Omdat ik jullie dankbaar ben voor jullie motivatie nog een stukje!
_________________________________________________________________________________
Simmons’ praatje stelde me ergens een beetje gerust. Ik vreesde minder voor haar omdat ze me de ruimte wilde geven. Nog steeds was ik niet van plan haar al mijn zielroerselen te vertellen en het leek me onmogelijk haar een ander antwoord te tegen van ‘goed’ als ze vroeg hoe het met me ging, maar het was een fijn idee dat ze niet achter mijn kont aan zou gaan zitten in een poging me over te halen diepzinnige gesprekken met haar te voeren. Het gaf me het gevoel dat ik er controle over had, in ieder geval nog over dit ene ding in mijn leven, en dat was fijn. Het gevoel van controle had ik lang moeten missen.
We hadden Simmons het laatste uur nog een keer voor geschiedenis en voor het eerste sinds tijden kon ik weer rustig in het lokaal zitten. Tenminste, rustig afgezien van de gedachten aan Cees en aan hetgeen in mijn buik, die altijd op de achtergrond speelden. Maar ik maakte me nu in ieder geval niet zo druk meer om Simmons, om de vraag of ze iets aan me zou kunnen zien en hoe ik me moest gedragen. Vreemd genoeg kon ik me daardoor juist beter concentreren. Het was alsof er iets wegviel en ik mijn aandacht daardoor beter op andere dingen kon richten. Ik kon zowaar volgens waar Simmons het over had zonder dat het me moeite kostte. Het gebeurde haast per ongeluk. Tegen de tijd dat die baby weer door mijn hoofd schoot, realiseerde ik me tot mijn verbazing dat ik net tien minuten onafgebroken naar Simmons had geluisterd.
Na de les van Simmons gingen Mel en ik nog even naar de stad. Het was leuk, want het was afleiding en het maakte dat ik me even normaal voelde, zoals voor dat met Cees.
Mel en ik gingen op jacht naar een cadeautje voor Tennisboy. Hij was over een maand jarig en Mel wilde een cadeautje voor hem kopen. Nu al. Het probleem was echter dat ze geen idee had wat hij leuk vond, en om op veilig te spelen leek het haar handig een luchtje te kopen. Het nadeel was dat ze ook geen idee had van wat voor soort luchtjes hij hield.
‘Loop je niet een beetje op de dingen vooruit?’ vroeg ik haar zo aardig mogelijk toen we bij de parfumwinkel aan luchtjes stonden te ruiken. We stonden voor het schap mannenluchtjes en blokkeerden dat al bijna een kwartier voor alle andere potentiële klanten. Mel spoot het zoveelste luchtje op zo’n teststrookje en zette het flesje terug in het schap.
‘Hoe bedoel je?’ vroeg ze terwijl ze met het strookje wapperde en met haar vinger langs de andere luchtjes ging. ‘Omdat we elkaar nog maar zo kort kennen?’ Ik haalde mijn schouders op en keek een beetje om me heen.
‘Dat niet direct. Ik bedoel meer omdat het pas over een maand is. Je kunt wel dood zijn tegen die tijd.’
‘Geruststellende gedachte, Star.’ Ik grijnsde en draaide me om naar een groot schap met dure make-up achter ons.
‘Nou ja, je begrijpt wat ik bedoel,’ zei ik terwijl ik een lipgloss uit de bak testers pakte. Mel pakte een ander luchtje en spoot het op een nog niet bespoten stukje van haar arm.
‘Ja, maar het maakt toch niet uit om goed voorbereid te zijn? Mocht er iets gebeuren, heb ik anders alvast iets voor de verjaardag van mijn vader. Hier, ruik deze eens? Lekker?’
‘Beetje te zwaar. Welke datum is hij precies jarig, trouwens? Tennisboy?’
‘Laurens. Volgende maand, de achttiende. Ik heb het in al mijn agenda’s en in mijn telefoon en in mijn computer gezet.’ Ze spoot iets uit een blauw vierkant flesje op haar arm. ‘Deze beter?’
‘Ja, die is lekkerder.’ Mel spoot nog een beetje op haar arm en rook eraan.
‘Vind je?’ vroeg ze vertwijfeld. ‘Ik weet het niet, hoor. Volgens mij heeft hij zelf meestal iets op dat wat frisser is. Hè, wat een drama om een mannenluchtje uit te zoeken.’ Ik zette een streepje lipgloss op mijn hand en bekeek de kleur in het licht van de lamp aan het plafond.
‘Probeer er dan eentje van zo’n sportmerk of zo. Of die, die heb ik ooit eens een keer voor Bobby gekocht.’ Ik boog naar de spiegel en smeerde wat lipgloss op mijn lippen, maar merkte dat Mel mijn kant op keek toen ik Bobby’s naam zei. Ik wreef de lipgloss uit en wierp een blik in de spiegel. Toen Mel niets zei, deed de dop weer op de lipgloss en keek haar aan.
