lupi battaglia

Stap naar binnen en beland in werelden waar alles kan. Het zal je fantasie prikkelen.
Plaats reactie
AliAnzz
Puntenslijper
Puntenslijper

hallo allemaal
ben ziek en verveelde me een beetje, dus ben maar eens gaan schrijven
heel origineel: over weerwolven en vamppieren (ja was een beetje inspiratieloos :) )
ben eerst maar even een proloog gaan schrijven, komt zo denk ik nog weleen 1e hoofdstuk :D

proloog
Ooit, in 1000 voor Christus, toen er nog vampieren en weerwolven waren, was er een ongewone roedel weerwolven. Ze werden de maanwolven genoemd, omdat ze zo wit waren als de volle maan. De maanwolven hadden een speciale kracht. Als ze opeens een heel heftige emotie kregen, werden ze een weerwolf of het er nou een volle maan was of niet. Hun alfa mannetje was Mannaro, een helderwitte wolf. Hij was al eeuwen het alfa mannetje, omdat de enigste manier is om een alfa mannetje te worden, een vampier te verslaan. Maar er waren al eeuwen geen vampieren meer gezien. Mannaro dacht dat een andere roedel erachter zat. Er was namelijk een strijd tussen de witte maanwolven en de zwarte steenwolven. Ze vochten om een gebied dat tussen het gebied van de beide wolven lag. De maanwolven wonnen de strijd en kregen het gebied. Mannaro dacht dat de steenwolven wraak wouden nemen. De zwarte wolven konden namelijk zelf hun alfa mannetje kiezen. Als er bij de maanwolven geen nieuw alfa mannetje zou komen, zouden de maanwolven uitsterven. Mannaro vroeg raad aan zijn wijste wolf, lupo. Hij was de oudste wolf die er was. Lupo zei dat ze de steenwolven alleen konden verslaan als ze weerwolven waren. Hij bedacht een plan. Een maanwolf teefje zou een van de steenwolven moeten verleiden, zodat ze allemaal weerwolven werden. Door middel van een loting zouden ze een maanwolf teefje uitkiezen...

zeg maar als iets niet klopt, ben nog een beginner ;)
weet iemand trouwens nog een ander woord voor een vrouwelijke wolf??
grtz
se pensi di essere carina, non avete visto il mio cane
~_~
Elfenring
Balpen
Balpen

Ooit, in 1000 voor Christus, toen er nog vampieren en weerwolven waren, was er een ongewone roedel weerwolven. Ze werden de maanwolven genoemd, omdat ze zo wit waren als de volle maan. De maanwolven hadden een speciale kracht. Als ze opeens een heel heftige emotie kregen, werden ze een weerwolf of het er nou een volle maan was of niet.
Dit stuk kan veel uitgebreider, bij een proloog moet je mensen binden aan je verhaal, door middel van spanning of mysterie, deze proloog is eerder een samenvatting van de geschiedenis en dat is zonde.
Meer zoiets als: We tellen het jaar duizend (,hondertallen, tientallen, duizendtallen volluit, maar Alleen als het in de vorm van 100, 200, 300, 1000, 2000 is, grote ingewikkelde getallen gewoon in cijfers, dus 1567 blijft zo staan, want volluit zal het veel te lang worden) voor christus, het is een donkere en onheilspellende nacht. Schepselen der duisternis maken de wouden onveilig en geen enkele reisiger waagt zich op pad. Waarbij de duisternis hen parten speelt en hen langzaam insluit en bekneld. De wouden worden onveilig gemaakt door bloeddrinkende creaturen en door vleesverscheurende weerwolven. Maar in één van de wouden (mogelijk land noemen waar het woud staat) bevindt zich een zeer vreemd dorp. De bewoners van dit dorp zijn nog veel vreemder, zij zijn immers allen weerwolven, maar niet zomaar weerwolfen. Wanneer emoties bij hen te heftig oplopen, veranderen zij in zuiver witte wolven, de maanwolven genaamd. Aangezien hun vacht glimt als het ruige oppervlak van de maan. Enz

