---
"Wil jij soms een snoepje van mij?"
Ik keek weg van mijn natuurkunde tekstboek en zag hoe er een in papier-gewikkelde karamel snoepje voor mijn gezicht werd gezwaaid. Ik zoog vervolgens afkeurend mijn onderlip in mijn mond en trok een vies gezicht naar Micah.
"Je weet dat ik het niet zo op karamel heb," zei ik tegen hem terwijl ik mijn aandacht terug dwong naar mijn schoolboek. Micah hief zijn schouders op om vervolgens zijn –smerige, kleverige- snoep aan Noelle te bieden. ""Engerd," voegde ik er nog snel aan toe.
Micah draaide bliksemsnel zijn hoofd naar mij toe. Hij bekeek mij alsof ik iets buitengewoon schandaligs had gezegd. Zijn mond vormde een perfecte ‘O’ merkte ik tot mijn amusement.
"Hoezo dat?" wilde hij weten, terwijl Noelle het snoepje in zijn aanbiedende hand ook afwees. Ik grijnsde naar hem.
"Nou, ik was bang dat jij mij dan daarna in jouw busje zou lokken." nadat ik dit zei hoorde ik Noelle naast hem gniffelen en Micah bleef mij vol onbegrip bekijken. Maakt niet uit, vertelde ik mezelf. Hij is een beetje traag van begrip vandaag. Misschien als ik lang genoeg naar hem zou staren zou hij het (eindelijk) misschien vatten.
Uiteindelijk flitste er een glans van herkenning in Micah’s ogen en hij giechelde schaamteloos. Ik grijnsde terug naar hem en bracht de top van mijn balpen naar mijn mond toe om vervolgens bedenkelijk op de clip te kauwen met mijn hoektanden.
"Leuk geprobeerd schatje, maar ik ben half jaartje jonger dan jou-" zei hij uiteindelijk en hij wilde nog verder iets zeggen voordat Noelle hem in zijn spraak verstoorde.
"Jij," corrigeerde ze hem nadrukkelijk. ''Half jaartje jonger dan jij.'' Micah zuchtte theatraal naar haar, alsof zij hem continu op de lip zat.
''Whatever.'' Onverschillig wierp hij het snoepje dat hij het hele tussenuur al kwijt probeerde te raken aan iemand anders nog net naast de vuilnisbak in de kantine. Hij vloekte binnensmond toen hij zag hoe op het nippertje de afstand was en ik bleef onophoudelijk naar hem grijnzen.
''Leuk geprobeerd schatje,'' citeerde ik hem. ''Maar je kunt niet werpen om je leven te redden.'' Hij snoof slechts naar mij en sloeg zijn armen over elkaar.
''Ik heb hier dus helemaal geen zin meer in,'' kondigde ik uit het niets aan nadat er drie minuten stilte had geheerst bij ons tafeltje. Ik sloeg mijn natuurkundeboeken dicht en keek vervolgens voor mij uit. Voor ik het wist hield ik ineens een staarwedstrijd met Micah. Alvorens had hij, zonder dat ik het had gemerkt, zijn Spaanse leerboeken over mijn boeken gestapeld
Nog niet drie seconden waren vervlogen en er verscheen gelijktijdig een glimlach op onze gezichten.
''Jij glimlachte eerst,'' beschuldigde Micah mij. ''Lachebekje.''
''Niet waar,'' ontkende ik onmiddellijk. ''Jij!''
We keken beide op toen wij tegenover ons een klap hoorde. Noelle sloeg haar Biologie tekstboek dicht en inspecteerde de klok dat boven de keuken hing van de schoolkantine.
''Bijna tijd,'' mompelde ze. Ik volgde haar blik en bekeek de klok aandachtig. Inderdaad, we hadden nog drie minuten te gaan voor de bel ging.
Ik keek weg van de klok en vestigde mijn aandacht opnieuw naar Micah, die ineens driftig met weet-ik-veel-wie liep te teksten.
''Ben?'' vroeg ik hem in belangstelling. Zijn gezicht verstrakt en hij schudde heftig zijn hoofd heen en weer.
''Nee,'' antwoordde hij mij en hij stak zijn Blackberry weer terug in zijn broekzak. ''Dat mocht die hufter willen.'' concludeerde hij luchtig.
Ik wierp een vragende blik naar Noelle toe. Met haar kwam ik ook geen stap verder, want een schouderophaling en een frons was het enige wat ik uit haar kreeg. Vervolgens keek ik weer terug naar Micah.
''Och, schat. Ik dacht dat het zo lekker ging tussen jullie.'' Ik legde mijn hand op die van hem en wreef mijn vingers medelevend over zijn knokkels. ''Wat jammer is dat.''
'Zo jammer is het ook weer niet hoor liefje,'' hij stak zijn tong naar mij toe, maar hij draaide zijn hand om zodat hij mijn hand zachtjes kan vastpakken. ''Zo leuk vond ik hem ook weer niet.''
Vanuit mijn ooghoek zag ik Noelle een beweging maken om haar tas van de grond te rapen en op tafel te leggen. Ze verzamelde al haar spullen bij elkaar en deed deze sorterend in haar tas. Onbewust volgde ik en Micah haar voorbeeld en dumpte wij alles blindelings in onze tassen.
''Waarom is dat dan?'' vroeg ik aan Micah terwijl wij aan het inpakken waren en hij zuchtte.
''Hij verwachtte dat ik alles aan de kant zou zetten voor hem,'' lichtte hij toe. ''Ik bracht volgens hem ook te veel tijd met jullie door.''
''Hij is achterlijk,'' zei Noelle beslist. ''De enige momenten die wij met jou hadden waren met hem erbij.''
''Ja lieverd,'' zuchtte Micah weer. ''Daarom heb ik er ook een punt achter gezet.'' Hij keek ons grijnzend aan. ''Sisters before misters,'' sloot hij behulpzaam af. Meteen nadat hij dit zei sloeg ik mijn armen over hem heen.
''Oh! Micah! Ik hou van jou!'' vertelde ik hem. Zijn grijns splitste zijn gezicht bijna in tweeën.
''Ik weet het,'' verzuchtte hij toen hij mij met een arm terugknuffelde. ''Ik hou ook van mij,''
Micah’s gepijnigde kreet werd gesmoord door de schoolbel die door de hele kantine galmde. Hij wreef over het pijnlijke plekje net onder zijn ribben waar ik hem had gestompt. Hij keek met een gepruilde onderlip naar mij terwijl ik onschuldig naar hem bleef glimlachen.
''Ik vond dat niet bepaald romantisch,'' zei ik tegen hem. In de achtergrond hoorde we Noelle weer grinniken.
''Dat gaf jou geen goede reden om mij te slaan,'' zei hij zogenaamd mokkend terwijl hij mij en Noelle volgde naar het volgende lesuur.