De Wereld in Oorlog

Kogels vliegen je om de oren en bommen vallen sporadisch om je heen op het Oorlogspad. Worden er heldendaden verricht, of is het enkel vernietiging? Lees het hier!
Plaats reactie
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Ja, ja... Ook gaan wij het weer proberen met dit verhaal. Hopelijk vinden jullie het wat!
Voor zulke verhalen zou dus eigenlijk nog een subforum Oorlog moeten zijn ;).

Proloog

“I’m waiting in my cold cell, when the bell begins to chime. Reflecting on my past life and it doesn’t have much time.”

2043
Ik staarde naar de muur zonder echt iets te zien. Ik kon wel zien, maar ik nam niks in mij op. Zo zat ik al dagen, waarschijnlijk al weken en misschien zelfs al wel maanden. Ik zat en ik keek, zo bracht ik mijn tijd voornamelijk door. Ja, soms bewoog ik, maar alleen wanneer ik genoodzaakt was om te bewegen. Als ik mij bijvoorbeeld moest bewegen omdat anders mijn bloedtoevoer te veel zou worden gestremd. Of als ik mijn lichaam trainde zodat ik niet gek zou worden van verveling en ik bewoog mij om de bewakers van mij af te slaan.
Ik was namelijk een gevangene en niet zomaar een gevangene. Nee, ik was onderhand wereldvijand nummer één. Voor zo ver er nog van een wereld te spreken viel tenminste. De wereld was namelijk nogal hard achteruit gegaan. Ja, goed, we wisten 2012 te overleven, het jaar waarin de wereld zou vergaan en misschien is dat eigenlijk ook wel gebeurd. Alleen dan op een manier die niet voor iedereen even duidelijk is.
Wat er was met de wereld is namelijk dit: Europa is een jaknikker van Amerika, Amerika is één van de wereldmachten samen met Rusland en Azië en daar tussendoor lopen extremistische moslimlanden te etteren. Dat etteren doen ze bijvoorbeeld door de zoveelste aanslag te plegen, andere landen binnen te vallen, maar verder zijn ze onschuldig en enkel slachtoffer van alle Christelijke landen.
Het enige wat ik deed was een soort opstandje beginnen. Ik was het zat zoals het eraan toeging in de wereld. Dus deed ik wat. Ik wilde immers verandering, maar verandering zou er niet komen tenzij er echt radicaal iets zou gebeuren. Het moest er vroeg of laat toch van komen. Dus besloot ik het te starten. Immers, als je iets gedaan wilt hebben en je wilt het goed gedaan hebben, dan moet je het zelf doen.
Ik begon, zij eindigden het. Hoewel.. het is nog niet zeker dat dit alles voorbij is. Als het goed is, heb ik ogen geopend. Dus het zal verder gaan. Zelfs als het voor mij zou eindigen. Daar zat ik nu eigenlijk op te wachten; het vonnis. Het vonnis was al wel geveld, maar nog niet voltrokken. Enkel hadden zij mij niet verteld wanneer het zou worden voltrokken. Vonden ze leuk hoor, denken te kunnen spelen met mijn geest. Kijken of ze mij op het allerlaatste moment toch nog konden breken. Nou, dat pleziertje zou ik ze dus niet gunnen. Niemand kon mij breken.
Ik zou met opgeheven hoofd mijn straf ondergaan. Een verdere keuze over hoe ik zou gaan had ik niet. Zij zouden dat voor mij beslissen, dus nu wachtte ik het af in mijn cel. Mijn cel waar kennelijk al velen voor mij wel tot wanhoop waren gedreven. Er zaten namelijk ontelbare krassen in de muren, krassen die met de nagels waren gemaakt. Ook waren enkele delen van de muren besmeurd met menselijke uitwerpselen. Er waren teksten mee geschreven, noodkreten vooral en verder wat wartaal van zij die eigenlijk al heen waren.
Soms was het wel handig om zoiets te hebben, om het te kunnen lezen en je geest niet volledig te laten afglijden, maar er zat ook een groot nadeel aan; het stonk. Het stonk zelfs verschrikkelijk als het weer eens warm en vochtig werd in de cel. Bij mijn weten deden ze dat expres, want ik had geen raam met tralies in de cel zitten, alleen een ventilatierooster in de muur hoog naast de deur. Dat was mijn enige luchtverversing en het zou mij niets verbazen als zij expres vochtige, warme lucht naar binnen lieten om mij te laten omgaan in de stank.
In het begin hadden ze mij ermee. Ik rook het sterk, moest dan kokhalzen en ramde het liefst op de deur in de hoop dat deze open zou gaan. Ik wist mij echter te beheersen en heb geen enkele keer op die stalen deur geramd en na verloop van tijd raakte ik aan de stank gewend. Helaas hielden ze dan op met de warme en vochtige lucht toevoer, tot enkele dagen later, zodat ik het wederom zou ruiken. Toch behaalden ze er weinig resultaat mee.
Ook nu stond de warme, vochtige luchttoevoer aan. Ik wist het al jaren, maar dit was er net zo goed bewijs van; Amerikanen zijn een dom volk. Ze wisten dat dit mij weinig deed, maar toch, voor eigen leedvermaak, probeerden ze mij te bedwelmen in de stank. Stakkers. Ze konden beter iets anders doen. De greatest hits van Frans Bauer opzetten bijvoorbeeld. Dat zou ik echt niet kunnen volhouden.
"You can't start the next chapter of your life,
if you keep re-reading the last ones..."
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

nice :P ik ben echt heel nieuwsgierig hoe de verhaal helemaal zou gaan. Hoop dat je het verder schrijft! ook ben ik nieuwsgierig naar de hoofdpersoon geworden, wie hij is waar hij vandaan komt wat hij dan precies heeft gedaan.

Uhm ik heb niet op de interpunctie gelet, aangezien ik hier gewoon lekker voor wou gaan zitten en weglezen :)

Het enige wat mij stoorden waren de woorden namelijk echter en dat soort woordjes :) door die woordjes vind ik het iets te veel op een verslag gaan lijken dat is mijn enige puntje :)

ik wacht op het volgende stukje !
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
justme
Balpen
Balpen

Dit is geweldig, hierin kan je je helemaal inleven!
Toe kan er alsjeblieft, snel een nieuw stukje komen?
Ben zo benieuwd:D
  • everybody`s story is unique
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Hier een volgend stukje van de proloog! Hopelijk spreekt het jullie aan! :)

Ik keek op van het bekende gemorrel aan de stalen deur. Ze kwamen dus weer langs. Ik vroeg me af waarvoor deze keer, want elke poging tot onteren die zij hadden gedaan, had hen een gebroken neus of verbrijzelde ballen opgeleverd, dus als ze het nu nog niet hadden geleerd.. Ik stond traag op en deed twee passen achteruit, bij de deur vandaan.
Langzaam, alsof zij op hun hoede waren, zwaaide de deur open en twee gewapende soldaten, laag van rank, stapten naar binnen. Achter hen bleef een hoge officier in de deuropening staan. Aan de sterren op zijn pet te zien een generaal. Goh, dit was wel heel hoog bezoek ineens. Ik vroeg me af vanwaar die belangstelling ineens was. De man keek mij aan, bekeek me toen even van top tot teen en zei iets over zijn schouder tegen iemand die ik niet kon zien.
Kort erop stapte de generaal opzij en kwam een sergeant de cel ingelopen. Hij liep niet verder dan dat de twee gewapende soldaten stonden en wierp een bundeltje voor mijn voeten neer. Ik keek er met een schuin oog naar terwijl ik probeerde om alle heren in de gaten te houden en zag dat het zwarte kleren waren. Mijn kleren.
De generaal kuchte even om mijn aandacht te trekken en ik keek hem aan.
‘You understand English, right?’ De neiging om te vragen of hij soms achterlijk was, was groot, maar ik hield mij in.
‘Yes, I understand English’, antwoordde ik en zo onopvallend mogelijk rolde ik met mijn ogen. Ik bedoel, kom op. Ik kwam uit Nederland. Het land wat bijna elke andere taal in de wereld aanleert om met iedereen te kunnen communiceren.
‘Goed. Trek dan je kleren aan en volg mij. Maak geen verdachte beweging want ze zullen je ter plekke neerschieten.’ De generaal knikte naar de twee soldaten. De sergeant was de cel alweer uitgelopen en had zich waarschijnlijk achter de generaal geplaatst.
‘Is het heus? En dan de kans missen om mij voor internationale televisie te executeren,’ hoonde ik, ‘lijkt me sterk.’ Even trok de generaal iets met een spiertje in zijn gezicht, als een soort tic.
‘Je hebt een grote mond. Dat zeiden ze me al, maar dat je die nog steeds kunt hebben terwijl je weet dat je zal worden gedood is misschien bewonderenswaardig. Of juist zeer gestoord te noemen.’
‘Noem het wat je wilt, maar iemand die toch al zal worden gedood, heeft geen reden om de dood nog te vrezen. Ik wist waar ik aan begon toen ik het begon. Ik wist wat eventuele consequenties konden zijn en was al vanaf het begin bereid om die te ondergaan.’ De generaal knikte kort en iets in zijn ogen zei mij dat ik in zijn achting was gestegen. Niet dat het boeide, want ik zou toch sterven, maar het was feitelijk wel weer iemand die ik had geraakt.
‘Je klinkt zeer rationeel. Niet iets wat je zou verwachten van iemand die zo’n stunt heeft uitgehaald.’
‘Ligt er maar net aan wat je onder rationeel verstaat. Ik, bijvoorbeeld, vind dat jullie, die de wereld regeren, totaal niet rationeel bezig zijn.’ Ik keek de generaal kort aan, zag een vreemde blik in de man zijn ogen verschijnen, maar negeerde het en begon met aankleden.
Het was een welkome verandering om weer eens iets aan te hebben. Sinds ik in de cel zat, droeg ik namelijk niks anders dan mijn slipje en bh. Ook dit was een onderdeel om mij geestelijk te breken. Het kon mij echter niet veel schelen. Behalve dat het best koud kon zijn en na verloop van tijd toch echt smerig om in hetzelfde rond te lopen.
Terwijl ik mij aankleedde voelde ik elke blik op mijn lichaam prikken en inwendig zuchtte ik diep. Echt het enige wat nooit zou veranderen door de jaren heen; de man. Altijd maar gefocust op het vrouwelijk lichaam en daarnaast natuurlijk machtsvertoon houden.
Nadat ik mij had gefatsoeneerd, keek ik de generaal afwachtend aan. Hij wenkte mij zonder verder nog wat te zeggen en ik liep braafjes, maar op mijn hoede, naar voren. De hoog onderscheiden man ging mij voor, de twee gewapende soldaten kwamen vlak achter mij aan. Ik wist niet wat te moeten verwachten, maar toen we de stille gang door waren en het hoekje omgingen naar de volgende gang en ik daar een priester zag staan, wist ik het. Het was mijn tijd. Dat was waarschijnlijk ook het doffe gedreun wat ik in mijn cel had gehoord, het luiden van de bel. Het teken dat het zo ver was.
Terwijl de priester het bekende riedeltje begon te prevelen over de vallei des Doods, keek ik een beetje om mij heen. Ergens in de andere cellen zaten de anderen. Ook hoopte ik dat we nog langs een raam of iets zouden lopen, dan zou ik voor een laatste maal de buitenlucht kunnen zien. Of beter nog, dat ik buiten zou worden geëxecuteerd. Het leven wat dan uit mij zou weg vloeien terwijl de ochtendschemer de lucht rood kleurt. Mooi plaatje.
Tijdens het lopen keek de generaal ineens om en zei: ‘Je wordt zo meteen naar buiten gebracht. Op het binnenplein is speciaal voor jou iets gebouwd. Een galg.’ De man glimlachte sinister naar mij, alsof het weetje dat ik zou hangen mij bang moest maken.
Toegegeven, het was niet mijn manier om te gaan. Het kon een snelle dood zijn, maar ook langzaam. Allemaal afhankelijk van waar de knoop lag. Zou hij op de juiste hoogte zitten, dan zou ik mijn nek breken en was het zo gebeurd. Zou de knoop echter te laag of te hoog zitten, dan zou ik worden gewurgd tot mijn lichaam het zou begeven.
Toch, het enige wat ik kon doen was naar de generaal terug grijnzen. Hij keek er wat verbaasd om en vroeg nog wat er te lachen viel. Waarop ik hem haast vrolijk zei: ‘Ik ga dansend mijn graf in.’
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Weer een goed stukje :p je houdt echt mijn aandacht er bij!