Hun alfa mannetje was Mannaro, een helderwitte wolf. Hij was al eeuwen het alfa mannetje, omdat de enigste manier is om een alfa mannetje te worden, een vampier te verslaan.
Probeer uitgebreider te schrijven, hoe de wolf eruit ziet, zijn ogen, zijn vachtdikte, zijn staart, poten en oren. Spitse snuit, stompe snuit? Het woord enigste is fout Nederlands het moet enige zijn.
Mannaro dacht dat de steenwolven wraak wouden nemen.
Wouden is helemaal fout gekozen, je hebt hier dus neergezet dat ze ''wraak bossen nemen''. Wouden is meervoud van woud. Wouden bestaat niet probeer dat woord te vermijden, probeer het woord wou ook niet te gebruiken, het is niet echt goed Nederlands. Wou kan in principe wel, maar het staat niet mooi en net, probeer altijd wilde of wil te gebruiken.

weet iemand trouwens nog een ander woord voor een vrouwelijke wolf??
Wolfin is het officiele woord. Je kan ook teefje voor een vrouwelijke en reu voor mannelijke gebruiken, alhoewel die meestal in de zin van vossen en honden gebruikt worden. Volgens het Nederlandse woordenboek is een teefje een vrouwtjesdier en meer niet, je kan het gewoon gebruiken.

Je verhaal klinkt verder goed, maar voeg meer toe, meer beeld en meer spanning, zodat je de lezer vasthoudt aan het verhaal. Het is een goede verhaallijn, maar er valt veel meer uit te halen. Ik zou niet voor een loting gekozen hebben. Verzin een vreemde wedstrijd, maar niet iets simpel, verbaas je publiek. Vergeet niet dat het normaal mensen zijn, dus ze moeten ook een dorp hebben. Hoe ziet het er uit? Met hoeveel zijn ze? Wat doen ze de hele dag? Maak er iets bijzonders van, lees jezelf in over die tijd waarin jou verhaal speelt en verwerk het in het verhaal. Zo krijgt je verhaal meer leven.
Veel succes verder.

Groetjes, michael
I am the stories that I write, it is my soul and my destiny and whithout it I wouldn't know who I am.
-Maaike-
Computer
Computer

Heey!

Leuk begin van je verhaal. Je maakt het gelijk al een beetje spannend doordat maanwolven met uitsterven worden bedreigd. Ik vind ook dat je de verschillende soorten wolven goed hebt bedacht. :)

Je zou wat meer over de omgeving kunnen vertellen; wonen ze is in een donker bos vol met van die creepy naaldbomen. Of juist op een vlakte met rotsen en sneeuw, of misschien heel ergens anders. En die steenwolven wonen die vlakbij, of juist ver weg?

Ik vind loting net zoals Elfenring een beetje afdoen aan je verhaal. Wanneer iemand er op uitgestuurd wordt om zo'n belangrijke taak uit te voeren, wil iedereen dat natuurlijk wel doen. Daarmee kun je je uitstervende ras redden van de ondergang! Je kunt je lady wolf kiezen door een wedstrijd, of je gebruikt speciale krachten van de maan, die de uitverkoren wolf zullen aan wijzen ^_^ Hihi, wanneer de maan vol is en ze op een speciale plek staan zal..." en de rest mag je zelf verzinnen :P

Ik hoop dat je iets aan de feedback hebt :) Ga vooral door met schrijven!

Groetjes Maaike
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
AliAnzz
Puntenslijper
Puntenslijper

heej michael en maaike

heel erg bedankt voor jullie feedback, ik ben nog een beginner dus het is fijn als je onderbouwende kritiek krijgt :D
fijn ook dat jullie me serieus nemen
ik ben even een nieuwe proloog aan het schrijven, laten we hopen dat die beter is :)
grtz

en hier is mijn nieuwe proloog heb er wat langer over gedaan, hoop dat hij wat beter is :D

