Dankje voor jullie reacties
Het restaurant had al mijn verwachtingen overstegen. Toen we binnenkwamen stond er een man, gekleed in een kostuum ons op te wachten. Hij begeleidde ons naar onze tafel en schonk meteen twee glaasjes van het huis in. De menukaart stond vol met gerechten waarvan ik nog nooit de naam had gehoord. Op de tafel stond er een rode roos met daarnaast een witte kaars die brandde. Het kaarslicht maakte Jason’s gezicht zacht en ik had moeite om hem niet aan te staren.
“Wat is Blanquette de veau?” vroeg ik luidop zonder na te denken.
Hij lachte. “Blanquette de veau is een Franse kalfsragout waarin noch het kalfsvlees, noch de boter bruin mag worden tijdens het kookproces. Men stooft stukjes kalfsvlees en mirepoix. Mirepoix is een mengsel van groenten en kruiden.”
Ik keek hem verbijsterd aan. “Ben je een levende encyclopedie of zo?”
Hij boog wat dichter naar mij, onze gezichten waren nog maar een paar centimeter van elkaar verwijderd.
“Weet je wat het geheim is?” zei hij zacht. Ik voelde zijn warme adem op mijn huid.
“Jaren en jaren training.”
Ik vroeg me af wat hij bedoelde, maar dezelfde man die ons begroette verstoorde mijn gedachten.
“Wat wensen jullie?”
“Tweemaal Blanquette de veau alstublieft,” zei Jason terwijl hij de menukaarten afgaf.
Ik kon hem nu eventjes bestuderen. Hij kon niet van hier zijn, hij was te perfect. Ik moest mijn gedachten erbij houden en te weten komen wat zijn geheim was. Waarom dat zijn moeder zei dat hij in 1882 geboren was en hoe hij zo snel mijn wiskunde cursus had kunnen oprapen. Ik besefte niet dat ik nog altijd aan het staren was.
“Wou je iets anders misschien?” vroeg hij met zijn goddelijke stem.
Ik werd knalrood. “Nee, nee.. Alleen, je zei dat je wou weten wat ik had gezien toen ik je broer wou contacteren en met je moeder in contact kwam.”
“O, dat is nu niet bepaald dringend hoor.” Hij dronk van de huiswijn.
“Ik zou het er wel graag over willen hebben,” zei ik met wat meer kracht.
“Alina, geniet nu van het lekkere eten, de lekkere wijn, we hebben nog tijd genoeg.” Hij strekte zijn hand naar mij uit en deed een plukje haar achter mijn oren.
Ik sloot mijn ogen bij zijn aanraking. Mijn gevoelens werden langs twee kanten geslingerd. Ik was kwaad op hem omdat hij het onderwerp wou ontwijken, maar tegelijkertijd wou ik niets liever doen dan gewoon te genieten.
“Zo, dat loopt hier precies op rolletjes.” Ik schrok en keek naast me waardoor ik recht in het gezicht van Nimme keek.
“Wat sta jij nu zo te kijken? Je weet toch dat hij je ziet hé,” zei ze geamuseerd.
Ik draaide vlug mijn hoofd om en keek naar Jason.
“Wat is er? Je lijkt opeens zo gestrest.” Hij keek achterdochtig.
“Niets..niets, er is helemaal niets.” Ik probeerde zo normaal mogelijk te klinken wat een hele grote opdracht was als er een geest naast je zat die je zo snel mogelijk weg wilde, maar er niet tegen kon spreken.
“Ik moet gewoon even naar het wc,” zei ik vlug en stond recht.
Voorzichtig keek ik of er niemand op een wc zat, de grote ruimte was helemaal leeg.
“Nimme! Je had beloofd dat je niet zou verschijnen!” riep ik kwaad.
Huppelend kwam ze door de deur. “Je weet toch dat ik niet goed ben in beloven.” Ze kwam naar mij en danste rondjes voor mijn neus. Haar blonde haren wiegden in de wind die ze maakte. Ik kon haar wel vermoorden, maar omdat ze al dood was, was dat geen optie.
“Waarom ben je naar hier gekomen?” vroeg ik kalm terwijl ik met mijn hand over mijn haar ging. Nimme stopte met rondjes draaien en keek me lachend aan.
“Ik wou zien hoe het ging. Als het wat stroef verliep kon ik je een handje helpen, logisch toch?”
“Het verloopt niet stroef, het verloopt zelfs vlot, dus ik heb jou hulp echt niet nodig.”
“Inderdaad, hij deed zelfs een plukje haar achter je oor.” Terwijl ze dit zei deed ze de beweging na.
“Nimme! Hoe oud ben je eigenlijk?” Ik liep naar de spiegel.
“Ga alsjeblieft weg Nimme, alsjeblieft,” zei ik in mijn laatste poging.
