
Henkie 1 kwam teruggerend en al stuiterend begon hij te schreeuwen: "Het is Sjoerd, hij is vermoord! Kom mee!" Hij rende weer weg en botste bijna tegen Henkie 5 die ook terug kwam rennen.
Henkie 4 vergat plots zijn angst en trok Henkie 1 en 6 mee in zijn haast om bij Sjoerd te komen.
Sjoerd lag languit op de grond. Hij was opengereten, kruimeltjes bladerdeeg lagen om hem heen. Van zijn ooit zo gezellige buik was niks meer over. De frikandel was eruit gehaald en lag in kleine stukjes om hem heen. De saus waar hij altijd zo trots op was, stroomde stroperig uit de wond op zijn buik.
"Sjoerd, nee, niet Sjoerd." Tranen liepen over Henkie 1, 4, 5 en 6 hun wangen. Toen leek Henkie 4 weer door te hebben waar hij was. Zijn witte glazuur werd nog witter en hij keek paniekerig om zich heen.
"De oven. Het wordt zo warm, de vlammetjes likken aan mijn glazuurlaag, ik vlieg in de brand. HELP!"
Hij rende weg, gevolgd door Henkie 5 en 6. Henkie 3 rende ook achter hen aan, al mompelend: "Gatverdamme, wat onhygiënisch. Al die bacteriën vliegen door de lucht en zitten nu in mijn keel. Gatverdamme. Ik ga dadelijk vijftien keer mijn tanden poetsen, mijn keel spoelen met muntwater en mijn handen ontsmetten met alcohol.
Henkie 1 en 2 bleven staan. De schok van de moord op Sjoerd had het laatste restje suiker uit Henkie 2's bloed verdreven en hij kon weer stilstaan. Dikke tranen rolden over zijn bleke gezicht. Henkie 1 bleef met enorme, geschokte ogen naar het gruwelijk verminkte lijk van Sjoerd kijken. De enige manier waarop hij hem herkende was omdat niemand anders frikandel in zich had. Heel zijn gezicht was opengesneden.
"Wie vermoordt nou de liefste, aardigste, altijd-vrolijke Sjoerd?" vroeg Henkie 2.
"Cheese," klonk een stem naast hen. Geschrokken draaiden ze zich om. Ian de appeltaart, stond naast hen met natte wangen.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

"Cheese," sprak Ian met zelfverzekerde natte wangen.
Iedereens blik ging naar het ronde kaasbroodje. Poekie met geschrokken uitgepuilde ogen. Cor had zijn ogen verdacht vernauwd en kleine Jan kon alleen naar adem happen. De Henkies waren voor één keer met heel veel te actieve bewegingen gestaakt. De normaal met rose glazuur bedekte donuts werden nu even bleek als hun broeders.
Cheese keek even vol ongeloof naar haar medebroodplankmaten. Ze geloofde toch niet echt dat zij Sjoerd zou vermoorden? Haar ogen gleden naar het lijk, toen naar de drupjes Curry die er langzaam uitdropen. Nee, hoe durfden ze dat te denken!
Cor deed een stap dichter naar haar toe zijn vinger wees op haar. "Heb jij dit gedaan Cheese? Was je zo jaloers op Sjoerds, lekkere curry? Hé, Geef antwoord!"
Cheese schudde haar hoofd. "Ik heb dit niet gedaan! Mijn vingers zouden vies zijn van de curry! en waarom zou ik curry willen als ik heerlijke kaas heb." Gefrustreerd plaatste ze haar handen in haar heupen.
Kleine Jan liep met een servetje naar Sjoerd zijn lichaam. "Je kunt niets bewijzen, Cor." met behulp van Poekie legde ze het servetje over het lichaam en bleven eerbiedig stil.
sleeples
Balpen
Balpen
Contacteer:

Poekie luisterde naar wat iedereen zei en keek van Ian naar Cheese en daarna naar Cor. Ze kon niet geloven dat Cheese het gedaan zou hebben.
Voorzichtig legde ze samen met Kleine Jan een servet over Sjoerd.
"Rust zacht lieve Sjoerd." fluisterde Poekie zacht. Even waren ze met z'n alle stil ter ere van Sjoerd. Poekie keek naar Ian.
"Waarom zou Cheese Sjoerd vermoord hebben?" vroeg ze ene beetje driftig. Ze kon er niet tegen als mensen vals beschuldigd werden. "Heb je enig bewijs dat Cheese het gedaan heeft?"
Iets schoot haar te binnen en daarom draaide ze zich om naar Cheese. Cheese stond nog steeds demonstratief met haar handen op haar heupen.
"Hadden jij en Sjoerd gisteren geen ruzie over iets?" vroeg Poekie haar bedachtzaam terwijl ze haar wenkbrauw optrok.
Everybody wants happiness, and nobody wants pain, but you can't have a rainbow, without a little rain.
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

Sorry voor het lange wachten!
Had het eventjes druk -ja, zelfs na mijn toetsen x]