De zonnewijzer telt duizend jaren voor Christus. Op de onbewoonde, noordelijke kant van de aarde ligt een donker woud. Dichte naaldbomen verdringen de zon en laten het sneeuw op de rotsen voor eeuwig liggen. In dit duistere woud heersen onheilspellende creaturen en er is een eeuwigdurende strijd tussen de bloeddorstigen en de vleesverscheurenden. Midden in dit duistere woud ligt een vreemd dorp. Haar inwoners zijn nog vreemder. Als bij hun de emoties te heftig worden, veranderen ze in zuiver witte wolven. Nu het oppervlak van de maan ook zuiver wit, worden zij maanwolven genoemd. Hun grote leider is een helderwitte wolf, Mannaro genoemd. Zijn ogen zijn helderblauw en zijn vacht is ruig van vele gevechten. Zijn spitse neus merkt alles op. Zijn taak is om de roedel maanwolven te beschermen. Maar deze uitzonderlijke roedel wordt met uitsterven bedreigt. Mannaro kan zijn taak niet lang volhouden. Er moet een opvolger verschijnen. Maar deze is al in eeuwen niet verschenen. De oorzaak daarvan is dat er ook in eeuwen geen vampiers meer zijn. Ooit zijn ze weggetrokken en nooit weer gezien. Mannaro is er zeker van dat hun aartsvijand, de steenwolven hier achter zitten. Deze wolvenroedel is volledig zwart van kleur en uiterst gevaarlijk. Tussen deze twee soorten wolven is 500 jaar geleden een strijd geweest om een grondgebied. De maanwolven wonnen deze strijd en verdreven de steenwolven naar een ander woud, iets zuidelijker. Mannaro denkt dat ze als wraak de vampieren hebben verdreven, om zo de maanwolven uit te laten sterven. De steenwolven kunnen namelijk hun eigen leider uitroepen en hebben geen vampieren nodig. Om zijn roedel te redden te redden vraagt Mannaro hulp aan zijn wijste wolf, Lupo. Hij zou een van de oudste maanwolven ter wereld zijn. Lupo bedenkt een plan. Ze kunnen de steenwolven alleen verslaan als hun ook weerwolven zijn. Een jonge vrouwelijke maanwolf zou de steenwolven moeten verleiden. Ze zou dat zo moeten doen dat ze allemaal weerwolven werden. Door middel van een loting moeten ze een maanwolf uitkiezen...
~_~
Angel
Puntenslijper
Puntenslijper

Heei,

ik heb allebei de prologen gelezen en ik vind dat je echt heel goed de punten die genoemd worden erin hebt verwerkt. Het leek me al een leuk verhaal, maar nu wil ik echt graag weten hoe het verder gaat :)

xx
Every end is just the beginning of a new chapter.
Saskjezwaard
Computer
Computer

Dit is geen proloog. Dit is meer de tekst die je op de achterkant van een boek hebt staan die je leest om te kijken of je het verhaal iets vindt. Een proloog is een stuk wat niet aansluit op het eerste hoofdstuk van je verhaal, omdat het in een andere tijd of in een andere wereld of met andere personages afspeelt. Je vertelt iets essentieels over je verhaal zonder dat je uitlegt wat het precies is, waardoor de lezer geneigd is om verder te lezen. Dat is een proloog.
De informatie die je hier nu hebt staan, moet je eigenlijk langzaam aan in je verhaal verwerken, zodat de lezer al lezende erachter komt wat voor wereld en regels/banden je hebt gecreëerd. Daardoor wordt het beter onthouden.
Zoals je al zei, heel origineel is het niet. Ik weet ook niet of ik je verhaal blijf volgen, simpelweg omdat ik vampieren en weerwolven geen leuk onderwerp meer vind doordat het te veel is gebruikt. Het rottige van een cliché idee gebruiken is dat je met iets heel verrassends moet komen voordat mensen het leuk vinden. Maar goed, ik zal het wel zien^^
Ow, trouwens, je hebt de tips om het meer beeldend te maken meteen goed uitgevoerd =) als samenvatting leest het nu een stuk aantrekkelijker weg. Eén klein puntje, getallen moet je voluit schrijven, met als uitzondering onmogelijke getallen zoals 32328. 500 is makkelijk te veranderen in vijfhonderd. Het leest mooier weg ;)
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
AliAnzz
Puntenslijper
Puntenslijper

heej

ik ben aan een stuk begonnen, ben nu nog eerst aan het kijken hoe ik mijn verhaal ga schrijven, feedback is heel erg welkom

