verhalen

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie
Ruka
Typmachine
Typmachine

Ik had een vraagje over het 16+ gedoe enzo ;)
Wat mag er wel en niet in een verhaal. Mogen ze het bijvoorbeeld gewoon doen? Of juist helemaal niet. (Als je gewoon schrijft dat ze het doen en niet geheel uittypt)
Of met het schelden? Hoe erg mogen karakters van je verhaal tegen elkaar schelden?
Cinderella's glass shoe was the perfect size.... so why did it slip off as she ran?- It must have been to attract the attention of Prince Charming.. I don't see any other explanation

- Komatsu Nana/Hachi
Saskjezwaard
Computer
Computer

Weet je, ik heb een tijdje gedacht om ook zo'n vraag te stellen, maar dan niet met betrekking tot de seks, maar tot het schelden. Want is verdomme en verdorie erg, of moet het sjips en jeetjemineetje (:P) zijn? En kut, mag dat ook?
Over het doen enzo, volgens mij mag het wel gewoon genoemd worden, maar mag je geen dingen expliciet beschrijven. En ook geen lichaamsdelen die normaal door kleren verborgen gehouden worden :P om rekening te houden met de paar jongere leden die hier ook zitten. Hoewel dit eigenlijk ook wel vreemd is, alsof ze het niet anders te weten komen. Maar ja, zo zijn volgens mij de regels ;)
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

zelfs als moderator denk ik over dit onderwerp na, omdat het inderdaad niet duidelijk opde site staat. Het is ook een agenda punt voor mij voor de volgende vergadering. Het liefste zou ik een 16+ of 18+ afdeling zien.
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Ruka
Typmachine
Typmachine

Ik bedoelde ook niet prese de seks, het is toevallig dat het een beetje voorkomt in een verhaal... :p Daarom dacht ik er opeens aan.
Mag je bijv. schrijven, ze stopte haar hand in zijn broek? :p Haha klinkt vaag maar je snapt wat ik bedoel.

En inderdaad met het schelden, iedereen scheld vandaag de dag met K....ker om het zo maar even op te schrijven. Mag dat? of is dat ook al verboden? X3
Wat als je karakter iemand wil vermoorden, (dus het geweld) mag dat wel echt geschreven worden?? Of is het dan ook al te gewelddadig?

Ja, misschien een gebruikersgroep Joddiejj? Dat je daarbij kan als je 18 bent, en dan toegang hebt tot een ander topic bijv. Die de rest van het forum niet kan zien.
Cinderella's glass shoe was the perfect size.... so why did it slip off as she ran?- It must have been to attract the attention of Prince Charming.. I don't see any other explanation

- Komatsu Nana/Hachi
Saskjezwaard
Computer
Computer

Je stelt goede vragen! Daar heb ik zelf nog nooit over nagedacht. In mijn fantasy's heb ik al een paar mensen laten vermoorden, hoewel dat niet echt heel uitvoerig beschreven is. Maar dat kan ook schokkend zijn. Maar sowieso, de meeste verhalen hier zijn schokkend, anders heb je geen verhaallijn ;)
Die 16 of 18+ afdeling vind ik eigenlijk wel een goede.
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

tot nu toe wordt er niet streng gekeken naar scheldwoorden, dus he meeste wordt gewoon toegestaan. Welishet handig om een leeftijdsgrens in je verhaal aan te geven of een waarschuweing te plaatsen.
Op seks gebied, gaf Saskia al aan hoe er wordt beoordeeld. dus vooral dat de daad zelf er nietin voorkomt enz.

vanwege dit soort dingen, ben ik zelf ook erg voor een 16+ afdeling
Ruka
Typmachine
Typmachine

Je moet mij niet bedanken, iemand van mij forum had dat bedacht. Ik wil gewoon helpen :p Probeer dingen te zeggen waarmee mensen zaten bij mij op het forum. (Ik was een gekke beheerder X3)
Maar soms is het heerlijk om te vertellen hoe de bloedspetters op het gezicht kwamen van weet ik veel wie. En in films komt trouwens echt vaak seks in voor. Ik bedoel moet je eens kijken... Daar zit helemaal viel viezigheid & naakt in ;) Dus dat wil wel zeggen dat het er in hoort eigenlijk...
Zonder liefde geen verhaal, zonder actie geen verhaal...
Althans, bijna niet ;)

