Let's dance

Strijk hier neer om te zwijmelen in het maanlicht over de Liefde en Romantiek.
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Hallo piepeltjes!
Het is vakantie en ik verveelde me een beetje, dus ik dacht: laat ik eens een verhaaltje gaan schrijven. Dit is absoluut niet geschreven met de ambitie er iets bijzonders van te maken. Dit is puur voor de lol, omdat ik het leuk vind om over verliefde tieners te schrijven. (Rara, hoe komt dat?)

Bij dezen wil ik ook van de gelegenheid gebruik maken om iedereen op dit forum een vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar te wensen! :super

NB: Als je na een paar regels stopt met lezen, omdat je het niks vindt, zou je dan ook kunnen vertellen waarom je het niks vindt? Aan zulk soort commentaar heb ik namelijk het meest. Alvast bedankt!

Mijn voeten knelden pijnlijk in mijn voor mijn gevoel iets te krappe balletschoentjes. Ik hield me met een hand vast aan de vettig aanvoelende stang en tilde mijn been zo ver omhoog als ik maar kon. Spierpijn. Overal pijn.
Ik keek naar mezelf in de spiegel. Was ik dat, die daar stond? Het krullerige lichtblonde haar, keurig opgestoken, het elegante lichaam in een gestroomlijnde balletoutfit? Nee, dat was ik niet.
"Mabel, opletten! Je been zakt langzaam naar beneden!" De schelle stem van mevrouw Slappendel schalde over de dansvloer. Ze was mijn balletlerares. En wat voor een. Ze was zelf al iets te plomp geworden om het nog professioneel te kunnen doen, maar lesgeven kon, gelukkig voor haar en helaas voor mij, nog wel. Ze wist dat ik hier talent voor had en ze wilde dat ik het optimaal gebruikte. Anders zou ik er later spijt van krijgen, zo zei ze. Wist jij veel, opgeverfde gerimpelde theemuts met een schoonheidspuist.
Echter zodra ik haar stem hoorde, strekte ik mijn been weer perfect naar achteren en mijn arm zwierde sierlijk met de beweging mee.
Oh jawel, ik kon het wel. Maar iedere keer voelde ik me als een robot die deed wat iedereen van het ding verwachtte. Af en toe even een peptalk waar ik niet tegen opgewassen was en dan ging ik weer aan de slag. Een soort opwindpop. Willoos.
“Oké dames, dat was het voor vandaag. Goed gewerkt!”
Opgelucht liet ik mijn been zakken en rende ik naar de kleedkamers. Met een zucht van verlichting trok ik mijn balletschoenen uit.

Even later fietste ik naar huis. Ik merkte om me heen dat het zomer begon te worden. Mensen liepen buiten zonder jas, in het plantsoen achtervolgden kinderen elkaar met waterkanonnen. Jongeren lagen languit in het gras te kletsen, ijsjes te eten of te roken. Ik hoorde er niet bij. Ik was door de wereld buiten de beschermende muren van mijn villa bestempeld als kak en er was niets wat ik eraan kon doen.
Over drie weken werd ik achttien. Ik zou dan volwassen zijn en... vrij om te doen wat ik wilde? Ik wist niet of ik daar blij of bang om moest zijn. Ik wist zelf namelijk niet precies wat ik wilde. Ik deed altijd alles wat mijn ouders wilden. Of althans, vooral wat mijn moeder wilde. Ik geloof niet dat het mijn vader erg veel uitmaakte.

Eenmaal thuisgekomen, haalde ik de speld uit mijn haar en gooide het lekker los. Ik pakte wat te drinken.
“En,” vroeg mama, “hoe was je balletles? Leuk?”
“Ging wel,” mompelde ik en nam een slok. “Alleen mevrouw Slappendel werkt me op mijn zenuwen.”
“Tja,” lachte mama en rolde met haar ogen. “Als je iets wilt bereiken moet je er wel wat voor over hebben, natuurlijk.”
Langzaam liet ik mijn glas zakken. Ik weet niet waarom, maar ik slikte een brok in mijn keel weg. Iets in die zin maakte me zo ontzettend verdrietig. Zo moedeloos. Mama kent me, ze zag het meteen.
“Hé,” zei ze, terwijl ze een arm om me heen sloeg. “Het gaat toch hartstikke goed?”
Ik knikte, maar de tranen liepen al over mijn wangen. Mijn lichaam schokte bij iedere snik. Ik had het niet in de hand. Ik wilde echt niet huilen.
Want dan zou mama vragen waarom ik moest huilen. Dat kon ik niet vertellen, want dan zou ik zoveel mensen teleurstellen. Ik wilde bovendien zelf de confrontatie niet aan.
“Wat is er toch aan de hand, kindje?”
Ik sloeg het glas achterover en schudde mijn hoofd.
“Niets, hoor,” piepte ik. “Alles is goed.”
Snel liep ik bij haar vandaan en glipte de kamer uit.
Laatst gewijzigd door Artemiss op 22 apr 2011 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...

-Herman van Veen
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Yay, een nieuw verhaal van jou ;d Het is alleszins al heel mooi geschreven! Ik zie alles heel goed voor me, mooi gedaan! Ik lees zeker mee ;)
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Bedankt! Ik post gelijk maar een nieuw stukje, aangezien ik toch zo lekker bezig ben.
Het thema is zo ongeveer stijldansen, overigens. Doe ik zelf ook namelijk! Er is bijna niets wat ik leuker vind. :D

Met mijn knieën opgetrokken lag ik op bed, mijn kussen nat van de tranen.
“Ik wil geen balletdanseres worden…” fluisterde ik in de leegte. “Ik haat ballet. Ik haat het, ik haat het…” Ik verborg mijn gezicht achter mijn armen.
Hoe had ik dit ooit zo lang volgehouden? Hoe moest ik mama ooit uitleggen dat datgene waarvan zij dacht dat het mijn passie was, mijn grootste nachtmerrie was? Hoe kon ik ooit zo stom geweest zijn om haar dat te laten geloven?
Stoppen met ballet en verder gaan met niks anders dan school was ook geen optie. Niet dat ik het op school slecht deed, in tegendeel. Het punt was alleen dat alleen school niet genoeg was. Je moest altijd iets kunnen. Mijn neefjes en mijn nichtjes zaten op zangles, pianoles of vioolles. Ik was de enige balletdanseres van de familie en ze waren allemaal erg trots op me. Als ik het al in mijn hoofd haalde om ermee te stoppen, dan moest ik wel een steengoed alternatief hebben.
Piano of viool spelen ging het sowieso niet worden. Ik hield wel van muziek, vooral als het een lekker ritme had. Maar ik had geen behoefte om een instrument te leren bespelen. Bovendien deed een paar van mijn neefjes en nichtjes dat ook al. Zingen kon ik al helemaal niet.
Met een zucht zette ik mijn tv aan. Ik moest mezelf even op andere gedachten brengen. Ik zapte van kanaal naar kanaal, maar niets interessants kwam voorbij. De clips van MTV konden me niet boeien, tekenfilms keek ik allang niet meer en voor komedies was ik absoluut niet in.
In een flits zag ik een danszaal voorbij schieten. Er was iets in me wat me een paar kanalen terug liet zappen. Ik keek normaal gesproken nooit naar de sportzenders, maar deze danszaal interesseerde me.
De plankenvloer had een warme houtkleur en er stonden grote spotlichten op. In het Engels werd de volgende dans aangekondigd: de chachacha. Die dans kende ik van naam. Latijns Amerikaans.
Ik zag koppels de dansvloer opkomen. De mannen hadden rugnummers op hun keurige smokings. De vrouwen hadden schitterende jurken aan. De een nog mooier dan de ander, ieder een eigen kleur. Rood, lichtblauw, roze, paars, oranje, wit en zwart. De dames hadden blote ruggen en glitters overal op hun jurk, die in flarden over hun benen uiteenliep. Ik merkte dat mijn mond half open hing. Vlug deed ik hem weer dicht.
De muziek begon. Het was een aanstekelijk ritme, ik bewoog vanzelf mee. Zulk soort ritmes had ik nog nooit gehoord. En hoe ze dansten… Ik kon en kan moeilijk beschrijven wat ik zag. De dames liepen om de mannen heen en maakten honderden draaien terwijl de mannen hen alle kanten op zwaaiden. Hun hooggehakte schoenen bewogen moeiteloos en sierlijk over de plankenvloer. Als ze draaiden, waaide hun rok op. Ik keek ademloos toe.
De muziek hield weer op. De koppels maakten een buiging naar het publiek en naar de jury. Ik begon langzaam te knikken.
“Dat is het.”
Dansen. Latijns Amerikaans dansen. Dat moest ik gaan doen. Heel die familie kon me opeens niet meer schelen. Dit was mijn talent. Mijn echte talent, mijn passie! Ik voelde het!

-Herman van Veen
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Weer een mooi stukje! Ja, dansen is ook een van de dingen die ik graag doe, maar dan eerder street - dance. Stijldansen vind ik vooral heel mooi om naar te kijken (:.
Mooi stukje alweer! Ik voel echt met je personage mee, lijkt me moeilijk om een hobby (als je het zo kunt noemen) te beoefenen, en er zelf geen passie voor te voelen, enkel om je familie te plezieren. Mooi gedaan ;)
~*~
~*~

Muiss
Balpen
Balpen

Aaaaah, jaa, Artemiss, wat een goed stuk ook weer! Leuk dat je weer een 'chicklit, romantisch verhaal ' schrijft! Ik wil natuuurlijk meer!
Soms wou ik dat ik processen in mijn leven ook kon beëindigen met ctrl + alt + del
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Next. 8)

De volgende middag, toen ik bezig was met mijn huiswerk, kwam Sophie langs. Sophie is een meisje met een navelpiercing en naveltruitjes en strakke spijkerbroeken. Ze is rauw en ongenuanceerd en het duurde even voordat ik mijn moeder ervan kon overtuigen dat ze niet zo erg was als ze eruitzag. Toch heeft ze echt haar hart op de goede plek. Ze was en is mijn beste vriendin. Ze zal het ook altijd blijven.
“Hé kakker! Je moeder liet me binnen.” Met een zwaai gooide ze mijn slaapkamerdeur open.
“Echt waar? Liet ze je binnen? Dat is nieuw,” grapte ik.
Ze plofte op mijn zitzak. “Ha-ha. Serieus, je verdwaalt bijna in dat paleis van jullie, joh. Ik was bijna vergeten waar je kamer was.” Ze trok een speelse grijns en knipoogde.
Ik sloeg mijn boeken dicht en kwam naast haar zitten.
“Sophie, het is goed dat je er bent. Ik moet even iets kwijt.”
“Lieve schat,” sprak ze met haar, voor haar leeftijd, zware stem en legde haar benen over elkaar. “Het is altijd goed dat ik er ben. Vertel op.”
Ik schoot in de lach. Nepdiva.
“Ik zag gister een danswedstrijd op tv,” begon ik opgewonden.
“Zo, wat een happening,” grinnikte Sophie.
“Even serieus,” zuchtte ik, maar ik kon het niet helpen dat ik moest lachen. “Je brengt me van mijn à propos. Het was een stijldanswedstrijd, Latijns Amerikaans. Ik weet dat dit gek klinkt, want ik heb het nog nooit van mijn leven gedaan, maar ik voel gewoon dat ik dit moet gaan doen. Volgens mij is dit mijn passie. Of tenminste mijn toekomstige grootste hobby. Ik weet het nog niet precies…”
“Nou, give it a try, zou ik zeggen.” Sophie praatte vaak in Engelse zinnetjes. Dat vond ze leuk.
“Als dat eens zomaar zou kunnen,” verzuchtte ik. “Want weet je, wat ballet betreft…”
“Daar heb je een stronthekel aan,” knikte ze begrijpend.
Verbaasd keek ik haar aan. “Ja, hoe weet jij dat nou? Ik heb het je nooit verteld.”
Ze rolde met haar ogen.
“Dat is ‘t ‘m juist. Als je het er nou een aantal keren over gehad had, dan had ik daaruit kunnen concluderen dat je het leuk vond. Maar je hebt het nooit over ballet. Je doet alsof je er niet opzit. Als jij ergens enthousiast over bent, lieve schat, dan heb je het er continu over. Wacht maar tot jij op stijldansen zit, dan lul je me de oren van mijn kop.”
Ik glimlachte. Ze kende me beter dan ik mezelf kende. Dromerig staarde ik voor me uit.
“Denk je echt dat ik het moet doen? En dan ook stoppen met ballet?”
“Natuurlijk,” antwoordde ze. “Neem desnoods een bijbaantje en betaal het zelf. Je wordt tenslotte achttien.”
Ik overdacht deze optie. Ik kon het ook allebei doen: dansen en ballet. Met nog een bijbaantje erbij, dan kon ik het inderdaad zelf betalen en hoefden mijn ouders niet eens te weten dat ik het deed.
“Stoppen met ballet lijkt me dan ook wel handig, dat spaart geld,” voegde Sophie er luchtig aan toe.
“Dat kan niet,” zei ik geschrokken.
Langzaam draaide de diva haar hoofd om, terwijl ze sabbelde op het kruisje om haar hals. Ze spuugde het uit en trok een wenkbrauw op.
“Leg uit.”
“Mama wil graag dat ik ballet. De hele familie ziet dat graag. Ik ben de enige die het kan, ze zijn apetrots. Ik kan ze niet teleurstellen. Ik wil niet weten wat er gebeurt als ik opeens aankondig dat ik stop met ballet en sexy ga lopen stijldansen. Dat…” Ik aarzelde. Ik zocht naar woorden.
“Dat past niet bij ons.”
Sophie zuchtte diep.
“Wat moet ik met jou,” riep ze dramatisch. Ze sloeg haar handen voor haar gezicht en schudde haar hoofd. Met een zwaai sloeg ze haar benen weer van elkaar en ging op haar knieën voor me zitten. Indringend keek ze me aan.
“Luister Mabel. Weet je wat jij moet doen, voor de verandering?”
Ik schudde langzaam mijn hoofd.
“Niet denken aan wat je moeder wil, niet denken aan wat de rest van de happy family wil, maar denken aan wat jij wilt. Het is jouw leven, jouw balletles en jouw dansles en jij besluit wat ermee gebeurt.”
Haar woorden spookten de rest van de dag en de nacht rond in mijn hoofd, voordat ik er tenslotte aantoegaf.

