De Elementenreeks. Boek 1: Het ontstaan van de Elementen

Hier kun je verhalen vinden waar langer dan een half jaar niet aan geschreven is of op gereageerd. De verwachting is dat deze verhalen niet meer afgemaakt worden. Staat jouw verhaal hier en wil je verder schrijven? Neem dan even contact op met één van de moderators, dan wordt je verhaal teruggezet.
Gesloten
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Ja, ik geef het dan toch maar een poging om eraan verder te schrijven. Dus hierbij iets wat ik al had getypt. In Word is elke alinea aangegeven met tab. Hopelijk kan het jullie bekoren!

Proloog

Met een verbitterd hart keek Amaranth om naar de stadsmuren in de verte. Hij kon enkele stadswachters zien kijken naar hem. Waarschijnlijk hadden zij de opdracht gekregen om er zeker van te zijn dat hij de stad zou verlaten en niet zou proberen om stiekem terug te komen. Het leek hem zelfs niet onwaarschijnlijk als er enkele wachters vermomt als burgers achter hem aan waren gestuurd. Zo was de koning wel.
Toch bleef Amaranth staan. Langs hem heen liepen verschillende soorten mensen, merendeel waren handelaren, kooplui en reizigers. Over de hoofdweg, gemaakt van kinderkopjes, liepen ze af en aan naar de stad. Het waren vooral de mensen die van de stad af kwamen lopen, die hij in de gaten hield. Hij wilde er zeker van zijn of hij gevolgd werd of niet.
Velen gezichten kwamen voorbij, maar geen één zag er bekend uit. Was dat een goed teken of niet? Amaranth wist het niet zeker. Misschien had de koning wel mensen in gehuurd die feitelijk echte reizigers of kooplui zijn. Dat was een paranoïde gedachten, maar wel mogelijk. Hij liet een zucht ontsnappen en liet zijn blik nogmaals over de massieve stadsmuren glijden.
Achter de grote stenen lag de stad Carthra, de hoofdstad van het rijk Lyss, en de woonplaats van koning Gerard. De koning was een barmhartige man, zijn volk stond hem dicht naar het hart. Wat de man echter nog meer naar het hart stond, was zijn dochter Aishlinn. Zij is tevens de reden waarom Amaranth werd verbannen uit Carthra.
Amaranth was al generatieslang de magiër, opvoeder en raadsheer van de koningen van Carthra, zo dus ook van Gerard en diens dochter. Het waren altijd de zonen geweest die Amaranth opvoedde, maar Esmeralde, de vrouw van de koning, baarde geen enkele zoon. Een vrouw zou dus de troon bestijgen en traditiegetrouw werd de rechtmatige troonopvolger opgevoed door Amaranth.
Aishlinn zat elke dag bij de magiër te leren. Ze was welwillend en nieuwsgierig om alles te weten te komen. Voor de ogen van Amaranth werd ze met de dag wijzer, maar ook mooier. Aishlinn groeide op tot een jonge vrouw met lang, ebbenhoutzwart haar, hazelnootbruine ogen en een volle boezem. Nu was ze over het algemeen wel een volle jonge vrouw, dit dankzij het overvloed aan voedsel, maar het nam haar schoonheid niet weg. Daarbij was Aishlinn dan ook weer niet zó vol als haar chaperon. Dat was een vrouw die echt flink gevuld was.
Amaranth wist dat hij geen kans maakte bij de dochter van zijn koning en hij wist ook maar al te goed dat hij van haar moest afblijven, maar dagelijks kwam de verleiding aan zijn deur. Toch wist de magiër zich te beheersen. Hij hield het strikt bij het aanleren van dingen ter voorbereiding van de kroning.
