Oh noes, weer een Rose! Is een hele populaire naam haha xD
Even de paar spellings- en schoonheidsfoutjes eruit gepikt^^
Uiteindelijk verlos de dokter mij uit mijn leiden en verwees mij naar kamer 13.
leiden betekent doen gaan ; rondvoeren; besturen. Ik denk dat je lijden bedoelt =) en natuurlijk moet verlos verloste zijn
Ik keek naar haar en ze zweette.
Nu lijkt het alsof ze zweet doordat Rose naar haar kijkt, weet niet of dat de bedoeling was?
Mooie proloog, maakt zeker nieuwsgierig!
De vogels floten, de zon scheen en het was een heerlijke zaterdagochtend.
Even streng zijn, maar ik vind dit een beetje... cliché. Ik weet zeker dat je iets veel beters weet te verzinnen wat de sfeer zelfs mooier weergeeft.
Dat voorspelde ze in het weerjournaal tenminste.
Volgens mij moet dit voorspelden zijn omdat je er niet echt een persoon bijnoemt.
Ik hoorde mijn moeder roepen dat het tijd was om uit bed te komen, maar het was nog zo vroeg!
Ik denk dat het mooier staat als je de moeder echt zou laten roepen in plaats van te beschrijven dat de hp haar hoort roepen. Zo krijg je een actievere tekst
Ik keek op mijn klok en zag dat het al 11 uur was.
cijfers graag voluit schrijven, staat mooier
‘Kan je eens een keer ergens anders aan denken? Het is weekend hoor!’ schreeuwde ik. Ik haat ochtenden altijd, vooral als mama al zo druk is met haar werk en nog wel in het weekend!
Ik vind dit een beetje een abrupte overgang, ik als lezer heb helemaal geen idee dat dit eraan komt. Voor mijn gevoel is je hp gewoon wakker en niet chagrijnig. Als je hp een ochtendhumeur is kun je dat beschrijven door kleine dingetjes die tegenzitten, hoe ze bv. brommend naar beneden stampt, hoe ze haar sloffen niet kan vinden etc.
En het is zeker abrupt als je daarna de hp slaperig iets laat zeggen, dat klopt niet helemaal
‘Rose!’ riep een bekende stem.
Ik draaide me om en zag dat het Mia was.
‘Oh hoi Mia!’ zei ik vrolijk.
‘Ik ga naar de volleybal training, ik zit in de selectie!’ ze stak haar duim omhoog.
‘Wat knap!’ riep ik terug.
Het valt me op dat je veel uitroeptekens gebruikt, zeker in gesprekken. Die kun je ook gewoon vervangen door komma's, door de 'riep' bij bv de laatste zin geef je eigenlijk al aan dat je hp het hard vertelt. Uitroeptekens hebben naar mijns inzien meer effect als je ze maar sporadisch gebruikt, dan komen ze harder aan, om het zo maar te zeggen ^^
Ik stopte voor Maggie’s huis. Ik zag dat de gordijnen nog dicht waren, Maggie was vast en zeker alleen thuis.
Het valt me ook op dat je heel vaak de zin met 'ik' begint, wat na een tijdje niet meer echt mooi staat. Afwisseling is de sleutel! Als ik in de ik-persoon schrijf, heb ik mezelf opgelegd dat er hoogstens twee zinnen met 'ik' mogen beginnen, miss ook een handig handvat voor jou? En door de zin iets om te gooien kun je de 'ik' er meestal al uit vissen. bv.:
Ik stopte voor Maggie’s huis, waar de gordijnen nog dicht waren. Maggie was vast en zeker alleen thuis.
En miss nog iets waar je op moet letten, je hebt nu telkens hele kleine fragmenten verhaal, het zou mooier zijn als je deze iets uit kunt werken zodat ze met elkaar verbinden. Dan krijg je meer één geheel, nu zijn het nog losse stukjes die toevallig achter elkaar komen.
Ow, trouwens, nog op reactie op Maaike, volgens mij kan deze zin wel: Ik haat ochtenden altijd, vooral als mama al zo druk is met haar werk en nog wel in het weekend!
Omdat het nu is en eigenlijk altijd zo is, mag het tegenwoordige tijd zijn. Volgens mij is dat één van de uitzonderingen in vt.
Ik knikte, alsof ik het met haar eens was en moest even grinniken.
Alsof? Dan is ze het er dus eigenlijk niet mee eens. Waarom niet? (ghehe, mierenneukerij xD)
‘Zullen we nog even naar de H&M gaan?’ vroeg Maggie, fluitend en al.
‘Mag, ik ben moe’ zei ik dramatisch. Ja, als je met Maggie op stap gaat is het echt niet lang uit te houden!
‘Zeur niet zo mens, ik heb kleding nodig!’ riep Maggie.
3x Maggie en 1 keer Mag. Is dat niet een beetje veel voor zo'n klein stukje waar Maggie de enige andere persoon is naast de hp? Afwisseling....

