proloog
Nog geen dertig centimeter stond ik met mijn hoofd van de zijne vandaan, ik was bang dat zijn diepbruine ogen naar mijn gedachten staarden. Zijn arm sloot zich om mijn schouder, en ik voelde hoe een donkerrode blos mijn wangen bereikte.
‘Luna, luister je wel naar me?’ klonk Noud’s stem wat moedeloos ‘Gooi die bal naar Kim, en ren erachter aan’.
Verdomme, die droge opmerking verpeste mijn fantasie over hem. Ik keek nog eens goed naar hem en zag de kleine moedervlek boven zijn kaaklijn, en de gespierde kuiten die zijn korte broek onthulde.
Enigszins teleurgesteld gooide ik de bal naar, tja, de persoon die Kim heet en bij de eerste stap voelde ik iets knappen in mijn bovenbeen.
Een schreeuw ontsnapte aan mijn lippen, en met tranen prikkend in mijn ogen, zakte ik op de grond.
Grijpend naar mijn knie zag ik hoe Noud voor me knielde, met een ernstige blik keek hij me aan.
‘Gaat het?’ een lichtelijke toon van paniek klonk in zijn stem, maar mijn lippen voelden gesloten. Ik kreeg mijn kaken niet van elkaar, maar wilde wel wat zeggen. De eerste traan liep langs mijn linkerwang naar beneden, het zout brandde op mijn lip.
Ik stond op, voelde hoe een branderige pijn zich nog steeds in mijn bovenbeen bevond, maar wilde weg. Ik rende, harder dan ik eigenlijk kon, naar de dichtstbijzijnde kleedkamer en ging zitten op de houtgekleurde bank. De tranen bleven stromen, het voelde alsof ik leegliep, alsof alle problemen wegstroomden.
‘Dit is niet het enige waarom je huilt hè, heb ik gelijk of niet?’ zijn stem had iets zelfverzekerds deze keer, nee, de stem van Noud was niet de standaard mannen stem. Zijn stem was nog vrij hoog, maar het klonk wel lief, een man is hij ook nog niet, volgende week word hij pas 24.
Ik wist dat hij gelijk had, het leek alsof hij het voelde, hij bleef me aanstaren. Ik wilde het zeggen, ik wilde hem zeggen hoe kut ik me deze periode had gevoeld.
‘Je weet dat je me alles kunt vertellen toch’ terwijl hij het zei liep hij mijn kant op, ik zat nog altijd met mijn ogen bedekt achter mijn handen. Zijn twee handen lagen nu op mijn knieën, ik wist dat ik het zou moeten zeggen. Smekend keek hij me aan, mijn ogen vulden zich opnieuw met tranen en ik brak.
‘Ik voel me de laatste tijd gewoon kut, je moet niet denken dat het aan jou ligt. Het gaat gewoon niet thuis, er zijn ruzies om de kleinste dingen. En ik wil gewoon met de korfbal alles goed kunnen doen, en wanneer dat mij niet lukt, dan’ een harde snik volgde, maar hij liet me uitpraten, ‘dan breek ik gewoon’. Die woorden hadden mij al die tijd dwars gezeten, en nu zweven ze hier, in de lucht tussen de gedachten van mij en Noud in.
Hij gaf me nog twee klopjes op mijn schokkende schouders, en veegde een traan van mijn rechterwang. De plek waar zijn hand op mijn wang had gelegen gloeide nog even na, terwijl ik hem nog aankeek stond ik op, hij zou me volgen.
Hee

Ik las het whatsapp bericht nog eens terug, ‘nee, Luna, doe het nou niet’ mijn eigen gedachten probeerden me zelfs tegen te houden. Mijn vinger bereikte met veel twijfelen dan toch het verzend-knopje en weg was het.
Heb ik het verpest? Kan ik hem nu nog wel onder ogen komen? ‘Het enige wat je hebt gedaan is hem bedankt’ sprak ik mezelf toe. Ik woelde nog eens onder de dekens en staarde nog een poosje naar het plafond, hopend om het vertrouwde trilsignaaltje te horen, maar het bleef doodstil.