Echter had Aishlinn zo haar willetje en ideeën. Zo vol giften het leven van een prinses mag zijn, zo leeg is het met gezelschap. Ze had dan wel haar zusters, maar jongens waren uit den boze om als gezelschap te hebben. Zelfs onder toezicht van haar chaperon en dat maakte de prinses nieuwsgierig en aanhankelijk naar haar enige mannelijke gezelschap toe; Amaranth.
De dochter van de koning begon zich hierdoor ook steeds meer tot de oudere man aangetrokken te voelen. Wat haar meezat was het feit dat Amaranth er helemaal niet oud uitzag. De magiër had het uiterlijk van een jongeman van rond de vijfentwintig jaar; lang blond haar wat in een vlecht was samengebonden, lichte groene ogen en de lichaamsbouw van een schildknaap in training om een ridder te worden.
Amaranth wist dat Aishlinn gevoelens voor hem begon te koesteren. Hij deed zijn best om zijn gevoelens opzij te zetten en de prinses op afstand te houden, maar op de nacht van de Blauwe Maan kon de man het niet meer negeren. Aishlinn was naar zijn slaapvertrek gekomen en had zich gewoon in zijn bed geschaard. Hij wilde haar wegsturen, maar toen de prinses sprak dat ze naar hem verlangde, vroeg hij haar hoe zeker ze was over haar gevoelens. Wat volgde was een nacht van lang samen zijn.
De dagen daarna hadden de twee iets afstand van elkaar gehouden, omdat ze beiden wisten wat er zou gebeuren als de koning het te weten kwam. Alleen alle noodzakelijke lessen namen ze nog door en het viel Amaranth zwaar om Aishlinn dan niet in zijn armen te nemen. Ook begon hij zich, naar mate weken verstreken, schuldig te voelen. Met name ten opzichte van de koning. Hij had het vertrouwen van zijn heer geschaad door met diens dochter het bed te delen.
Om zijn geweten te sussen, probeerde Amaranth op subtiele wijze te achterhalen hoe koning Gerard erover dacht als zijn dochter met iemand zou trouwen die geen prins was. Het werd de magiër al snel duidelijk dat, dat geen optie was. Gerard was er strikt in dat Aishlinn met de oudste prins zou trouwen uit een naburig rijk, om de vrede te bewaren. Dat was de reden waarom er geen mannelijk gezelschap bij de prinses mocht zijn. Hij wilde geen gedoe dat ze van een ander zou gaan houden en dan moeilijk zou gaan doen over haar huwelijk met de prins. Het huwelijk wat over een jaar zou plaats vinden, wanneer zij twintig lentes jong zou zijn.
Hierdoor zonk bij Amaranth de moed in de schoenen. Hij durfde het de koning niet meer te vragen om te trouwen met Aishlinn. Als Gerard wat genuanceerder had gereageerd, dan had de magiër het nog wel willen proberen, maar nu niet meer. Wat hem resteerde, was het zijn lief, dochter de koning, vertellen dat zij samen geen toekomst zouden hebben.
Voordat de man echter ook maar iets had kunnen zeggen, meldde Aishlinn hem dat ze zwanger was. Amaranth protesteerde en zei dat ze dat zelf niet zeker kon weten. Het bleek dat hij haar toch beter had geleerd, dan hij zelf had gedacht. De prinses was zich heel goed bewust van haar maandelijkse cyclus en de mogelijkheid als deze was onderbroken. Door dit nieuws kon de magiër het niet over zijn hart verkrijgen om haar te zeggen dat ze geen toekomst samen zouden hebben. In plaats daarvan beloofde hij haar dat hij voor altijd voor haar zou zorgen.