-Herman van Veen
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Nog maar een stukje. Ik ga zo lekker. XD

Ik kreeg geen hap soep door mijn keel. Ik hield sowieso niet zo van champignonsoep, maar met een blok in mijn maag van de zenuwen kon ik niet eten. Ik zag hoe mijn ouders kalm hun soep naar binnen lepelden. De stilte maakte me zo mogelijk nog nerveuzer dan ik al was.
Ik dacht diep na. Hoe kon ik zo’n onderwerp het best aansnijden?
“Pappa,” begon ik voorzichtig, terwijl ik in mijn lepel soep blies.
“Niet zo hard blazen, Mabel,” kwam mamma tussendoor.
Ik blies wat zachter en probeerde het nog een keer: “Pappa?”
“Ja, zeg het maar.”
“Ik zag gisterenavond een danswedstrijd op tv. Latijns Amerikaans dansen. Ik…” Ik zuchtte. “Ik vond het er ontzettend mooi uitzien, leuk om te doen ook. Althans, het lijkt me leuk om te doen. Eigenlijk zou ik het eens willen proberen. Op les gaan bedoel ik. Als u dat goed vindt.”
Ik slikte en keek hem verwachtingsvol aan. Tot mijn opluchting zag ik dat zijn mondhoeken iets omhoog krulden en dat er een glinstering in zijn ogen te zien was. Ik glimlachte terug.
“Maar je balletlessen dan,” kirde mamma.
Ik kneep mijn ogen dicht. Shit. Met mijn duim en wijsvinger raakte ik mijn voorhoofd aan, boog deze naar voren en schudde het langzaam heen en weer. Er was geen ontkomen aan. Dit werd een pijnlijk gesprek. Ik wilde mijn mond openen.
“Je kunt er niet mee stoppen,” stelde mamma vast voor ik iets kon zeggen. Zoals zij het zei, klonk het zo vanzelfsprekend dat geen levende ziel er iets tegenin had durven te brengen. (Zo kunnen de meest absurde dingen als feiten geaccepteerd worden, als je ze maar stellig genoeg brengt.)
“Marjolein,” hoorde ik mijn vader kalm zeggen. “Laat haar eens uitpraten, voor we conclusies trekken.”
“Maar…”
“Alsjeblieft.”
Dankbaar knikte ik naar mijn vader. Op dit soort momenten hield ik het meest van hem.
“Mamma,” zei ik zacht, “misschien is dit moeilijk voor u om te accepteren, maar ik hou helemaal niet van ballet.”
Ik zag haar arm verstijven. Ik had verwacht dat die reactie me zou ontmoedigen, maar in plaats daarvan stimuleerde het me juist om het eens goed te zeggen.
“Sterker nog, ik heb er een ongelofelijke hekel aan. Dat heb ik altijd al gehad en ik zal het altijd hebben. Ik ben een sukkel geweest dat ik er ooit aan begonnen ben.”
Ze keek me aan met een blik vol afgrijzen, alsof ik een doodzonde had begaan. Ik sloeg mijn ogen neer. Het deed me minder dan ik verwacht had. Hoopvol keek ik naar pappa.
“Allemaal goed en wel,” zei hij nog altijd even rustig, “maar waarom ben je er dan opgegaan?”
Ik sloot mijn ogen. Nee, laat het niet waar zijn. Laat het niet zo zijn dat ik het nooit had hoeven doen.
“Om u een plezier te doen.” Mijn stem klonk vreemd. Emotieloos.
Op het moment dat de woorden mijn mond verlaten hadden, verborg mijn moeder haar gezicht in haar handen. Ze was zelf ooit ook ballerina. Ze had graag gezien dat ik in haar voetsporen zou treden.
“Maar meisje toch…” ademde mijn vader.
“Ik was acht, pappa.”
Hij knikte begrijpend. “Ga dan maar gauw doen wat je leuk vind, lieverd.”
In een klap voelde ik me tien kilo lichter. Ik lachte opgelucht, rende om de tafel heen en gaf mijn vader een knuffel.
“Dank u wel.”
Achter me begon mijn moeder driftig soep te lepelen.
“Als het dan tenminste nog ballroom geweest was. Walsen, of zo. De foxtrot, voor mijn part. Maar dat ordinaire gespring waar ze er halfnaakt bijlopen,” mopperde ze.
Mijn gezicht betrok.
“Laten we een compromis sluiten,” zei pappa. “Als je nou eens naar een dansschool gaat waar ze je beiden leren? Dan hebben jullie allebei je zin.”
Dat was een goed plan. Zo gebeurde het.

-Herman van Veen
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ik borg mijn balletschoenen voorgoed op in de kast, om ze er nooit meer uit te halen. Dit was voor het eerst dat ik iets ging doen wat ik leuk vond. Ik had mamma nog wel moeten beloven, dat als het niet zou bevallen, ik dan weer op ballet zou gaan. Want ja, wat moet je anders? Maar ergens wist ik zeker dat dit niet tegen kon vallen.
Iedere woensdagavond had ik les. De eerste keer was ik behoorlijk zenuwachtig. Ik had een soort privéles. Althans, we waren maar met heel weinig. Ik had gehoord dat er nog twee andere koppels zouden zijn en een andere jongen zonder partner. Dat kwam mooi uit, want ik had ook nog geen partner. Ik ging helemaal niet om met jongens.
Nee, inderdaad. Bijna achttien en nog helemaal geen ervaring met jongens. Ik had er geen tijd voor gehad, met mijn ballet. Bovendien waren de jongens bij mij op school of te kinderachtig om mee op te kunnen schieten, of te oud voor mij. Ik had het ook niet echt gemist. Tot nu dus, nu ik een danspartner nodig had.
Ik zette mijn fiets in het rek en wandelde richting de ingang van het gebouw. Vergeleken met de balletschool was het vrij klein. Geen verdiepingen, alleen een grote gevel en glazen deuren. Ik gluurde naar binnen. Het oogde wel diep.
De zenuwen in mijn buik zwollen aan toen ik door de glazen deuren naar binnen stapte. Dit was dus een dansschool. De vloer zag eruit als de dansvloer die ik op tv had gezien. Een warme houtkleur. Nu ik er zo dichtbij stond, leek hij nog veel groter. Het kwam ook door de spiegels achterin de zaal, die deden het groter lijken. Het waren spiegels zonder stang om je aan vast te houden, zoals bij balletles. Op tv hadden er grote spotlichten op de zaal geschenen, hier was het licht gedimd. Dat was eigenlijk veel gezelliger en mooier. Naast de dansvloer, aan de lange zijde, waren zithoekjes. Aan de korte zijde, waar ik ook stond, stond een bar. Een heuse bar met krukken. Op de hoek die de bar maakte met de zithoekjes stond een kleine verhoging met een geluidsinstallatie daarachter. Daar werd waarschijnlijk de muziek gedraaid.
Het deed me allemaal meer denken aan een uitgaansgelegenheid dan aan een school.
Ik liep door naar rechts, de garderobe in. Ik hing mijn jack aan een haakje en haalde mijn gloednieuwe dansschoenen uit mijn tas. Ik was gewend op balletschoenen te lopen, niet op gehakte schoenen. Ik heb samen met Sophie geoefend, zodat ik er in ieder geval op kon lopen. Zij heeft tenslotte haar hele leven al op stelten gelopen, zo ongeveer. Mijn hakken waren maar drie centimeter, maar nog had ik er moeite mee gehad.
Zo zelfverzekerd als ik kon liep ik ermee de dansvloer op. Ik keek naar mezelf in de spiegel. Volgens pappa hoefde je voor stijldansen geen speciale kleding aan, als je net pas begon. Ik had een spijkerrok van Sophie geleend en daaronder had ik een zwarte panty aangetrokken. Een fel rood truitje met een laag uitgesneden hals. Ik was best tevreden.
Ik liep een beetje giechelig heen en weer, draaide een pirouette omdat ik niets anders wist, wankelde op mijn hakken en ging weer recht staan. Ik schudde mijn hoofd. Ik moest nog een hoop leren, dat was zeker.
“Alvast aan het oefenen?”
Als door de bliksem getroffen draaide ik me om. Achter de bar vandaan kwam een enigszins wulps geklede vrouw van een jaar of veertig met enorme paardentanden. Ik schaamde me dood. Ze had me zien stuntelen en zij was waarschijnlijk de danslerares. Daar ging mijn goede eerste indruk.
Vrolijk lachend kwam ze naar me toe en schudde me de hand.
“Rita, aangenaam.”
“Mabel.”
“Ah, Mabel de Graaff?”
“Met dubbel ‘f’, ja,” antwoordde ik automatisch. Mijn moeder deed dat ook altijd. Ernstige gewoonte.
“Je bent de eerste. Er komen nog vijf andere mensen. Wat dat betreft, zijn jullie een exclusief groepje, hoor!”
“Ik heb het gehoord, ja.” Voor minder had mijn moeder het niet willen doen, had ik eraan toe willen voegen, maar ik deed het maar niet.
Ik volgde haar naar de bar.
“Als ik het mag zeggen, ik vind het er hier meer uitzien als een uitgaansgelegenheid dan als een dansschool.”
“Och,” zei Rita en haalde haar schouders op. “In feite is het beide. Af en toe hebben we hier een bal, of een ander georganiseerd avondje en dat is voor de cursisten hetzelfde als uitgaan.”
Ik begon het verschil met de balletschool goed door te krijgen. Dit was plezier, de balletschool was hard werken. Ik kon niet wachten om te beginnen.

