Rp - Een andere manier van schrijven

Even niet serieus en tijd voor ontspanning. Bespreek hier onder het genot van een drankje je verhalen met elkaar, of speel een leuk spelletje.
Plaats reactie
KokosNootje
Potlood
Potlood

Heey, ik ben net hier en heb het hele forum bekeken (niet alles gelezen, dat zou te veel tijd kosten xD)
Maar wat ik eigenlijk wel een beetje miste (of niet miste, meer dacht, he, hebben ze dan niet?) is het rp'en. Ik heb het een tijdje op een forum gedaan, en vond het echt super om te doen. Het hielp me heel erg met inspiratie vinden voor verhalen en personages, en het was ook gewoon echt leuk. En aangezien het hier nog niet is, lijkt het mij dus leuk het hier ook te doen xD
(Ohja, voor het geval het niet in het goede deel van het forum staat, ik heb geen flauw idee waar het moest :O)
Maar in ieder geval, mijn idee is dus om een rp te starten, en te kijken of meer mensen het leuk vinden en of ze het zouden willen doen xD

Hier een korte uitleg die ik van het forum waar ik eerst rpde heb afgehaald:
1. Wat is roleplaying?

Roleplaying betekent in het Nederlands: Rollenspel. Wat het is, zegt de naam zelf al. Je speelt de rol van iemand anders, je character, ook wel charrie genoemd.

De afkorting van roleplay is rp'en en de roleplayers worden dus ook wel rp'ers genoemd. Rp betekent dus: Roleplay. Meestal staat dat ook in de titel van een topic.

De bedoeling ervan is dat je met de andere mensen die aan het rp meedoen een verhaal maakt.

2. Je character
Iedere rp'er heeft één of meerdere characters. Dat is dus de persoon die speelt in de rp. Jij bent verantwoordelijk voor je char en jij bent de enige die hem/ haar mag besturen. Je moet je dus echt inleven in je charrie.
Je stelt je charrie meestal voor met een lijstje dat door degene die de rp gemaakt heeft, gemaakt is.
Bijvoorbeeld:

1. Naam
2. Leeftijd
3. Geslacht
4. Uiterlijk
5. Karakter/Innerlijk
6. Extra

Jij kan het lijstje bijvoorbeeld zo invullen:

1. Stephanie
2. 16
3. V (V = Vrouwelijk, M = Mannelijk)
4. Lang zwart krullend haar, blauwe ogen, lang, wit topje, spijkerbroek, gymschoenen
5. Aardig, verlegen, blijft liever op de achtergrond
6. Ze speelt gitaar in een bandje

Sommige rp'ers hebben ook een charrie page, waar ze alles over hun charrie's opzetten.

3. Hoe werkt het?

Rp'en doe je in de boek-vorm.
Dus als je rp't doe je dat niet in de tegenwoordige tijd en in de eerste persoon, dus niet:

Jan loopt naar Piet en zegt: "Hallo Piet, alles goed?

Maar:

Jan liep naar Piet en zei: "Hallo Piet, alles goed?

De verleden tijd dus en in de derde persoon dus

Je gebruikt netjes leestekens en hoofdletters en je spelt zoals het hoort.

Wil je iets zeggen dat niet bij het rp hoort?
Dan zeg je dit tussen haakjes ( ), of ooc;
Ooc; betekent: Out Of Character;
Als je ooc; gebruikt en je wilt daarna weer verder gaan met het rp, gebruik je bic; Back In Character

Het is belangrijk dat je altijd probeert om minimaal 1 regel per bericht te schrijven. Schrijf je maar 1 regel per bericht dan word dat onelinen of one rulen genoemd.

Het kan natuurlijk dat het bericht dat je wilt typen meer dan 400 tekens is. Dan zet je –c- of (C) aan het einde van je bericht, dat betekent dat jouw bericht nog niet klaar. Als je dan klaar bent, zet –d- of (D) aan het einde van jouw laatste bericht, zodat iedereen weet dat jij klaar bent met posten.

4. Het opbouwen van het rollenspel

Als iemand een rp maakt, moet je meestal even vragen of je mee mag doen.
Ga dus niet je lijstje posten zonder toestemming!
Pas als je mee mag doen, vul je je lijstje in en post je het.
Als er genoeg mensen zijn die meedoen, begint het.
Eerst moet de intro gemaakt worden, deze word meestal gemaakt door de maker van het rp.
Daarna mag iedereen zijn eigen post plaatsen en begint het. Je gaat dan samen een verhaal maken.
Houd je aan het thema van het rollenspel, en speel alleen je eigen charrie. Houd je ook aan de regels die de maker eventueel bedacht heeft.