De weken werden maanden en Aishlinn begon steeds meer tekenen te vertonen dat ze zwanger was. Op sommige dagen werd ze misselijk wakker, op andere dagen propte ze zich vol aan tafel, maar wat het meeste begon op te vallen was haar buik. Eerst kon het nog zijn dat ze gewoon wat was aangekomen, maar later niet meer.
Degene die er als eerste achter was gekomen, was moeder de koningin. Zij had het gedrag van haar dochter maar al te goed herkent. Het duurde daarom niet meer lang tot de koning het wist. Gerard was op zijn zachtst gezegd woedend en hij keerde die woede, na even logisch nadenken, direct tegen Amaranth.
Het hoofd eraf! Zo luidde het eerste vonnis. Aishlinn kon dat echter niet laten gebeuren en smeekte haar vader om het leven te sparen van de magiër. Gerard hoorde de smeekbede aan en besloot om er nog over na te denken. Hij had zo’n situatie willen voorkomen, maar kennelijk had zijn beschermende gedrag er juist toe geleid.
Na alles in overweging te hebben genomen, werd het uiteindelijke vonnis verbanning uit Carthra. Alleen was de koning niet van plan om Amaranth rustig in het rijk los te laten. Nee, hij vreesde dat de magiër wraak zou willen en dus zou hij de man niet zomaar laten gaan. Voor zijn zwangere dochter had Gerard ook een plan; zij zou naar het klooster in de bergen worden gebracht om daar te bevallen. Zij en het kind zouden dan daar blijven tot het kind oud genoeg is om geplaatst te worden in een boeren gezin. Aishlinn zou echter nog in het klooster blijven om te worden gereinigd van haar zonden, voordat zij zou trouwen.
"You can't start the next chapter of your life,
if you keep re-reading the last ones..."
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ik ben heel erg benieuwd wat dit allemaal te maken heeft met het ontstaan van de Elementen. Over je verhaal, leest in een ruk weg, geen spellingsfouten gevonden (had het ook niet verwacht ;)) en kan me het verhaal al helemaal voorstellen. En je schrijft in de derde persoon, dat vind ik echt knap. Zelf kan ik niet in de derde persoon schrijven omdat ik dan de gedachten van de personages niet goed kan verwoorden en omdat ik het gewoon niet kan :roll: .
Dat er geen tabs zijn is echt heel irritant, hè :gr: Verhalen worden daardoor een stuk minder aantrekkelijker omdat mensen 1 grote brok tekst zien.
En leuk trouwens dat er een keer een vollere vrouw in zit, meestal zijn de hoofdpersonen graatmager ;)
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Jaaaaah... Wat het te maken heeft met, ontdek je enkel als je het verhaal blijft volgen. ;)
Leuk om te horen dat het in ieder geval voor één persoon het verhaal bevalt. Dat motiveert toch.
En ik schrijf eigenlijk altijd in derde persoon, dat vind ik juist fijner dan in ik-persoon schrijven, omdat ik graag alle gedachten omschrijf en niet enkel van één persoon. Een alwetende verteller, is leuker dan maar één versie prijsgeven, maar dat is mijn mening.

