Vaak zie je dat schrijvers/schrijfsters verhalen schrijven over dingen die ook betrekking hebben op hun eigen leven. Bijvoorbeeld iemand die ooit een depressie heeft gehad schrijft een verhaal waarin de hoofdpersoon depressief is. Of iemand die geschiedenis heeft gestudeert schrijft een boek over een historisch onderwerp.
Hoe is dat bij jullie? Schrijven jullie vaak (of misschien wel altijd) over een onderwerp of thema wat jullie vertrouwd is? Of wil je daar juist van afwijken? En als je een thema hebt gekozen waar je weinig vanaf weet, hoe doe je dan research?
Groetjes Knijster
Onderwerpen en thema's
- Saskjezwaard
- Computer
Tja, met fantasy wordt dat wel een beetje lastig om over ervaringen te schrijven die ik zelf heb meegemaakt, ik heb bijvoorbeeld nog nooit bij iemand ingebroken om degene te vermoorden, ben nog nooit op een bal geweest (schoolgala niet meegerekend
) en heb zeker nog nooit mijn ouders verslaafd aan een soort drugs gezien haha xD
Over het algemeen gaan mijn verhalen over onderwerpen die niet in mijn eigen leven spelen, hoewel ik sommige hoofdpersonen kleine trekjes van mezelf meegeef omdat dat nu eenmaal makkelijker schrijven is. Maar net zo goed verzin ik iets anders. Mensen om me heen zijn een hele goede inspiratiebron om uit te putten, iedereen is zo verschillend als maar zijn kan.
Research... tja, heel slecht eigenlijk, maar dat doe ik niet veel, en als ik het doe, gebruik ik over het algemeen alleen wikipedia
veel dingen haal ik uit mijn eigen inlevingsvermogen en door gezond verstand te gebruiken, logisch redeneren helpt je soms een heel eind op weg. En natuurlijk uit de boeken die ik gelezen heb, dat is eigenlijk ook een schat aan kennis.

Over het algemeen gaan mijn verhalen over onderwerpen die niet in mijn eigen leven spelen, hoewel ik sommige hoofdpersonen kleine trekjes van mezelf meegeef omdat dat nu eenmaal makkelijker schrijven is. Maar net zo goed verzin ik iets anders. Mensen om me heen zijn een hele goede inspiratiebron om uit te putten, iedereen is zo verschillend als maar zijn kan.
Research... tja, heel slecht eigenlijk, maar dat doe ik niet veel, en als ik het doe, gebruik ik over het algemeen alleen wikipedia

And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Leuk topic ^^
Nouu, ik schrijf ook voornamelijk over dingen die ik heb meegemaakt, of waarover ik in de krant heb gelezen, wat ik van vriendinnen heb gehoord etc. En verder probeer ik me altijd heel erg in te leven in mijn hoofdpersonen (:
Mijn verhaal/verhalen zijn realistisch, dus dat is mooi makkelijk
Ik hoef dus niet iemand te vermoorden ofzo, zoals Saskia 
Tja, research... ik denk dat ik voornamelijk over persoonlijke dingen schrijf... die staan niet zomaar op internet ;p Maar ervaringen enzo die mensen hebben. En soms zoek ik ook wel eens op op internet jah (: Niet zo vaak trouwens xD
Nouu, ik schrijf ook voornamelijk over dingen die ik heb meegemaakt, of waarover ik in de krant heb gelezen, wat ik van vriendinnen heb gehoord etc. En verder probeer ik me altijd heel erg in te leven in mijn hoofdpersonen (:
Mijn verhaal/verhalen zijn realistisch, dus dat is mooi makkelijk

Tja, research... ik denk dat ik voornamelijk over persoonlijke dingen schrijf... die staan niet zomaar op internet ;p Maar ervaringen enzo die mensen hebben. En soms zoek ik ook wel eens op op internet jah (: Niet zo vaak trouwens xD
I'm jealous of my parents, I'll never have a kid as cool as theirs.