pfff en wat stom dat ik niet door had eerder dat het over een vrouw ging whahah xD lachte me ziek xD.

De enige vraag (feedback ) die ik had is eigenlijk of er niet voor terwijl een komma moet. Dit heb jij namelijk steeds niet :)

schrijf snel door !
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Eindelijk weer eens tijd om een verhaal van jou te lezen :D En wat voor een! Zeer mooi opgebouwde zinnen aan het begin! Ook lijkt het me dat je via dit verhaal commentaar geeft op de samenleving en mocht dat inderdaad zo zijn, dan doe je dat op een doeltreffende manier!
Een paar dingen die me stoorden: ik zou de uitleg over wat er met de wereld aan de hand is, toch anders beschrijven. Nu is het wat kort, vind ik en wat opsommend. Terwijl, ik weet het uit ervaringen met verschillende geschiedenisleraren, als je op een andere, boeiende manier probeert te brengen dat je dan het educatief en interessant maakt! Het maakt in feite niet uit als niet al die gegevens waar zijn, aangezien het verhaal zich sowieso in de toekomst afspeelt.
Een ander ding: ik las ergens "ik heb" en ik vond dat niet prettig weglezen. Ik weet niet precies meer waar, maar ik zou "ik had" daar mooier hebben gevonden.

Over het algemeen dus een heel mooi verhaal, maar dat zijn we wel van je gewoon! :D
Why are you so frightened? Have you no faith?
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Een stukje erbij...

Hoofdstuk 1

“If you want peace, prepare for war!”

2033
Met een rotvaart smeet ik de deur achter mij dicht. De klap was ongetwijfeld te horen bij de buren, maar dat kon mij even niks schelen. Ik had een pest dag gehad op school, zowel letterlijk als figuurlijk. Om de een of andere reden moesten ze mij hebben vandaag, alwéér. Het was gewoon om ziek van te worden zo vaak als dat ze mij moesten hebben. Waarom? Omdat ik toevallig wat vaker en meer zwart droeg dan de meesten. Lekker boeiend!
Boos slingerde ik mijn tas een hoek in. Er klonk een verontwaardigde kattenkreet, gevolgd door een doffe klap. De kreet kwam van Max, de zwarte kater van mijn oom, de klap van de boeken in de tas tegen de muur. Kort keek ik naar waar Max heen was gevlucht. Het was namelijk niet mijn bedoeling geweest hem als doelwit te stellen. Met grote groene ogen keek de kater vanaf zijn krabpaal naar mij terug.
Ik zag een beschuldigende blik en moest even zuchten, waarbij een deel van mijn woede wegebde. Ik liep het kleine appartementje door naar de krabpaal toe en stak mijn hand uit naar Max. De kater bekeek mij met lichte argwaan, stak zijn neusje wat meer naar voren om aan mijn hand te snuffelen en likte mijn vingers alvorens een kopje te geven.
‘Sorry Max’, mompelde ik. ‘Ik wilde je niet laten schrikken. Ik heb gewoon een klote dag gehad op school. En dat nog wel op deze dag..’ Mijn stem sloeg halverwege de zin over en ik voelde hoe zich een brok in mijn keel begon te vormen. Mijn ogen begonnen ook nog eens te prikken en mijn woede werd vermengd met een intens gevoel van verdriet. Ik kon het niet helpen, ook al wilde ik deze zwakte niet tonen. Het duurde niet lang voordat ik op mijn knieën was gezakt en zat te grienen als een klein kind.
Hoe lang ik zo zat weet ik niet precies, maar ik kwam pas overeind toen ik werd opgeschrikt door het geluid van een bos sleutels. Mijn oom zou zo binnenstappen en ik was een zooitje. Gehaast vluchtte ik de badkamer in, deed de deur achter mij dicht en op slot. Kort daarop hoorde ik de bekende voetstappen over het laminaat. Net op tijd.
Ik slaakte een diepe zucht en liep naar de wastafel. De spiegel erboven ontweek ik. Ik hoefde niet te zien hoe verrot ik er momenteel uitzag. Met enige moeite draaide ik de koudwaterkraan open, er moest nog steeds een loodgieter naar kijken en ik wachtte even tot het water echt goed koud was geworden. Na de koelte te hebben gecontroleerd, maakte ik van mijn handen een kommetje, liet er water in lopen en gooide het in mijn gezicht. Dit herhaalde ik een paar keer en bij de laatste keer liet ik mijn handen onder druk vanaf mijn ogen naar beneden over mijn gezicht glijden.
Zodra mijn handen van mijn ogen af waren, keek ik wel in de spiegel en staarde mijzelf aan. Twee lichtblauwe ogen met een grijsgroene rand keken naar mij terug, een mengeling van blond en donkerblond haar was strak naar achteren in een hoge paardenstaart gebonden en maakte mijn gezicht wat ronder dan het in werkelijkheid was. Gelijk overviel het nijpende gevoel mij weer en ik wendde mijn blik af.
Op zulke momenten, eigenlijk op elk moment, haatte ik mijn gezicht. Ik leek namelijk teveel op mijn moeder. Zij had blond haar en lichtblauwe ogen met een donkerblauwe rand. Het donkerblonde en de grijsgroene rand had ik van mijn vader. Verder leek ik op mijn moeder. Qua neus, qua mond. Mijn oom zei het ook wel eens tegen mij, dat ik op haar leek. Hij bedoelde het positief, want mijn moeder had een mooi gezicht, maar van binnen stak het mij.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

weer super :) dus we zijn nu eindelijk aan het begin

Je laat me wel met een hoop vragen zitten hoor ! naar dit stukje,.. dus ga heeeeeeel rap weer type :p
IK WIL ANTWOORD whahahah xD
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

Echt een heel leuk verhaal!
Volgens mij heb ik het eerder al gelezen -een hele tijd terug- maar ik kan me ook vergissen.
Je schrijft echt geweldig. Ik ben niet van de spellingsfoutjes en zo helaas, daar kan ik je dus niet mee helpen, maar ik wilde toch reageren. ^^
Ik hoop dat je snel weer een stukje post! =]
The Mad Hatter:
"Have I gone mad?"

Alice:
"I'm afraid so, you're entirely bonkers.
But I'll tell you a secret. All the best people are."
Saskjezwaard
Computer
Computer