- Komatsu Nana/Hachi
Murdocku
Potlood
Potlood

Ik denk dat iedereen zelf wel een beetje de grens kan zien. bedenk maar dat hier ook kinderen rondspringen. En dat de meeste kinderen niet helemaal onwetend zijn. Een hele beschrijving is uiteraard nogal extreem, maar een hand in een broek, of het uittrekken van de kleding zou voor mij wel kunnen.
Wat scheldwoorden betreft wordt op tv ook heel veel gebruikt. Maar het voorbeeld dat jij gaf, zou mij weer te ver gaan. Sommige mensen hebben daar persoonlijke ervaringen mee (een tante van mij) en als er mensen in mijn buurt het gebruiken erger ik me altijd rot. Soms moet ik me echt inhouden om er wat van te zeggen. Niet beledigend bedoeld, maar het is wel meestal een bepaald type mens die dat woord gebruikt.
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ik denk dat dat wel meevalt. Als je naar het overgrote deel van de verhalen hier kijkt, komt er geen seks in voor. Ik denk niet dat dat heel erg verandert als je er een 16/18+ gedeelte inzet. En dan vraag je natuurlijk wat het nu dan is van zo'n gedeelte :P oeps, mezelf uitgeluld^^ maar 16/18+ hoeft niet meteen te betekenen seks, het kan ook gaan om scheldwoorden en geweld. En er zijn een paar verhalen bij, waarbij ik denk, is dat wel goed voor onze jonge lezertjes^^ maar als onze jonge lezertjes hun mening erover willen geven, zal dat denk ik ook heel handig zijn ;)
Ruka
Typmachine
Typmachine

En verhalen waar eens een keer seks in voor komt (zoals een verkrachting bijv.) maakt dat het nuet gelijk een slecht verhaal. Soms is de inpact groter. Net zoals bij geweld, als je het beschrijft, kan het nog akeliger overkomen ;)

- Komatsu Nana/Hachi
Sebas
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ik den dat een ieder de grens zelf wel kan bepalen wat wel en niet kan op dit forum.

En inderdaad er zal hier nooit een 18+ (erotiek) board komen. Daarvoor zijn genoeg andere sites, met veelal hele slechte verhalen!
Ruka
Typmachine
Typmachine

Maar het gaat niet om die seks... Het gaat over het geweld en schelden enzo ;) want een erotiek board is ook debiel. Maar ik was gewoon benieuwd hoe ver je kon gaan... Met geweld ;)0

- Komatsu Nana/Hachi
Saskjezwaard
Computer
Computer

Nee, ik zou ook echt geen erotiek board willen, en dat was ook helemaal niet wat we bedoelden. Daar zijn er inderdaad al genoeg van. Nee, moet er niet eens aan denken :P
Nou ja, ik denk dat, als er iemand te ver gaat, we dat wel zullen merken door de mods die er meteen bovenop duiken :P
Ruka
Typmachine
Typmachine

Nee ik moet daar inderdaad ook niet aan denken. :p
Maar het ging gewoon over het geweld. En ja, soms in verhalen komt het gewoon zo ver dat ze opeens samen in bed liggen. Tuurlijk wil ik dat dan niet zo beschrijven van hij stopt het daar in... Dat is gewoon vies. Maar het ziet er inderdaad naar uit dat we er dan zelf achter moeten komen :p
Als ik maar geen waarschuwing aan mijn broek heb als ik mijn karakter een andere helemaal open haal en de darmen als slingertjes aan de bomen hang X3

- Komatsu Nana/Hachi
DOminator
Balpen
Balpen

In mijn verhaal zal ook wel wat sex in voorkomen. Zal zeker nog niet in het begin zijn, maar mogelijk in een later stadium. Ook dit zal ik niet uitvoerig gaan beschrijven, dus ik verwacht niet dat het een probleem zou zijn.

Geweld en schelden? ja...

Bij schelden verwerk ik het zelf meestal zo in een zin:

De man vloekte en zei:"Ik scheld en vloek nooit!"

Af en toe komt het woord 'verdomme' naar boven, maar veel verder gaat het bij mij nooit.
Woorden als kut en fuck vind ik woorden die niet in een verhaal thuis horen. Het voegt niks toe aan een verhaal.
Schelden met kanker is iets waar ik al helemaal niet tegen kan. Zodra iemand dat woord in zijn verhaal verwerkt scoort het bij mij sowieso een onvoldoende, hoe goed de rest ook geschreven mag zijn.