En het valt me ook op dat je elke keer
"Blablabla," zei Maggie.
"Blablabal," zei ik terug.
Je hoeft niet elke keer aan te geven wie iets zegt, na een tijdje heeft de lezer dat door en wordt het irritant om het telkens te lezen. Tja, weer de afwisseling xD Dat kun je op 2 manieren doen, waarvan ik persoonlijk nummer 2 het mooiste vind:
1. "Hé, Rose, jij ook hier?" vroeg Maggie die aan kwam fietsen.
"Ja, ik had eigenlijk wel zin in een ijsje."
Ze liet haar blik naar de lucht glijden die er donker uitzag. Ik keek ook omhoog en voelde gelijk de rillingen opkomen. Het was misschien niet echt het weer voor een ijsje, maar ik had er zo'n zin in!
"Hm, vind je het niet een beetje koud?"
Of
2. "Hé, Rose, jij ook hier?" vroeg Maggie die aan kwam fietsen.
Ik knikte. "Ja, ik had eigenlijk wel zin in een ijsje.
Ze liet haar blik naar de lucht glijden die er donker uitzag. Ik keek ook omhoog en voelde gelijk de rillingen opkomen. Het was misschien niet echt het weer voor een ijsje, maar ik had er zo'n zin in!
"Hm, vind je het niet een beetje koud?" Ze sloeg haar armen om zichzelf heen en rilde zo overdreven dat ik moest lachen.
Nou ja, zoiets

maar gewoon door er andere zinnen neer te zetten die neits te maken hebben met 'zei ik' of 'riep ze uit' duidelijk maken wie wat zegt.
‘Stel je voor, als ik die kampioenshappen win met mijn team dan wordt ik misschien wel beroemd!’
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOH

tss, dit mag echt niet

word met een 't' ! ^^ en kampioenshappen=kampioenschappen
Ik gooide mijn tasje van de Kruidvat neer en plofte op de bank. Ik zapte wat op tv, maar er was zoals gewoonlijk niets. Ik hoorde de voordeur.
Weer 3x achter elkaar dat de zin met 'ik' begint =)
Ze was zo blij. Ik kon helemaal niet blij zijn. Ik stond op en glimlachte.
2x blij achter elkaar, soms kan het mooi zijn, maar in dit geval denk ik dat je het beter kunt vervangen door een verwijswoord. En de laatste zin staat een beetje vreemd als je kijkt naar de zin daarvoor. Daar zegt je hp dat ze niet blij kan zijn terwijl ze een zin later wel glimlacht (wat een uiting van blijdschap is). Ik zou er geforceerd achter zetten, of laten zien dat de glimlach geforceerd is ( Ik stond op en glimlachte, maar de warmte bereikte mijn ogen niet).
Verder zou je nog wat meer beschrijvingen erin kunnen gooien, ik heb nu geen idee hoe de moeder eruit ziet, hoe Maggie eruit ziet, in wat voor soort huis ze woont etc. Dat maakt toch dat je je beter in een verhaal in kunt leven =)
Pfoe, een hoop feedback in 1 x. Dat betekent overigens niet dat je verhaal niet goed is, het zijn een paar kleine dingetjes waar je op moet letten om je verhaal nog beter te maken

want het leest gewoon lekker weg, dus ik zou zeggen, schrijf gewoon lekker door

veel oefenen maakt vanzelf dat die kleine dingen, zoals omgeving beschrijven, er insluipen. En de basis is al goed, grammatica is heel netjes (ondanks de ik-fout

) en je hebt een bepaald overzicht om dingen niet te chaotisch te laten verlopen.
Veel succes met verder schrijven!