“Beloof je me alles in detail te vertellen?”
“Beloofd.”
Ik keek in de spiegel, ze was weg. Ik fatsoeneerde mijn haar en checkte of mijn make-up nog goed zat. Na een laatste blik op mezelf ging ik het restaurant weer in.
“Daar is ze weer.” Jason glimlachte. Ik voelde hoe mijn lichaam weer smolt en was blij dat ik de stoel als houvast had.
“Ja, daar ben ik weer,” zei ik terwijl ik zachtjes op mijn lippen beet.
De ober kwam eraan en zette de twee borden Blanquette de veau op tafel. De geur was heerlijk en ik vergat alles wat er zonet gebeurd was. Voorzichtig sneed ik een stukje en stak het in mijn mond. Dat was –zoals ze het noemen- een culinair orgasme.
Ik besefte dat ik mijn ‘mmm’ iets te luid liet doorklinken, Jason had pretlichtjes in zijn ogen. “Sorry,” mompelde ik met mijn mond vol.
“Het is niets,” lachte hij. “Ik heb gewoon in honderdtien jaar nog geen één meisje zo zien eten.”
Mijn ogen werden groot en ik zag aan Jason’s gezicht dat hij besefte wat hij gezegd had.
“Bij wijze van spreke natuurlijk,” zei hij stotterend.
Het eten smaakte me nu niet meer want ik besefte dat wat zijn moeder tegen mij had gezegd toch waar kon zijn.
Er viel een doodse stilte. Jason zijn gezicht was verkrampt, zijn helderblauwe ogen stonden dof en zijn kaakspieren waren gespannen.
“Heeft het gesmaakt?” vroeg hij met een overslaande stem. Ik knikte kort.
Hij wou de sfeer er weer inbrengen, dat wist ik wel, maar hoe kon hij nu zo rond de pot draaien? Hij had gezegd dat hij de details wou horen van wat ik gezien had en nu, nu ontwijkt hij het onderwerp en doet alsof er niets aan de hand is.
“Waarom?!” riep ik kwaad, zonder het te beseffen. Ik keek geschrokken naar zijn gezicht.
“Wat waarom?” vroeg hij op een rustige toon. Ik wist dat ik niet meer terugkon.
“Waarom ontwijk je het onderwerp? Waarom nodig je me uit om te praten over je moeder en ontwijk je dit nu?!” Zijn gezicht werd serieus en zijn stem werd krachtiger.
“Alina, laat het rusten. Ik wou gewoon even met jou alleen zijn, we hoeven toch niet over zo’n serieuze dingen te praten.”
“Maar ik ben alleen meegegaan om over die dingen te praten. Waarom wil je nu niet toegeven dat je geen broer hebt, waarom wil je nu niet toegeven dat die verspreking van daarnet waar was, waarom wil je nu niet toegeven dat er iets niet aan jou klopt.” De woede stroomde door heel mijn lichaam en ik stond recht. “Waarom Jason?!”
Ik zag zijn verbaasde gezicht wat direct veranderde in een gemeen. Zijn helderblauwe ogen werden donker, zijn lippen waren samengetrokken. In nog geen twee seconden had hij mijn arm gepakt, betaald en me mee naar buiten gesleurd. Ik kon me niet verzetten, hij was te sterk, te snel. Hij duwde me tegen zijn auto, verbaasd staarde ik hem aan. Hij zag er beestachtig uit, helemaal niet vriendelijk, helemaal niet aantrekkelijk.
“Alina, waarom kun je niet makkelijker zijn.” Zijn stem klonk diep, schor en elk woord voelde aan als een messteek.
“Waarom moet je zo betweterig zijn. Ik wou gewoon een leuk avondje en jij verpest het. Is het dan zo erg dat ik geen broer heb? Ja, ik heb gelogen, welk mens doet dat nu niet?”
Hij heeft geen broer ging er door mij heen.
“Waarom heb je gelogen?” vroeg ik met een piepstemmetje.
Hij stapte naar me toe, onze gezichten waren nog geen twee millimeter van elkaar verwijderd. Ik sloot mijn ogen en verkrampte. Het voelde niet goed, heel zijn lichaam voelde koud, het voelde niet goed. Zijn warme adem blies op mijn gezicht. Ik opende mijn ogen. Plots zag ik een schijn van schrik in zijn blik, hij wendde zijn gezicht af en ging wat verder van me staan.
“Sorry,” mompelde hij. Mijn lichaam ontspande weer. Hij keek me aan, zijn ogen waren weer helderblauw en zijn gezicht was weer ontspannen.
“Kom, ik rijd je naar huis.” Hij stapte de auto in.
Perhaps the feelings that we experience when we are in love represent a normal state. Being in love shows a person who he should be.
Anton Chekhov