Tja.. ik ben zelf ook wat voller, dus zal ik ook niet zo snel over vrouwen schrijven met maatje 0 :lol: . Hoewel.. dat is niet helemaal waar, maar dat zit weer in andere verhalen van mij. Die staan niet meer op het forum. Misschien dat ik ze weer plaats.

Fijn ook om te horen dat de tekst makkelijk weg leest. Daar zoek ik balans in. Veel vertellen, maar het toch in hapklare brokken voorschotelen. Dan lukt mij dat toch enigszins. :)
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Heee, zo is lekker een verhaal van jou lezen! zoals verwacht schrijf je super netjes!
Kan ik nog wat van leren xD hehe
. Langs hem heen liepen verschillende soorten mensen, merendeel waren handelaren, kooplui en reizigers.
volgens mij is het, het merendeel.
Hij wilde er zeker van zijn of hij gevolgd werd of niet.

Ik ben grammaticaal niet heel sterk, maar toch vond ik deze zin niet zo lekker klinken. Ik denk persoonlijk dat hij lekkerder klinkt als je het gesloten hebt in plaats van meerkeuzen. Dus: Hij wilde er zeker van zijn of hij niet gevolgd werd.

Aishlinn groeide op tot een jonge vrouw met lang, ebbenhoutzwart haar, hazelnootbruine ogen en een volle boezem.
ebbenhoutzwart moet daar geen spatie tussen? Ik weet dit niet zeker. Het is meer een ingeving, maar zou het wel willen weten ^^

De dochter van de koning begon zich hierdoor ook steeds meer tot de oudere man aangetrokken te voelen.
Ik ben persoonlijk niet zo dol op de woordjes hierdoor, want, daardoor enz. te gebruiken in een verhaal. Ik weet niet precies waarom maar ze trekken me een beetje uit het verhaal. Dan krijg ik het gevoel of ik een verslag van iets aan het lezen ben :)
Je gebruikt dit soort woorden best veel in je stuk, ik zal ze nu niet allemaal aanwijzen als je dat wilt zal ik het wel doen =)

Dat was ook gelijk de enige fout die ik er echt uit kon halen.
Ik vind dat je een goede schrijfstijl hebt, die echt perfect bij dit verhaal past! Nou ik hoop dat je toch verder schrijft, want ik heb wel een goede hoop voor dit verhaal :P

Schrijf snel verder ! ik wacht op je volgende stuk!
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Mirry
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Ik had het al een tijdje geleden beloofd, maar ben in de tussentijd ziek geweest. De reactie heeft dus even op zich laten wachten, maar ik heb nu veel meer vrije tijd om handen dus kan nu mooi reageren op je verhaal. Ik begin gewoon lekker bij het begin, maakt alles veel makkelijker en het voorkomt ook dat het een beetje een janboel word.

Wat mij eigenlijk als eerste opviel is dat je begint met een persoonlijke ervaring van het personage, maar daarna vervalt in een opsomming van de geschiedenis. Deze opsomming vind ik persoonlijk saai. Het is net of je de droge tekst van een geschiedenisboek terug moet lezen en het geeft qua visuele vorming helemaal niets extras eigenlijk. Ja, je vormt wat er al gebeurd is in het verhaal wel, maar verder? Het was een tekst die ik moeilijk leesbaar vond, zeker omdat je wisselde van formeel woordgebruik, naar informeel woordgebruik soms midden in een alinea. Dit zorgt niet echt een eenheid binnen je verhaal en dat haalt de leesbaarheid ook weer naar beneden.

Een aantal van je zinnen kwamen nogal gedwongen over. Alsof je ze op een bepaalde manier in elkaar probeert te steken in de hoop dat het de sfeer geeft waar je op hoopt. Ik vind het jammer, omdat het niet weergeeft wat voor schrijver je eigenlijk bent. Sommige dingen moet je gewoon laten komen en niet manipuleren totdat ze zich vormen naar dat waar jij je op richt. Een verhaal is één van die dingen die gewoon moeten stromen. Het komt zoals het komt en wanneer je zinnen chiquer of wellicht authentieker probeert te maken, doe dat af aan je verhaal zoals deze natuurlijk kan verlopen.

Ik heb niet zoveel zin om alles haarfijn uit te gaan pluizen, denk ook niet dat je dat zo op prijs kunt stellen. Waar ik echter wel even de nadruk op wil leggen, is dat je in twee tijden schrijft. Ik weet niet of je dit bewust doet, of dat het gewoon slordigheid is, maar hoe dan ook is het jammer en leid het nog meer af in het lezen. Ook wil ik daar aan toevoegen dat de eerste twee zinnen nogal verwarrend zijn. Hij keek naar de muren in de verte, maar kan wel zien dat de stadswachters naar hem kijken? Staan die vlak naast hem? Heeft hij misschien magisch zicht? Het is nogal vreemd, omdat het zich in de verte zou bevinden en zonder een verdere beschrijving is het gewoon niet kloppend. Ook in de tweede alinea, laatste zin. Wie wil er nu zeker van zijn dat hij daadwerkelijk gevolgd word? Kijkt hij niet alleen om zich ervan te verzekeren dat hij juist niet gevolgd word?

