Kleding patronen maken

Even niet serieus en tijd voor ontspanning. Bespreek hier onder het genot van een drankje je verhalen met elkaar, of speel een leuk spelletje.
Plaats reactie
Ruka
Typmachine
Typmachine

Zijn er misschien mensen die al eens zelf iets van een kledingstuk hebben gemaakt?
Zo ja, wat heb je gemaakt en ging het goed?

Ik wil namelijk zelf iets gaan maken en ben heel benieuwd hoe ik het moet aanpakken ;)
Cinderella's glass shoe was the perfect size.... so why did it slip off as she ran?- It must have been to attract the attention of Prince Charming.. I don't see any other explanation

- Komatsu Nana/Hachi
Mirry
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Ik heb een aantal gewaden gemaakt a la hp, een middeleeuwse jurk als baljurk (die was best pittig met veel kleine stukjes) en nu heb ik een simpele middeleeuwse jurk gemaakt. Patronen die je koopt staan vaak op moeilijkheidsgraad aangegeven. De stippen bepalen de moeilijkheid, dus als je makkelij begint moet er gene probleem zijn :) Er zit vaak een stap voor stap uitleg bij.

Er zijn ook redelijk 'standaard' patronen. Dan neem je shouderomtrek, buste omtrek, taile en over het algemeen ook de heupen omdat een shirt over het algemeen op de heupen moet eindigen... (reken voor de naden 2 centimeter extra) Met mouwen neem je de lengte vanaf de schouderkom tot aan de pols, of waar je maar net wilt dat het eindigt. De voorkant en de achterkant maak je apart. Vouw de stof dubbel (met print opletten op de weefdraad, dat je die niet draait) en teken met een potlood af. Zet stippen om de breedte aan te geven en teken vervolgens ertussen de lijnen. (de halslijn trek je ongeveer 2 of 3 centimeter onder de schouder als hij rond is) De voorkant is ong. 1 centimeter lager dan de achterkant. Het patroon kun je ook verlengen tot een jurk (vrij makkelijk eigenlijk) deze laat je op dezelfde breedte als de heupen als je een a-lijn wilt en als je hem iets breder wilt laten worden dan laat je hem langzaam uitlopen tot je op de gewenste lengte zit.

Als je het patroon uitgeknipt hebt rijg je het eerst in (met een losse draad) zodat je kunt kijken of alles goed op elkaar aan zou sluiten. Op dat moment kun je nog aanpassingen doen (innemen, tailleren en dergelijke) en als je tevreden bent kun je met de naaimachine de boel vastzetten met een stiksteek (rechtuit rechtaan zeg maar) daarna strijk je de naden open en doe je met een soort wafeltjes steek de uiteinden van de naden zodat er geen draadjes aan komen. Als laatste doe je de zomen, dat is 1x dubbel en dan nog 1x zodat je een mooie onderkant krijgt. Deze zet je ook weer vast :)

Kortom, het lijkt vaak ingewikkeler dan dat het is. Zeker als je met grotere lappen werkt valt het heel erg mee :)
When the curtain falls, it will be not you name you are judged by but your actions and the ability to show compassion towards others.
Ruka
Typmachine
Typmachine

http://endlessaky.files.wordpress.com/2 ... sample.jpg

Echt, ik begin gelijk met het moeilijkste... I know o_0 maar ik vind wat hij aan heeft zo cool X3

Mirry bedankt voor de uitleg ;) Even een paar keer doorlezen en dan begrijp ik het wel.
Ik wil dus echt kleding gaan maken. Nog nooit gedaan, dus alles zal wel scheef zijn op het begin, maar ag ;)
Cinderella's glass shoe was the perfect size.... so why did it slip off as she ran?- It must have been to attract the attention of Prince Charming.. I don't see any other explanation

- Komatsu Nana/Hachi
Ruka
Typmachine
Typmachine

Dankjewel, ik hoop dat het me gaat lukken. het lijkt me wel moeilijk o_0 :p

- Komatsu Nana/Hachi
Plaats reactie

Terug naar “Het Schrijvers Café”