-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vergiftigde ogen
Proloog
De geur van bloed hing in de lucht, niet zo heel sterk, maar het was wel aanwezig. Alysa had een hekel aan die geur, omdat ze wist dat ze weer de fout in was gegaan als ze het rook. Normaal gesproken had ze geen aandacht besteed aan de geur. Ze had hooguit naar de wond gezocht om te kijken of het ernstig was, maar het was deze keer niet haar bloed. Deze geur rook in de verste verte niet als haar bloed. Ze schoot overeind en keek de duisternis in. Haar blik was wazig waardoor ze niet goed kon zien. Ze knipperde een paar keer en haar ogen begonnen aan het donker te wennen. Ze keek om zich heen en zag een stenen muur recht voor haar. Waarschijnlijk de muur van een huis aangezien er twee ramen in zaten. De glazen van de ramen waren stuk en de verrotte, houten kozijnen zagen er uit alsof ze elk moment tot stof konden vergaan.Alysa keek rustig rond. 'Waar ben ik?' vroeg ze zich hardop af, met een angstige ondertoon in haar stem. Ze stond langzaam op van de koude, stenen grond waar ze blijkbaar de nacht op had doorgebracht. Haar hoofd bonkte en ze greep zich vast aan een regenpijp. Alles draaide voor haar ogen en haar hart bonsde hard in haar keel. Haar greep verzwakte en liet de regenpijp los. Ze tolde op haar benen totdat de zwaartekracht het van haar won. Alysa viel achterover op de harde stenen. De pijn schoot door haar rug toen ze neerkwam.
Ze was op haar eigen fiets geland in plaats van op de stenen. Haar fiets was nu niet meer in staat haar ergens heen te brengen, maar dat was niet belangrijk. Alysa probeerde overeind te gaan zitten. Met veel pijn en moeite kreeg ze het voor elkaar.
'Kom op Alysa,' moedigde ze zichzelf aan. Ze stond langzaam op en ze leek weer evenwicht te hebben. Het leek donkerder te zijn dan vijf minuten geleden. 'Straks zie ik helemaal niets meer,' zuchtte ze. Alysa ritste haar schoudertas open en zocht naar haar lesboek over energie controle. Deze week waren ze op school bezig geweest met een lichtbol maken. 'Laat het alsjeblieft één keer goed gaan,' zei ze terwijl ze naar de pagina zocht. 'Hoofdstuk zes, Energie controle.'
Ze hield het boek in een hand terwijl ze haar andere hand voor zich uit stak. 'Oth ni corana,' zei ze met dichtgeknepen ogen. Alysa verwachtte dat er een of andere ontploffing zou plaatsvinden net als in de les van meneer Samui, maar er gebeurde niets. Na een paar seconden opende ze haar ogen en zag tot haar teleurstelling dat het alweer was mislukt. Dit keer gelukkig zonder ontploffing, maar het was nog steeds niet gelukt. Ze zuchtte en ging op de grond zitten. 'Ik kan niets goed doen.'
Ze begon zich te irriteren aan de geur van bloed. Eigenlijk was het niet zo zeer het bloed dat haar irriteerde. Het was meer omdat ze niet kon zien wat de geur veroorzaakte, maar bovenal irriteerde ze zich aan het feit dat ze de simpelste spreuken nog niet eens goed uit kon voeren. 'Ik ben hopeloos,' zei ze zacht. 'Niets kan ik goed doen, helemaal niets!'
- Feedback verwerkt