-Herman van Veen
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Weer drie mooie stukjes! Leuk dat Mabel van haar vader mag doen wat ze leuk vind! En haar beste vriendin heeft gelijk, ze moet doen waar ze zin in heeft. Super ;)
~*~
~*~

Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Even later kwam de dansleraar binnen. Het was een onwaarschijnlijk magere, licht grijzende man met een lobberend overhemd aan en een glanzende broek. Zodra hij me zag zitten, glimlachte hij vriendelijk naar me.
“Goedenavond.”
“Hallo,” groette ik terug.
Nadat hij zijn jas had opgehangen stelde hij zichzelf voor.
“Marco. En jij bent?”
“Mabel de Graaff.”
“Aangenaam. Ik geloof dat jij in het betrekkelijk kleine groepje jongeren zit, dat zich aangemeld heeft. Het is niet meer zo populair bij de jeugd,” zei hij en er klonk spijt door in zijn stem. “Het wordt hoog tijd dat er weer eens een dansfilm uitkomt.”
Ik snoof. Als dat de enige reden was waarom mensen op dansles wilden… Aan de andere kant, de enige reden dat ik hier zat, was ook dat ik het op tv had gezien.
Een groepje van vier jongeren kwam druk pratend door de glazen deuren naar binnen. Twee van hen overduidelijk een stelletje: hand in hand ploften ze op een bank in een van de zithoekjes. De anderen voegden zich bij hen. Ik besloot er ook maar bij te gaan zitten. Waar bleef mijn partner?
“Hallo,” zei ik zonnig. “Ik ben Mabel.”
Het meisje dat tegen haar vriendje aangeleund zat ging overeind zitten en stak haar hand uit.
“Angelique. Ben je alleen?”
Ik knikte en keek zenuwachtig naar de glazen deur. “Tenminste, hij moet nog komen, is mij verteld. Maar ja, ik ken hem verder ook nog niet…”
“Anders wil Kevin vast ook wel even met je dansen, hè schat?” Speels sloeg ze haar vriendje op haar been. Met een scheef lachje keek ik hem aan en hij knikte verveeld maar sympathiek terug.
“Sure,” zei hij. “Trouwens, dat is Wouter. Die heeft brons vorig jaar al afgedanst, maar hij doet het voor Joyce nog een keertje.”
“Brons?” Was het nu al een wedstrijd, met medailles?
Wouter knikte glimlachend. Hij had ietwat rossig haar en was ook behoorlijk mager.
“Ja, ik ben nu met zilver bezig. Brons is het eerste jaar, zilver het tweede en goud het derde. Daarna kun je natuurlijk ook nog doorgaan met goudster. Daarna komen de topklassen één, twee, drie enzovoort…”
Hij maakte met zijn hand een gebaar dat het eeuwig doorging.
“Oh, oké, dat wist ik niet. Dus ik doe nu brons?”
Wouter knikte.
“Kijk,” zei Angelique toen. “Is dat jouw man niet?” Ze wees in de richting van de deur.
Een donkerblonde jongen van ongeveer mijn lengte kwam aarzelend het gebouw binnen. Hij droeg een overhemd dat mijn vader had kunnen dragen, maar toch schatte ik hem niet ouder dan achttien. Hij zag ons zitten en terwijl hij naar ons toe liep, merkte ik dat hij O-benen had. Hij droeg ook nog een bril. Arme jongen.
“Hallo,” groette hij. Zijn stem was zacht en vriendelijk. Hij kwam een beetje onzeker naast me zitten.
“Diederick,” zei hij en stak zijn hand uit. Ik hoorde Angelique een proestgeluid maken, maar ze hield haar lachen in.
Ik schudde zijn hand. “Mabel, aangenaam. Ik geloof dat ik je danspartner ben,” zei ik met een knipoog, om hem op zijn gemak te stellen.
“Ja, dat dacht ik ook al,” zei hij met een onhandige grijns.
Dit kon nog leuk worden.

-Herman van Veen
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Marco en Rita vroegen onze aandacht. De les kon beginnen.
Marco hield eerst een inleidend praatje over welke dansen we hier zouden leren, welke in welk jaar en waar de dansen vandaan kwamen. Ik hoorde dat de chachacha en de rumba van Cuba afkomstig waren. De samba kwam uit Brazilië –bekend van het carnaval in Rio– en de tango en de paso doble kwamen uit Spanje.
Maar helaas, daar begonnen we niet mee. De eerste dans die we zouden leren was de quickstep, een ballroomdans, oorspronkelijk afkomstig uit Engeland. Marco en Rita deden de basispassen een aantal keren voor.
“In de danshouding staat de heer altijd met zijn rug naar de danszaal toe,” vertelde Marco met luide stem. “Verder wil ik jullie aanleren om elkaar losjes vast te houden, vooral bij deze hand.” Hij bewoog zijn linkerhand, de uitgestoken hand.
“Doe de vingers ook niet in elkaar, want als de dame dan bij de Latijns Amerikaanse dansen moet draaien wordt dat erg lastig.”
Rita demonstreerde het even en wij lachten.
“Goed, de basis voor de quickstep. De heren stappen met hun rechtervoet naar voren, de dames met hun linkervoet naar achteren. Dan stappen de heren met hun linkervoet opzij –de dames dus met rechts– en sluiten dan aan, opzij. Dat zijn de eerste passen. Naar voor, zij, sluit, zij.”
Hij deed het nog een paar keer voor en vroeg ons toen om op de vloer te komen. Diederick keek me onzeker aan. Ik haalde mijn schouders op.
“Kom op, we proberen het gewoon.”
Behendig stak ik mijn blonde krullen op met een speld, de losse plukken dansend voor mijn gezicht. Ik trok Diederick van de bank de vloer op. Keurig netjes met zijn rug naar de zaal ging hij klaar staan. Lieve jongen.
Losjes legde ik mijn linkerhand op zijn schouder, terwijl ik met mijn andere hand zijn rechterhand pakte. Ik ging wat dichterbij staan. Ik zag zijn ogen groot worden en hij slikte even. Ik glimlachte breed.
Soms voel je dat je ergens goed in bent voor je eraan begonnen bent.
Op Marco’s aanwijzingen plaatste ik mijn linkervoet ietsjes naar achteren. Diederick zette echter een veel te grote stap naar voren en trapte mijn voet zo ongeveer plat. Ik onderdrukte een kreet. Snel haalde ik mijn voet weg.
“Sorry…” fluisterde hij en schudde zijn hoofd.
“Geeft niet,” grinnikte ik. “We proberen het nog een keer. Iets kleinere stapjes.”
Na een poosje ging het goed en konden we doordansen.

Bij iedere nieuwe variatie keek ik één keer naar Marco en Rita en deed het meteen na. Vervolgens leerde ik het Diederick ook. Het ging bij hem wel eens waar wat houteriger, maar het lukte wel. En ach, soms ging het weleens wat minder, maar het maakte niet uit. Er was geen druk om het perfect te doen, zoals die er bij ballet wel altijd geweest was. Ik keek elke week uit naar de dansles.

-Herman van Veen
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

De twee jaar daarna gingen razendsnel voorbij. Zodra ik achttien geworden was, bemoeiden mijn ouders zich minder met mijn hobby’s en ambities.
Diederick en ik deden het volgens Marco en Rita goed genoeg om brons, dus het eerste jaar, over te slaan en maar meteen zilver te proberen.
Ik vroeg Diederick of hij het ermee eens was.
“Zullen we dat doen, een jaar overslaan?”
Diederick keek bedenkelijk voor zich uit. We hadden nu zeven lessen gehad en je kon niet bepaald zeggen dat het voor hem altijd even makkelijk geweest was. Vaak genoeg had Rita tegen hem gezegd dat hij mij moest leiden en dat ik naar hem moest luisteren. Het had niet zoveel geholpen.
“Dan zijn we een jaar eerder bij goud, of niet,” vroeg hij tenslotte.
“Ja…” antwoordde ik, niet begrijpend waarom dat belangrijk was.
“Nou, vooruit dan maar…” zei hij tenslotte.
“Het hoeft niet, hoor. Als je liever nog even een jaar oefent…”
“Nee, nee,” zei hij haastig. “We gaan wel zilver doen. Prima.”
Ik trok een wenkbrauw op. Wat een rare reactie.

Na drie lessen zilver gedaan te hebben begreep ik waarom het misschien toch beter was geweest voor Diederick om nog even te wachten. Ik had nergens last van: ik vond de samba heerlijk om te dansen, evenals de rumba.
Alleen voor arme Diederick werd het moeilijker en moeilijker. Telkens als het snelle gedeelte in de samba aanbrak, waarbij we elkaar voor het gemak loslieten, raakte hij achterop.
Marco telde voor: “En achter kruis, achter kruis, dame draait, schuin op de dansrichting, naar voor en terug, naar voor en terug. Stap en sta, stap en sta, richting kiezen… en één up, één up, één up draai, en één up, één up, één up twee.”
Ik stond al lang en breed aan de overkant van de dansvloer, terwijl Diederick een meter achter me aan kwam struikelen. Ik zuchtte en probeerde me niet te ergeren. Hij kon er tenslotte ook niets aan doen. Hij deed zijn best.
Ik merkte ook dat ik veel meer plezier in dansen begon te krijgen als ik thuis alleen stond te oefenen. Ik had op de radio een leuke zender gevonden die heel veel dansmuziek draaiden. Het stond de ganse dag aan en telkens als er een rumba, chachacha of samba voorbijkwam, begon ik te dansen. Ik danste met een onzichtbare partner en ik danste veel uitbundiger dan op de dansvloer. Van de dubbele draai maakte ik een driedubbele draai zonder dat ik er erg in had.
Ik leerde mezelf nieuwe dingetjes aan, die ik op filmpjes op internet gezien had. Bijvoorbeeld een specifieke draai in de rumba, waarbij je in de armen van de man draaide en er weer uit.
In een lange lappenrok van mijn moeder draaide ik in onzichtbare armen. Mijn benen draaiden als een spiraal in elkaar en weer uit elkaar en de rok waaide omhoog. Ik fantaseerde dat ik in een strandtent danste, ergens in een Zuid-Amerikaans land, met een knappe donkere jongen. Als ik mijn ogen sloot, hoorde ik het ruisen van de zee, het klinken van cocktailglazen, het ritme van congadrums en zag ik de volle maan aan de hemel staan. De volumeknop werd nog iets omhoog gedraaid en de congadrums speelden in mijn hoofd. Het ritme sloeg in mijn lichaam, als het kloppen van mijn hart. Het was een deel van mij geworden.
Op een avond zat ik uitgeput van het dansen op mijn zitzak. Ik realiseerde me dat ik al die draaien en pasjes geleerd had, zonder dat een man me geleid had. Niemand had aangegeven waar ik heen moest. Ik glimlachte. Ik had het blijkbaar niet nodig.

Terwijl ik met reuzensprongen vooruitging en mijn plezier enorm groeide, werd het voor Diederick steeds moeilijker om de (voor hem) nieuwe variaties bij te houden.
Aan het eind van een van de lesavonden zag ik hem het zweet van zijn voorhoofd vegen met een geruite zakdoek. We hadden net de jive gedanst. Dat lijkt sterk op rock-’n-roll. Je danst het ook altijd op rock-’n-rollmuziek. Het is erg leuk, maar ook erg vermoeiend.
“Dames en heren, mag ik even uw aandacht,” zei Marco voordat we het gebouw verlieten. “Aanstaande zaterdagavond is er ons jaarlijkse zomerbal. De entree is vijf euro. Als u zin heeft, zie ik u graag verschijnen. Tot zaterdag of anders tot volgende week.”
Ik stootte Diederick aan.
“Leuk! Zullen we gaan?”
Hij trok een gezicht alsof de luier van zijn babybroertje moest verschonen.
“Moet dat?”
Verbaasd staarde ik hem aan. Wat was dat nu voor vraag, ‘moet dat’. Nee natuurlijk moet het niet, maar je doet het toch zeker voor je plezier?
“Nee…” stamelde ik.
“Nou, als je het dan niet erg vind, doe ik het liever niet.” Zijn stem klonk een beetje verontschuldigend.
Hij wilde meteen naar buiten lopen, maar ik hield hem tegen.
“Diederick,” zei ik kalm. “Vind jij dansen leuk?”
Even gingen zijn wenkbrauwen omhoog. Hij deed zijn mond open om iets te zeggen, maar keek toen weg.
“Jawel, hoor…” mompelde hij. “Ik heb nu even niet zo’n zin, dat is alles.”
Hij liep naar buiten en haalde zijn fiets van het slot. Zo makkelijk kwam hij er niet vanaf. Toen hij weg wilde fietsen klemde ik zijn voorwiel tussen mijn benen.
“Oké,” zei ik. “Nu een eerlijk antwoord, alsjeblieft.”
Met een diepe zucht leunde hij voorover op zijn stuur.
“Je hebt er een hekel aan, is het niet?”
Langzaam knikte hij. “Sorry. Ik wilde het niet tegen je zeggen, omdat jij dan ook zou moeten stoppen. Dat zou ik zo lullig voor je vinden, want jij vindt het duidelijk wel leuk.” Hij trok een scheef lachje.
“Bovendien zien mijn ouders graag dat ik dit doe.”
Ik begon te lachen. Waarom precies weet ik niet. Als ik niet was beginnen te lachen, had ik misschien moeten huilen. Dit was zo akelig herkenbaar.
“Als je echt graag wilt, kunnen we wel naar het zomerbal gaan…”
“Nee, niks ervan,” zei ik abrupt. “Sterker nog,” zei ik, “jij gaat ophouden met dansen. Je moet geen hobby in stand houden waar je een hekel aan hebt.”
Ik wist wat voor een nachtmerrie ballet voor mij geweest was. Dat wilde ik Diederick niet aandoen. Het zou waarschijnlijk toch nooit wat worden met dat dansen van hem.
Ik vertelde Diederick mijn geschiedenis. Dankbaar nam hij mijn aanbod om ermee te kappen aan. We namen afscheid en ik fietste met een brok in mijn keel naar huis. Geen dansen meer.

