Boontjes

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie
yael
Vulpen
Vulpen

Boontjes? Ja boontjes.
Gister nacht lag ik op de bank tv te kijken en opeens werd mijn aandacht getrokken door boontjes.

In Kenia worden minimaal 12.000 hectare grond gebruikt (per bedrijf), om ons in Europa voor boontjes te voorzien in de winter. Dit betekent dat de des betreffende bedrijven ook water nodig hebben om de planten in leven te houden. Dat is allemaal prima, maar wat blijkt nou. Amerikanen branden de boel plat om minimaal 12.000 hectare grond te hebben, vervolgens gaan ze bij de bron zitten van een rivier en gebruiken ze al het water wat eigenlijk de boeren nodig hebben om te overleven. Tegenwoordig staan al die rivieren droog. Boeren hebben geen water meer en de mensen uit de dorpjes vechten om water en overlijden.

Wij als Europa geven geld aan fondsen en projecten om onder andere Kenia opnieuw op te bouwen, maar uiteindelijk zijn wij als Westerse landen het eerste en het grootste probleem.

Ik persoonlijk vind al die projecten en bijvoorbeeld giro 555 helemaal niks omdat, het probleem niet het geld is. Want geld kunnen we tegenwoordig overal vandaan toveren.( blijkt maar weer is als je kijkt naar Griekenland) Maar het probleem in derde wereld landen ligt veel dichter bij ons dan veel mensen denken. Wij als Westerse landen zijn het probleem. Waarom zijn wij als Nederland en bijvoorbeeld Amerika het grootste probleem? Wij blijven als land boontjes inkopen, omdat de Nederlander niet meer zonder kan.

Mijn vraag aan jullie, denken jullie nog steeds het zelfde over de projecten en fondsen nadat je dit weet?
De angst aankijken maar je niet bang voelen.
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Ik vind ook dat het probleem veel dichter bij ons ligt dan iedereen wilt inzien. Waarom voeren wij in? We hebben toch eigen producten? Eerlijk verdelen is misschien ook een optie, maar dat zit er overduidelijk niet in als je naar kenia en alle andere ontwikkelingslanden kijkt.

Die fondsen, ik weet het niet hoor, we storten wel geld, maar hoeveel daarvan gaat echt naar dat land? Is dat wel te vertrouwen?

We zijn momenteel op school bezig over millenniumdoelstelling tijdens de lessen opvoedkunde. Daarin willen ze werken aan de armoede, en daar is het duidelijk dat het probleem veel dichter bij de westerse landen komt (eigenlijk zijn zij het gevolg van onze levensstijl als je het zo bekijkt) dan dat iedereen waarschijnlijk durft in te zien.
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Ik ben bang dat ik zo egoïstisch ben dat ik wil blijven eten wat ik wil en wanneer ik dit wil. Over de mogelijke gevolgen daarvan in de landen waar deze producten vandaan komen denk ik slechts weinig na. Daarvoor is Afrika te ver van mijn woon- en leefomgeving vandaan. Om het nog erger te maken ontbreekt bij mij de behoefte om hier verandering in te willen brengen. De hele winter op gezouten bonen leven, die wel in Nederland zijn geteeld, zie ik namelijk niet zitten. Ik wil diversiteit. Vers wel te verstaan en zo goedkoop mogelijk omdat ik anders ga klagen over gestegen prijzen terwijl mijn loon niet mee stijgt. Waarschijnlijk had je liever op een andere reactie gehoopt, maar dan moet ik je teleurstellen.
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
Ruka
Typmachine
Typmachine

Wel grappig dat je het alleen over boontjes hebt...
Heb je wel eens gedacht aan rozen? In (volgens mij) Kenia worden onze rozen in grote kassen geteeld. De dames die met die rozen werken mogen geen handschoenen aan, dan beschadigen ze de rozen. Ze krijgen dus doorns. De chemicaliën die over die rozen worden gespoten zorgen dus voor verbranden en pijnlijke handen.
Nu je dit leest? Ga je dan ook geen rozen meer kopen?
Alles wat wij hebben komt enigsinds wel uit een land in afrika, maar als wij niks van afrika willen, zullen de afrikanen ook niks verdienen. Allemaal heel hard eigenlijk, maar als individu kun je er helaas niks aan doen.
(Ik ben vegetarier, en achja, als enige doe je ook niks aan die concentratiekamp wagens waar al die varkens in zitten :()

Ben je wel eens in afrika geweest trouwens? Het is verassend hoe blij die mensen daar allemaal zijn. Hoe lief ze zijn en hoe goed ze voor elkaar zorgen. Zij hebben niks, maar geven elkaar liefde en laten iedereen voelen dat ze erbij horen. Het klinkt gek, maar de mensen daar zijn misschien wel gelukkiger als hier.

Ik vind het heel erg wat de mensen doen, met dieren, planten, natuur en andere mensen. Maar ik kan niet ook nog geen groente gaan eten, niet in een huis gaan wonen of geen electriciteit hebben. Helaas kunnen we niks doen, dat kan opzich wel, maar dan moet heel Nederland dat doen.
Cinderella's glass shoe was the perfect size.... so why did it slip off as she ran?- It must have been to attract the attention of Prince Charming.. I don't see any other explanation

- Komatsu Nana/Hachi
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”