Normaal ben ik niet zo van de oorlogen (behalve fantasy) en ook niet zo van de toekomst (ook weer behalve fantasy ;)), maar ik heb dit in 1 ruk doorgelezen. Ik dacht eerst ook dat de hoofdpersoon een man was, totdat dat stukje met haar slipje en bh. Geniaal trouwens, de greatest hits van Frans Bauer, ik vind die vent ook prut :P
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Een korte, harde klop op de badkamerdeur liet mij omkijken. Dat was mijn oom, iemand anders kon het niet zijn. Ik baalde. Ik wilde hem nu liever niet onder ogen komen. Kon hij niet gaan koken of iets? Er waren anders vast wel andere huishoudelijke taken die nog gedaan moesten worden. Stoffen, stofzuigen, dweilen en de afwas bijvoorbeeld. Weer werd er geklopt. Alsjeblieft, iemand laat hem weggaan.
‘Eleanor? Eleanor, gaat het wel?’, klonk er bezorgd aan de andere kant van de deur.
Oh God, help me. Hij wist toch welke dag het was? Moest hij me dan echt aanspreken op deze dag? Of wist hij gewoon zeker dat ik er diep van binnen wel behoefte aan had? Dat ik een schouder nodig had om op uit te huilen, mijn hart uit te storten. Dat ik iemand nodig had om tegen te kunnen schelden over hoe oneerlijk de wereld is. Niet alleen voor mij, maar voor zeker de helft van de bevolking onderhand.
‘Eleanor, geef antwoord. Ik weet dat je daar zit. Sluit jezelf nou niet op.’
Ik zuchtte diep om moed bijeen te schrapen en keek nog een keertje in de spiegel of de sporen van mijn huilbui een beetje waren bijgetrokken. Het ging. Mijn wangen waren wat rood, maar verder spoorvrij, enkel mijn ogen verraadde mij en gezien ik niet aan drugs deed, had ik verder ook geen geldig excuus voor de roodgezwollen aderen.
Vroeg of laat moest ik mijn oom toch onder ogen komen. Ik kon onmogelijk de rest van deze dag, of de rest van het jaar, hier in de badkamer blijven. Het zou beter zijn om het maar gewoon achter de rug te krijgen. Wel besloot ik nog om mijn haren los te gooien in een laatste, wanhopige poging om mijzelf te verbergen en vragen te vermijden. Na kort mijn haren in een soort model te hebben gestreken, draaide ik mij om, deed een stap richting de deur, draaide deze van het slot en opende de deur op een bejaardentempo.
Mijn oom stond geduldig achter de deur te wachten en keek mij aan.
‘Kom, dan gaan we even zitten’, zei hij op zachte toon en met een hand gebaarde hij richting de woonkamer.
Ik knikte haast onmerkbaar met mijn blik op de vloer gericht en stapte uit de deuropening naar de woonkamer. Met een zwaar gevoel op mijn borst liet ik mij op de zwarte, leren tweezitsbank zakken en wachtte af. Mijn oom kwam naast mij zitten, met afstand tussen ons in voor persoonlijke ruimte en keek afwachtend naar mij. Toen hij merkte dat ik niet zou beginnen met praten, begon hij maar.
‘Eleanor, we weten allebei welke dag het is vandaag. Wil je er misschien over praten?’
Ook al voelde ik mijn oom naar mij kijken, toch hield ik mijn blik op mijn knieën gericht. Ik wilde dat medelijden niet zien. Als antwoord op zijn vraag, schudde ik stug mijn hoofd. Ik wilde niet praten.
‘Oké. Vind je het dan erg als ik er wel over praat? Je weet dat je moeder mijn favoriete nichtje was’, ging mijn oom voorzichtig verder.
Wederom schudde ik mijn hoofd. Ik vond het niet zo erg als hij wilde praten, zolang ik maar niks hoefde te zeggen. Vanuit mijn ooghoeken en tussen enkele lokken van mijn haren door, kon ik zien dat mijn oom lichtjes knikte. Hij schraapte even zijn keel en begon toen te praten.
‘Ik vind het onrechtvaardig zoals het met jouw ouders is verlopen. Niet alleen wat er vorig jaar op deze dag is gebeurd, maar ook het verloop erna. Ik heb mijn best gedaan het binnen legale maatregelen aan te vechten, maar het was helaas onbegonnen werk. Ik voel mij hier schuldig over. Schuldig tegenover jou.’
Mijn oom pauzeerde even om mijn reactie te peilen, maar ik deed en zei niks.
‘Nu moet je niet denken,’ vervolgde hij toen maar, ‘dat ik je vanwege schuldgevoel in huis heb genomen. Ik heb je in huis genomen vanwege wie je moeder was, omdat ik je wil beschermen en omdat ik je wil onderwijzen. Met onderwijzen moet je niet denken aan bijles voor je schoolvakken, maar meer aan andere dingen. Ik wil je ogen openen voor de complotten die er heersen. Ik wil je leren omgaan met wapens en zie graag dat jij je lessen in zelfverdediging weer oppakt.’
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

ooeh nou wordt ik wel nieuwsgierig naar wat voor man die oom is :)
uhm ik had nog een foutje in je eerste dialoogje gezien.
Eleaor, gaat het wel?', klonk...

Die komma mag weg en dan klonk met een hoofdletter :)
Frelunior
Potlood
Potlood

Ik vind het een intressant verhaal, een oorlog in de toekomst is altijd een moeilijk onderwerp om te omschrijven. Ik vind het dan al best knap hoe je zover bent gekomen, en ik ben benieuwd hoe je er in verder gaat. ;)
Terug op OV!
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Bedankt voor de reacties! En '....', klonk er... moet juist zo ;) Kijk de schrijfwijzer er maar eens op na.

Het viel stil. Ik probeerde alles wat mijn oom had gezegd goed tot mij door te laten dringen en mijn oom wachtte op zijn beurt nu rustig een reactie af. Van alles raasde er door mijn gedachten heen, maar eentje bleef er hangen; waarom. Waarom wilde mijn oom mij zulke dingen bijleren? Waarom wilde hij mij over complotten leren? Wat had ik daar aan?
Langzaam keek ik op naar mijn oom. Zijn flets groene ogen keken hoopvol. Ik wist niet wat te moeten antwoorden. Ik kon gewoon even niet bevatten waar dit gesprek heenging.
‘W-waarom?’, wist ik na een lange stilte uit te brengen.
Een flauwe glimlach gleed over het gezicht van mijn oom, alsof hij juist deze vraag verwacht had, maar ook alsof ik met die vraag al het antwoord had gegeven wat hij wilde horen.
‘Omdat het na zo lang toch wel eens tijd wordt dat men de ogen opent. Als wij, iedereen op de wereld, nog veel langer alles maar slikken wat ons wordt voorgehouden, dan zal zich alsnog een ramp voltrekken. Ternauwernood is het goed gegaan in 2012, maar het was wel een waarschuwing die wij niet hadden mogen negeren. Ik wist het en je moeder wist het, maar bij ons kwam het nooit verder dan met elkaar erover praten en filosoferen over wat er gedaan moest worden.’
‘Dus nu moet ik het maar doen’, onderbrak ik mijn oom grof. ‘En wat wordt er dan van mij verwacht dat ik ga doen. Wat ik überhaupt kan doen! Ik ben pas vijftien! Mijn ouders zijn een jaar geleden vermoord! Ik zit met mijzelf in de knoop, half Nederland haat mij zonder reden en dan moet ik maar iets uitvoeren?’, vroeg ik zowel boos als vol ongeloof.
Mijn oom zei nog even niks. Waarschijnlijk wachtte hij tot ik uitgeraasd was, maar ik wist niks meer. Ik was gewoon te verbijsterd. Ik snapte er niks van. Toen er verder niks kwam, stond mijn oom op en liep naar de boekenkast. Hij plukte er een klein, maar redelijk dik, boekje uit met een paarse kaft en liep naar mij terug.
‘Iemand moet opstaan en het onrecht in de wereld een halt toe te roepen. Ik had vroeger een grote mond, zonder iets uit te voeren. Dat wil ik veranderen, maar ik ben de jongste niet meer. Ik zal niet alles kunnen volhouden, jij wel. Daarom wil ik je alles bijleren wat ik weet. Ik wil je in training hebben. In training om op te kunnen staan tegen de rest. En daarbij zal ik je helpen waar ik kan.’ Hij zweeg even.
‘Ik kan je nergens toe dwingen, Eleanor. Het blijft jouw keuze, maar ik hoop dat je ja zegt. Voordat je denkt dat ik iets onmogelijks van je verlang, zou ik graag willen dat je dit leest.’ Mijn oom reikte mij het paarse boek aan.
Ik nam het aan en bekeek de papierenkaft, die al vrij gescheurd was, om de titel te lezen. “De Kunst van het Oorlogvoeren” luidde de titel. Ik slikte en keek op naar mijn oom. Wilde hij dat ik een oorlog zou beginnen? Met welk leger?! Dat van onzichtbare mannetjes?
‘Het was een boek van je moeder. Zij was bezig met voorbereidingen, maar daar zijn ze achter gekomen en.. Nou ja.. je weet de rest’, zei hij wat ongemakkelijk. ‘Dat moet je wel beseffen, Eleanor. Voordat je ook maar één beslissing neemt. Je moet goed nadenken over wat je kan bereiken, wat de consequenties zullen zijn voor al je acties. En waar je vooral rekening mee moet houden is dat je het kan bekopen met de dood. Zowel als je wint, als wanneer je verliest.’
Er viel weer een stilte, waarschijnlijk deed mijn oom dit expres. Stiltes om te zorgen dat ik zou gaan praten. Dat lokte hij graag uit als de onderwerpen gevoelig waren, zoals nu dus, maar ik zei geen woord. Ik wilde nu geen antwoord geven. Daarvoor was dit onderwerp te zwaar. Mijn oom leek het ook te beseffen en wreef even ongemakkelijk in zijn nek.
‘Ik uhm.. Ik ga maar aan het avondeten beginnen. Leg je tas even in je kamer als je wilt.’
Dat was alles wat mijn oom nog tegen mij zei, voordat hij wegliep naar het keukentje en aan het avondeten begon.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

weer goed stukje :)
Wordt wel nieuwsgierig hoe Eleanor dit gaat flikken,
En ga nu toch nog eens de regels van gesproken zinnen nachecken want overal hoor ik ze weer anders xD
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