-Herman van Veen
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Wow, wat lief van Mabel! Ze geeft haar eigen hobby op om Diederick zijn gang te laten gaan...wat goed. Mooi geschreven weer! Ik kijk zeker uit naar meer :sweet
~*~
~*~

Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Ik heb even de tijd genomen om je verhaal bij te lezen. Dus daarom ook een reactie van mij :D Ik vind het eerste stuk heel sterk, zowel de stijl als de inhoud. De gedachtes zijn ook goed weer gegeven en het tempo is perfect. Daarna vind ik je verhaal helaas afnemen, het lijkt alsof je heel snel een stuk aan het overlopen bent. Ik vind dat de gedachtes er te weinig aan bod komen en je iets te snel van de hak op de tak springt. En dat is natuurlijk jammer want het algemene idee wat er achter steekt is natuurlijk dik in orde.
Ook mis ik je "oude vertrouwde" beschrijvingen, daar mist iets in. Ook denk ik dat je het karakter van het hoofdpersonage (Mabel?) niet genoeg uitgediept is en dat komt waarschijnlijk doordat er toch net te weinig gedachtes inzitten.

Maar over het algemeen is het weer een leuk luchtig verhaal. Maar als je het dezelfde diepgang kan geven als je vorige verhalen dan ga je een fantastisch verhaal schrijven!
Why are you so frightened? Have you no faith?
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Hartelijk bedankt voor je feedback, Patrick! Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Het wordt in het volgende stukje ook even niet beter, vrees ik. Ik ga eraan werken, dat beloof ik. Ik zal proberen Mabel wat meer karakter te geven, daar heb ik inderdaad te weinig aandacht aan besteed.
Dat het verslapt komt denk ik voornamelijk omdat ik naar een nieuw stuk verhaal toe moet schrijven, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ga mijn best doen!

Mijn ouders reageerden verbaasd, toen ik meldde dat ik met dansen zou stoppen. Ik zei dat ik even nergens zin in had, maar dat was een leugen. Ik miste het verschrikkelijk. Soms ging ik nog wel eens kijken tijdens een les, hoe Wouter het deed. Na een poosje stopte ik daar ook mee. Toekijken en niet mee kunnen doen was erger dan er helemaal niets meer mee te maken hebben.
Een jaar ging voorbij. Ik ging naar de universiteit om klassieke talen te studeren. Af en toe kwam ik Diederick nog weleens tegen in de stad en hij bleef me altijd vriendelijk groeten. Hij vertelde me dat hij naar de technische universiteit ging. Sophie ging naar de hbo en kwam af en toe even langs waaien.
“Ga je mee?”
Verbaasd keek ik Sophie aan. Het was acht uur ’s avonds. “Waarheen?”
“Naar het café, natuurlijk. Waar anders naartoe, op een vrijdagavond?” Ze grijnsde. Lachend kwam ik uit de zitzak overeind en ging met haar mee.

Even later zaten we aan de bar. Ik had een of ander lichtalcoholisch drankje en Sophie dronk bier. Voor mij maakte het niet uit waar we zaten te kletsen. Of het nou hier of bij een van ons thuis was, het was mij om het even, maar Sophie hing nou eenmaal graag in het café.
Een stevige discobeat dreunde door de betrekkelijk kleine ruimte. Plotseling merkte ik dat het ritme iets veranderde en ook de sound. Langzaam zette ik mijn glas terug op de bar. Ik kon het niet helpen dat ik begon te glimlachen en dat mijn vingers het ritme mee trommelden. Latin.
Sophie trok haar wenkbrauwen naar me op.
“Zeg ballerina, kun je hier nou ook op dansen?”
Ze was nog niet uitgesproken of ik sprong van mijn barkruk. Ik rende naar de minidansvloer.
“Ja,” gilde ik enthousiast. “De chachacha!”
Ik stak mijn handen in mijn zakken en relaxed danste ik zonder partner de pasjes. Ik herinnerde me niet alles meer, maar wat ik nog wist ging goed.
“En opzij, achter terug, chachacha,” mompelde ik. Sophie keek met een schuin lachje toe. Naast me keken ook een aantal mensen naar me om. Het maakte me niet zo veel uit.
“Loop weg, chachacha, achter terug, chachacha, draai, draai, chachacha!”
Een beetje wankelend kwam ik tot stilstand en spreidde mijn armen om aan te geven dat ik klaar was. Ik maakte een licht buiginkje en Sophie klapte met een enorme grijns op haar altijd even vrolijke gezicht.
Ik verliet de dansvloer en toen ik mijn vriendin aankeek schoten we allebei tegelijk in de lach.
“Heb ik mezelf heel erg voor gek gezet,” vroeg ik tussen twee lachbuien door. Het was even geleden dat ik gedanst had en zoveel lol gehad had. Ik mistte het meer dan ik dacht.
“Welnee,” antwoordde Sophie op een overdreven manier. “Hoe kom je erbij? Iedereen hobbelt een beetje op en neer op de muziek en jij bent echt helemaal de blits, meid…”
Ik rolde met mijn ogen. We zwegen even en zonder dat ik het tegen kon houden ontsnapte me een diepe zucht.
“Waarom ben je toen gestopt,” vroeg Sophie plotseling. “Als je niks gezegd had was Diederick gewoon doorgegaan.”
“Ik wist dat hij er een hekel aan had. Het is niet leuk om met iemand te dansen die daar met lange tanden staat. Een andere danspartner zien te vinden was ook niet zo gemakkelijk: je weet hoe ik met jongens ben. Zodra er eentje te dicht in mijn ademruimte komt, klap ik dicht. Bovendien, zoveel opties waren er niet.”
Sophie knikte begrijpend. Ze leunde met haar elleboog op de bar en krabde aan haar kin. Ze staarde langs me heen, merkte ik. Wat was ze aan het verzinnen?
“Je hoeft me niet te helpen, Sophie,” zei ik uit voorzorg. Ergens wist ik wel dat ze onverbeterlijk was.
“Dat weet ik zo net nog niet, Mabel.” Ze knipoogde.
Vervolgens veranderde ze van onderwerp en spraken we er niet meer over. Binnenkort zou ze wel me wel weer ergens mee naartoe nemen, vermoedde ik zo.
Laatst gewijzigd door Artemiss op 27 dec 2010 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

-Herman van Veen
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Je hebt alweer snel een nieuw stukje klaar :D Maar meteen gelezen dan :p Die feedback is graag gedaan, daar heb je meestal meer aan dan "goed zo, ga zo door".
In tegenstelling tot wat jij zegt, vind ik dit stukje al verbeterd t.o.v. de vorige post. Ik vind het beter lezen.

Je mixt in dit verhaal de tegenwoordige en verleden tijd in mijn ogen te vaak door elkaar. In dit stukje zag ik het een paar keer. Ik denk dat je moet kiezen, want zo leest het een beetje irritant :p
Why are you so frightened? Have you no faith?
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

@pbrouwers: Allemaal aangepast! ^^

-Herman van Veen
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ik vind je verhaal een mooi verhaal en lees het met plezier. Je beschrijft het dansen zo goed dat ik wenst dat ik kon dansen :( maar kan het dus niet :P Verder heb ik niet veel toe te voegen, alleen dat je meer moet posten :angel
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Er komt spoedig meer aan, bedankt voor je positieve reactie!
Trouwens, weet je zeker dat je niet kunt dansen? Ooit geprobeerd? ;)

-Herman van Veen
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ja, met uitgaan en ik heb ooit gelinedanced (groep 7) en toen kon ik het ook al niet. Mijn voeten willen gewoon niet doen wat ik in mijn hoofd heb en ik ben bovendien zo lenig als een houten plank. Heb me er verder niet meer aan gewaagd :P
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Drie maanden lang had ik al geen danspas meer gemaakt. Ik had geen zin meer. Het kwam vermoedelijk omdat ik al een poosje in een verdrietige bui was. Ik miste iets, maar ik wist niet zo goed wat.
Aan mijn nieuwe studievrienden lag het niet, aan mijn studie zelf ook niet. Alles ging goed. Natuurlijk miste ik het dansen, maar dat was het ook niet, merkte ik. Of althans, niet alleen dat. Iets aan mezelf?
Ik ging in mijn kamer voor de spiegel zitten. Ik had blond haar, bijna platinablond. Goed, daar moet je van houden of niet. Verder had ik grijsgroene ogen en hele lichte sproetjes op mijn gezicht. Ik had ook al snel rode wangen.
“Gezonde rode blosjes,” zei mijn moeder dan altijd.
Over mijn figuur was ik ook best tevreden (behalve die verdomde balletbenen, natuurlijk). Ik was niet te dik, maar juist best wel slank. Ook geen strijkplank, gelukkig. Mijn borsten vond ik zelf ook niet te groot of te klein… De laatste tijd probeerde ik ze er wel meer uit te laten springen door truitjes met een lage halslijn te dragen. Waarom ik dat wilde bereiken, wist ik eigenlijk ook niet. Voor wie? Ik was nooit een type geweest dat graag opviel. Sterker nog, ik bevond me meestal op de achtergrond. Ik had genoeg aan Sophie als gezelschap en verder had ik graag dat iedereen me met rust liet.
Ik frunnikte een beetje aan mijn speld. Ik had mijn haar altijd opgestoken, bedacht ik me opeens. Misschien moest ik het eens los doen, voor de verandering? Ik haalde de speld eruit en zag hoe mijn dikke blonde krullen speels over mijn schouders vielen. Ja, leuk.
Met mijn uiterlijk bezig zijn was normaal gesproken niet een dagelijkse bezigheid, maar ik begon er de laatste tijd steeds meer tijd aan te besteden. Ik draaide me om om te kijken hoe lang mijn haar al was. Het kwam tot halverwege mijn rug. Best lang al, daar had ik nooit zo bij stilgestaan.
Ik moest misschien ook eens wat vaker rokken gaan dragen. Geen refo, natuurlijk. Minirokjes, of zo. Had ik die eigenlijk wel? Ik begon meteen te zoeken in mijn kledingkast.
Waarom had ik eigenlijk niet wat vaker minirokjes gedragen in het verleden? De eerste en enige keer dat ik dat gedaan had, werd er op straat naar me gefloten. Dat was me altijd bijgebleven. Ik was niet het soort meisje waar naar gefloten werd. Daarvoor was ik te onopvallend en bovendien niet ordinair genoeg. Ik liep zonder op of om te kijken door, met een kop als een boei. Ik had een dubbel gevoel. Aan de ene kant schaamde ik me dood, aan de andere kant vond ik het ook leuk dat er naar mij gefloten werd. Naar mij, een brave grijze muis uit een rijke villawijk.
Om de een of andere reden had ik behoefte aan dat ongemakkelijke, maar aan de andere kant toch ook geweldige gevoel, dat iemand naar me gekeken had.
En dan hard doorlopen weer, natuurlijk. Zo was ik dan ook wel weer. Verlegen ben ik altijd geweest. Aan meer vriendinnen dan Sophie had ik nooit behoefte, maar ook als een jongen mij aansprak, klapte ik dicht. Juist als een jongen mij aansprak, klapte ik dicht. Ik wist nooit goed wat ik dan moest zeggen. Tenslotte wist ik niet zoveel van jongens af, ik had geen idee waar ik het over zou moeten hebben. Laat staan dat ik ooit een vriendje gehad had. Naar mijn idee praatten jongens alleen maar over auto’s en voetbal. Of metalmuziek of zoiets. Onbereikbaar voor mij.
Met een zucht paste ik een oud spijkerrokje met een knalroze panty eronder. Ik trok een scheef lachje. Het stond niet eens slecht.

-Herman van Veen
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Sophie belde me de dag daarna.
“Hé Sophie!”
“Hé meid, heb je even tijd?”
Oh jee. Met haar wist je het nooit. Wat nu weer?
“Waarvoor, als ik vragen mag?”
“Ik heb een nieuwe vriendin gemaakt vandaag en ik wil haar aan je voorstellen,” zei ze bijna plechtig.
Een nieuwe vriendin. Juist. Wat had ik daarmee te maken? Ik had Sophie ook niet voorgesteld aan de mensen van de studentenvereniging. We hadden allebei ons eigen leven en onze eigen vrienden.
Maar ik vond het allemaal prima.
“Oké. Ik weet niet waarom, maar ik vind het prima. Is ze bij jou thuis?”
“Jep.”
“Ik zie je zo.”

