Wat stom, ik zag dat nog niemand van het tipex-team had gereageerd, terwijl je je verhaal bijna tien dagen geleden al had aangemeld

Shame on us. Is niet echt goede reclame

Ik had het wel gezien, maar vergat het de hele tijd en als ik het weer zag, had ik geen tijd of geen zin om uitgebreid een tekst door te spitten. Dus sorry dat het zo lang duurde, maar hier is het dan eindelijk: je uitgebreide commentaar
De spierwitte windmolens staken af van de helderblauwe lucht.
Afsteken tegen
Dara snoof de lente-lucht op en slaakte een zucht.
Lentelucht
Aden maakte zijn handen los en liet ze over haar schapenwollen-vest glijden.
Schapenwollen vest
De woorden vloeide langs haar perzikkleurige lippen en kaatsen tegen Aden's bleke wangen.
woorden is meervoud, de tweede keer doe je het goed, maar vloeide moet ook met een 'n'

Zo dat was je proloog. Fijn dat het zo klein is, dat kijkt een stuk makkelijker na =)
Vind het wel grappig om te lezen dat je bij elke zin ons meer informatie geeft hoe de personages en hun omgeving eruit zien, terwijl je toch niet echt bezig bent om de omgeving te beschrijven. Het wordt terloops genoemd en elke keer wordt het beeld weer wat duidelijker. Knappe manier van omschrijven. Mooie proloog ook =)
Hier had ik ook zelf moeite mee, hoe de leestekens zijn bij het schrijven van een dialoog. Na een paar keer zelf verbeterd te zijn en een paar boeken doorgespit hoe het daar eigenlijk stond, weet ik (denk ik) wat de regels zijn.
Als het personage spreekt en je eindigt de zin, om verder te schrijven met 'zei ze,' of een ander woord waarmee je aangeeft hoe het karakter het zegt (bv. schreeuwen, fluisteren, mompelen, sissen), dan moet er een komma komen. De zin loopt dan eigenlijk als het ware door. Zoals ik het nu zeg, zul je er niet veel van snappen, dus geef ik een paar voorbeelden (jeej

)
"Hé, kijk eens uit waar je loopt
," zei Linda boos.
Zoals je hier ziet, loopt eigenlijk de zin door.
"Hoe gaat het met jou
?" ik keek haar vragend aan.
Bij een uitroepteken of vraagteken moet de zin die erop volgt beginnen met een kleine letter
"Ik heb hier dus echt geen zin meer in." Ze draaide zich om en liep geïrriteerd weg.
Hierbij mag je wel een punt en daarna een hoofdletter gebruiken omdat de zin af is. Je zegt hierna niets meer over hoe de zin gezegd is, maar je begint een nieuwe zin
Snap je wat ik bedoel? Uit ervaring weer ik dat het even wennen is, maar na een tijdje kruipt het (als het goed is) er automatisch in.
Hoofdstuk 1:
Dara sloeg haar armen om zich heen en liet haar rug rusten tegen de muur.
Het is niet fout, maar het zou mooier staan als je neerzette: 'en liet haar rug tegen de muur rusten.'
De gouden kroonluchters hingen aan het engelen beschilderde plafond.
Je bent 'met' vergeten tussen het en engelen.
Ze hield haar adem in als ze rondkeek, het was indrukwekkend.
terwijl staat hier beter als 'als'.
Ze had haar best gedaan, oftewel, haar moeder.
Deze zin klopt zo niet. Of je maakt er: Ze -oftewel haar moeder- had haar best gedaan. of Ze had haar best gedaan, oftewel, haar moeder had haar best gedaan.
Om haar volmaakte botox-lippen zat een engelen lach wat Dara misselijk maakte, ookal was ze dat al.
Of botoxlippen, of botox lippen. En ookal moet los, dus ook al.
Bij dit stukje denk ik dat je het applaus en de buigingen etc. wat langer kunt doen, nu is het eventjes genoemd, maar is het al snel weer voorbij. Dat is misschien ook je bedoeling, om te laten zien dat het allemaal aan Dara voorbij gaat, maar het zou mooier zijn als je dat ook beschreef, aangezien de rest van het verhaal heel erg uitgebreid is qua omschrijvingen. Je zou dan neer kunnen zetten dat het allemaal aan haar voorbij ging.
Misschien zou je ook de toch naar buiten kunnen beschrijven. Nu staat ze opeens buiten, poef, magisch. Je zou kunnen zeggen dat ze niet met elkaar praten of je zou de omgeving wat meer kunnen beschrijven.
De stem was zo hypnotiserend dat ze vergat adem te halen, het was Aden.
Ik zou hier twee zinnen van maken, dat geeft meer dramatisch effect.
Zo, dat was hoofdstuk 1. Als je wilt dat ik meer nakijk, zeg je het maar, maar ik denk dat ik nu al een hele waslijst heb opgeschreven. Dat komt ervan als je vraagt of mensen de spellingsfouten eruit halen

Het zijn kleine foutjes, dus trek het je niet aan dat het zo;n hele lijst is =)
Je moet er wel opletten dat je constant blijft met je beschrijvingen. Niet dat het allemaal niet klopt of telkens verandert hoor. Maar als je een klein deel van je verhaal uitgebreid omschrijft, verwacht de lezer automatisch dat de rest van het verhaal ook wat uitgebreid beschreven is en af en toe mis ik dat. Bijvoorbeeld, de zangeres wordt goed beschreven, maar de ouders van Dara niet. Het is alsof je honderd procent geconcentreerd bent bij het eerste stukje van je post en daarna wat afzakt en daarbij de beschrijvingen vergeet. Dat is erg zonde.
Dus zeg het maar als je wilt dat ik verder controleer, ik doe het met liefde