Waar ik overigens wel gebruik van maak in mijn verhaal is het woord 'debiele' wat zeer beledigend is tegen autisten. Ik het dit woord gekozen, omdat in de tijd waar het verhaal zich afspeelt autisme nog niet was 'ontdekt'. Maar sowieso staat het op een plek waar je snel overheen leest en ten tweede is het ook weer niet zo'n erg woord.
Schrijf niet wat je wil schrijven, schrijf wat je hand schrijft en vergeet nooit je hart te volgen.
marly
Typmachine
Typmachine

Je kunt vele dingen in je verhalen verwerken zolang dit maar niet in detail beschreven wordt. Wanneer je een 'gewoon' boek leest zul je dit ook niet snel tot in detail vinden. Dit kan je dus mooi gebruiken om te kijken wat de grens is.
Wat schelden betreft is dat precies hetzelfde. Het forum heeft geloof ik een periode gehad dat scheldwoorden automatisch omgezet werden in sterretjes. Je zou het inderdaad zo kunnen aanpakken als D0minator aangeeft. Dan blijft het ook nog wel redelijk krachtig.

Een 16+ of 18+ grens stellen gaat niet werken. Er is geen enkele manier om te controleren of degene die inlogt wel de juiste leeftijd heeft. Dit is enkel te controleren wanneer men zich identificeert en online op dit forum is dat denk ik niet haalbaar. Het is trouwens de bedoeling dat jij als moderator daar over nadenkt Jodiejj. Dat is een van jou taken;)

Wanneer iemand denkt dat het te ver gaat of niet in een verhaal thuis hoort kan je altijd de 'report' knop gebruiken. De moderators zullen dan wel beoordelen of het kan of niet.
Afbeelding
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Marly, daar denk ik ook zeker over na. Heb het ook al dingen bedacht hoe het zou kunnen en natuurlijk zijn die dingen niet waterdicht. heb het daarbij op andere forums ook opgezocht hoe ze het daar doen, alleen denk ik niet dat een manier die ik daar goed vind hier haalbaar is.
marly
Typmachine
Typmachine

Ik zeg ook niet dat je er niet over nadenkt. Het was ook met een knipoog. Maar zoals je zelf al zegt is het voor hier gewoon niet haalbaar omdat het niet te controleren is. Als team kunnen jullie hier verder weinig aan doen behalve leden die over de schreef gaan hierop aan te spreken. Maar de laatste tijd gaat dit gewoon goed en houdt iedereen zich netjes.
Afbeelding
Saskjezwaard
Computer
Computer

DE laatste tijd? Ging het ooit fout dan :P
marly
Typmachine
Typmachine

Er zijn wel eens verhalen verplaatst omdat er teveel in detail geschreven werd. Gelukkig is dit niet heel vaak voorgekomen. Het is dan ook alweer enige tijd geleden.
Afbeelding
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Een interessante discussie. Ik heb eigenlijk nooit zo bij de jeugdige lezers stil gestaan en zij volgens ook niet bij mij want ik kan me geen enkele reactie herinneren waarvan ik dacht: dit is echt door een kind geschreven. Ik heb wel eens een boomplantdag bijgewoond waar ik kinderlijke onschuld met een vergrootglas kon gaan zoeken als je hoorde wat ze allemaal zeiden.

Tot wie zou ik me kunnen wenden als je juist twijfelt of de lezers het verhaal wel geschikt voor deze site zullen vinden? Los ervan of het verhaal scheldwoorden, geweld en of seks bevat. Deze persoon kan dan de doorslag geven. In plaats van dat je het instuurt, een (jeugdige) lezer het rapporteert en je vervolgens als schrijver op de spreekwoordelijke vingers wordt getikt.
Misschien is het een optie om bij het insturen een report knop in te voegen waardoor het verhaal in de wacht wordt gezet voor beoordeling voor het daadwerkelijk wordt geplaatst.
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Mocht je twijfelen over je verhaal kun je het altijd naar een van de moderators sturen. Zij zullen je dan advies kunnen geven.

Als leden het te grof/seksueel vinden, kunnen ze de report knop gebruiken.

De rest zal besproken worden in een teamvergadering.
Why are you so frightened? Have you no faith?
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”