Het zou mij benieuwen wat voor vriendin dat dan mocht zijn, dat het voor mij van belang was. Voor zoiets had ze me nog nooit eerder gebeld.
Eenmaal bij haar aangekomen, klopte ik aan. Sophie deed zelf open.
“Hoi,” zei ze stralend. “Kom erin. Ze is boven, op mijn kamer.”
“Dit is wel nieuw, vind je niet,” zei ik, terwijl ik achter haar aan de trap op liep.
Sophie opende zonder te reageren haar slaapkamerdeur. Op het bed lag een bruin getint meisje met lang, kroezend, zwart haar. Ze droeg een gebloemde zomerjurk tot op haar knieën en ze vloog overeind toen ze ons zag binnenkomen. Haar grote, rode mond vormde een stralende glimlach. Ze had donkerbruine ogen. Een goed figuur, ook. Beter dan het mijne. Ze was mooi en duidelijk niet van hier.
“Mabel, dit is Esma. Haar moeder komt uit Mexico. Esma, mijn beste vriendin, Mabel. Ze danst ook, net als jij,” zei Sophie.
Aha. Daar ging het dus om.
Ik schudde Esma vriendelijk de hand. “Aangenaam. Ik danste vroeger, hoor. Inmiddels niet meer.”
“Oh, Sophie zei dat je het nog steeds leuk vond,” zei Esma verbaasd. Ze keek een beetje teleurgesteld.
Ik keek om naar Sophie. Ze grijnsde.
“Kan ik je even spreken,” vroeg ik. Het moet onheilspellend geklonken hebben, want haar gezicht betrok meteen.
Ik greep haar arm beet en trok haar naar de gang.
“Jij bent echt onmogelijk,” fluisterde ik nijdig. “Ik had toch gezegd dat ik geen hulp nodig had. Het gaat prima met me. Je hoeft geen nieuwe danslerares voor me te regelen. Waarom bemoei je je altijd overal tegenaan?”
Sophie trok haar wenkbrauwen op. “Danslerares? Die heb jij toch niet nodig, joh. Esma komt uit een scene waar allemaal Mexicanen, Cubanen en Brazilianen en weet ik veel wat zitten,” legde ze kalm uit. “Ze kent clubs zat waar je kunt dansen. Daarom wilde ik jullie aan elkaar voorstellen. Zodat je weer kon dansen, dat is alles. Ik weet dat je het mist.”
“Oh…” stamelde ik en beet om mijn lip. Ik had al spijt van mijn uitval.
“Maar,” vervolgde Sophie onverstoorbaar, “het is graag of niet, hoor. Ik zal Esma vertellen dat je niet geïnteresseerd bent.”
“Nee,” zei ik snel. “Ik…” Ik zuchtte even. “Ik wil het wel proberen. Alles om weer te kunnen dansen.” Ik glimlachte naar haar.
“Zie je wel,” zei ze met een knipoog. “Ik wist wel dat je het miste.”
Ik gaf haar een knuffel. “Dankjewel.”
“Graag gedaan.”
“En sorry van nu net.”
Sophie grinnikte. “Ik ben het van jou gewend, schat.”

Ik was zo nerveus als de pest. Ik probeerde die middag het onderwerp ‘dansclubs’ nog maar niet ter sprake te brengen. Ik was nog nooit in een echte Mexicaanse of Cubaanse club geweest. Ik had geen idee hoe dat zou zijn, hoe dat eruit zou zien.
Een ding wist ik zeker: er zouden jongens zijn. Jongens die ik niet kon ontwijken, zoals gewoonlijk, want ik had een danspartner nodig als ik ook zou willen dansen. Als ik al niet weggelopen was voordat een jongen me überhaupt aangesproken had, dan zou ik toch met hem moeten dansen. Dat betekende lichamelijk contact. Weliswaar niet noemenswaardig, maar ik was niet veel gewend.
Diederick was tot nu toe de enige bij wie ik het niet eng vond. Dat kwam waarschijnlijk omdat ik aanvoelde, dat hij het zelf ook maar niks vond. Op de dansschool voelde ik me bovendien op mijn plek en op mijn gemak. Ik had geen idee hoe dat in zo’n club zou voelen.
Gelukkig viel het in het begin allemaal nog wel mee. Esma en ik konden het al snel erg goed met elkaar vinden. Ze hield net zoveel van dansen als ik en het was fantastisch om het eindelijk met iemand te kunnen delen. Vaak ging ik ’s middags, als ik niets voor mijn studie hoefde te doen, bij haar langs. Zij werkte ’s ochtends en ’s avonds.
“Kijk,” zei Esma trots. “Sunbada cd! Superdansmuziek!”
Ze stopte hem in haar cd-speler en als snel hoorde ik een sambaritme uit de boxen komen. Haar slaapkamer was vrij groot, althans, hij oogde groot. Ze schoof altijd alle meubels aan de kant als ik langskwam, zodat we konden dansen.
Ik begon in sambapassen door de kamer te lopen. Esma deed met me mee. Haar kostte het geen enkele moeite: het was alsof ze zo had leren lopen.
Een zangeres zong: “Brazil! When stars were entertaining June, we stood beneath an amber moon and softly murmured someday soon…”
“Lekker nummer,” riep ik naar Esma, terwijl ze de volumeknop naar rechts draaide. Met de samba was ik nooit zover gekomen. Ik keek dan ook gebiologeerd toe, toen Esma wild draaien begon te maken en in snelle passen zijwaarts bewoog.
Ik tikte haar op haar schouder.
“Ga jij mij dat leren? Nu? Ja?”
Esma schoot in de lach om mijn gespeelde kinderlijke enthousiasme.
Zo werd ze toch nog een soort lerares voor me. Ik was allang blij dat ik mijn favoriete bezigheid weer terughad.

-Herman van Veen
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Leuk verhaal. Jammer dat het soms schort aan informatie. Je slaat dan een bepaalde tijd over om ergens te komen, of de omgeving valt weg, dat is zonde.
Een ander aandachtspunt is misschien dat je altijd(?) me gebruikt in plaats van mij. Dat terwijl me meer spreektaal is en mij is schrijftaal. Het kan helpen om je tekst iets netter eruit te laten zien, maar dat moet je zelf beslissen :).
Ook las ik ergens "indringend", maar persoonlijk vind ik "doordringend" wat mooier staan. Misschien omdat doordringend wat vaker wordt gebruikt dan indringend.
Eveneens dacht ik een klein foutje ergens te lezen. In één van de eerdere delen. Je gebruikt dan de voltooide tijd van gebeuren, en eindigt dat met een t. Maar als ik mij niet vergis hoort het met een D te zijn. "Het is gebeurd"
Verder leest je verhaal makkelijk weg. Geen moeilijke woorden, niet al te lange zinnen, dat is prettig. De lezer kan zich ook goed inleven in je hoofdpersoon.
Daarbij weet ik deels hoe het is om verplicht een sport/hobby te moeten doen. Ik moest vroeger ook op ballet :P, zelf mee gestopt toen tennis en paardrijden meer mijn voorkeur kregen. En tja... mijn ouders wilden geen drie sporten betalen :lol: .
We krijgen vast wel snel meer te lezen :)
"You can't start the next chapter of your life,
if you keep re-reading the last ones..."
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Cubiculum Nephilia schreef:Eveneens dacht ik een klein foutje ergens te lezen. In één van de eerdere delen. Je gebruikt dan de voltooide tijd van gebeuren, en eindigt dat met een t. Maar als ik mij niet vergis hoort het met een D te zijn. "Het is gebeurd"
Nee. Nee! Zeg me dat het niet waar is! Wijs het me aan. Waar? WAAR?

-Herman van Veen
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Cubiculum Nephilia schreef:We krijgen vast wel snel meer te lezen :)
Tja, dat was wel het plan. Mijn oprechte excuses dat het zo lang geduurd heeft! Ik geloof wel dat dit stuk wat langer is dan normaal. Alsjeblieft!

Op een middag kwam Esma bij me langs. Meestal kwam ik bij haar langs, maar nu was het andersom. Ik begroette haar dan ook enigszins verbaasd.
“Hé Esma, ik wist niet dat je langs zou komen.”
“Ga je mee naar El Sol de Oro zaterdagavond,” viel ze meteen met de deur in huis.
“El Sol de oro,” herhaalde ik beduusd.
“Ja, de dansclub waar ik je weleens over verteld tijdens onze ‘danslessen’,” verklaarde ze. “Het is echt ontzettend leuk. Kom nou mee, dan kun je ook eens met een jongen dansen.”
Ik slikte en frummelde aan mijn haar. Met het excuus ‘ik doe het in mijn broek’ kon ik natuurlijk niet aankomen. Natuurlijk kon ik verzinnen dat ik dan net een verjaardag had, helaas, maar zoiets werkt ook maar één keer. Als je zulk soort excuses blijft verzinnen, valt dat ook een keer op.
Misschien was het ook wel hartstikke leuk, bedacht ik me. Ergens wilde ik dolgraag mee.
“Ehm…” bracht ik tenslotte twijfelachtig uit. Ik keek in de grote spiegel die bij ons in de gang hing. Was ik een paar dagen geleden nog tevreden geweest over mijn uiterlijk, nu was ik weer onzeker.
“Maar wat moet ik dan aan,” vroeg ik Esma.
Ze grijnsde breed. “Betekent dat dat je meegaat?”
“Ehm, ja. Ja, is goed…” zei ik voordat ik er echt goed over na had gedacht. “Maar wat moet ik dan aan?”
Esma pakte me bij mijn arm. “Kom,” zei ze bemoedigend terwijl ze al haar stralend witte tanden bloot lachte, “we gaan winkelen.”

Eenmaal in de winkel begon Esma meteen doelgericht te zoeken, terwijl ik een beetje onzeker in de rekken keek. Dit was de afdeling uitgaanskleding, dat wist ik, maar ik had er nog nooit iets gekocht. Ik ging amper uit. Ik droeg bijna altijd spijkerbroeken, of ander soort broeken. Alleen tijdens balletvoorstellingen droeg ik natuurlijk een balletoutfit, waar ik overigens een hekel aan had.
Volgens Esma droegen ze in die dansclub jurken of korte rokjes, maar zelden broeken. Dat betekende dat ik iets aan mijn alledaagse ‘look’ moest veranderen.
Ik keek naar blauwe en rode jurken, zelfs roze hing ertussen en appelgroen, maar ik vond ze allemaal te… Nou ja, gewoon te. De bandjes waren te dun, de halslijn zat te laag of de rug was helemaal open. Te bloot, dus. Dat kon ik niet aantrekken. Naveltruitjes, dat kon wel. Misschien af en toe een minirokje, maar dit…
Uiteindelijk haalde ik een zwarte jurk, of eigenlijk meer een tuniek, met mouwen uit het rek en keek naar mezelf in de spiegel. Dit ging wel.
Op dat moment hoorde ik Esma roepen.
“Kijk, deze moet je even proberen, Mabel!”
In haar handen hield ze een donkerrode jurk van veloursachtige stof die reikte tot net boven mijn knieën. Strapless. Ik slikte even.
“Je maakt een grapje.”
Verbaasd trok Esma haar donkere wenkbrauwen op en keek even naar de jurk.
“Hoezo? Hou je niet van donkerrood?”
Ik schoot in de lach. “De kleur is prima, maar laten we zeggen dat het niet mijn stijl is.”
Esma schudde haar hoofd en trok een bijna vertederde glimlach. Ze kwam wat dichter naar me toe.
“Probeer het nou even,” zei ze zachter. “Af en toe moet je eens iets nieuws proberen. Misschien staat het wel hartstikke leuk.”
Ze duwde het kledingstuk in mijn handen en duwde mij vervolgens in een kleedhokje. Ik beet op mijn lip toen ik het nog eens bekeek. Toegegeven, het was wel een mooie jurk.
Even later had ik met veel pijn en moeite (en met Esma’s hulp) de rits aan de achterkant dicht gekregen en verliet ik enigszins nerveus het kleedhokje.
“Ja, staat leuk,” zei Esma meteen. Ik vertrouwde het niet.
Ik ging voor de spiegel staan. Tot mijn verbazing zag ik dat het inderdaad niet verkeerd was. De stof viel heel soepel over mijn lichaam en de rok was zo genaaid dat hij opwaaide, als ik een draai maakte.
“Je hebt hem alleen iets te hoog opgetrokken,” zei Esma. “Kijk, hij hoort zo.”
Ze trok de stof iets naar beneden over mijn borsten, zodat een behoorlijke decolleté zichtbaar werd.
“Nee, joh,” zei ik geschrokken en trok het weer omhoog.
“Jawel, joh,” zei Esma lachend en trok het weer omlaag. “Doe nou maar niet zo gestrest, dit kun jij prima hebben. Je bent mooi zat.”
Ik keek haar aan met een vragende blik. Ze knikte bevestigend. “Echt.”

