Kleine Anna

Tranentrekkers en ernstige verhalen. Lees en laat je meeslepen in de drama van anderen.
Plaats reactie
Knijster
Puntenslijper
Puntenslijper

Ik val misschien een beetje met de deur in huis, omdat ik pas net lid ben geworden. Excuus voor mijn gretigheid, hihi!
Jaren geleden ben ik al met dit verhaal begonnen, maar heb het helaas nooit afgemaakt omdat ik met een nieuwe studie begon. Nu ben ik het aan het herschrijven. Dit is het proloog, hope you'll like it.
Feedback, suggesties, opmerkingen hoe klein ook, is allemaal welkom!!^^
Proloog
Het nerveuze getik van hoge hakken op de linoleum vloer doorbrak de stilte in de aula. Over een paar minuten zou het geluid verstommen onder een gedempt gezoem, gevolgd door lokaaldeuren die openvlogen en juichende leerlingen die verlangde naar hun welverdiende voorjaarsvakantie. Toch bleef het meisje met de hoge hakken onophoudelijk naar haar horloge kijken, alsof ze de secondewijzer ermee kon gebieden sneller te tikken. Als ze niet op haar horloge keek, staarde ze strak naar de klapdeuren die toegang gaven tot de lerarenkamer aan de andere kant van de ruimte.
Er kwam iemand naast haar zitten, zwijgend. Ze leek de feilloos aan te voelen dat het meisje met de hakken weinig geduld had om een gesprek aan te knopen. Wel stopte ze met het irritante geklak van haar laarsjes. Zo bleven ze beide roerloos aan een tafeltje van de aula zitten. Ergens hoorden ze al leerlingen de trap naar de begaande grond afdenderen. Een enkele leraar had zijn vakantie met een paar seconde vervroegd. Aan de andere kant van een van de lokaaldeuren klonk geroezemoes van een andere klas, die zich als mieren tegen de deur aan verzamelden, onder luid protest van de lerares die ze niet in de hand kon houden. Nog eens keek het meisje op haar horloge. Het andere meisje lachte flauwtjes. Net op het moment dat ze iets bemoedigends tegen haar wilde zeggen, hoorden ze het verlossende geluid van de zoemer. Het geklapper van deuren en gejuich en gelach van leerlingen liet geen moment op zich wachten. Het meisje, Anna, slaakte een diepe zucht. Ze stond op, zette een eerste pas richting de docentenkamer. Maar ze bedacht zich en beende naar buiten, haar vriendin volgde haar op de voet.
‘Even een sigaretje roken om de spanning los te laten.’, zei ze toen ze buiten stond en een pakje Lucky Strike uit haar jaszak viste. Het uitblazen van het eerste haaltje deed haar inderdaad ontspannen. Anna merkte nu pas dat ze in de aula haar schouders krampachtig had aangespannen. Ze voelde daar een zeurderig gevoel, die doortrok naar haar nek en achterhoofd. Het deed haar weinig. Het andere meisje, Sjors, nam Anna’s aansteker over en haalde ook een sigaret tevoorschijn.
‘Ga je het vandaag vertellen?’, vroeg ze terwijl ze de rook sierlijk uit haar mond blies. Anna haalde haar schouders op.
‘Het is niet dat ik het niet wil’, zei ze toen haar vriendin een spottend gegrinnik uit haar keel liet ontsnappen.
‘Maar ik wil het gewoon goed afwegen. Ik bedoel, wat zouden de gevolgen kunnen zijn als ik het hem vertel?’
‘Dat weet je niet’, antwoordde Sjors, niet voor het eerst die dag.
‘Je weet alleen wat er gebeurt als je het hem niet vertelt.’
‘Wat dan?’, vroeg Anna een beetje verstrooid.
‘Dan zit je er gedurende de rest van je middelbare school periode mee, en daarmee ik ook.’
Anna knikte. ‘Dan kan ik het maar beter vertellen’, concludeerde ze.
Sjors knikte. Ze rookten hun sigaretje op en liepen weer de school in. Vol goede moed liep Anna naar het aardrijkskundelokaal, maar toen zij en Sjors daar aankwamen, bleek het lokaal al afgesloten. En dus liepen ze terug en staken de aula over naar de docentenkamer. Maar Anna’s moed om er naartoe te lopen, zijn naam te noemen en vragen of hij even tijd had om met haar te praten was net zo snel weer verdwenen als dat het buiten was opgekomen. Ze zakte op een stoel in een gang verderop, buiten het zicht van de docentenkamer en vocht tegen de tranen. Alle spanning die ze de afgelopen week had opgebouwd vloeide weg. Ze had zichzelf streng toegesproken, getwijfeld en gebeefd van schaamte en telkens voor zich uit geschoven. Nu was ze zelfverzekerd geweest en dat had haar gesterkt en meteen daarna weer gekrenkt. Hoe haalde ze het ook in haar hoofd om die man lastig te vallen met haar armzalige gejammer. Het was een stom, een belachelijk idee. Ze had er nooit over moeten beginnen. En even leek het erop