Een vochtige hemel zorgt voor een dichte mist over het woud. Witte schimmen zweven tussen de bomen door. Sprankelende lichtjes tintelen tussen vlagen natte mist. Een heet vuur laat de bomen oplichten. Een kring met donkere schaduwen heeft zich rond het vuur verzameld. Langzamerhand het lichter word, valt er meer te onderscheiden. Donkere schaduwen met allemaal één opvallend kenmerk, wit helder haar. Jonge vrouwen en mannen staren naar het vuur. In dit vuur ligt een bol, zuiver als de maan, helder als water. Het vuur knettert en de vlammen laten de bol smelten. Kleine, zilveren stralen maken samen een, die hun weg gelijk weten te vinden. De zilveren straal komt tot een plas water bij een aan de voeten van een jonge vrouw. Haar lange, wit haar heeft ze tot een losse vlecht gebonden, die over haar schouder loopt. Haar groene ogen flikkeren in het licht van het vuur. Haar lichaam, sierlijk en dun, beweegt soepel als ze opstaat en haar handen in het water legt. Even lichten haar handen op. Ze bijt op haar lip, alsof het pijn doet. Een andere schaduw gaat staan, een man, duidelijk ouder dan de rest. Zijn haar net zo helder wit als de jonge vrouw, staat ruig omhoog, alsof hij een heel eind gerend heeft. Hij loopt naar de vrouw toe en legt zijn handen op haar schouders.

@angel en @saksjeswaard ik vindt het fijn als ik feedback krijg en probeer er ook zo veel mogelijk mee te doen :D de proloog was voor mij even een samenvatting, ik denk dat ik hem verder in het verhaal nog overnieuw schrijf en @saksjeswaard ik hoop dat ik het onthoud :D

grtz
~_~
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Hey AliAnzz,

Ik las dat de stukjes tot nu toe een soort samenvatting was dus die heb ik express niet gelezen zodat ik geheel onbevooroordeel aan deze tekst kon beginnen. Je roept een mystieke sfeer op maar door nogal wat (voor mij) vreemde dingetjes kon ik er niet echt lekker inkomen. Ik heb ze hieronder benoemd. Het is mijn eerste reactie als lezer, misschien dat anderen zich aan bepaalde dingen niet storen of ik het af en toe niet begrepen heb maar hopelijk heb je er wat aan.
Ik ben wel benieuwd wat ze daar in dat bos doen! Ik neem aan haar tot iets uitroepen/benoemen ofzo maar ik ben wel nieuwsgierig hoezo en waarom dan :)
Succes met schrijven!

AliAnzz schreef:Langzamerhand het lichter word, valt er meer te onderscheiden.
Denk dat ik niet hoef te vertellen wat er mis is met deze zin ;)
Donkere schaduwen met allemaal één opvallend kenmerk, wit helder haar.
Bedoel je helderwit of wit en helder (dus doorschijnend zoals helder glas of heldere vloeistof?)
In dit vuur ligt een bol, zuiver als de maan, helder als water.
De maan is helemaal niet zuiver... Maanlicht zou zuiver kunnen zijn. Vanaf aarde zijn er al allerlei verschillende regionen op de maan waar te nemen.
De zilveren straal komt tot een plas water bij een aan de voeten van een jonge vrouw. Haar lange, wit haar heeft ze tot een losse vlecht gebonden, die over haar schouder loopt.
Beetje lastige zin om te lezen vind ik. Voor mij stokt het bij 'komt tot een plas'. Ik zou zeggen: "De zilveren straal belicht een plas water aan de voeten van een jonge vrouw." Daarnaast, als er zoveel wezens in het bos staan, staat er niet een toevallig aan deze plas? of is het maar een plasje?
Dan is het "haar lange, witte haar", niet 'lange, wit haar'.
Haar groene ogen flikkeren in het licht van het vuur. Haar lichaam, sierlijk en dun, beweegt soepel als ze opstaat en haar handen in het water legt.
Ik dacht dat ze allemaal al stonden? En waarom zou ze opstaan om haar handen in het water te leggen? Al zittend/hurkend is toch veel makkelijker?
Zijn haar net zo helder wit als de jonge vrouw, staat ruig omhoog, alsof hij een heel eind gerend heeft.
Je had al verteld dat ze allemaal dezelfde kleur haar hadden, hoeft van mij niet nog eens. En mijn haar gaat niet echt overeind staan van heel hard lopen :P Misschien in combinatie met windkracht 10...
Plaats reactie

Terug naar “De Poort naar een Andere Wereld”