Zo kwam het dat ik die bewuste zaterdagavond met een stevig dichtgeknoopt battledressjasje door de stad liep, achter Esma aan. Ze liep fier voor me uit. Ze droeg een rokje dat zo kort was, dat ze wat mij betrof ook alleen haar riem aan had kunnen doen. Met het enorm korte topje erboven had het meer iets weg van een bikini. Dat had ik nooit van mijn leven aangetrokken. Ik voelde me nog onzeker over wat ik aanhad.
We liepen door een gedeelte van de stad, dat ik helemaal niet kende. De straatjes werden steeds smaller en uiteindelijk trok Esma me een heel klein zijstraatje in, waar we achter elkaar moesten lopen over ongelijke stenen.
“Weet je zeker dat die club hier is,” vroeg ik halverwege, terwijl ik langs de muren omhoog keek. Een rood wordende lucht was boven ons en vlak daaronder zag ik rafelende gordijnen uit kapotte ramen wapperen.
“Ja ja,” zei Esma, “we zijn er bijna.”
Niet lang daarna hielden we stil bij een deur waar een bamboegordijn voor hing. Esma hield hem open en onmiddellijk kwam de warmte me tegemoet. Binnen was het vrij donker. Voorzichtig stapte ik over de drempel en zag dat de ruimte met gele lampen sfeervol verlicht was. Het was niet geweldig groot, maar de dansvloer viel niet tegen. Ik kon eerlijk gezegd niet goed zien hoe groot het was, want overal dansten mensen. Ze bewogen, soms dicht tegen elkaar aangeplakt, op een opzwepend ritme dat voortgebracht werd door een bandje dat op een klein podium in de achterste hoek speelde. Bijna automatisch begonnen mijn heupen zachtjes mee te bewegen, terwijl ik het schouwspel van de zijkant gadesloeg.
De mensen hier dansten amper met hun voeten, maar met hun lichamen. Vlak voor me liet een vrouw zich plotseling naar achteren vallen, maar ze werd goed vastgehouden door sterke bruingetinte armen van een, ik vermoed, Mexicaanse man.
Plotseling veranderde het ritme. Het werd sneller. Samba. Mensen begonnen nu met hun voeten ook de bewegingen te maken die ik zo goed kende. Ik wilde meedoen, maar ik durfde niet zo goed. Ik voelde me tussen al deze mensen zo’n blonde kaaskop die dacht dat ze ook kon dansen.
“Zeg,” hoorde ik Esma plotseling tegen me zeggen. “Zou je dat ding niet eens uittrekken? Het is hier bloedheet.”
Ze wees vragend naar mijn battledressjasje. Ik slikte. Ik had het inderdaad verschrikkelijk warm en ik was nog niet eens begonnen met dansen. Aarzelend knoopte ik de voorkant los en langzaam ontblootte ik mijn schouders. Onmiddellijk zag ik jongens op de dansvloer met grote ogen mijn kant uitkijken. Ik sloeg mijn ogen neer en draaide me met mijn rug naar de dansvloer. Achter me hoorde ik gefluit. Esma grijnsde.
Het liefst was ik nu rechtsomkeert gegaan. Wild trok ik mijn jasje verder uit en hing hem over een barkruk. Ik ging erop zitten, sloeg mijn benen over elkaar en leunend op de bar keek ik naar het gedans op de vloer.
Esma kwam naast me zitten.
“Wil je eerst wat drinken en nog even kijken, voordat je je op de dansvloer waagt?”
Ik knikte. “Doe maar iets van spa, of zo.”

Ik zag het gedans zo’n beetje aan, toen plotseling mijn blik als een magneet naar één verblindende verschijning werd gezogen. Ik kon nergens anders meer naar kijken.
Een donkere, mysterieuze latino, van wie zijn ietwat lange zwarte haar net iets over zijn ogen zakte, danste midden op de dansvloer en greep met een speelse grijns een meisje bij haar middel. Hoe ik wenste dat ik in haar plaats was!
Voorzichtig wipte ik van de barkruk af en liep wat dichter naar de dansvloer, zodat ik beter kon kijken.
De Zuid-Amerikaanse schone liet hij wild om zich heen draaien; zij liet zich vallen en hij ving haar op. Gebiologeerd keek ik naar hem. Hij droeg een zwarte spijkerbroek en een donkerblauw overhemd, waarvan de bovenste drie knoopjes open waren. Zijn borst glom van het zweet.
Hij danste geweldig. Zo soepel, zo makkelijk. Iedere beweging perfect. Ik wenste op dat moment, zoals ik daar verlegen vanaf de zijkant toekeek, uit alle macht dat ik met hem zou kunnen dansen, dat hij mij liet draaien, dat ik me in zijn sterke, gespierde armen zou kunnen laten vallen. Dat wilde ik, zelfs al wist ik, dat als ik daadwerkelijk de kans zou krijgen, ik waarschijnlijk weg zou rennen.
Opeens veranderde de maat van de muziek totaal. Het werd langzaam en slepend.
“Rumba,” fluisterde Esma in mijn oor. Ik knikte: ik herkende de maat.
Op dat moment zag ik dat het meisje met wie de jongen gedanst had van partner wisselde. Hij tilde haar weer overeind, glimlachte even naar haar en keek plotseling in mijn richting.
Mijn adem stokte in mijn keel. Hij zag me staan. We stonden maar iets van twee meter bij elkaar vandaan. Ik zag een glinstering in zijn prachtige bruine ogen, terwijl ze langzaam over mijn lichaam gleden. Een schuine glimlach verscheen op mijn gezicht.
Even kromp mijn maag ineen en vervolgens voelde ik me als een plas water die langzaam uitvloeide op de vloer. Ik greep Esma bij haar arm.
“Ik wil hier weg,” piepte ik.

-Herman van Veen
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Neeee! Niet weggaan! Ze moet blijven O.o Mooi geschreven weer, je beschrijft zeer goed hoe onzeker ze is over haar lichaam, en hoe zeker Esma dat is. Mooi gedaan :sweet
~*~
~*~

Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Sorry voor het lange wachten. Dit stukje is kort maar krachtig (hoop ik, tenminste).

Verbaasd keek Esma me aan. Ze deed haar mond al open om er iets tegenin te brengen, maar toen ik wegkeek zag ik dat de donkere god al vlakbij me stond. Even kneep ik mijn ogen dicht en zuchtte diep. Langzaam draaide ik me om en keek recht in zijn gezicht. Ik slikte en deed een stapje achteruit.
Ik staarde hem in zijn ogen, die door zijn speelse lokken diep in de mijne boorden. Ze waren niet bruin, eerder zwart. Zwart met een vreemde glinstering erin, die ik nog nooit eerder had gezien. Mijn ademhaling versnelde.
Zijn dikke wenkbrauwen gingen vragend omhoog en hij stak zijn hand naar me uit. Mijn ogen werden groot. Bedoelde hij nou dat ik… met hem… mocht dansen? Het zweet brak me uit en ik voelde mijn benen niet meer.
Ik voelde Esma’s hand in mijn rug porren en onhandig stapte ik naar voren. Ik glimlachte stijfjes naar hem en legde mijn hand in de zijne. Hij grijnsde en zachtjes wreef hij met zijn duim over de rug van mijn hand, alsof hij wilde zeggen: “Rustig maar, het gaat allemaal vanzelf.”
Als een zombie hobbelde ik achter hem aan, de dansvloer op. Ik zag Esma van de kant geboeid toekijken. Heel even had ik het gevoel dat ik iets moest laten zien. Ik ging tegenover de knappe latino staan en deed mijn armen strak in de houding.
Even zag ik hem verbaasd kijken. Daarna glimlachte hij en legde zijn handen op mijn armen. Meteen verslapte mijn danshouding. Zachtjes duwde hij ze naar beneden. Hij kwam wat dichter bij me staan, ik kreeg het wat benauwder. Hij vouwde zijn getinte armen rond mijn spierwitte. Vanbinnen werd ik helemaal week.
We dansten de basis van de rumba een poosje. Opeens werd zijn greep wat steviger. Hij leidde me zo, dat ik een stukje van hem wegliep. Ik herkende de passen, gelukkig! Hij pakte mijn hand, draaide me tweemaal rond en ik belandde weer in zijn armen. Hij knikte me toe, om aan te geven dat ik het goed gedaan had. Ik voelde me geweldig.
Plotseling draaide hij me wild en abrupt om, zodat ik met mijn rug tegen hem aan geplakt stond. Rust…
Ademnood. Een paar seconden, die een eeuwigheid leken te duren, stond ik zo tegen hem aan, zijn armen om me heen. Zachtjes duwde hij tegen de onderkant van een van mijn armen, waaruit ik begreep dat ik hem omhoog moest tillen. Ik deed het. Zachtjes gleden de toppen van zijn vingers langs de binnenkant van mijn arm. Ik sloot mijn ogen en voelde zijn adem in mijn nek.
Zo abrupt als ik in die houding gekomen was, zo snel kwam ik er weer uit. Met een wilde zwaai draaide hij me weer weg en het volgende moment stond ik weer recht voor hem. Het schuine glimlachje was weer op zijn gezicht verschenen en zijn ogen glinsterden nog altijd.
Het enige wat ik de hele tijd had kunnen doen was hem met grote ogen aanstaren. Veel, veel te snel hield de muziek weer op. Hij draaide me nog een keer rond en knikte me bijwijze van dank toe. Hij maakte een diepe buiging in mijn richting. Ik grinnikte even, nog altijd nerveus. Plotseling pakte hij mijn hand nog een keer en drukte er een kus op. Het begon me nu te duizelen.
Hij draaide zich om en verdween in de dansende massa. Ontredderd bleef ik achter.

-Herman van Veen
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ik ben even bezig met nadenken waar ik zo'n beetje heen wil met dit verhaal. Momentje, haha.

-Herman van Veen
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Oké, het heeft even geduurd, maar ik heb weer wat bijgeschreven. Zelf vind ik dit niet geweldig, maar ik ben ergens naartoe aan het werken. Graag een reactie, want ik hoop natuurlijk wel dat het nog een beetje gelezen wordt! Trouwens, wat vonden jullie van het vorige stukje?

Met trillende handen ging ik naast Esma zitten. Mijn hart klopte drie keer zo hard als normaal en het voelde alsof ik hyperventileerde.
“Was het leuk,” vroeg Esma droogjes.
Ik haalde diep adem. Ik had het zo warm. Die club was ook zo benauwd.
“Ja,” zei ik. “Het was geweldig.”
“Het zag er goed uit,” knikte Esma, “maar laat je je hoofd niet teveel op hol brengen door die womanizer? Je bent niet de eerste hoor, Diego heeft er wel meer gehad.”
“Diego?”
“En laten vallen ook trouwens,” ging Esma door. “Je moet wel wat bijzonders hebben om hem te temmen.”
Ik knikte afwezig. Diego heette hij dus. Een knappe, donkere latino met een schuine glimlach, die ook nog eens uitstekend kon dansen. Zo eentje die eigenlijk te perfect is om op aarde rond te kunnen lopen. Zo eentje waarvan je denkt dat je er nooit een in levende lijve zal tegen komen. Toch had ik met zo iemand gedanst. Hij had mijn hand gekust.
Helaas kwam ik hem die avond niet meer tegen.

De dagen daarna voelde ik me anders dan anders. Ik probeerde me te focussen op mijn studie, maar het lukte niet. Steeds weer zag ik zijn ogen voor me, die schuine glimlach en de kuiltjes in zijn wangen… Het stond allemaal in mijn geheugen gebrand en ik wist dat ik het niet zo snel uit mijn hoofd zou kunnen zetten.
Ik had voor Diego nog nooit echt lichamelijk contact met een jongen gehad. Althans, niet van betekenis. Ja, Diederick, maar die jongen was nog stiller en voorzichtiger dan ik. Bovendien voelde ik niets bij hem.
Ik had nog nooit iets voor een jongen gevoeld, realiseerde ik me. Ik was er niet mee bezig. Ik had er nooit tijd voor: ik moest goede cijfers halen op school, ik hield me bezig met ballet, ik heb nog even op pianoles gezeten en zo nu en dan moest ik eens met mijn ouders mee naar een of ander feest, waar mijn moeder mij dan aan iedereen voorstelde en vertelde wat ik allemaal al kon en deed. Jongens kwamen in mijn wereld helemaal niet voor. Ik praatte amper met ze, laat staan dat er romances ontstonden.
Een keer had een jongen het geprobeerd. Hij vroeg of ik met hem naar een schoolfeest wilde gaan, zomaar uit het niets. Ik weet zijn naam al niet eens meer. Ik ging niet naar het feest, want ik had die avond een balletuitvoering. Ik had dus een goed excuus. Gelukkig maar, want als ik met hem mee was gegaan, had ik me al helemaal geen houding weten te geven. Alleen zelfs nu nog werd mijn kop zo rood als een boei en stamelde ik zachtjes waarom ik niet kon en verontschuldigde ik me. Ik wist niet hoe snel ik weg moest komen.
Twintig jaar en nog nooit verliefd geweest. Sterker nog, twintig jaar en altijd bang geweest voor jongens.
Maar nu… Dit gevoel was totaal anders. Zodra ik Diego zag kromp mijn maag ineen van de zenuwen en wist ik niet hoe ik me moest gedragen. Toch wilde ik niet weg. Ik wilde, ondanks alle zenuwen en de onzekerheid, zo dicht mogelijk bij hem in de buurt komen. Ik wilde met hem dansen.