dat Anna haar voornemen om met haar docent te gaan praten zou laten varen. Toen gebood Sjors haar door het raam tegenover hen te kijken. Vanuit hier had je zich op de parkeerplaats. Het was puur toeval geweest dat Anna uitgerekend tegenover dat raam was gaan zitten, maar op het moment dat ze die docent richting zijn auto zag lopen, was er geen twijfel meer. Ze liet een sissend geluid tussen haar voortanden komen, wat nog het meest overeen kwam met ‘shit’. Ze sprong op en rende zo hard als haar hakken haar toelieten de aula door, langs de kapstokken naar buiten. Toen ze de parkeerplaats bereikt had zag ze dat haar docent zijn auto bijna had bereikt. Ze rende verder en zwaaide met haar armen. Op en moment dat hij in de auto zat en de motor al bromde bereikte ze zijn auto en tikte op het raam van de passagiersplaats. Zonder verder af te wachten opende ze het portier, boog voorover en keek hem recht aan. Hij vroeg Anna om naast hem in de passagierstoel plaats te nemen, er vanuit gaand dat er iets erg was. Voor een moment keek Anna naar zijn hand, die uitnodigend op de stoel rustte. Ze bedacht zich wie er normaal gesproken in deze stoel zou zitten en dat gaf haar het impuls om haar hoofd te schudden en de man uit de auto te laten stappen. Ze leunde met haar armen over elkaar tegen het voertuig aan, en ratelde een hele serie excuses tegen haar schoenen voor ze de woorden zei die ze in het afgelopen jaar nooit over haar lippen had durven krijgen. Maar nu zei ze het wel: ‘Ik ben verliefd op U.’
Stilte. Anna probeerde wat ze zojuist had gezegd te relativeren. Wat had ze gezegd? Had ze dit echt gezegd? Ze hoorde zacht gegrinnik naast zich. Toen ze opzij keek zag ze nog net zijn grijns achter zijn grote hand verdwijnen. Maar zijn ogen lachte mee, en zeiden genoeg. Achteraf had ze er waarschijnlijk ook om kunnen lachen, maar niet nu. Een golf van schaamte trok over haar heen, ze voelde haar wangen warm worden. Ergens kon Anna niet geloven dat haar leraar haar gewoon stond uit te lachen. Ze had zichzelf allerlei scenario’s van dit moment voorgesteld, maar niet dit.
Ze maakte zich los van de auto en zette de eerste passen richting het schoolplein, vernedert en beledigd.
‘Nee, Anna wacht!’
Als ze door was gelopen had hij haar niet tegengehouden. Het zou niet gepast zijn geweest haar arm vast te pakken om haar tegen te houden. Elke vorm van fysiek contact was nu taboe. Maar Anna draaide zich wel om. Ze liep zelfs terug, en leunde opnieuw tegen de auto.
‘Ik bedoelde het niet zo’, begon hij. ‘Ik dacht alleen dat er iets ergs aan de hand was.’
Anna slikte de verwijtende woorden die ze hem in het gezicht had willen schreeuwen weg. In plaats daarvan zuchtte ze diep. Haar leraar beschouwde het als een zucht van opluchting want hij vroeg er ook naar. Ja, het voelde ook als een opluchting, al voelde ze zich nog een beetje trillerig.
Anna merkte dat ze al de hele tijd tegen haar schoenen praatte, hem nog niet recht aan heeft durven kijken sinds ze had gezegd wat er op haar hart lag. Dus ze vermande zich, liet opnieuw een geluidloze zucht ontsnappen. Ze lachte er een beetje nerveus bij.
‘Ik verwacht heus niet dat U me nu om de hals vliegt of zo hoor.’ Ze hief haar hoofd en keek hem aan.
‘Ik vind het knap dat je dit durft te zeggen Anna. Ik weet niet of ik het had gedurfd zoiets tegen een lerares te zeggen.’
Van binnen gloeide ze weer, maar nu niet van schaamte.
Het werd opnieuw stil tussen de leraar en zijn leerlinge. Onwennig, maar minder gespannen keken beiden voor zich uit, ieder met zijn eigen gedachten.
Uiteindelijk kondigde hij aan naar huis te gaan. Het moest even bezinken, tijd hebben om deze bekentenis te verwerken. Anna knikte, ze spraken elkaar nog. Later, na de vakantie. Ze liep terug naar het schoolterrein om haar fiets te pakken. Bij de poort voelde ze de auto langs haar rijden, maar ze keek niet meer opzij.
Ze keek hem niet meer recht aan, en hij haar niet. En wanneer ze elkaar tegenkwamen in de gangen werd er snel een andere kant op gekeken. Het was als een afspraak die nooit bevestigd was door woorden. Spreken met elkaar deden ze ook niet meer. Op één keer na, dat bestond uit de woorden ‘Gefeliciteerd’ en ‘DankUwel’ bij de diploma-uitreiking.
Laatst gewijzigd door Knijster op 18 nov 2011 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Verbazing is de eerste stap naar Wijsheid
Samilya
Puntenslijper
Puntenslijper