De rest van de avond verliep stilletjes. Ik zei niks, mijn oom zei niks en zelfs Max uitte geen mauw. Waarschijnlijk merkte de zwarte kater dat het ongemak nog lang niet zou wijken en dat voorzichtigheid geboden was. Voorzichtigheid of anders barstte de bom, mijn bom.
Na het eten trok ik mij terug in mijn kamertje en liet mij op het bed neerploffen. Ik wist nog altijd niet wat ik moest kiezen. Zou ik het überhaupt wel kunnen, ogen openen? Ik bedoel, ik werd al om mijn kleding alleen al uitgelachen en gejend op school. Hoe kan ik dan ooit mensen bereiken met een boodschap? Moet dat opgedrongen worden met een aanslag zoals extremistische moslims doen? Een oorlog? Even keek ik naar het boek wat ik eerder op mijn bureau had neergelegd.
De kunst van het oorlogvoeren, wie had dat ooit verzonnen? Volgens de eerste pagina in het boek iemand genaamd Sun-Tzu. Wie mocht dat nou weer wezen? Gezien de naam en het plaatje wat nog enigszins op de kaft zichtbaar was, leek Sun-Tzu een Chinees te zijn. Wat maakte één Chinees zo bijzonder dat er over hem geschreven werd? Het prikkelde mijn nieuwsgierigheid wel, maar ik had de energie niet om erin te gaan lezen. Niet vandaag in ieder geval.
De tijd verstreek, minuten werden uren en na wat te lang leek, ging ik rechtop op mijn bed zitten. Langzaam liet ik mijn blik door mijn kamer gaan. Het was klein, zoveel ruimte had mijn oom ook niet toen hij mij in huis nam, maar goed genoeg voor de benodigde spullen. Ik had een bed, een bureau, een klerenkast en een boekenkast. Het stond wat dicht op elkaar gepropt, maar zo had ik tenminste ruimte om door mijn kamer te lopen. Alles stond namelijk zoveel mogelijk tegen de langste muren. Mijn bed en bureau aan de ene lange zijde, waarmee de hele muur gevuld werd en mijn klerenkast en boekenkast stonden tegen de andere muur. Ook daar had ik weinig ruimte meer, want ik had een klerenkast voor twee personen. De muur naast mijn bureau was niet echt een muur meer, het grootste deel werd namelijk in beslag genomen door een raam. Dat was zo’n beetje mijn kamertje.
Ik stond op en liep naar het raam toe. Voorzichtig deed ik de zwarte gordijnen iets van elkaar om met één oog naar buiten te kunnen gluren. Er liep niemand over straat en ook achter de meeste gordijnen brandde er geen licht meer. Was het dan echt al zo laat? Ik liet de gordijnen los en keek achterom naar de wekker die op een plank stond boven mijn bed. De groene digitale cijfers gaven aan dat het al één uur ’s nachts was. Ja, dat is al vrij laat. Had ik dan echt zo lang op bed gelegen zonder in te slaap te vallen? Het stond mij niet eens helder bij of ik wel of niet in slaap was gevallen.
Hoe het ook zij, ik moest wat doen. Ik had beweging nodig en gezien het zo rustig buiten was, leek het mij een prima idee om naar buiten te gaan en een eindje te wandelen. Aangekleed was ik al, dus dat scheelde, alleen twijfelde ik er even over of ik een jas zou aantrekken of niet. Het was zomer, dus echt koud was het dan niet ’s nachts, maar ik kon het op de vreemdste momenten koud krijgen. Nog zo’n trekje wat ik van mijn moeder had.
Ik besloot uiteindelijk zonder jas te gaan en zo stilletjes mogelijk sloop ik mijn kamer uit, langs de slaapkamer van mijn oom, naar de voordeur. Voor de deur bleef ik even staan en luisterde met ingehouden adem of mijn oom wakker was geworden van mijn voetstappen, maar het enige wat hoorbaar was, was Max die op zijn krabpaal lag te dromen. Zo geluidloos mogelijk pakte ik mijn sleutelbos, draaide de voordeur van het slot, deed de deur snel open om zo min mogelijk geluid te maken, stapte de hal in en deed de deur zachtjes achter mij dicht en op slot.
Weer bleef ik even staan luisteren, maar na een halve minuut nog geen teken van leven te hebben gehoord, besloot ik de betonnen trappen af te gaan en naar buiten te stappen.
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

Geweldig geschreven weer!
Bij elk stukje dat ik lees voel ik met Eleanor mee en ik zie alles echt voor me. Van haar kamer tot Max :P

En het is ook heel spannend. Ik ben benieuwd hoe het zo ver is gekomen dat ze uiteindelijk de doodstraf krijgt. Echt heel spannend! :angel
The Mad Hatter:
"Have I gone mad?"

Alice:
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Eenmaal buiten zoog ik mijn longen vol frisse lucht en blies langzaam weer uit. Het was iets kouder buiten dan ik had verwacht waardoor de haartjes op mijn armen overeind schoten, echter had ik geen zin om weer een sluipactie naar binnen te maken, dus begon ik met lopen.
Ik was van plan om een eindje door het park te gaan wandelen om mijn gedachten te ordenen, maar halverwege de route er naartoe besloot ik om af te zien van het park. Ik vond dat ik ergens anders heen moest. Ergens waar ik mijn respect kon betuigen aan mijn ouders, de begraafplaats. Ik sloeg een keertje rechtsaf en liet mijn benen mij naar de algemene begraafplaats brengen, terwijl ik met mijn gedachten bij die fatale dag zat.

Met een verveelde blik kijk ik naar de klok aan de muur van het klaslokaal. Pas tien over tien geven de wijzers aan. Balen. De les was net een uurtje bezig, maar ik heb er al genoeg van. Helaas voor mij duurt de les nog zeker anderhalf uur. Ik slaak een zucht, zak wat meer onderuit en laat mijn blik van de klok naar de docent glijden. Deze staat met veel gebaren aan ons, de klas, duidelijk te maken hoe het absorberend effect van papier en tampons werkt. Bij mij wekt hij echter eerder de gedachten op dat hij last heeft van zijn stoelgang.
Met moeite houd ik mijn lach in, wat resulteert in een glimlach om mijn mond. De glimlach verdwijnt echter snel als ik in mijn ooghoeken zwaailichten opmerk. Politie. Een frons vormt zich in mijn voorhoofd. Wat hebben zij hier te zoeken? Sinds het laatste incident hier op school, en dat is toch al zo’n vijf jaar geleden, is de beveiliging zo scherp geworden dat je niet eens meer een haarklem de school in krijgt, want dat is mogelijk een wapen. Sindsdien heeft de politie zijn strepen hier niet meer laten zien.
Terwijl ik zo naar buiten zit te kijken, merk ik aan het geroezemoes achter mij dat ik niet meer de enige ben die de zwaailichten heeft opgemerkt. Nu de rest van de klas het ook heeft gezien, staat al gauw iedereen tegen het raam geplakt. Er wordt opgewonden tegen elkaar gefluisterd en gegist over de reden waarom de politie er is. Heeft iemand toch wat weten te flikken? Of komen ze eindelijk de “gothic”, hier bedoelen ze mij mee, oppakken? De docent geeft het een wanhopige poging iedereen tot stilte te manen, maar hij had net zo goed kunnen proberen om een kudde kwaaie olifanten proberen tegen te houden.
Niemand trekt zich dan ook wat aan van de uitspraken van de docent en in plaats van het gefluister van eerder staat iedereen nu hardop te praten, behalve ik. Ik blijf stil, probeer de kreten van mijn medeleerlingen buiten te sluiten en kijk toe hoe vier agenten uit de auto stappen. Ze lopen de school in en ik voel hoe onwillig mijn darmen samenknijpen als een slecht voorteken.
Buiten is nu niks meer te zien, toch blijft iedereen vol verwachting bij het raam staan. Ze hopen een glimp te kunnen opvangen van de persoon die misschien wel geboeid mee naar buiten zal worden gesleurd. Ik kijk niet meer. Het interesseert mij niet wie ze komen halen, maar het interesseert mij wel wat ze gaan vertellen. Daarom richt ik mijn blik weer op de docent die met een wanhopige blik naar de leerlingen kijkt.
Het is namelijk zo dat elk klaslokaal een telefoon aan de muur heeft hangen. Hiermee wordt vaak een bepaald bericht doorgegeven als het maar voor één klas geldt, of voor een leerling in een bepaalde klas. Bij algemene berichten wordt het via de intercom omgeroepen en gezien dat nog niet is gebeurd, moet het voor maar één persoon bestemd zijn.
Het spasme van mijn darmen verergert als ik de telefoon hoor overgaan. Niemand anders dan ik en de docent lijken het te horen, want iedereen blijft opgewonden bij het raam staan. Ik voel mij misselijk worden wanneer de docent opneemt en na de eerste paar seconden al mijn kant op kijkt. Ik hoop nog dat het een blik is die bedoelt is voor één van de leerlingen om mij heen, maar die hoop wordt teniet gedaan als de docent mij wenkt. Het misselijke gevoel versterkt en in mijn keel vormt zich een grote brok. Met de grootst mogelijke tegenzin sta ik op en loop naar de docent toe. Hij hangt net de telefoon weer terug en buigt zich naar mij toe zodra ik bij hem sta.
‘Eleanor, er is iets gebeurd. Of je even naar beneden wilt komen.’ De docent wacht mijn reactie af, maar ik kan enkel naar de deur staren. Bang voor wat er mis is. ‘Moet ik met je meelopen?’, vraagt hij dan als ik stil blijf.
Ik kijk de docent aan. Bezorgdheid is in zijn ogen te lezen. Ik slik moeizaam en weeg de mogelijkheden af. Dan knik ik, want als het gaat om wat ik denk dat het gaat, dan zal ik alle steun nodig hebben die ik maar kan krijgen. De docent slaat begrijpend zijn ogen even neer en legt een arm om mij heen terwijl hij alvast de deur opent. Juist op dat moment kijkt iemand bij het raam om en roept vrolijk door de klas: ‘Hé, kijk! Ze zijn hier echt voor haar. Haha, de “gothic”wordt eindelijk opgepakt!’
Een lachsalvo volgt en ik bijt op mijn lip om mijn kalmte te bewaren. Ik stap alvast naar buiten, maar hoor nog wel enkele kreten als “wat heb je gedaan?” en “heb je iemand vermoord?”, voordat de deur achter mij sluit. De vragen doen pijn, zeker vanwege het voorgevoel wat ik heb, maar ik gun het ze niet om mij te zien huilen. Dat nooit.
‘Ik zal ze zo dadelijk op hun gedrag aanspreken’, zegt de docent zachtjes, terwijl hij mij nog een bemoedigend kneepje in de schouder geeft en met mij de gang in loopt naar de lift. Ik kan enkel mijn schouders een beetje lusteloos ophalen.
‘Het zou verspilde moeite zijn. Ze luisteren toch niet en zullen enkel erger blijven doorgaan.’Mijn stem klinkt niet als de mijne, maar ik kan het niet helpen dat ingehouden tranen hem vervormen.
In de lift hangt een ongemakkelijke stilte tussen mij en de docent, waardoor ik mij afvraag of hij soms al meer weet over wat er gebeurd is. Echter, bang voor het antwoord durf ik het hem niet te vragen. Als de lift dan, na wat voor mij als te lang lijkt, beneden is en de deuren opengaan, durf ik haast niet de lift uit te stappen. Toch moet ik.
We lopen de hal in en gaan richting de lerarenkamer. Daar, achter de glazen deuren, zie ik de vier agenten staan samen met de conrector. Aan hun gezichten kan ik al aflezen dat het goed mis is en mijn voorgevoel wordt nog sterker bevestigd. Het kan nu niet meer anders. Er is iets mis met mijn ouders. De docent houdt voor mij de deur open en met lood in mijn schoenen loop ik hem voorbij. Hier laat hij mij alleen, want de agenten komen al op mij afgelopen.
‘Eleanor Diekema?’, vraagt de enige vrouwelijke agent van het stel aan mij. Ik kijk naar haar en knik nauwelijks merkbaar. Ik wil wel beleefd antwoorden, maar mijn angst en verdriet verlammen mijn spraakvermogen. ‘Wij willen je graag even spreken. De conrector van je school heeft ons een kamertje toegewezen. Loop je mee?’ De vrouw kijkt er vriendelijk bij, maar ogen verraden dat ze iets zwaars te vertellen heeft.
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Jammer dat niet veel mensen hun mening achterlaten na het lezen. Misschien heb ik nu wat meer geluk.