Natuurlijk bedacht ik me ook hoe stompzinnig ik bezig was. Hij had niet eens met me gepraat. Waarschijnlijk was hij me nu allang weer vergeten en danste hij de volgende keer met een ander meisje. Waarom zou hij niet? Er was niets bijzonders aan mij.
Dat was wat mijn verstand zei. Toch bleef ik vurig hopen dat ik hem weer zou zien.

“Hij heeft niet eens tegen je gepráát?” Sophie trok één wenkbrauw heel hoog op, een tikkeltje afkeurend.
Ik haalde mijn schouders op. “Hij had geen woorden nodig…”
Ik keek Sophie’s studenten kamer rond. Ze had opeens haar roeping gevonden: schilderen. Voor zover als ik wist, kon Sophie niet eens behoorlijk een poppetje tekenen, maar ieder zijn meug. De hele ruimte lag bezaaid met papier met kwaststreken, doeken, pencelen, prentenboeken, verfbussen en smerige paletten en de muren waren volgeplakt met abstracte posters. Door de boxen van haar cd-speler gromde een gruntende metalartiest.
“Dat is wel interessant. Meestal beginnen ze meteen met smooth-talk, als ze je willen versieren,” zei ze, terwijl ze geconcentreerd blauwe vegen op een doek aanbracht.
“Ik weet niet of hij me wilde versieren,” zei ik bedachtzaam. “Hij wilde gewoon even met me dansen, denk ik… Net zoals zoveel mensen daar.”
Sophie begon hoofdschuddend te lachen.
“Wat,” riep ik.
“Een jongen vraagt een meisje nooit zomaar ten dans.”
“Maar waarom zou hij geïnteresseerd zijn in mij? Het stikte daar van de meisjes, die er veel beter uitzagen dan ik met mijn blonde kop,” wierp ik tegen en dacht aan de vele mooie Latijns Amerikaanse meisjes die ik had gezien.
“Daar gaat het hem juist om, schat. Blondjes hebben ze niet zo druk in die contreien en bovendien, je bent niet lelijk, hoor.”
Ik zuchtte diep. Het hele idee maakte me nerveus. Aan de ene kant wilde ik zo graag weer met hem dansen, praten en me laten versieren, aan de andere kant wilde ik me het liefst verstoppen zodra hij me zou zien.
“Je hoeft niets te doen wat je niet wilt, Mabel,” zei Sophie. Ze had haar penceel neergelegd en keek me recht aan. Ze glimlachte me bemoedigend toe.
“Je begint pas net, doe maar rustig aan.”
Ik knikte. Zij was ervaren. Althans, dat was wat iedereen dacht.

Maar de weken gingen voorbij en langzamerhand raakte Diego toch een beetje in de vergetelheid. Bijna had ik de hoop opgegeven, toen Esma plotseling weer voor de deur stond.
“Esma,” zei ik opgetogen, toen ik de deur had geopend. Ik trok haar snel naar binnen. “Dat is veel te lang geleden. Wanneer gaan we weer een keer dansen?”
Ze lachte omdat ik zo opgewonden was.
“Binnenkort, als je tenminste zin en tijd hebt. Er is een dansfeest aan het strand aanstaande zaterdag, vlakbij de pier.”
Even twijfelde ik. Dat was ver weg en wie wist wat voor tuig daar rondliep? Ik hoefde natuurlijk niets tegen mamma te zeggen… Hoe oud was ik nou eigenlijk?
Esma zag dat ik bedenkelijk keek. “Diego komt ongetwijfeld ook…” voegde ze er kalmpjes aan toe.
Met een schok draaide ik mijn hoofd om. Duizenden gedachten schoten door mijn hoofd. Nu al bekropen de zenuwen mijn lichaam. Diego… Ik had een kans hem weer te zien.
“Ik ga mee.”
Laatst gewijzigd door Artemiss op 04 jun 2011 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

-Herman van Veen
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Hoihoi, ik lees je verhaal nog steeds en ben heel erg blij dat je weer wat hebt geschreven! :d
Echt een geweldige schrijfstijl, meer kan ik niet zegen
*sprakeloosheid*

Echt super, ga snel door! :d

& het vorige stukje was ook supermooi!
Ik zit zelf niet op dansen ofzo, maar kon me wel helemaal inleven, heel mooi gedaan! (:
I'm jealous of my parents, I'll never have a kid as cool as theirs.
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

xILY. schreef:Echt een geweldige schrijfstijl, meer kan ik niet zegen
*sprakeloosheid*
Dankje. Dat had ik even nodig. Snel meer, beloofd!

-Herman van Veen
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Graag gedaan, ik wacht met smart! :d
Marlinde
Puntenslijper
Puntenslijper

YES :app:

Ze gaat binnenkort weer een stukjes schrijven!
Ik houd er niet van om mensen op te dringen verder te schrijven,
ik vind het zo'n supermooi verhaal, echt heel mooi.
Ik leg mijn Twillight boek ervoor weg,
dat mag je denk ik als een compliment beschouwen :lol:

MVG, Marlinde
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

Ik heb vandaag Dirty Dancing 2 gezien en toen las ik dit verhaal (ik had het gewoon nog niet eerder gelezen, shame on me! Ö) en ik ben echt verkocht.

Helemaal. Totaal.

Echt, ik hou van dit soort verhalen op z'n tijd en omdat ik nog helemaal in de Dirty dancing sfeer zit vond ik het extra leuk om alles te lezen.

Ik heb al een voorgevoel waar dit verhaal naartoe gaat leiden en ik vind het super leuk. Je schrijfstijl is ook leuk om te lezen.
Nu stop ik maar met schrijven, want het enige wat ik nog kan typen is 'super leuk' en 'snel verder!' x]
The Mad Hatter:
"Have I gone mad?"

Alice:
"I'm afraid so, you're entirely bonkers.
But I'll tell you a secret. All the best people are."
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Oeioei. Betrapt.

Nu weet je dus meteen waar mijn inspiratie vandaan kwam. Je weet nu wie model staat in mijn hoofd voor Diego. ;)
Desalniettemin moet je nog maar afwachten of ik helemaal dezelfde kant opga met dit verhaal. Ik ga er natuurlijk wel mijn eigen draai en (ik hoop) iets meer diepgang aan geven. Ik hoop vandaag nog een stukje erbij te schrijven.

PS. Als je zo verkocht bent, tip: ga zelf ook eens dansen. Het is LEUK.

-Herman van Veen
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Hèhè, madam is weer zover hoor. ;)

“Mam,” riep ik, leunend over de bovenste traptrede, “is het goed als ik zaterdagavond weer eens uitga met Esma?”
Mijn moeder zat in haar slaapkamer voor de spiegel zichzelf op te maken. Ik vond altijd dat ze veel te veel make-up gebruikte voor haar leeftijd, dat haar platinablonde haar veel te duidelijk uit een flesje kwam en dat ze bovendien korte rokjes droeg en truien met een decolleté die noch bij haar figuur, noch bij haar leeftijd pasten. Uiterst zorgvuldig schminkte ze met blauwe oogschaduw een van haar ogen, waardoor het leek alsof ze een klap van iemand had gehad.
“Nou,” antwoordde ze me zonder op te kijken, “dat komt eigenlijk niet zo goed uit. We geven zaterdagavond een partijtje.”
Ik kneep mijn ogen uit frustratie dicht en onderdrukte een vloek. Laat me raden, dacht ik, de vriendinnen van de bridgeclub komen weer gezellig langs. We gaan weer gezellig keuvelen en roddelen over alles wat beweegt. En ik zal wel weer samen met de nieuwe tv en de andere nieuwe luxeartikelen aan de gasten geshowd worden. Ik hoorde de stemmen al gonzen in mijn hoofd.
“Marjolein, wat ziet het er weer gesoigneerd uit, vanavond.”
“Ach, het is maar eenvoudig, hoor. Heb ik je mijn nieuwe plasma televisie al laten zien? Vorige week aangeschaft.”
“Charmant. Het staat ook zo leuk bij de rest van je interieur, Marjo…”
“Vind je niet? Nou ja, kijk, mijn man is meer van de kunst, hè. Hij heeft twee maanden geleden dit abstracte schilderij gekocht op een veiling. Ik had hem nog zo gezegd dat hij er niet zoveel geld aan uit moest geven, maar ja, je weet hoe ze zijn…”
Gemaakt gelach. “Nou, maar dat staat toch enig? Er straalt een erg positieve energie uit, als je het mij vraagt.”
“Ach, en is dat nou je dochter?”
“Ja,” zou mijn moeder gretig zeggen, terwijl ze me bij mijn arm grijpt. “Dit is nou Mabel.”
“Meid, wat wordt ze al groot. Een echte dame al, hè.”
Een paar klopjes op mijn schouder, wat vriendelijke knikjes. Ze spreken me nooit aan. Ik ben geen meisje, maar een pronkstuk.

Ik belde Esma meteen daarna in de keuken.
“Luister, Es. We hebben zaterdagavond een feestje bij mij thuis, maar ik ga stiekem toch met jou mee. Wacht om een uur of acht bij het tuinhek.”
Esma lachte vrolijk door de telefoon. “Goed zo! Ik wist wel dat je een beetje de rebel in je had. Neem geld mee, we gaan met de trein.”
“Oké, afgesproken.” Ik begon te fluisteren, toen ik merkte dat mijn vader langsliep. “Ik zie je dan.”
Even keek mijn vader me vreemd aan. Ik glimlachte zenuwachtig, in een poging hem gerust te stellen. Hij glimlachte terug en opende de koelkast. Hij haalde er een flesje bier uit. Met een trillende hand drukte ik Esma weg.
“Heb jij ook zo’n zin in je moeders ‘partijtje’,” vroeg hij met een knipoog. Ik begon te lachen. Mijn vader en ik leken veel op elkaar. Even twijfelde ik of ik het hem zou vertellen. Misschien kon hij me helpen, een dekmantel voor me verzinnen.
Ik deed mijn mond open om iets te zeggen, maar ik bedacht me.
“Wou je iets zeggen,” vroeg mijn vader meteen.
Ik schudde mijn hoofd. “Nee, laat maar…”
“Zeker weten?” Hij keek me aan met een bezorgde blik, waarmee alleen vaders naar dochters kunnen kijken. Hij dacht nu waarschijnlijk al dat er iets aan de hand was.
“Ja hoor,” zei ik luchtig.
Stel nou dat hij het geen goed idee zou vinden. Hij zou me extra goed in de gaten gaan houden. Ik kon het beter op eigen houtje doen.

Voor ik het wist was het zaterdag. Een beetje zenuwachtig trok ik op mijn kamer mijn cocktailjurk aan. Dit keer had ik een zwarte met glimmertjes. Hij paste me als een handschoen, alleen was het lastig om bij mezelf de knoop in mijn nek vast te maken. Daarom moet je dus geen halterlijn dragen.
Ik hoopte wel dat Diego weer met me zou dansen, zodat de punten van mijn rok wijd omhoog konden waaien als ik draaide. Enigszins wankel probeerde ik op mijn zwarte palen door de kamer te lopen. Langzamerhand ging het beter.
Ik was zo met mezelf bezig, dat ik helemaal niet had gezien dat mijn moeder de kamer binnen was gekomen. Ze keek naar me met een schuin lachje.
“Zo, jij bent chic.”
Ik haalde mijn schouders op. “Ach ja, daar had ik zin in.”

