Ik had al eerder willen reageren, maar had het te druk

maar hier is mijn reactie dan eindelijk

Over je dialoog, ik vind het heel geloofwaardig. Ik kan me zo voorstellen dat een kwade puber dit gesprek met haar beetje overspannen moeder houdt.
Ik ben wel een paar kleine foutjes tegengekomen, daarvan heb ik er een paar uitgehaald:
Ja ze had wel is haar stem verheven, maar nu schreeuwde ze zo dusdanig hard dat haar stem er van oversloeg.
Neee!!! waarom doen zoveel mensen dit fout? In spreektaal klinkt het als is, maar is is een werkwoord en past niet in deze zin. Het is
eens. Dus 'Ja, ze had wel eens haar stem verheven, maar nu schreeuwde zo dusdanig hard dat haar stem er van oversloeg.' Ik zou het trouwens ook vermijden om hier twee keer haar stem in dezelfde zin te gebruiken.
“Val dood.” Mompelde AÏsha terwijl ze zich kwaad omdraaide en naar de trap stormde.
Ik heb dit ook pas net geleerd en weet er het fijne niet van, maar achter een gesproken zin en als daarna iets volgt wat zegt hoe de persoon het zegt, dus bv gromde, snauwde, mompelde of zei, dan is het komma kleine letter. Dus: "Val dood," mompelde Aïsha terwijl...
Snap je wat ik bedoel? Bij de rest hoeft dat niet. Dan kun je gewoon een punt gebruiken, dus "Ik ben blij dat je dat zegt." Stralend keek Aïsha haar moeder aan. En na de aanhalingstekens hoeft nooit een extra komma, dat is een overbodig leesteken. Dus niet: Je doet niets anders meer dan dwars liggen en liegen!"
, haar moeder...
Maar: Je doet niets anders meer dan dwars liggen en liegen!" haar moeder...
Ze hadden haar vertelt dat haar vader was dood gereden door een auto. Eerst had ze het niet kunnen geloven totdat haar moeder langs het mortuarium was geweest om zijn lichaam te identificeren, tenminste alleen zijn gezicht de rest hebben ze niet eens meer laten zien, omdat dat er niet heel erg smakelijk meer uit zag.
vertelt= verteld. Van die laatste zin zou ik twee zinnen maken. Het leest nu nml niet makkelijk door. Je gebruikt ook hier weer twee keer meer achter elkaar, probeer dat te vermijden. Ik weet dat het moeilijk is, ik doe het zelf ook, maar het kan echt storen als je het leest.
Haar vader was haar steun en toeverlaat geweest, haar rots in de branding en haar uitlaadklep en nu had haar moeder dat van haar afgenomen.
Hier moest ik serieus lachen. Niet omdat de zin zo grappig is, maar omdat je een woord verkeerd hebt geschreven wat daardoor heel raar staat. Een uitlaadklep is klep waarmee vrachtwagens uitladen. Jij bedoelde een uitlaatklep
Ze pakte haar mobiel en keek of één van haar vriendinnen nog iets van zich had laten horen, maar net zoals de afgelopen 5 dagen was dat nog steeds het geval
Probeer alle getallen gewoon voluit te schrijven, iig 1 t/m 10. De rest hoeft niet, maar leest wel mooier.
De zon drong door de bladeren heen en schenen in heldere stralen op de grond en vervormde de schaduwen.
De zon is enkelvoud

dus scheen ipv schenen
Vanuit een schaduw sprong iemand bovenop haar en drukte haar tegen de grond en niet veel later hoorde ze pijlen over de grond scheren.
Probeer en en en te vermijden, anders wordt het zo'n opsomming. Dat doe je trouwens bij de vorige quote ook.
Vanuit een schaduw sprong iemand bovenop haar en drukte haar tegen de grond en niet veel later hoorde ze pijlen over de grond scheren.
Het niet veel later haalt voor mij de spanning uit de zin. En pijlen scheren door de lucht, niet over de grond
Je beschrijft helemaal hoe de elf eruit ziet, maar eerst zeg je dat ze op Aïsha spring. Ik weet niet wat voor ogen zij heeft, maar als er iemand op mij ligt, kan ik alleen haar gezicht zien en hoogstens een klein stukje van haar gewaad. En al helemaal niet haar voeten

Ik snap dat je de beschrijving van Synestra zo compleet mogelijk wilt maken, maar verdeel dat in delen. Dat wordt geloofwaardiger.
Aïsha was bang zoals ze altijd was in deze droom, maar het leek zo levensecht.
Maar wordt gebruikt bij een tegenstelling, maar in deze zin volgt die niet. Je kunt er beter van maken: "Aïsha was bang zoals ze altijd was in deze droom. Hoewel alles levensecht leek, wist ze dat ze droomde."
Na weer een tijdje gerent te hebben zette ze haar voet verkeerd neer en ze voelde hoe haar enkel brak.
Geren
d en ik weet niet of je je enkel kan breken als je je voet verkeerd neerzet als je heel hard rent. Het lijkt me eigenlijk een beetje overdreven. Misschien dat ze haar enkel verstuikt?
Snel stortte ze op de grond en sloeg haar handen om haar enkel heen.
Stortte vind ik iets dat je gebruikt als je er zelf geen controle over hebt, maar snel zegt dat dan weer wel. Ik zou stortten vervangen door: snel liet ze zichzelf op de grond vallen...
Aan het einde, is haar enkel dan genezen of doet het nog steeds pijn? Mij lijkt het nml niet dat ze zonder pijn kan lopen als ze net haar enkel heeft gebroken. Dan moet ze minimaal hinken. Oja, en de pijl die in haar arm is geschoten, daar moet ze ook last van hebben. Of je moet er neerzetten dat ze, ondanks dat ze verwachtte dat er pijn door haar arm zou schieten, de wond die de pijl veroorzaakt had helemaal geen pijn deed. Of zoiets
Er zitten hele mooie zinnen bij, zoals die met die vuurvliegjes en dat met die stof die in haar neus gaat zitten. Kleine details die een verhaal een stuk geloofwaardiger en mooier maken =)
Pfoe, mijn reactie is een stuk langer geworden dan verwacht, maar al deze puntjes betekenen niet dat ik je verhaal niet goed vind. Ik ben heel erg benieuwd wat er verder gaat komen