Hey Knijster,

Dit verhaal heeft me geboeid en ik ben mijn concentratie niet verloren, haha. Als ik een verhaal niet spannend/boeiend genoeg vind, verliest het mijn concentratie ;)
Ik zat 'in' het verhaal, en dat is een goed teken!

Ik wil het verder lezen!:) Want ik heb het gevoel dat er wel iets gaat gebeuren tussen de leraar en Anna (A)
"People who point at their wrist asking for the time... I know where my watch is pal, where the hell is yours? Do I point at my crotch when I ask where the toilet is?"
iCharlie
Potlood
Potlood

Hoi!
Ik vind het net als Samilya, een boeiend verhaal! Je beschrijft alles tot in de puntjes, en ik zie alles gwoon voor me! Dat is echt heel knap als je dat bij lezers kunt bereiken!
'Eén klein dingetje heb ik wel; je moet dialogen meer op regels zetten zodat het meer een gesprek word. Nu schrijf je het achter elkaar en is het wat onoverzichtelijk ;)

&je hoeft je helemaal niet te verontschuldigen dat je gelijk met de deur in huis valt omdat je nieuw bent, het is harstikke leuk dat je zo enthousiast bent en een verhaal begint.
Veel succes met verder schrijven!

xx Charlie
Als de liefde toch geen spel is, waarom zijn er dan zoveel spelers? Love.
Knijster
Puntenslijper
Puntenslijper

Wauw, echt kei leuk dat jullie het lezen en het ook leuk vinden. Dank jullie wel, dit sterkt me om weer door te gaan, dus hier het vervolg:

1.