‘Wat?’ vroeg ik. Mel schudde haar hoofd en draaide zich weer om naar de luchtjes.
‘Niks,’ zei ze. ‘Ik probeer er nog even die paar en anders neem ik deze wel.’ Ze pakte een ander luchtje en spoot het op een strookje. Er viel een korte stilte tussen ons, terwijl Mel aan luchtjes rook en ik andere kleuren lipgloss op mijn hand uittestte. Ik merkte dat ze iets wilde zeggen, dus ik hield mijn mond tot ze dat zou doen. Het duurde even voor het gebeurde.
‘Heb je eigenlijk ooit nog iets van Bobby gehoord?’ vroeg ze voorzichtig. Ik pakte een andere lipgloss en draaide de dop eraf.
‘Nee,’ zei ik, en hoewel ik probeerde te klinken of het me niets interesseerde, hoor ik zelf dat het me niet lukte. Mel draaide zich om. Ze kwam naast me staan en begon ook in de bak met make-up te rommelen.
‘Helemaal niets meer, na die keer toen?’
‘Nee.’ Mel deed of ze een mascara bestudeerde.
‘Klote,’ zei ze. Ik haalde mijn schouders op.
‘Ach. Geef hem eens ongelijk.’ Mel keek even mijn kant op. Toen richtte ze haar blik weer op de bak make-up.
‘En met die collega van je? Hoe staat het daar mee?’ Ik dacht even aan wat ik gisteren tussen Gio en mij was gebeurd, wat ik tegen hem had gezegd, en ik slikte.
‘Prima. Afgezien van een klein incidentje normaal gesproken goed.’ Mel kuchte.
‘Heeft je blauwe oog iets met dat incidentje te maken?’ vroeg ze. Ik keek met een ruk haar kant op. Schijnbaar niet echt vriendelijk, want Mel zag eruit of ze bang was dat ik tegen haar zou gaan schreeuwen.
‘Nee,’ snauwde ik. ‘Daar heeft het helemaal niets mee te maken. Ik zei toch dat ik ergens over gestruikeld was?’ Mel hief haar handen op en keek snel weer de andere kant op.
‘Oké, oké,’ deed ze snel. ‘Sorry.’
Het was weer even stil. Mel begon weer een voor een aan alle teststrookjes te ruiken en ik deed of ik iets zocht in de bak make-up. We deden het allebei alleen maar om iets om handen te hebben, om de stilte en misschien ook wel het gesprek zelf minder zwaar te maken.
‘Hoe heet hij?’ vroeg Mel toen. Nadenkend tikte ik met een lipgloss op de rand van de bak. Ik draaide me naar haar om, pakte wat van de teststrookjes aan en begon er ook aan te ruiken.
‘Giovanni.’
‘Giovanni hoe?’
‘Giordano.’
‘Buitenlands?’
‘Soort van. Half Italiaans.’ Mel knikte. Ze rook aan een teststrookje en gaf het aan mij.
‘Hebben je ouders hem al gezien?’ vroeg ze. Ik glimlachte schamper. God, mijn ouders. De hel zou losbreken.
Mel zag mijn schampere lach en ze bestudeerde mijn gezicht.
‘Wat is er?’ vroeg ze. ‘Je lacht wel, maar je bent niet blij.’ Ik leunde op het schap en rommelde wat met een oogpotlood dat uit het rijtje stak.
‘Hij is mijn baas, Mel,’ zei ik toen. ‘Hij is vierendertig.’ Melanie liet in één keer alle teststrookjes uit haar handen vallen. Ze werd zo rood als een tomaat. Snel bukte ze zich en als een bezetene begon ze alle strookjes van de grond op te rapen. Toen ze weer overeind kwam, was ze nog een tint roder.
‘V-Vierendertig?’ stotterde ze. Ik ontweek haar blik en knikte.
‘Ja,’ zei ik. ‘Vierendertig. Ik kan er ook niets aan doen.’ Mel schudde verbijsterd haar hoofd.
‘Alle machtig,’ mompelde ze. ‘Je ouders worden gek.’
‘Daarom weten ze het ook nog niet. En dat wil ik graag zou houden, dus houd het voor jezelf, alsjeblieft.’
‘Ja, natuurlijk. Maar… maar… mag dat wel? Ik bedoel, dat jullie…je weet wel… ’
‘Ik ben achttien, Mel. We mogen doen wat we willen.’
‘Jeetje.’ Ze keek naar me vanuit haar ooghoek. ‘Is hij wel, je weet wel… lief, voor je? Weet je zeker dat hij niet-’
‘Ja, hij is hartstikke lief. Ik ben juist degene die wat liever tegen hem zou moeten zijn.’ Mel keek me aan.
‘Hoe bedoel je?’ Ik glimlachte waterig en pakte het vierkante blauwe flesje uit het schap.
‘Laar maar. Neem deze, die is het lekkerste.’