Er zitten meerdere punten zoals bovenstaande in het verhaal, maar ik ga niet alles eruit halen. Dat doe ik nooit. Als je de punten belangrijk genoeg vind, kun je er vast zelf ook wel iets mee doen. :)
When the curtain falls, it will be not you name you are judged by but your actions and the ability to show compassion towards others.
Requiem
Balpen
Balpen

Cubiculum Nephilia schreef:Dat was een paranoïde gedachten, maar wel mogelijk.
n kan weg.
Cubiculum Nephilia schreef:Misschien had de koning wel mensen in gehuurd die feitelijk echte reizigers of kooplui zijn.
in en gehuurd kan aan elkaar, zijn in verleden tijd omdat de rest van de zin ook in verleden tijd is.
Cubiculum Nephilia schreef:Zij is tevens de reden waarom Amaranth werd verbannen uit Carthra.
Amaranth was al generatieslang de magiër, opvoeder en raadsheer van de koningen van Carthra, zo dus ook van Gerard en diens dochter.
is in verleden tijd, generatieslang is generaties lang.
Cubiculum Nephilia schreef:Het werd de magiër al snel duidelijk dat, dat geen optie was. Gerard was er strikt in dat Aishlinn met de oudste prins zou trouwen uit een naburig rijk, om de vrede te bewaren.
Komma kan wel weg denk ik.
Het eerste deel van de tweede zin klinkt niet zo lekker, 'Gerard was er strikt in dat Aishlinn met de oudste prins uit een naburig rijk zou trouwen' klinkt beter.
Cubiculum Nephilia schreef:Wat hem resteerde, was het zijn lief, dochter de koning, vertellen dat zij samen geen toekomst zouden hebben.
'dochter de koning', volgens mij ben je daar een woordje vergeten. xD

Ik vind het wel een heel goed verhaal, goede beschrijvingen en de dingen hierboven storen op zich niet zoveel. ^^ (Of course) Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik de dingen hierboven even aangewezen heb (je moet toch wat doen in je ochtend).

En nu; we want more! ;)
I got a jar of dirt, I got a jar of dirt, and guess what's inside it!
- Jack Sparrow
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Ha, dat iemand nog wist dat dit verhaal bestaat! :P In sommige dingen van je reactie kan ik mij wel vinden, maar er is ook iets waar ik het niet mee eens ben.
Zij is tevens de reden waarom Amaranth werd verbannen uit Carthra.
Jij vindt dat is in verleden tijd moet. Mijn bedoeling was echter dat het wel zo moest in tt. Waarom? Omdat als iets nog steeds geldt, terwijl een verhaal verteld wordt, mag het in tegenwoordige tijd.
Dat is overigens ook de enige uitzondering op de regel hoor :P

Verder vind ik het helemaal niet erg. Ik ben juist wel blij als mensen ook verhalen van mij doorkijken en mij corrigeren. Niemand kan immers een perfect verhaal schrijven ;).
Ik zal kijken of het mijn gedachten genoeg gemotiveerd heeft om verder te schrijven. Het verhaal heb ik namelijk al heel lang in mijn hoofd, maar het komt nauwelijks uit mijn vingers.
Requiem
Balpen
Balpen

Oh, sorry, dan heb ik niks gezegd. =#

Daar heb ik ook vaak last van. Ik weet wel wát ik wil schrijven maar niet hóe ik het moet schrijven. En eigenlijk had ik het al eerder gelezen maar toen was ik nog geen lid + ik was vergeten dat het er stond. Tja, er staan ook zoveel verhalen op OV (dat doet me aan het openbaar vervoer denken, haha).
I got a jar of dirt, I got a jar of dirt, and guess what's inside it!
- Jack Sparrow
Gesloten

Terug naar “De Poort Naar De Andere Wereld”