Vanaf het moment dat de trein het station van Arnhem uitrolde begon ik onrustig te worden. Een kriebel in mijn buik maakte dat ik rechtop ging zitten, mijn rug los van de leuning. Ik probeerde naar buiten te kijken, maar mijn spiegelbeeld benam me het zicht. Buiten was het stikdonker, zelfs de bijna- volle maan die ik eerder die avond wel aan een troosteloze hemel had zien staan, verborg zich nu achter een dik pak grijze bewolking. Enkel een paar verlichte kantoorgebouwen kon ik onderscheiden van het verder zwarte uitzicht daarbuiten. Mijn spiegelbeeld fronste haar wenkbrauwen en zuchtte om wat ze zag. Ik keek bleek, al kon dit ook te maken hebben met de verlichting in de coupe. Maar de donkere kringen rond mijn ogen bevestigden een weekendje met weinig slaap en veel kroegen. In mijn studententijd heb ik dit wel vaker gedaan, maar toen was ik gewend aan slapeloze nachten. Nu begrijp ik niet waar ik de energie vandaan haalde om naast een voltijd studie en een bijbaantje drie avonden in de week naar de kroeg te gaan. Was het dat het studentenleven zo bruiste van energie? Of was mijn baan in het ziekenhuis zo vermoeiend?
In ieder geval had ik er genoeg van toen ik donderdagavond thuis kwam. Het was niet zozeer om het feit dat de dienstdoende arts weigerde een patiënt te zien waar ik al dagen op aandrong. Het was ook niet de zoon van een mevrouw met een geperforeerde dunne darm die me ongegeneerd aan zat te gapen en me zeker drie keer vroeg om na mijn dienst uit eten te gaan. Het lag ook niet aan mijn collega Anja die vond dat ik ‘nogal geïrriteerd’ overkwam of het eten uit de kantine. Het was gewoon alles bij elkaar geweest dat me deed besluiten om me de volgende dag ziek te melden. Vervolgens heb ik mijn onderbuurvrouw gevraagd of ze op Muffin kon passen voor het weekend, heb wat spullen bij elkaar gegraaid en de eerstvolgende trein naar Amsterdam genomen, waar Sjors woonde. Natuurlijk introduceerde Sjors me meteen in het Amsterdamse uitgaansleven, en ik wist dat ik meer gesloopt thuis zou komen dan dat ik er aankwam. Maar dat kon me niks schelen. Nu ik mezelf in het raam bekeek eigenlijk ook niet, want ondanks dat ik erbij liep als iemand die keek alsof ze een week niet had geslapen, voelde ik me verder prima.
Eindelijk zag ik glinsteringen in het donker, en toen ik wat rechter op ging zitten zag ik hoe we de Waal naderden. Ik greep mijn tas en liep naar de deuren. Daar bleef ik staan, kijkend naar de stad die zich aan de overkant van de rivier had opgedoemd. De kriebel in mijn buik gaven me een warm gevoel van binnen. Terugkomen in de stad waar ik van hield gaf me steeds weer dat heerlijke, volmaakt gelukkige gevoel. We naderden tergend langzaam omdat er eerst een andere trein over de brug moest, maar dat deed er niet toe. Zo kon ik nog wat langer het met lichtjes bezaaide tafereel aankijken, voor we uiteindelijk Nijmegen Centraal inreden en de koele herfstlucht me verwelkomde toen de deuren zich opende. Ik was thuisgekomen. En terwijl andere reizigers het perron verlieten om snel naar huis te gaan of om een andere trein of bus te halen, bleef ik nog even staan. Toen het bijna was uitgestorven en de trein zijn weg had vervolgd richting Den Bosch viste ik de laatste sigaret uit mijn tas. Het was eigenlijk stom geweest om een sigaret aan te nemen toen Sjors het vrijdagavond had aangeboden. Ik nam me voor op de volgende dag met een schone lei te beginnen. Niet meer roken, gezond ontbijten en dinsdag weer vrolijk naar het werk. Maar terwijl ik de peuk uitdrukte bij het dichtstbijzijnde rookpaaltje, wist ik dat dit niet mijn laatste zou zijn. Of maakte ik het ervan, omdat ik het stiekem ook wel lekker vond om af en toe te roken?