Ik keek uit mijn gedachten op toen de neuzen van mijn schoenen het ijzeren hek van de begraafplaats aantikten. Iets te ver doorgelopen, maar dat gaf niks. De gedachten werden toch te zwaar. Kort veegde ik met mijn linkermouw langs mijn wangen. Sterk blijven, ik moest sterk blijven. Dadelijk kon ik mijn hart luchten, maar nu moest ik nog even volhouden. Hekken beklimmen ging immers moeizaam als de energie ervoor niet in je arm- en beenspieren zat.
Ik liet mijn blik langs de ijzeren spijlen glijden opzoek naar eentje die wat minder puntig was. Daar zou ik dan makkelijker overheen kunnen klimmen, met kleinere kans om halverwege naar beneden te blijven hangen aan de punt. Mijn blik viel op een spijl met afgebroken punt. Het overgebleven stompje was verroest door weer en wind, maar zag er veilig genoeg uit om een poging te wagen.
Wat behoedzaam zette ik mijn rechtervoet tussen twee spijlen in. Om niet gelijk met rechts weg te glijden, draaide ik mijn voet wat naar buiten en zette hem zo vast tussen de twee spijlen in. Ik hoopte vurig dat het profiel onder mijn schoenen grof genoeg was om niet direct weer weg te glijden zodra ik er mijn volle gewicht op zou zetten en greep de twee spijlen goed beet iets hoger dan dat mijn hoofd kwam. Nu kwam het op kracht en snelheid aan.
Ik trok mijzelf met kracht omhoog en zette hierbij al het gewicht op mijn rechtervoet wat nogal ongemakkelijk voelde door de draai die ik ermee had gemaakt. Voordat ik zou wegglijden, zette ik mijn linkervoet eveneens tussen de spijlen, hoger dan mijn rechtervoet, draaide mijn voet vast en trok mijzelf weer een stukje omhoog. Nu moest ik mijn rechtervoet loswrikken, hoger plaatsen en weer vastzetten, voordat ik weer hoger zou kunnen komen en voordat ik zou wegglijden.
Het kostte redelijk wat kracht en mijn voeten voelden beurs aan, maar ik zat nu gehurkt bovenop het hek. Het was niet helemaal zoals ik uit had willen komen, maar in een wanhopige poging om niet naar beneden te glijden en om geen afgebroken punt in mijn heilige plekje te krijgen – als ik mijn been volledig er overheen had geslingerd, dan was dat dus gebeurd – was dit het enige wat overbleef.
Vanaf hier had ik een paar opties; of ik zou springen met een kans op verkeerd terecht komen, of ik zou er vanaf glijden en helemaal verkeerd terecht komen, of ik moest zien hoe ik rustig naar beneden zou kunnen komen zonder mijzelf op te hangen aan een punt. Optie twee was uitgesloten, wat mij alleen nog optie één en drie gaf. Aan beiden zat een risico. Ik zag mijzelf er wel voor aan om, als ik optie één zou proberen, dat ik dan alsnog in optie twee zou eindigen: gaan willen staan, afzetten, wegglijden en dan hard met mijn smoel de grond kussen.
Dus ging ik voor de derde en laatste optie; rustig naar beneden laten glijden. Één probleempje: ik moest mijzelf nog wel zien te draaien voordat ik de afdaling kon inzetten. Toch ging ik het proberen. Ik bleef gehurkt zitten en schuifelde met mijn voeten tussen de punten in om genoeg speling te krijgen voor als ik mijn bovenlichaam zou draaien. Even leek het goed te gaan. Ik had mijzelf al half gedraaid toen ik mijn evenwicht verloor en mijn voet weggleed.
Mijn handen verloren grip op het hek en ik viel naar achteren toe. Ik dacht dat ik hard op het gras onder mij zou vallen, maar mijn linkervoet bleef tussen twee punten haken, dus klapte ik met mijn rug hard tegen de ijzeren spijlen aan. Dat deed zeer en ik verwachtte ook dat ik op zijn minst twee ribben hiermee gekneusd had. Helaas was mijn pech nog niet voorbij, want door de kracht achter alles, draaide mijn voet bij waardoor hij losschoot en ik alsnog op harde wijze kennismaakte met de grond.
Hoe weet ik niet meer precies, maar als een klein gelukje bij een groot ongeluk, landde ik niet op mijn hoofd. Daarentegen landde ik met het bovenste deel van mijn rug, net onder de nekwervels, als eerste op de grond. Mijn benen klapte daarna tegen de vlakte. Ik kreunde kort van de pijn na inslag en bleef zo stil mogelijk liggen om zo min mogelijk te voelen.
Nadat de pijn iets was weggeëbd, probeerde ik voorzichtig op te staan. Pijn prikkelde mijn benen, maar stak vooral in mijn rug. Zacht vloekte ik de halve wereld de verdoemenis in en zette een paar ongemakkelijke stappen. Het voelde alles behalve prettig aan en dat ik enkele botten gekneusd had was zeker, maar deze pijn kon niet opwegen tegen het verlies van mijn ouders.
Ik slenterde het laatste deel van mijn wandeling naar helemaal achterin de begraafplaats. Daar op een klein grasveldje onder de bescherming van een krulwilg had ik – na enige tijd van drammen voor toestemming – twee gedenkstenen geplaatst. Op de ene sierde de naam van mijn moeder, op de ander sierde de naam van mijn vader. Terwijl ik het veldje betrad, probeerde ik van mijn slenteren schreden te maken, om een beetje eerbiedig over te komen.
Voor de gedenkstenen zakte ik op mijn knieën en staarde naar het kille marmer, terwijl tranen alweer in overvloed over mijn wangen liepen en mijn gedachten terugdwaalden naar de dag van het slechte nieuws.
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Lees deze ook altijd mee eigenlijk dus zal gelijk nu eens reageren :) ik ken je natuurlijk al wat langer en ook in dit verhaal vind ik dat je schrijfstijl onwijs goed (geworden) is. Je bent echt ontzettend vooruitgegaan de afgelopen tijd en dit leest ook als een trein. Die flashback van twee postst geleden vind ik ook heel erg sterk. Persoonlijk zou ik alleen het stukje met het hek ietsje compacter maken, ik heb het idee dat dit de vaart een beetje uit het verhaal haalt. Het is een feite een actie die vrij snel gebeurt maar die wel veel woorden in beslag neemt, dus ik denk dat het iets beter zou zijn als het ook iets sneller verteld wordt :) mijn persoonlijke mening hoor, misschien denken de anderen er anders over?
Afbeelding
~: Geen loopvogel maar een sloopvogel :~
Saskjezwaard
Computer
Computer

Nee, ik vond ook de actie met het hek lang duren. Ik betrapte me er zelfs op dat ik het sneller dan normaal doorlas en het daardoor een beetje oversloeg.
Oké, dat was het enige nuttige in mijn post xD
Verder vind ik het een heel leuk verhaal, goed opgebouwd ook door die flashback en de proloog in de toekomst. Ik vond vooral de flashback heel indrukwekkend :D
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

En ook lees dit verhaal!
Alleen ik heb nooit wat op te merken en het leest gewoon zo goed dat ik niet weet wat ik moet zeggen :P

Maar echt heel mooi geschreven.
Vooral die flashback vond ik heel mooi gedaan. Het klopt gewoon precies. :angel
The Mad Hatter:
"Have I gone mad?"

Alice:
Tsukiko
Balpen
Balpen

Gezien je vraag om reacties op 23 januari heb ik besloten je een uitgebreide reactie te geven per post! Het afschuwelijke hieraan is echter, dat ik post 1 echt afgrijselijk vind.
Ik ben ook heel verbaasd over de reactie’s (moet ik even toevoegen voor ik mijn reactie plaats)

Wat je nu meteen opvalt is dat ik meteen 2 krachtwoorden in 1 zin gebruik, dat klopt.. als je je verhaal even vluchtig doorleest dan begrijp je meteen waarom ik dat doe 
Het taalgebruik van je hoofdpersonage is niet echt vulgair maar het toon ook niet echt een ver gaande ontwikkeling in deze semi gothic (zo word ze blijkbaar direct door haar medemens gezien omdat ze zwart draagt? Vreemde puberale opvatting, but i’ll let it slide..) - zie ook het veelvuldige gebruik van METEEN-

De ik vorm opent de deur voor hele mooie melodramatische of spannende scene’s. Je proloog heeft potentie om een prachtige sfeer te creëren, maar jij gebruikt hem letterlijk op –flat out- om je personage zo stoer mogelijk neer te zetten en om meteen maar even de volledige wereldpolitiek in 2 zinnen te omschrijven.

[
“I’m waiting in my cold cell, when the bell begins to chime. Reflecting on my past life and it doesn’t have much time.” – Behalve het woordje cel, past er niks van deze zin bij je tekst..

Ik staarde naar de muur zonder echt iets te zien. Ik kon wel zien, maar ik nam niks in mij op. Zo zat ik al dagen, waarschijnlijk al weken en misschien zelfs al wel maanden. Ik zat en ik keek, zo bracht ik mijn tijd voornamelijk door. Ja, soms bewoog ik, maar alleen wanneer ik genoodzaakt was om te bewegen. Als ik mij bijvoorbeeld moest bewegen omdat anders mijn bloedtoevoer te veel zou worden gestremd. Of als ik mijn lichaam trainde zodat ik niet gek zou worden van verveling en ik bewoog mij om de bewakers van mij af te slaan.

De helft van de tekst in dit stuk is overbodig. Daarbij geeft het helemaal geen mooi beeld van de situatie. Je probeert het wel zie ik. ‘’Ik staarde naar de muur zonder echt iets te zien (…)’’. Er is duidelijk een poging tot creëren van sfeer hier, maar er komt echt totaal niks door. Het is 1 eindeloze aan een schakeling van ‘’feiten?’’.
Daarbij komt er ook nog een onzinnige verklaring van de hoofdpersoon langs waarbij ze de bewaker van zich ‘’af moet slaan’’. Wat moeten we ons hierbij voorstellen?