5. De soorten rp'ers

Rp'ers kun je onderscheiden in verschillende soorten.
We beginnen bij de laagste soort die er is (dat zijn meestal de n00bjes).

De illiterates:
Deze mensen kunnen niet spellen, negeren de grammaticaregels, gebruiken msn-taal en breezer, gebruiken geen hoofdletters en onelinen bijna altijd. Ze houden zich meestal niet aan de regels en rp'en niet zoals het hoort (In de verleden tijd). Deze mensen worden bijna in geen 1 rp toegelaten, behalve als het om een rp van een soortgenoot gaat.

Semi-literates:
Nog net niet literate. Ze maken soms nog wat fouten, maar houden zich wel goed aan de regels enzo. Ze onelinen soms, maar de meeste kunnen wel al meer dan 1 regel per bericht typen.

Literate:
Ze kunnen goed spellen, houden zich aan de regels en maken helemaal geen fouten meer. Ze onelinen_ bijna) nooit en mogen in de meeste rp's wel meedoen.

Advanced: Het beste niveau onder de rp'ers. Niet veel mensen bereiken dit. Ze bezitten alles wat en literate ook heeft, maar ze typen nog langere stukken.

Dan heb je ook nog mensen die wanhopig op zoek naar aandacht zijn, en dat via het rp'en proberen te krijgen… Hun charrie's kunnen meestal onmogelijke of vreemde dingen, de niemand anders char kan. Dit zijn dus typische n00bjes, en worden meestal genegeerd door de andere rp'ers.

6. Wat andere rp-termen uitgelegd

Powerplaying: Als je powerplayt, betekent dat je charrie almachtig of onsterfelijk is. Hij is onverslaanbaar, niemand kan er tegen op. Dit is in alle rp's VERBODEN, doe het dus niet!

Godmoding: Godmoding betekent dat je iemand anders charrie gaat besturen. Dit is dus ook VERBODEN, want het is zeer vervelend. Iedereen bestuurt dus gewoon z'n eigen charrie, net als jij die van jou bestuurt.

Mary-Sues en Gary-Stus: Beide staan voor perfecte characters. Mary-Sues is de term voor meiden, Gary-Stus die voor jongens. Ze zijn knap, slim, rijk, populair en zijn in alles goed. Deze characters zijn ook NIET TOEGESTAAN.

7. Nog wat tips om geaccepteerd te worden door de andere rp'ers

- Wees aardig en respectvol tegen de andere rp'ers
- Houd je goed aan de regels
- Oneline niet!
- Zeur of smeek niet als je niet mee mag doen met een rp
- Laat zien dat je inspiratie hebt!

Hopelijk hebben jullie wat aan deze uitleg! =)
In het kort schrijf je dus met meerdere mensen en verhaal en ieder vanuit zijn eigen personage ^^
Ik hoop dat er mensen zijn die het leuk lijken om dit te beginnen, ik heb al een aantal rp's ergens op mijn pc rondzwerven, dus die kan ik ook altijd nog geven als voorbeeld, als het aanslaat xD
Afbeelding
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Er zijn al rp's op het forum.
Ze komen onder: in om de beurt tafel,
Je kunt ze hier ook zelf starten en je kunt ze bespreken hier': http://www.onlineverhalen.nl/forum/view ... =18&t=6260
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Daarbij hebben wij hier onze eigen versie van de regels, al verschillen die niet zoveel van jouw geschreven regels. Het belangrijkste verschil is, is dat bij ons forum iedereen is toegestaan om mee te doen met een RP. Dit kan je vervelend vinden, maar dit is feitelijk ook een verhalen forum en niet specifiek voor RP. Het is dus delen of niets.
"You can't start the next chapter of your life,
if you keep re-reading the last ones..."
KokosNootje
Potlood
Potlood

Echt, dan heb ik daar helemaal overheen gekeken xD
Wat stom :P
Ik ga meteen kijken xD

En de regels die ik neer had gezet waren de regels die op het andere forum gebruikt werden, ik vind het ook veel leuker als iedereen mee mag doen xD
Afbeelding
asilverwolf
Puntenslijper
Puntenslijper

De officele naam is trouwens RPG Role playing game en de versie die we hier gebruiken is tekst-based rpg
Plaats reactie

Terug naar “Het Schrijvers Café”