Het feest vond plaats in de grote salon naast de woonkamer. Zo werd die kamer ook maar weer eens gebruikt.
Tegen vijven kwamen de eerste gasten. Overwegend dames, maar er waren ook een stuk of vijf heren. De dames droegen, net zoals mijn moeder, nette mantelpakjes en sommige zelfs met tasjes van Louis Vuitton. Ik geloofde niet dat ze echt veel belangrijke dingen bij zich hadden, maar erg veel paste daar dan ook niet in.
Een der bescheiden echtgenoten merkte ietwat verlegen op dat ik een ‘charmante cocktaildress’ aanhad. Ik bedankte hem hartelijk. Zo’n vriendelijke man, maar toch een hete aardappel in de keel.
De andere dames prezen mij, zoals ik had verwacht, samen met de nieuwe televisieset en het nieuwe meubilair.
Het diner was zoals gewoonlijk erg bescheiden. Riante saladeschalen, fruitschalen en als hoofdgerecht nog een prachtige fazant met druiven. Een lopend buffet, gelukkig. Ik kon me ergens achterin verbergen en een beetje dooreten. Ik wilde me wel op tijd uit de voeten kunnen maken.
“Mabel, kom eens even!”
Moeders. Uit ergernis beet ik op mijn tong.
“Ik wil je even aan iemand voorstellen.”
Ik zuchtte diep. Dooreten zou er wel niet meer van komen.
Ik stond op en liep naar het groepje mensen dat mijn moeder omringde. Zodra ik naast mijn moeder stond, greep ze me overdreven amicaal bij mijn schouders en drukte me tegen zich aan.
“Kijk, Jacqueline, dit is nu mijn dochter, Mabel.”
“Aangenaam,” zei een stevige, rossige vrouw van ik schatte een jaar of vijftig. Haar gezicht leek net een geverfd masker met rimpels. Eerlijk gezegd, schrok ik een beetje. Ik schudde haar hand.
“Insgelijks,” mompelde ik.
“Dit is mijn man, Sergio.” Ze praatte met een luide, schelle stem.
Sergio gaf me een stevige handdruk. Het was een lange, magere man met een vettige snor. Wat me vooral van hem opviel waren zijn ogen. Onnatuurlijk lichtblauw. Het leek wel of ze dwars door mij heen keken.
“Ook aangenaam kennis maken,” zei ik nog beleefd, maar hij zei niets terug.
“En dat is mijn zoon, Philippe.” Jacqueline sprak het overdreven Frans uit. Alsof een naam je bijzonderder kan maken.
Philippe was een broodmagere slungel, nog magerder dan zijn vader, hij had hetzelfde rossige haar als zijn moeder en op de koop toe stikte zijn gezicht ook nog van de pukkels en moedervlekken. Toch, ondanks dat alles, had hij een veel vriendelijkere uitstraling dan zijn ouders.
Verlegen glimlachend schudde hij me de hand.
“Prettig kennis te maken,” zei hij zo zacht dat ik het bijna niet kon verstaan.
Ik knikte hem bemoedigend toe.
“Ook heel aangenaam.”
“Hij studeert ook klassieke talen, net als jij,” ratelde zijn moeder. “Hij is overigens ook cum laude geslaagd. Een 8.1 gemiddeld, toch, Sergio?”
Sergio knikte kort.
“Nou, dat is toevallig,” viel mijn moeder bij. “Dat is Mabel ook gelukt. Twee slimmeriken dus!”
Philippe en ik keken elkaar aan. We hielden allebei onze lach in. Ik schudde glimlachend mijn hoofd naar hem en hij draaide als antwoord daarop met zijn ogen.
Vanaf dat moment wist ik, dat we een band voor het leven hadden.

-Herman van Veen
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Aaah, jij schrijft zo verslavend!
Ik kijk elke dag of je er een heeeel toevallig een stukje bij hebt geschreven! (:
Sorry voor mijn late reactie (had het donderdag al gelezen :angel ) maar ik vind het verhaal en je schrijfstijl echt heerlijk!

Hopelijk heb je gauw tijd om verder te schrijven, ik wil weten hoe het verder gaat! :d
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

Haha, ja ik zag Diego Luna ook meteen voor me toen ik over deze Diego las, al is hij in mijn verbeelding zelfs nóg leuker -(wat bijna niet kan)
Ik ben ect heel benieuwd wat je ervan gaat maken

*brand van nieuwsgierigheid*

Enne, ik heb wel een keer een dagje salsa gedaan en dat vond ik derdaad echt HEEL leuk. Hm... wie weet dat ik door dit verhaal wel nog een andere dans cursus volgen. Ik krijg er in elk geval zin in.

*gaat weer wachten op een nieuw stukje*

Heb ik al gezegd dat het goed geschreven is? Ja? Nou ja, dan zeg ik het nog een keer: fabeltastisch geschreven!
The Mad Hatter:
"Have I gone mad?"

Alice:
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Hier nogmaals het laatste weggevallen stukje, dat de meeste trouwe volgers al wel gelezen hadden:

Ik heb de rest van het diner naast Philippe gezeten. We kletsten over van alles. Aangezien ik hem nog maar net ontmoet had, was het vreemd dat ik zo makkelijk met hem over alle ditjes en datjes uit mijn leven kon praten. Meer dan bij wie dan ook had ik bij hem het gevoel dat hij echt naar me luisterde en dat mijn levensverhaal tot dusver hem ook echt interesseerde. Ik merkte ook dat ik ook oprecht geïnteresseerd was naar zijn geschiedenis.
“Ik speel viool,” vertelde hij en trok een gezicht alsof hij net een tentamenweek achter de rug had. Ik grinnikte.
“Lach er maar om,” zei hij quasiverontwaardigd. “Jij kon tenminste stoppen met ballet. Mijn ouders willen het er niet eens over hebben. De viool is een prachtinstrument en ik mag trots zijn dat ik er al zo goed op kan spelen.” Hij snoof.
Ik kon het zijn moeder bijna horen zeggen. Verschrikkelijk.
“Zo walgelijk goed ben ik overigens niet,” voegde hij er kalmpjes aan toe. Ik schudde mijn hoofd. We waren lotgenoten.
“En je studie,” vroeg ik, “is die wel leuk?”
Hij trok zijn hoofd scheef. “Muah, het kan interessant zijn. Ik was even goed in Engels als in Latijn en Grieks, maar mijn vader vond dat Latijn en Grieks beter stond, zodoende.”
“Mocht je het niet allebei doen?”
“Dat leek me zelf een beetje druk.”
Ik haalde mijn schouders op. “Tja, dat kan.”

Na een poosje keek ik even op mijn telefoon voor de tijd en verslikte me bijna in een slok rode wijn. Vijf over acht. Ik moest maken dat ik wegkwam. Toch wilde ik niet weggaan zonder afscheid te nemen van Philippe. Het zou zonde zijn als ik hem na vandaag nooit meer zou tegen komen. Goede vrienden vind je niet zo snel.
Ik tikte hem op zijn rug en fluisterde: “Hé, Philippe, ik ga ervandoor. Mag ik misschien je mobiele nummer? Ik vond het supergezellig.”
“Ja, natuurlijk,” antwoordde Philippe enthousiast. We wisselden nummers uit en ik bewoog me zo onopvallend mogelijk richting gang.
“Trouwens, Mabel,” zei Philippe en pakte mijn arm. “Waar ga je heen?”
Ik grijnsde breed. “Uit. Pleite.” Ik plaatste mijn vinger tegen mijn lippen en gaf hem een knipoog. Hij grinnikte en stak zijn duim op.
“Succes.”

Met dansschoenen aan, stola om en tasje bij de hand stond ik bij de voordeur en ik was bijna buiten geweest, als mijn vader niet naar de kelder gelopen was om een lege fles wijn weg te brengen. Verbaasd keek hij me aan.
“Waar ga jij nou heen?”
Moedeloos leunde ik tegen de op een kier staande deur.
“Pap, ik wil uit. Mam wilde als vanzelf niet dat ik wegging vanavond, maar ik wil weg. Ik heb met Esma afgesproken dat we zouden gaan dansen. Alstublieft?”
Mijn vader keek bedenkelijk.
“Als u niks zegt, heeft ze niks door. Ze heeft me toch al aan iedereen laten zien.”
Ik zag een zijn mondhoeken omhoog krullen. Hij deed zijn armen over elkaar en dacht een poosje na. Hij zuchtte diep.
“Weet je wat, ik ga deze fles even wegzetten. Dan moet ik waarschijnlijk heel lang zoeken naar een goede fles rosé.” Hij knipoogde.
Ik lachte opgelucht. “Dank u!” Even vloog ik hem om de hals, drukte een zoen op zijn wang en maakte dat ik wegkwam.

“Eindelijk!”
Esma stond in haar oranje cocktailjurk tegen een lantaarnpaal geleund. Haar gezicht stond lichtelijk geïrriteerd. Ze liep naar me toe, zodra ze me zag aankomen.
“Waar bleef je zo lang? Het is kwart over acht. Ik sta hier al ruim twintig minuten! Ik stond echt op het punt om weg te gaan.”
“Jeetje, zo lang? Het spijt me echt. Ik was… afgeleid…” zei ik aarzelend. Esma trok een wenkbrauw op.
“Kom, laten we gaan,” zei ik vlug. “Anders is dat feest al afgelopen, eer we daar zijn.”
Ik trok aan haar arm en begon richting station te lopen. Hopelijk waren we niet te laat voor de trein.
“Hoe bedoel je, afgeleid,” vroeg Esma achterdochtig. Ik begon maar te lachen, zonder antwoord te geven.
“Door iets, of door iemand in het bijzonder?”
“Esma, hou er eens over op…” Als er iets was, waar ik nu geen zin in had, dan was het wel zo’n soort gesprek.
“Ik dacht dat je zo blij was dat je Diego vanavond weer zou zien?”
“Dat ben ik ook,” zei ik geïrriteerd. “Loop eens door, want we moeten een trein halen.”

Ruim een halfuur later liepen we over de pier. Je kon goed merken dat het zomer begon te worden. Half negen ’s avonds en de laatste zonnestralen gleden over het strand. Op de terrassen was het gezellig druk. Langs het strand liepen mensen die de hond uitlieten, of verliefde stelletjes met ijsjes, of soms mensen met een groep vrienden die met veel bier en vrolijkheid de zomer inluidden.
Ik heb altijd van de zomer gehouden. Het seizoen van warm weer, vakantie, zon, zee strand en vrijheid.
Na een minuut of vijf te hebben gelopen, hield Esma stil en wees langs een houten trap naar beneden.
“Daar is het.”
Ik sloot mijn ogen en hoorde meteen vertrouwde geluiden. Congadrums, sambaballen, een opzwepend ritme. Mijn lichaam bewoog automatisch mee.
Ik opende mijn ogen en keek in de richting waar Esma gewezen had. Tegen de duinen aan stond een kleine houten bar, met een rieten dak erboven. Eromheen was een houten dansvloer, met houten balken daarboven, dus toch niet helemaal overdekt. Zithoekjes met witte kussentjes omringden de dansende feestgangers. Bruin getinte jongens en meisjes dansten dicht tegen elkaar aan. Serveersters liepen met dienbladen vol met volle en lege glazen heen en weer. In de hoek speelde een Zuid-Amerikaans uitziend bandje. En dat alles in de oranje gloed van de ondergaande zon.
Esma’s ogen glommen toen ik haar aankeek.
“Waar wacht je op? Kom, we gaan naar beneden!”

-Herman van Veen
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Trouwens, het loopt nog steeds: wie weet hoeveel pagina's mijn verhaal tot nu toe bevat? 25 is al geroepen, dat is niet goed. Je mag er een pagina naast zitten. Voor een puntje.

-Herman van Veen
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

Haha, wat stom!
Ik had dit stukje ook al gelezen, maar stond er niet bij stil dat weg was door de storing
(ik had het, zeg maar, niet herlezen)

Maar ik heb het laatste stukje dus ook gelezen ;]

En ik gok op ongveer 36 blz, dicht in de buurt? ^^
The Mad Hatter:
"Have I gone mad?"

Alice:
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Nee, koud. Heel koud. Zoek het wat lager.

-Herman van Veen
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik had het idd ook al gelezen =P
Weer heel goed, wel ontzettend oneerlijk van je dat je precies daar bent gestopt! :x
Maar, schrijf gauw verder, want ik kan bijna niet wachten, ik sta op springen :D

En, ik denk iets van 20 blz? :angel
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

xILY is the WINRAWR. :D
Je zat er één pagina naast, maar dat mocht. 21 pagina's. Ik geef je een puntje, als dat lukt.
Laatst gewijzigd door Artemiss op 20 mar 2011 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

-Herman van Veen
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Oeeh, yeaah gelukt! :d
Dankjewel (:
Plaats reactie

Terug naar “Het Romantische Prieel”