Daarbij ben ik er ook niet zeker van of dit de tegenwoordige tijd of de verleden tijd moet voorstellen. In het laatste stukje tekst lijkt het erop dat je de tegenwoordige tijd probeert uit te drukken, waardoor aardig wat fouten in je schrijven zijn ontstaan.
Geen wanhoop, geen woede.. no nothing. Wel een beetje frustratie misschien in het volgende stuk, maar dat komt eigenlijk alleen voort uit het overvloedige gebruik van krachtwoorden.

Beter zou zijn:
Achteloos staarde in naar de muur. Ik staarde naar het lege beton, de 1054 stenen, de verweerde groeven, maar ik zag n iets meer dan leegte. Zo zit/zat ik hier al dagen, maanden of misschien wel jaren. Mijn enige tijdverdrijf het tellen van de groeven in mijn 4 muren, en het volgen van de krassen in het verharde beton.
Soms beweeg ik maar alleen uit pure noodzaak. Als mijn benen versteend raken door het gebrek aan bloedstoevoer of als de waanzin toeslaat en ik mijn ochtend oefeningen doe om me zelf er aan te herinneren dat ik mens ben.

(..) hier ergens zit ineens een stuk tekst wat totaal niet persoonlijk meer is. We bespreken even de personlijke opinie van je hoofdpersonage over de huidige wereld politiek, wat eigenlijk niks omvat. Er zit niet echt inhoud in, maar we merken wel dat je personage in ieder geval niet blij is met de huidige ontwikkelingen.

Het enige wat ik deed was een soort opstandje beginnen. Ik was het zat zoals het eraan toeging in de wereld. Dus deed ik wat. Ik wilde immers verandering, maar verandering zou er niet komen tenzij er echt radicaal iets zou gebeuren. Het moest er vroeg of laat toch van komen. Dus besloot ik het te starten. Immers, als je iets gedaan wilt hebben en je wilt het goed gedaan hebben, dan moet je het zelf doen.
Ik begon, zij eindigden het. Hoewel.. het is nog niet zeker dat dit alles voorbij is. Als het goed is, heb ik ogen geopend. Dus het zal verder gaan. Zelfs als het voor mij zou eindigen. Daar zat ik nu eigenlijk op te wachten; het vonnis. Het vonnis was al wel geveld, maar nog niet voltrokken. Enkel hadden zij mij niet verteld wanneer het zou worden voltrokken. Vonden ze leuk hoor, denken te kunnen spelen met mijn geest. Kijken of ze mij op het allerlaatste moment toch nog konden breken. Nou, dat pleziertje zou ik ze dus niet gunnen. Niemand kon mij breken.

Klagen over de islamieten en zit is gevangen door Amerikanen? De eerste zin ‘’een soort van’’. Het lijkt erop dat het helemaal niet duidelijk waar dit verhaal naar toe gaat en wat het personage gedaan heeft. We krijgen niet het gevoel dat er informatie word achter gehouden of verzwegen door de schrijver, meer dat deze vage omschrijvingen eigenlijk alles is en dat je gewoon graag vanuit de cel wilde beginnen met schrijven.
Je personage is blijkbaar op weg om een martellaar te worden, (neem ik aan). Plotseling word hij/zij (later blijkt het om een zij te gaan) ineens heel kleinzerig. IPV haar lot te aanvaarden en ons verder terug te nemen in haar afschuwelijke verleden (ik hoop bomaanslagen en gevallen slachtoffers) gaat zit zitten uitdokteren hoe kinderachtig haar onderdrukkers wel niet zijn.

In het volgende stuk is ze echter weer niet meer uit het veld te slaan! Meneer bouwer uit 24 is er niks bij.

Ik zou met opgeheven hoofd mijn straf ondergaan. Een verdere keuze over hoe ik zou gaan had ik niet. Zij zouden dat voor mij beslissen, dus nu wachtte ik het af in mijn cel. Mijn cel waar kennelijk al velen voor mij wel tot wanhoop waren gedreven. Er zaten namelijk ontelbare krassen in de muren, krassen die met de nagels waren gemaakt. Ook waren enkele delen van de muren besmeurd met menselijke uitwerpselen. Er waren teksten mee geschreven, noodkreten vooral en verder wat wartaal van zij die eigenlijk al heen waren. Dit vind ik dan weer redelijk, vanaf de ''ontelbare krassen''

Waarom komt deze omschrijving van de cel nu pas? Waar zitten die krassen in? Is het een moderne cel met kussens aan de muren? Zijn de muren van beton? Is het gipsplaat? En waar zijn de suggesties naar de lezer. ‘’Er zaten NAMELIJK.’’

Dat de teksten met uitwerpselen geschreven zijn vind ik dan wel weer mooi. Alleen waar zijn de mooi teksten over de penetrante urine lucht en uitgebeten plekken van het gal. Heeft de hoofdpersoon trouwens een toilet?
Waarom is deze persoon de enige die getormenteerd word? Heeft ze wonden van martellingen? Zijn er meerdere cellen? Wat is dit voor cel?

Echt zonde,
Zoals ik zal zei, een hele mooie omgeving die totaal niet tot zijn recht komt eigenlijk.
Er komt bijna geen emotie uit voort, als het bedoelt is als ‘’verslag’’ dan komt het ook heel slecht en vaag uit de verf. Heel onduidelijk wat je probeerde te bereiken, maar je bent er duidelijk in gefaald.

Ik zal later deze week een toevoeging maken om de rest van het verhaal.

PS: De titel is trouwens ook weinig poetisch, komt daar nog verandering in?
Afbeelding
~ If life is like a rivier, mine must have a great big dam in it, ~
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

En zo heeft ieder zijn eigen mening over de dingen. :) Ik zal nog eens kijken naar het "hek" stukje, als meerdere mensen er over struikelen, dan zal het zeker niet het beste deel zijn. :lol:

Met lood in mijn schoenen volg ik de agenten naar de oost vleugel van de school. In dit gedeelte zijn de gesprekskamers voor mondeling overhoringen en het kamertje van de schoolpsychologe. De agenten hebben kennelijk het kamertje van de schoolpsychologe toegewezen gekregen, want ze lopen daar naar binnen. Ik volg, maar blijf voor de drempel van het kamertje staan.
Ik voel een angst op mijn borst drukken, als een muur waar ik zojuist tegenaan ben gelopen, wat het ademen bemoeilijkt. Het vage idee bekruipt mij dat zolang ik aan deze kant van de drempel blijf staan er niks aan de hand is. Dat de ellende die op mij wacht pas werkelijkheid wordt zodra ik over de drempel stap.
De vrouwelijke agent kijkt naar mij om als ze merkt dat ik blijf staan.
‘Kom binnen en ga alsjeblieft zitten.’ Ze klinkt nog altijd vriendelijk en gebaart naar de stoel waar al menig leerling heeft gezeten voor een gesprek met de psychologe.
Ik blijf echter staan waar ik sta en kijk enkel kort naar de stoel alsof het mijn doodvonnis is.
‘Blijf je liever staan?’, vraagt de agente daarom aan mij.
Moeizaam richt ik mijn blik op haar en knik. Terwijl ik naar haar kijk, probeer ik haar ogen te ontwijken, omdat ik niet wil zien wat ze te vertellen heeft. Het liefst zou ik het niet eens willen oren, maar ik vrees dat er geen ontkomen aan is. Ik zou het hoe dan ook, wanneer dan ook, te horen krijgen.
‘Oké, uhm,’ even schraapte ze haar keel, ‘het is moeilijk om zoiets als dit te moeten vertellen. En er is geen subtiele manier voor, ben ik bang. Dus ik zal recht door zee met je zijn. Eleanor, vanochtend zijn je ouders vermoord. Doodgeschoten.’
Na die woorden valt het geluid voor mij weg. Ik zie de lippen van de agente nog bewegen, maar ik hoor niet meer wat ze zegt. Mijn zicht raakt vertroebelt door opkomende tranen, een onzichtbare hand knijpt mijn keel stevig dicht en geruisloos beginnen tranen veelvuldig te stromen alsof de sluis van een stuwdam is opengezet.
Als ik een hand op mijn schouder voel, kijk ik op. Ik zie maar wazig dat het de vrouwelijke agent is. Haar lippen bewegen. Waarschijnlijk zegt ze sussende woorden om mij te kalmeren, maar ik hoor haar nog steeds niet. Alles lijkt voor mij nu onwerkelijk, een boze droom, een nachtmerrie waaruit ik moet zien te ontsnappen.
In een vlaag van herwonnen energie ruk ik mij los van de hand, ik draai mijzelf om en zet het op een rennen. Waarheen maakt mij niet uit. Zolang ik maar weg ben van deze nachtmerrie. Blind en doof voor alles om mij heen ren ik de school uit.
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Meneer 'Bouwer' uit 24? :lol: Kiefer Sutherland draait zich om in zijn graf en hij is nog niet eens dood :mrgreen:

“I’m waiting in my cold cell, when the bell begins to chime. Reflecting on my past life and it doesn’t have much time.” – Behalve het woordje cel, past er niks van deze zin bij je tekst..

En deze vond ik ook echt het toppunt :super nja, heb in ieder geval weer even gelachen.
Afbeelding
~: Geen loopvogel maar een sloopvogel :~
Tsukiko
Balpen
Balpen

Plant post 2:

Even ter verduidelijking, ik ben wel bezig met een ‘’zinvolle’’ review opstellen van dit verhaal, ik ben blij dat dit je vermaakt… Ik vind het ook erg grappig:

Bijvoorbeeld:
Het verhaal speelt zich af in 2043..
Desondanks heeft het personage het over FRANS BOUWER? Ik wil niet weten HOE oud dit personage is, maar Frans Bauwer is toch echt wel voor haar tijd.. Daarbij zit ze in 1 of andere middeleeuwse cel met faces op de muren en zijn er geen andere martel methode dan haar ‘’uit stinken’’ ? Really

Maar goed! Op naar post 2! De schrijfstijl lijkt niet te verbeteren. Ik zal nogmaals mijn weloverwogen mening geven in de hoop dat je hier iets mee doet. Het is natuurlijk leuk dat je een vaste groepje volgers hebt, maar het is altijd wel belangrijk om kritisch naar je eigen schrijven te kijken.
Ik weet niet wat je ambitie’s zijn betreffende het schrijven, maar op deze manier is de enige uitgever waar je terecht kunt een ‘’freemusketiers’’ waar alles en iedereen zijn boek zonder enige controle of kwaliteitstest kan laten uitgeven ;)

Ik weet ook niet precies voor welke doelgroep je schrijft maar dit is eigenlijk op het moment het meest geschikt voor kinderen tot 14 a 16 jaar.