* * * *

“Hadden jij en Sjoerd gisteren geen ruzie over iets?”
Even viel er een stilte.
“Dat is waar ook,” zei Cor en hij keek fronsend naar Cheese. “Je kunt dit niet ontkennen. Bijna iedereen heeft je gehoord.” Iedereen staarde nu naar Cheese, die ongelovig haar hoofd schudde en bleef ontkennen.
“En jullie dan,” vroeg hij aan de gebroeders bol, die op hun gemak naar het groepje toeliepen. “Jullie zijn altijd met z’n tweeën en mogen niemand anders. Ik vind het wel iets voor jullie om Sjoerd te vermoorden.” Met een trieste blik in zijn ogen keek hij even naar het uitgereten lichaam Sjoerd.
“Rustig aan, Cor,” zei Poekie vermanend. “We kunnen niet iedereen zo maar gaan beschuldigen. Eerst hebben we bewijs nodig. Cheese, jij en Sjoerd hadden gisteren ruzie, dat klopt toch?”
“Ja, maar dat is nog geen reden om hem te vermoorden,” barstte Cheese met een hooghartig stemmetje los. “Hoe dúrven jullie dat zelfs te denken?”
“Ik vind het zo erg,” zei Ian met trillende stem en hij schudde verdrietig zijn hoofd. “Wie zou de gezellige Sjoerd nu weer willen vermoorden?”
Cor zuchtte en stak weer een zemelsigaret op. Hij moest eens wat rustiger worden.
The Mad Hatter:
"Have I gone mad?"

Alice:
"I'm afraid so, you're entirely bonkers.
But I'll tell you a secret. All the best people are."
Saskjezwaard
Computer
Computer

De Henkies wisten niet wat ze moesten doen. Och, die arme Sjoerd. Hij was een van de enige broodjes die hun hyperactieve gedrag had getolereerd. En nu was hij dood, vermoord door een gewetenloze moordenaar.
Henkie 1 keek naar Cheese. Ze kwam overtuigend over, maar dat kwam ze altijd. Of ze was een goede toneelspeelster, of ze had gelijk. En Cor dan, hij begon gelijk met beschuldigen. Dat zei wel iets. En de Italiaanse bollen, ze hadden iets tegen Sjoerd gehad, die zijn uiterlijk liet verslonsen onder het motto: het innerlijk is het enige wat telt. Nee, hij schudde zijn hoofd. Zo kon hij iedereen wel beschuldigen.
"Jongens," iedereen draaide zich naar hem om toen hij dat zei, "laten we dit even laten rusten en er later over verder praten. Nu zijn we allemaal nog te emotioneel."
"Ja, iedereen behalve jij." beet Floor hem toe. "Jij bent gewoon te sloom om iets te voelen, stomme donut." Ze wriemelde met haar handen en begon te huilen. "Sorry Henkie 1, dat meende ik niet. Je hebt gelijk."
Cor kwam naast haar staan en sloeg zijn arm om haar heen. Ze snikte tegen zijn borst. Een vreemde uitdrukking trok over Moos' gezicht. Koos liep naar Floor toe en legde zijn hand op haar schouder.
De Henkie's duwden iedereen naar de broodplank toe om iets te eten terwijl Poekie en Henkie 1 voor het lijk van Sjoerd zorgden. Ze pakten een plastic bakje, legde er een mooi servetje met versiersels aan de randen in en deden het bakje dicht. Later zouden ze hem in de oven verbranden, maar eerst mocht nog iedereen afscheid van hem nemen.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Iedereen splitste op. Om een uur te nemen om te rouwen voor de ceremonie van Sjoerds crematie zou beginnen. Cheese zat ondertussen met kleine Jan op hun plank. Ze was nog steeds gefrustreerd over het feit dat ze haar beschuldigde. Hoe durfden ze! Ze was zo vreselijk boos. Kleine Jan had haar hand vast in de hoop haar iets te kalmeren.
"Ik kan ze wel wat aandoen!" gromde Cheese inplaats van te kalmeren naar het arme stokbrood.
"Lieverd, je bent overstuur. We zijn allemaal overstuur, misschien moet je gewoon even rustig aan doen en als we straks de rest voor de ceremonie zien zal alles goed zijn."
Cheese sloeg haar ogen neer. "Ze zullen nog steeds mij beschuldigen."
"Hmm..ik zal het regelen, liefje." Cheese gaf hem kort een dankbare kus. Een stilte ontstond tot uiteindelijk een hoog belletje opklonk. Het was tijd, de crematie zal beginnen.
Ze liepen samen hand in hand naar de plaats toe. Om de oven stond het al vol met alle broodjes. Ieder had een zwart lintje om zich heen als teken van rouw en Ian stond in het midden.
"Beste broodjes, ik dank jullie allemaal voor jullie komst." begon de appeltaart met gespreidde armen. Cheese en klein Jan sloten zich achteraan aan.
"Wij zijn hier om ons laatste respect aan Sjoerd, het beste frikandelbroodje die ooit bestaan heeft, te tonen. Sjoerd was een prachtige jongen, vriendelijk en stond voor iedereen klaar. Zijn curry was de beste die er was en zijn prachtige frinkandel stond er altijd trots bij. Sjoerd stond vooral bekend om zijn geweldige innerlijk het zijn sympathieke verschijning. Ik zal Sjoerd vreselijk missen. Het lot wat hem is aangedaan had hij niet verdient." Ian veegde een traantje weg en snikken klonken door de groep heen.
"U kunt nu allemaal afscheid komen nemen," langzaam stapten de broodjes één voor één naar voren en zo nam iedereen afscheid van Sjoerd voor hij voorzichtig de oven in werd geschoven.
Plaats reactie

Terug naar “Om de Beurt om Tafel”