Oorlog, het concept wat de media dagelijks bezighoud. De marinier en zelfmoordterrorist. Beiden worden getraind te sterven voor hun land.
De terrorist met geloof in Allah, Marinier met geloof in God. Beiden van precies hetzelfde ras. Want hoe de media het ook wend of keert, deze terrorist is niet de bloeddorstige, gewetensloze zandhaas die wij altijd in de kranten zien. Dit zijn precies dezelfde mensen als wij. Deze mensen groeien op in een omgeving waarbij hen onrecht wordt aangedaan. Niet dat dit een excuus is om te moorden, maar het betekent dat ieder mens zo zou worden wanneer deze in een dergelijke situatie word geplaatst. In mijn opinie is elke mens vanaf zijn geboorte schoon. De omgeving heeft voor 95% invloed op wat deze persoon word. (Nature/Nurture) Wanneer dus bijv. ik was opgegroeid in dezelfde situatie als deze taliban strijder, ik ook met een AK47 in mijn handen zou staan of plannen maakte om aanslagen te plegen. Want hoe erg deze wel niet mogen lijken, de tientallen levens die aanslagen kosten/gekost hebben, staan in het niet tegen de 1000�en mannen, vrouwen en kinderen die dagelijks afgeknald worden van onze belastingscenten.
Maar hoe zou het dan wel moeten? Samenwerking lijkt geen optie en vrede al helemaal niet. Misschien is de beste manier wel om oorlog te voeren. Ten slotte maakt de mensheid elkaar al op grote schaal af vanaf dat we leerde onze handen te gebruiken. Our weapons may have evolved, but our instincts remained the same. Leven is overleven. En deze moord op grote schaal hoeft niet per se een negatief iets te zijn. Ons ras neemt nog steeds grotere aantallen aan en over het algemeen leven meer mensen in welvaart. Het stomme is dat mensen wel weten wat vrede is, en hoe ze deze moeten bereiken, maar dat de overlevingsdrang nog zo diep in ons geworteld zit dat we niet terugdeinzen onze medemens af te maken om n�g zekerder te zijn dat wij morgen onze boterham nog kunnen eten. Dit doen we niet alleen op kleine schaal (bv. Beter je best doen voor die promotie op je werk ten koste van iemand anders) maar ook op grote schaal door bijvoorbeeld oorlog. Want oorlog gaat om olie (met geloof als drijfveer) en olie = geld en geld = overleven.
Daarbij komt het woordje macht ook vaak om de hoek kijken. Maar macht wil alleen zeggen dat jij een positie veiligstelt om te overleven. Wanneer de mens eens realiseert dat overleven niet meer onze 1e levensbehoefte is, zal een begin gemaakt kunnen worden naar een betere wereld.
Natuurlijk zijn er nog grote groepen mensen waarbij overleven wel de 1e levensbehoefte is, maar deze zijn mede door de andere groep gedwongen tot deze situatie. Wanneer bv. Amerika de 350 miljard die �ge�nvesteerd� is in de oorlog had besteed aan voedsel, woning en educatie van de Afrikaanse bevolking waren ze al een flink stuk op weg geholpen. En plaats daarvan besteden zijn, en wij, het geld aan het voeren van een oorlog die wanneer deze uiteindelijk gewonnen zou worden, niets bijdraagt aan de algemene welvaart van de wereld.
Uiteindelijk draait het helaas toch om geloof en vertrouwen. De ene vertrouwt Bush en gelooft in God, de andere vertrouwt Bin Laden en gelooft in Allah. Deze 2 partijen hangen eigenlijk precies hetzelfde doel aan. Meer macht, gedreven door het overlevingsinstinct.
De Marinier schiet een strijder dood. De zoon van de strijder groeit op met de kennis dat de westerlingen zijn vader hebben vermoord en wil zijn wraak. Deze vicieuze cirkel zal alleen doorbroken kunnen worden wanneer 1 van de partijen zijn haat opzij durft te zetten en een nieuwe start wil maken. Maar de hebzucht en angst die inherent zijn aan dit soort mensen weerhoud hen hiervan. Daarmee besluit ik deze column. Helaas staat het nog steeds niet op papier zoals ik wil, maar het punt wordt hopelijk overgebracht. Vrede en geluk liggen in handbereik. Wanneer iedereen samenwerkt met elkaar kunnen we de grootste dingen bereiken. Maar blijkbaar is Mankind daar nog niet klaar voor.
Vertrouwen in de mens heb ik zeker. Ook al blijkt dat niet altijd uit mijn columns We krijgen vrede, we krijgen geluk en we krijgen alles waar we altijd naar streven. Enigste wat we daarbij nodig hebben is een beetje verstand en een beetje vertrouwen in elkaar. Dit zal helaas nog enige tijd duren. Alles gaat met kleine stappen, dus ook de evolutie van de oh zo primitieve mens. Dat prachtige wezen dat uitgekozen is door de natuur om te heersen over deze planeet met de kennis en vaardigheden die hen gegeven is. Maar enige snelheid in deze ontwikkeling zou niet onwenselijk zijn. It's close, only so, so Far Away
"I will not Condone a Course of Action that will
lead me to War"
.dave
War = Hell
Plaats hier je columns over de alledaagse gebeurtenissen.
Ga naar
- Online Verhalen
- ↳ Nieuws & Mededelingen
- ↳ OV Triathlon
- ↳ Archief
- ↳ Editie 1
- ↳ Opdracht 1
- ↳ Opdracht 2
- ↳ Opdracht 2B
- ↳ Opdracht 2C
- ↳ Opdracht 3
- ↳ Opdracht 1