Ik wil je er op attenderen dat je je omgeving goed gebeurt. Het speelt in de toekomst, doe daar wat mee. Het is in een gevangenis, doe daar wat mee. Geef je personage wat inhoud . Het is leuk en aardig dat je deze marie sue/militarie jane wilt neerzetten maar wat haar dit echt maakt is haar levenservaring. We hebben om geen enkele manier inzicht in de emotie’s van deze persoon.

Ja, ze is heel stoer.. ze kan alles en ze is nergens bang voor.. uhu.. … … ..

De galg? Really? 2043? En dan gaat militair personeel zijn tijd verspillen aan het bouwen van een gal?
Heb je je we verdiept in de rangorde van het leger btw? Lijkt er niet op.
Er is geen wc in die cel (neem ik aan) dat mens heeft zich in geen maanden (of jaren, want in je eerste stuk staat een tegenstrijdigheid) gewassen en ze eet ook niet (of weinig anders zou ze verhongert zijn) en de ‘’mannen’’ vinden haar interessant? Zeer apart.

Waarom vind die zogenaamde generaal het belangrijk om met aar te praten? Plichtsbesef? Bewondering? Hoe ziet hij er verder uit? Heeft er uberhaut IEMAND een gezicht in dit verhaal? Ik neem aan van wel omdat ze allemaal heel druk bezig zijn met kwijlen over de (smerig) hoofdpersoon

Blijkbaar heb je wel een poging gedaan om je engelse zin verder te verwerken, maar er is geen enkele mogelijkheid dat het luiden van een BEL een DOF gedreun is. Wat wel kan is dat de andere cel genoten dit doen (een green mile idee)

NOTE: WAAROM geen elektrische stoel?

MAAAR GOED!
Er zitten ook wat goede stukjes tussen en een paar mooie zinnen.
Als ik wat verder kijk in het verhaal dan kom ik ook een post tegen die me dan wel weer aanspreekt (de post van 24 januari). Daar zie ik wel een beschrijving van emotie en een iets wat logischer verloop.

Ik heb wel een aantal onrealistische dialogen voorbij zien komen inmiddels, de oom heb ik het dan nu over..
Echter voel ik me momenteel niet echt geroepen verder te lezen. Ik blijf daarom even bij deze post hangen (ik hoop dat ik jeetje weer een klein pleziertje kan doen ;) )

Ik ben wel van plan on andere verhalen van je te bekijken, misschien dat je aan het experimenteren ben in stijl? Er zitten wel redelijke stukje en goede stukjes tussen dus misschien dat er nog wat eer en glorie aan te behalen valt ;)

Ik kan me herinneren dat ik wel betere dingen heb gelezen van je.. Ik zal straks is even in mijn eerder gegeven reactie’s gaan kijken.

Beste of luck,
Tsu
Afbeelding
~ If life is like a rivier, mine must have a great big dam in it, ~
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Je zegt de dingen alsof in 2043 alles hypermodern moet zijn. Wel, misschien heb ik ervoor gekozen om dat niet te doen. Misschien heeft 2012 daar wel iets mee te maken, of de verdeling in de wereld. Zou zomaar kunnen. En de reden dat ik daarover niet veel vertel in het proloog, is omdat het verder in het verhaal wel wordt verteld.
Frans Bauer, ja, waarom niet? Omdat we dertig jaar verder zijn? Vandaag de dag horen wij anders ook nog steeds nummers uit de jaren 50, 60, 70, 80... Zelfs oude Nederlandse nummers. Dus wellicht dat op de radio onder het mom van "behoudt van eigen taal" ze nog alle Nederlandstalige nummers afspelen die ze hebben, uit welk jaar dan ook.
Het is maar een proloog, bedoelt om te prikkelen, en dat heeft het kennelijk gedaan, dus werkt het wel. Dat het eventueel schort aan de opbouw, tja.. Niemand is perfect.
Een galg in plaats van elektrische stoel? Tuurlijk. Elektrische stoel kost energie, een galg niet. Daarbij is een galg meer voor oorlogsmisdadigers, of executie door vuurpeloton. En misschien wilt Amerika wel een voorbeeld zetten... Dan is een galg beter. Daar hang je dan rottend in de zon, terwijl je darmen en blaas leeglopen. Niet echt een heldendood.
En ik heb mij zeker verdiept in de rangorde van het leger. Dus daar hoef jij je geen zorgen om te maken. Waarom die generaal komt, wie zal het zeggen...

Daarbij lijk jij degene te zijn die weinig weet van het leger of gevangenissen. Waarom die "middeleeuwse" omstandigheden? Juist om de geest proberen te breken. Eenzame opsluiting in een stinkend hok, zonder een mogelijkheid om te ontsnappen en zonder wc. Enkel een metalen emmer om je behoefte in te doen.
En dat ze smerig is, wilt niet zeggen dat het haar niet gegund wordt om eens in de zoveel tijd een douche te nemen. Daarbij gaat het mannen echt niet om hoe ze eruit ziet. Ze gaan voor het breken van de geest.
Uitgehongerd? Nee, hoezo? Lees jij dat ergens dan? Nee. Wanneer en hoeveel zij te eten krijgt is niet van belang, dus zeg ik daar ook niks over. Elke gevangene krijgt op zijn minst wel 1 keer per dag eten. Zelfs de Nazi's gaven hun gevangenen iets te eten. Dus ik mag er vanuit gaan dat het vanzelfsprekend is dat ze heus wel voedsel heeft gekregen tijdens haar verblijf.
Het is leuk en aardig dat je deze marie sue/militarie jane wilt neerzetten
Ja, ze is heel stoer.. ze kan alles en ze is nergens bang voor.. uhu..
Nou, ik weet niet welke post jij hebt zitten lezen, maar ik gok erop dat je bepaalde dingen door elkaar leest... Er staat nergens dat ze niet bang is, ook niet dat ze het wel is. Misschien houdt ze zich wel groot. Daar ooit aan gedacht? Misschien heeft ze haar tijd van marteling al veel eerder gehad en lees je dat pas later. Goh, zou zomaar kunnen.
Waarom ik dat dan niet beschrijf? Geen zin in? Geen behoefte aan? De lezer liever laten gissen over die zaken? Wie weet.

Het gebrek aan gezichten omschrijven? Personeel té onbelangrijk om daar zinnen aan te verspillen. Of misschien wilt mijn personage zich die gezichten niet inprenten als het laatste wat ze zal zien op aard.
Allemaal triviale zaken die wellicht nog later in het verhaal uitgelegd zullen worden. De bedoeling was, zoals ik al eerder zei, om te prikkelen. En dat is gelukt. Het prikkelt anderen om te lezen, het prikkelt jou om kritiek te geven. Moet je allemaal zelf weten, ik ben de enige die er bij gebaat is. :) ;)
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Ik liet de herinnering even bezinken en probeerde met mijn handen mijn wangen te drogen. Veel hielp het niet. Vooral omdat ik geen zakdoek of iets anders bij mij had om het nat aan af te vegen. Uiteindelijk koos ik ervoor om mijn handen aan mijn broek af te vegen, die moest toch de was in.
Het terugdenken aan deze dag, exact een jaar geleden, deed ongelooflijk veel pijn. Toch zeurde er nog iets anders in mijn hoofd behalve verdriet. Gevoelens van woede, haat en onmacht. Woede om hoe mijn ouders vermoord waren. Ze waren namelijk niet zomaar doodgeschoten. Nee, het was in executiestijl gedaan. Ik voelde haat en onmacht om wie het had gedaan. Maar er waren geen verdachten geweest, nog steeds niet, en dus waren er ook geen arrestaties verricht.
Volgens mijn oom was dit, omdat de moordenaar of iemand van de regering was, of omdat het iemand was die was ingehuurd door de regering. Achter de moord van mijn ouders ging namelijk een heel complot schuil. Tenminste, als ik mijn oom daarin mocht geloven. Het leek altijd zo onwaarschijnlijk voor mij, want ik zag nooit iets eigenaardigs in mijn ouders hun gedrag. Maar kennelijk hielden zij er toch een verborgen leven op na. Een verborgen leven om verandering te brengen in de wereld.
Een verandering die niet meer kwam. Tenzij iemand anders iets deed. Kennelijk was ik daar de aangewezen persoon voor. Maar kon ik dat wel? Er was maar één manier om daar achter te komen. Ik moest doen wat mij was gevraagd. Ik moest trainen, leren omgaan met wapens, tactiek leren, mensen aan mijn kant zien te krijgen. Kortom, ik moest een oorlog beginnen.
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

2043 is een behoorlijke stap vooruit. Opgesloten zitten in een cel zonder tijdsbesef heeft een behoorlijke invloed. Waarschijnlijk een isolatiecel want contact met andere gevangenen ontbreekt. Wat voor mijn gevoel eveneens ontbreekt is een ongelooflijke gedetailleerde beschrijving van de cel. Van mij part tot aan het aantal verticale en horizontale voegen toe als het tenminste een gemetselde muur is, maar dat kan ik er niet uit afleiden. Je hebt als gevangene de tijd om op iets te letten wat vrije mensen zal ontgaan als ze thuis zitten. Je kan daarmee de lezer verrassen en misschien zelfs tijdens het lezen om zich heen laten kijken om te zien of het echt zo is.

Ik probeerde me ook in te leven als gevangene, maar zolang stil zitten tot ik bewegen moet zou, denk ik, niet bijdragen aan het versterken van de getoonde vastberadenheid. Ze traint, maar het lijkt geen belangrijk deel van haar leven uit te maken. Ik denk dat dit juist wel het geval zou zijn. Als een soort persoonlijk agenda. Trainen tot je moe wordt en daarbij opmerken dat het eten steeds sneller komt zonder er bv. bij stil te staan dat je conditie vooruit gaat.
Ja, goed, we wisten 2012 te overleven, het jaar waarin de wereld zou vergaan en misschien is dat eigenlijk ook wel gebeurd. Alleen dan op een manier die niet voor iedereen even duidelijk is.
Een alinea dat hij aansprak omdat het de fantasie van de lezer prikkelt. Alleen wat daarop volgde stelde een beetje teleur. Ik had bv. India als wereldmacht verwacht. Iets anders in ieder geval dan voor mij, in 2011, zo herkenbaar is.