Muffin had zich op de bank al te goed gedaan aan een kauwstaafje toen ik binnenkwam en ze me luidkeels verwelkomde. Ik knielde voor het mollige beestje neer en liet me besnuffelen. Ze knorde en snoof gelukkig waarna ze zich gewillig liet oppakken en ik haar naar de slaapkamer droeg. Ik besloot om me eerst uitgebreid te douchen voor ik op mijn bed zou laten vallen. Het spiegelbeeld in de trein leek toch wat af te wijken van mijn verschijning in de badkamer. De kringen rond mijn ogen waren minder erg dan ik dacht en er was al wat meer kleur op mijn wangen. Wel merkte ik nu pas een grote donkerpaarse vlek in mijn hals op. Hoe moest ik dat gaan verbergen voor mijn collega’s, die elke roddel en nieuwtje verslonden als hongerige gieren? En opeens herinnerde ik me de avond dat ik die vlek had opgelopen. Plots voelde ik me vies, bezoedeld, verkracht en wilde het van me afwassen.
‘Ik kwam laatst een bekende tegen in de stad.’
Ik sprong onder de douche, eerst heet water, wassen en een paar minuten onder een koude kraan. Toch zat het me nog steeds niet lekker toen ik onder de lakens kroop en Muffin zich tegen me aan nestelde.
‘Ik kwam laatst een bekende tegen in de stad.’ Sjors’ opmerking leek van ver te komen, maar toen ik opzij keek zag ik dat ze op een fauteuil pal naast me zat. Ze begon te giechelen.
‘Wie kwam je dan tegen?’ Dat was Frank die zich languit had geïnstalleerd op een paar kussens op de vloer. ‘Ach! Die ken je niet. Vraag maar aan Anna, zij kan er veel meer over vertellen!’
‘Hoe moet ik nou weten wie jij tegenkomt in Amsterdam? Ik kom hier nooit!’
‘Maar je kent hem wel!’
Sjors gekir werd steeds luider. Frank had voor we naar haar kamer in het centrum waren gelopen een paar kant-en-klare jointjes gehaald. Om in de sfeer te komen, had hij gezegd. En Sjors was die sfeer inmiddels al voorbij en begon langzaamaan vervelend te worden.
‘Ik weet echt niet waar je het over hebt Sjors!’
‘Ja verdomme, hoe heette die gast ook alweer? Met die donkere haren!’
Ik en Frank fronste.
‘Die gast bij ons op school. Maar goed eigenlijk dat ik zijn naam niet meer wist, want hij was zo’n lul!’
Ik schoot recht overeind.
‘Bedoel je Treur?’
‘Ja! Die bedoel ik, Willem Treur! Ik vond ‘m zo’n een zak.’
Vervolgens barste ze los in een giechelbui. Ze had er zoveel schik in dat ik even bang was dat ze vergat adem te halen. Frank lachte met haar mee. Maar ik vond de avond opeens een stuk minder leuk dan voordat Sjors was begonnen over Willem Treur.
‘Oh Anna, wat heb ik om jou gelachen toen! Je was kei verliefd op die gast. Echt waar, wat jij in die man zag!’, ze schaterde het uit.
‘En hij was kei oud! Tegen de veertig of zo? Toch Annaaaaaa hahaha!’
‘Jezus Sjors, waarom moet je daar nou weer over beginnen!’
‘Omdat ik hem tegenkwam in de stad.’, zei ze logisch.
‘Wat deed hij dan in Amsterdam?’
‘Wat kan mij het schelen! Heb ik hem niet gevraagd.’
Ik weigerde mee te lachen. Sjors was het soort meisje dat vreselijk aardig kon zijn, maar ook misbruik maakte van dat wat je haar in vertrouwen vertelde. Puur uit eigen belang vertelde ze dit aan Frank, om zogenaamd leuk en gezellig over te komen. En al was Frank een ex, het mocht duidelijk zijn dat zij de aandacht kreeg, koste wat kost. Die avond waren we niet meer de stad in gegaan. In plaats daarvan rookte we Frank zijn jointjes op, dronken fruitsapjes en praatte over diepzinnige dingen die we op dat moment niet begrepen en waar we alleen maar om konden lachen. Toen Sjors uiteindelijk laveloos op haar fauteuil in slaap was gevallen, liep ik naar haar kamer om daar zelf ook wat slaap in te halen. [....]

