Hoofddoekje

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie
Murdocku
Potlood
Potlood

Iets minder bekend dan het verhaal van de moeder van 12:
In Volendam is maar 1 middelbare school. Er is daar een islamitisch meisje dat bij de schoolleiding een vraag heeft neergelegd. Zij vroeg zich af of het dragen van een hoofddoek toegestaan was.
Na het uitblijven van een reactie is ze na een paar maanden gewoon haar hoofddoek gaan dragen. Op dat moment heeft de schoolleiding een nieuwe regel ingesteld waarin het dragen van een hoofddoek verboden is.
Zij diende haar schoolwerk in een aparte ruimte te doen zolang ze haar hoofddoek wenste te dragen. En indien ze hierin volhoudend zou zijn, zou ze van school verwijderd worden.

De comissie gelijke behandeling bepaalde dat de school dit niet mocht eisen, en dat het meisje gewoon haar hoofddoekje mocht dragen.
Deze uitspraak heeft de school naast zich neergelegd, waardoor het meisje zich genoodzaakt zag hierover een rechtzaak te beginnen. Deze heeft ze verloren, en nu gaat ze in hoger beroep.

Wat vinden jullie, moet ze haar hoofddoekje afdoen of vertrekken naar een andere school? Of moet de school inbinden en haar toestaan haar een hoofddoekje te laten dragen?
marly
Typmachine
Typmachine

Als ik het mij goed herinner gaat het hier om een Katholieke school. Dat maakt natuurlijk wel veel uit voor een discussie.
Afbeelding
Murdocku
Potlood
Potlood

Het gaat inderdaad om een katholieke school. Een die zijn geloofsovertuiging niet uitvoerig uitdraagt.
De eerste reden die gegeven werd om het dragen te verbieden was dat petjes en mutsen ook verboden zijn, wat dus geen religieuze achtergrond heeft.
DOminator
Balpen
Balpen

Ik vind dat hele gedoe om hoofddoekjes een beetje irritant te vinden. Ik snap niet goed wat er nou eigenlijk het probleem van is? Petjes en mutsen niet in de klas vind ik heel normaal. maar een hoofddoekje, mij stoort het totaal niet.

Wat ik altijd denk als ik een meisje zie met een hoofddoekje is:"Zonde dat ze haar haar verborgen houdt."
dat is het enige wat ik op zo'n moment denk. Verder moet ze het helemaal zelf weten.
Schrijf niet wat je wil schrijven, schrijf wat je hand schrijft en vergeet nooit je hart te volgen.
Mirry
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Ik denk dat als je een school kiest, dat je kijkt naar de normen en waarden die op een school gehanteerd worden. Door te kiezen voor een katholieke school maakt zij de keuze om zich ook aan hun normen en waarden te houden. Dat is net zoiets als je kind naar een christelijke basisschool sturen terwijl je niet geloofd, dan moet je ook niet klagen als je kind thuis gaat komen met verhalen uit de bijbel. Zij heeft bewust gekozen om naar die school te gaan, dan moet ze zich ook handhaven binnen de normen en waarden die zij hanteren. Ook betreffende het dragen van een hoofddoek wanneer die uit haar geloof moet, want zij heeft er tenslotte voor gekozen om naar een school te gaan waar dit niet als normaal beschouwd word.

Persoonlijk, niets tegen de hoofddoek. Ik kom uit een basisschoolklas waar vier Nederlanders in zaten, drie Surinamers en de rest van Marrokaans, Turks of Iranees. Wat ik wel vind is dat iemand zijn eigen cultuur niet bewust ergens in moet drukken waarvan eigenlijk bekend is dat ze daar niet goed op reageren. Beetje erover nadenken en dan maak je het jezelf al een stuk makkelijker.
When the curtain falls, it will be not you name you are judged by but your actions and the ability to show compassion towards others.
Sebas
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ik vind dit geheel terecht.
Een Katholieke school heeft zijn eigen karakter en daar pas een hoofddoek niet bij. Dat is net als dat een meisje/vrouw naar een Refoschool (Zwaar gereformeerde school) gaat in een spijkerbroek. Dat wordt gewoon niet geaccepteerd, omdat mannen broeken dragen en vrouwen rokken!

Ik vind het een andere discussie of een vrouw met hoofddoek administratieve handelingen mag doen achter in het gemeentehuis. Het werk wat ze doet of de uitstraling wordt hier niet minder van!
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”