Als het goed is, heb ik ogen geopend.
Ik zou er van maken: heb ik alle ogen geopend. Ze is iets begonnen waarvan ze de consequenties weet, zoals ik verderop heb gelezen. Je word bovendien niet zo maar een vijand van de wereld en welke wereld is dat eigenlijk? Het machtblok van de VS met zijn Europese bondgenoten? Wie heeft de hoofdpersoon zo getergd?
De greatest hits van Frans Bauer opzetten bijvoorbeeld. Dat zou ik echt niet kunnen volhouden.
Geweldig. Als er 2012 boven had gestaan dan geloofde ik het zonder twijfel, maar ik zou er in dit geval iets aan verbinden. Het is 2043. Wie luisterde hier naar toen ze nog geen gevangene was? Wat is haar smaak op het gebied van muziek?

Een vervolgverhaal dat me aardig bezig heeft gehouden zoals je kunt lezen. Het is met een soepele hand geschreven en ik ben zeker benieuwd na de afloop ervan.
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Ik weet nog niet hoe ik een reactie onder het deel kan zetten waarvoor het is bedoeld, maar hier reageer ik op het volgende deel van de proloog.

Ik had hier een grotere rol van de onderofficier verwacht. Haar bijvoorbeeld tegen de muur laten opstellen voor er ook maar iemand de cel binnen kwam. Iemand die in ieder geval graag commandeert. Misschien haar wel eerst laten boeien door één van de soldaten omdat een hoge officier als deze generaal geen enkel risico mag lopen. Een generaal die kleren voor de gevangene draagt? Eerder iets voor zijn ondergeschikten. Zelfs de sergeant zou een soldaat bevelen de bundel kleren te dragen.
Wat ik een echte afmaker vond was de laatste zin. Ik ben er gewoon jaloers op.
If not, learn them.
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Het feit dat de sergeant het bundeltje kleren naar binnen werpt, en niet een soldaat eerste klas of iets dergelijks, is omdat de hoofdpersoon toch enige achting heeft vervaardigd, veel verder in het verhaal. Het gebeurt vaker dat iemand van hoge rang het niet accepteert om zich over te moeten geven aan iemand van lagere rang. Vooral in WW2 kwam dit vrij vaak voor. Ik heb dit deels gebruikt.
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

reactie op Hoofdstuk 1
Zo is het begonnen. Ik heb het met deze gedachte in mijn achterhoofd gelezen. Ik heb een heleboel gelezen waar ik in het proloog al nieuwsgierig naar was geworden en dat geeft een bevredigend gevoel.

Kort keek ik naar waar Max heen was gevlucht.
Het kort suggereert dat je eigenlijk niet zoveel om de kat geeft als je later wel laat blijken.

Het was namelijk niet mijn bedoeling geweest hem als doelwit te stellen.
Misschien goed Nederlands, maar stellen leest voor mijn gevoel zo vreemd.

Gelijk overviel het nijpende gevoel mij weer en ik wendde mijn blik af.
Wil je toelichten wat je bedoeld met nijpend gevoel?

Op naar het volgende deel.
If not, learn them.
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

reactie op tweede deel van hoofdstuk 1
Zoals ik inmiddels ben gaan verwachten leest het goed en weet je het beeldend genoeg neer te zetten om mij als lezer het verhaal in te trekken.
Ik wil je ogen openen voor de complotten die er heersen. Ik wil je leren omgaan met wapens en zie graag dat jij je lessen in zelfverdediging weer oppakt.
Deze zin komt voor mij, net als voor haar, als een completer verrassing. De oom moet er lang genoeg over na hebben kunnen denken en toch brengt hij het zo. Het is zo... onthullend.

reactie op derde deel van hoofdstuk 1
Weer even 2012 aangehaald zonder veel prijs te geven.
Het boekje deed mij onmiddellijk aan deze Chinees denken en ik kreeg gelijk. :D

reactie op vierde deel van hoofdstuk 1
...zelfs Max uitte geen mauw.
Miauw
Sluipen kan ze als de beste als ze zelfs de kat niet wakker maakt. Ik zou ze eerder hebben laten schrikken van de kat.

reactie op vijfde deel van hoofdstuk 1
Een natuurlijke overgang naar het verleden. Mooi gedaan.

reactie op zesde deel van hoofdstuk 1
Ik sluit me bij anderen aan over de beschrijving bij het hek. Het is naar mijn smaak te uitgebreid.

reactie op achtste deel van hoofdstuk 1
Het zevende deel verstrekte genoeg informatie, maar nu is mijn vraag over deel acht wanneer komt de rest? Je hebt zoveel vragen bij me weten op te roepen waar ik antwoorden op wil hebben.

Ik heb het met veel plezier gelezen en kan slechts zeggen ga zo door.
If not, learn them.
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Sluipen kan ze als de beste als ze zelfs de kat niet wakker maakt. Ik zou ze eerder hebben laten schrikken van de kat.
Dat of de kat is ontzettend lui :lol:. En ik kan je verraden dat het dat laatste is. Ik heb namelijk deze "oom" en kat, uit het echt overgenomen :D. Met toestemming uiteraard. In het echt zijn deze twee "personen" mijn neef en zijn luie kat Max. Mijn neef heeft vaak genoeg verteld dat Max kan slapen als de beste. En haast nergens voor opkijkt, behalve als je zijn voer in een bak doet.

Hoofdstuk 2

Sun-Tzu said: The art of war is of vital importance to the state. It’s a matter of life and death. A road either to safety or to ruin.”
2034
‘Kom op, Eleanor. Dat kan veel beter!’, hoorde ik mijn oom over de stormbaan roepen.
Met een rood aangelopen gezicht blies ik de lucht uit mijn longen en keek even nors opzij naar waar mijn oom stond. “Dat kan veel beter”? Wie dacht hij verdomme dat ik was, Wonderwoman? Hoe zou ik dit nog een keer moeten kunnen volhouden, en het dan zelfs nog beter doen? Met vermoeide benen en pijn in spieren waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden, jogde ik richting de onvermoeide coach.
‘Waarom ren je hem zelf niet, als je denkt dat je het beter kunt?’, vroeg ik zwaar ademend.
‘Omdat je iemand nodig hebt die je wijst op je fouten vanaf de zijkant’, antwoordde mijn oom.
‘Nou, dan weet ik het prima gemaakt. Jij doet ook een keertje stormbaan en dan zeg ik wel wat je allemaal fout doet en of het wel snel genoeg is.’ Ik plofte neer in het gras en keek al steunend op mijn handen omhoog.
‘Ja, maar ik ben al oud en jij bent nog jong. Ik heb die training niet meer nodig.’ Mijn oom gaf er een wijsneuzige knipoog bij.
‘Oh ja? Nou, volgens mij moet je zulke dingen anders blijven doen om op niveau te blijven’, merkte ik op, terwijl ik mijn benen even los schudde.
‘Hehe, ik houd het wel op mijn schietkunsten’, antwoordde mijn oom en hij kwam naast mij zitten.
‘Ja, als je niet gigantisch naast schiet, omdat je al zo oud bent’, zei ik grijnzend.
‘Hé! Met mijn zicht is niks mis’, merkte hij quasi beledigd op en gaf mij een speelse zet.
‘Au, kijk je uit? Ik heb last van die spieren, hoor.’ Ik wreef even over mijn pijnlijke arm en keek hem daarna weer aan. ‘Trouwens, niks mis met je zicht? Je draagt sinds ik mij kan herinneren al een bril.’
‘Ja, daarom is er niks mis met mijn zicht.’ Hij gaf mij een knipoog en stond toen weer op. ‘Goed, tijd voor nog een ronde.’
‘God, nee’, verzuchtte ik en liet mij tegelijkertijd naar achteren vallen. ‘Ik kan echt niet meer. Alles doet me zeer.’
‘Geloof me nou, Eleanor. Ooit zul je deze harde training waarderen. Nu haat je het misschien, maar je zal het echt nodig hebben.’ Mijn oom keek mij nu serieus aan.
Ik had mijn mond willen openen in protest, maar zag aan de ernst in zijn ogen dat het geen zin had om te gaan klagen. Dus met tegenzin en veel pijn en moeite stond ik weer op. Even rekte ik mij uit, waarna ik in looppas opnieuw aan de stormbaan begon.
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Je bent snel met het volgende deel. Ik heb het nu meer tekstueel bekeken. Wat blijft je immers over als je geen opmerkingen over de inhoud kan maken dan behalve dat ik het snel verslonden had. Te snel, eigenlijk.
Dat kan veel beter!’, hoorde ik mijn oom over de stormbaan roepen.
Ik weet niet wat er in Schrijfwijzer over staat, maar de komma na het uitroepteken is toch overbodig?
“Dat kan veel beter”? Wie dacht hij verdomme dat ik was, Wonderwoman? Hoe zou ik dit nog een keer moeten kunnen volhouden, en het dan zelfs nog beter doen?
Je kan overwegen om gedachten in cursief af te drukken. Het leest wat prettiger.
‘Omdat je iemand nodig hebt die je wijst op je fouten vanaf de zijkant’, antwoordde mijn oom.
Ik zou dus ... de zijkant,' antwoordde... hebben geschreven en daar heb ik eigenlijk nooit een opmerking over gekregen.

De luie jeugd van de toekomst. Eerst joggen ze en later gaan ze in looppas nog een rondje stormbaan doen. Ze worden steeds trager en dat is al zo voor 2012. :lol:
If not, learn them.
Requiem
Balpen
Balpen

Ik heb het verhaal in één keer doorgelezen, vind het echt heel goed geschreven en ik zat er meteen helemaal in. Had het trouwens eerder gelezen - toen ik hier nog geen account op had.

Alleen één of twee dingen die me irriteerden, bij de flashback vertel je aan het einde dat ze na het nieuws gehoord te hebben de school uit rent.
Nu vind ik zo'n einde persoonlijk niet zo geweldig omdat het zo 'standaard' is (of ik heb teveel verhalen gelezen, kan ook). Maar goed, dat is dus mijn mening, je hoeft het verder niet te veranderen. ;)

En dat stuk over het hek, tja, dat wist je al.

Maar, ik wacht smachtend op het volgende stuk.
I got a jar of dirt, I got a jar of dirt, and guess what's inside it!
- Jack Sparrow
Plaats reactie

Terug naar “Het Oorlogspad”