*Note: het [...] duid aan dat er nog een stukje volgt, maar dit mag ik waarschijnlijk niet plaatsen zonder de regels van het forum aan mijn laars te lappen. Het is een seksueel getint stukje waarin ik met enig detail beschrijf dat de hoofdpersoon en Frank het bed met elkaar delen. Omdat het wel van belang wordt in het verhaal zet ik het er toch even bij. Ik hoop niet dat ik hiermee iemand shockeer of kwets. Als dit wel het geval is bied ik bij deze mijn excuses aan.
iCharlie
Potlood
Potlood

Heey

Weer een goed stukje, ik zal geen feedback geven dat heb je ook helemaal niet nodig! ;]

xx Charlie
Als de liefde toch geen spel is, waarom zijn er dan zoveel spelers? Love.
-Maaike-
Computer
Computer

Heey!

Je verhaal begint echt goed! Je roept de nodige vragen op, dus ik lees graag verder! :D Ik vind vooral Anna's nerveusiteit in het begin heel goed omschreven en dat het om een leraar ging waar ze verliefd op zou zijn, had ik niet verwacht ^_^

Een feedbackpuntje: op het moment dat Anna in bed kruipt, ga je opeens terug naar haar weekendje weg. Ik had niet gelijk door dat je een flashback gaf. Wellicht kun je er bijzetten dat ze terug denkt ;) (Ik zag die personages namelijk in Anna's kamer zitten..)

Schrijf snel verder!

Groetjes Maaike
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Samilya
Puntenslijper
Puntenslijper

Hey,

Weer een goed vervolg stukje! :) Meer kan ik er niet over zeggen..

Groet,
Samilya
"People who point at their wrist asking for the time... I know where my watch is pal, where the hell is yours? Do I point at my crotch when I ask where the toilet is?"
Knijster
Puntenslijper
Puntenslijper

Bedankt voor jullie reacties, ik ga snel verder schrijven! ^^

@-Maaike- : Het was mijn bedoeling om de op een soort vloeiende manier over te gaan van Anna's slaapkamer naar de flashback van het weekendje Amsterdam. Zoals je soms in een film ziet en zonder apart lettertype of een nieuwe alinea. (Snap je een beetje wat ik bedoel?)
Maar ik twijfelde al of ik hierin was geslaagd, misschien maar niet meer ;) Anyway, bedankt voor je opmerking!

Groetjes Knijster
-Maaike-
Computer
Computer

Ooh okee, ik snap het. Ik denk niet dat je het weg moet halen. Ik ben immers de enige die er over viel. Dus de rest begreep het wel. ;)
Al blijf ik er bij, voor een vloeiende flashback zou ik toch iets als: 'dwaalde haar gedachten af' gebruiken. Maar dat is mijn mening ;) Mocht je het in het vervolg nog laten voorkomen, ik ben er nu op voorbereid ^_^

Groetjes Maaike
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
TheDarkSideOf...Me
Puntenslijper
Puntenslijper
Contacteer:

Hoi!

Weer een nieuwe lezer ;)
Dit verhaal is echt goed geschreven!
Ik kijk uit naar het volgende deel, dat hopelijk weer snel komt :angel
Ooh ja, nog één vraagje; is dit een waargebeurd verhaal, een verhaal gebaseerd op de waarheid of een 'verzonnen' verhaal? :d:

Groetjes Suzy
I close my eyes, and imagine you’re here
But by the way, you'll never be here
You'll never be mine

My thoughts unsaid, stuck in my head
Afraid for what's coming, if I tell you what's on my mind
I'll tell you, one day
That I love you
Knijster
Puntenslijper
Puntenslijper

Hoi iedereen!

It's been a while! Heb het erg druk gehad met school, dus ik heb nauwelijks de tijd en energie gehad om te schrijven of op dit forum te zitten. Om er wat meer in te komen ben ik van plan om wat one shots te gaan schrijven, maar ik ga proberen de draad van dit verhaal weer op te pakken.

Oh trouwens, het verhaal is grotendeels niet autobiografisch. Ik ben eraan begonnen na aanleiding van het proloog, wat wel echt is gebeurd.

Iedereen nogmaals bedankt voor jullie interesse en complimenten!

Groetjes Knijster
Plaats reactie

Terug naar “Het Dramatheater”